Boekenlezer schreef:[
Of een lied inhoudelijk goed of niet goed is, doet er toch niet alleen maar toe als je IQ van een bepaalde hoogte is?
Waarom zouden de GKV-ers in het verleden veel nauwgezetter met liederen omgegaan zijn dan vandaag? Waarom zijn opwekkingsliederen nu meer geaccepteerd dan toen, en was men toen kritischer op een niet-gereformeerd gedachtengoed in een lied? Omdat men toen intelligenter was? Nou heb vaak genoeg gehoord, dat het theologische kennisniveau in het verleden gemiddeld duidelijk hoger was dan vandaag, dus dat correspondeert daar dan wel weer mooi mee.En toch vermoed ik dat dat de reden niet is.
Dat heeft te maken met uitingsvormen, cultuur, veranderende taal... en dat is op zich niet verkeerd. (ik ben een voorstander van beiden om een gezonde balans te hebben, de rijke Psalmen maar ook nieuwe liederen waarmee we God ook mogen loven en prijzen en vanuit de grond van ons hart aanbidden. (Overigens zijn er altijd naast de Psalmen ook andere liederen geweest die daarvoor, al dan niet ook in de eredienst, werden gebruikt)
Dat over die rare snoeshanen was een uiting van mij, waarin ik mijn emotie even liet gaan. Dat gebeurt wel eens. Als je dat vervelend vindt, sorry. Maar het roept wel eens wat op, als het gegeven door m'n hoofd gaat dat er ook mensen zijn die wel een koers willen uitzetten, maar niet een gereformeerde.
Oke. Het ging me er om dat Christus ons oproept om liefdevol te zijn, niet te veroordelen.... zelfs onze vijanden lief te hebben... Laten we dan niet elkaar (de conservatieven de progressieven en vice versa) met dit soort woorden om de oren slaan.... dat bouwt de kerk in al haar diversiteit, niet op.