Transformed schreef: Is Jezus gekomen in deze wereld, zichzelf te geven aan het kruis voor een select, uitverkoren gezelschap? M.a.w. is de weg tot de heilige God, alleen vrijgemaakt voor de zgn. “uitverkorenen”?
Aangezien de mens niet in Gods eeuwige raad kan kijken, heeft niemand daar dan ook rekening mee te houden. Toch zal de Heere Zelf die eeuwige raad wel uitwerken. In de praktijk zal het er dus op neerkomen dat enkel de uitverkorenen zalig zullen worden die de Heere ook van eeuwigheid hiertoe bestemd heeft.
Transformed schreef:
De Bijbel laat duidelijk zien dat Gods hart uitgaat naar alle mensen. Jezus weigerde nooit iemand! Deze stelling doet dan ook vreemd aan en gaat daar recht tegen in. Maar is er bijbelsbewijs om te zeggen dat Jezus zijn leven heeft gegeven voor een ieder? Ja! Er zijn veel meer teksten die spreken over algemene verzoening (ik spreek niet over alverzoening, wat theologisch weer wat anders inhoudt!), dan teksten die lijken te gaan over beperkte verzoening.
Dat laatste is geen valide argument.
Als iemand 100 x zou beweren dat alle mensen 1.80 lang zijn, en vervolgens 1 x zou zeggen dat niet alle mensen even lang zijn, dan is dat laatste al voldoende om aan te tonen dat of de eerste bewering niet klopt, of dat diegene het in elk geval anders bedoeld heeft. Bijv. doelend op een bep. groep bestaande uit mensen die allen 1.80 zijn. En dat geldt ook m.b.t. wat jij hier beweert. Jezus zegt namelijk ook in Joh. 17:9 "Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw". Dit is dus in flagrante tegenspraak met de bewering dat God wil dat alle mensen zalig zullen worden.
Transformed schreef:Kijk maar mee:
- Schriftbewijzen voor algemene verzoening:
Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. (Jes. 53: 5,6)
In deze profetie, zo’n 700 honderd jaar voor Christus, werd niet gesproken over het dragen van een straf van een select gezelschap, maar van een geheel volk! Ik zie in elk geval geen aanwijzing voor beperking!
Dat je dat niet ziet, komt omdat je een stukje overslaat wat je niet goed uitkomt. Namelijk het 1e en het laatste vers van dat hoofdstuk. Vers 1, waarin Jesaja de vraag stelt: "Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des Heeren geopenbaard?" Overigens spreekt Jesaja de door jouw geciteerde profetie uit in de volkomen tegenwoordige tijd, alsof dit dus allemaal al gebeurd is. Jesaja was dan ook een profeet. Hem wordt hier blijkbaar een blik gegund op de toekomstige volbrachte offerande van Christus en Jesaja spreekt hier met de gelovigen van alle eeuwen waarop hij Jezus' Borgwerk toegepast ziet.
Dan in vers 12 staat: "Daarom zal Ik Hem een
deel geven van velen, (...) en Hij
veler zonden gedragen heeft, en voor de overtreders gebeden heeft". Als er dus één tekst in de Bijbel staat tegen de alg. verzoeningsleer, is het wel dit vers. Hier staat dus expliciet dat Jezus niet de zonden van alle mensen gedragen heeft. Hiermee wordt dan ook meteen de vraag beantwoord, die vaker opduikt; heeft Jezus voor iedereen geleden? Het antwoord is: Nee, Jezus heeft niet voor iedereen geleden, want hier staat dat Hij
veler zonden gedragen heeft, en
niet dat Hij
aller zonden gedragen heeft.
De rest van je teksten doen er dus eigenlijk niet meer toe. Je legt ze trouwens ook al dan niet bewust, verkeerd uit. Zo doe je het in de tekst hierna uit Titus 2 voorkomen alsof 'verschenen aan' hetzelfde is als 'toegepast aan'. Maar daar zit een wereld van verschil tussen. Dit wil niets meer zeggen dan dat iedereen van Gods genade kennis kan nemen, God heeft Zijn genade in Jezus Christus bekend gemaakt aan alle mensen. Maar daarmee is de toepassing aan alle mensen geenszins een feit.
Transformed schreef:Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. (Tit.2:11)
De zaligmakende genade door Jezus Christus is niet heilbrengend verschenen voor sommige mensen, maar voor alle!
Zie mijn agument hiervoor.
En dat geldt eigenlijk voor al je teksten. Maar nogmaals, al staat er maar 1 x dat het niet voor alle mensen is, dan gaat je verhaal al niet op.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )