kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 10 aug 2004 15:27

Krully schreef:
Lalage schreef:Waarom zou je je dan op zondag ineens beter moeten voordoen? Hij ziet je doordeweeks ook wel hoor.

Op zondag wordt je genodigd als gast in zijn huis!!!Dan hoor je netjes en eerbiedig te zijn.

en waar mag dat staan dan :roll:
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 aug 2004 15:50

Eowyn schreef:waarom maken we ons zo druk om uiterlijkheden??? In andere landen zoals Duitsland, Spanje etc.... maken ze zich daar helemaal niet druk om!

Van Duitsland weet ik het niet, maar de tradionele Spanjaard zal zich op zondag altijd netjes kleden voor hij naar de mis gaat. Maar goed, daar is de zondag een feestdag. Een familiedag. Voor veel Spanjaarden, zeker op het platteland ook de enigste vrije dag. En die word gevierd met mooie kleren, de mis, even langs de begraafplaats en dan samen met de hele familie eten.
Ook in de Spaanse protestante kerken zie je dit terug.

[quote="caprice"]
Vroeger was het dragen van een pak normaal, zo'n 50 jaar geleden. Tegenwoordig schijnt het vreemd te zijn als je het nog doet.
[quote]
Nou ik loop dagelijks in een kostuum hoor, en ook ons personeel loopt de hele dag netjes in een drie-delig pak.
Dus als ik naar de kerk ga, draag ik gewoon een pak. Zit gewoon lekker.
En is nog praktisch ook.
Thuis loop ik ook liever in een spijkerbroek. Maar als ik naar een klant ga draag ik een pak, dus waarom zou ik dat dan niet doen als ik naar Gods huis ga.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 10 aug 2004 16:21

Waarom trouwen jullie niet in spijkerbroek?? Weet je wel wat dat kost een trouwpak? Weet je wel wat dat kost een trouwjurk enz, enz. Over kosten mauwen vind ik dus onzin! Op Gods dag trek je toch het mooiste aan wat je hebt. Je mag weer naar de kerk, das toch een feest? Of is de zondag geen aparte dag? gewoon 1 van die vele? Voor de zondag mag je dus best wel wat over hebben. Over jong of oud kleden. Als het maar netjes is! Je hoeft je echt niet te kleden als die vrouw van 80 die voor je zit in de kerk. Maar een beetje netjes kan toch wel? Ja voor mij is er nu eenmaal verschil hoor. Strandkleding, vakantiekleding, schoolkleding, werkkleding, bruiloftskleding, kerkkleding.... Toch? En als je genoeg geld hebt om zoveel kleding aan te schaffen, dan kan er best wel wat af voor een net stelletje. Voor de bruiloft van je beste vriend zou je het ook eeneens wel hebben... en trouwens netjes hoeft niet altijd duur te zijn

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 aug 2004 16:51

mini schreef:Waarom trouwen jullie niet in spijkerbroek?? Weet je wel wat dat kost een trouwpak? Weet je wel wat dat kost een trouwjurk enz, enz. Over kosten mauwen vind ik dus onzin! Op Gods dag trek je toch het mooiste aan wat je hebt. Je mag weer naar de kerk, das toch een feest? Of is de zondag geen aparte dag? gewoon 1 van die vele? Voor de zondag mag je dus best wel wat over hebben. Over jong of oud kleden. Als het maar netjes is! Je hoeft je echt niet te kleden als die vrouw van 80 die voor je zit in de kerk. Maar een beetje netjes kan toch wel? Ja voor mij is er nu eenmaal verschil hoor. Strandkleding, vakantiekleding, schoolkleding, werkkleding, bruiloftskleding, kerkkleding.... Toch? En als je genoeg geld hebt om zoveel kleding aan te schaffen, dan kan er best wel wat af voor een net stelletje. Voor de bruiloft van je beste vriend zou je het ook eeneens wel hebben... en trouwens netjes hoeft niet altijd duur te zijn

Helemaal mee eens! HEt is een kleine moeite om je voor God netjes te kleden, als je daar de mogelijkheid voor hebt. Dat neemt niet weg dat God iemand die in vodden de kerk in komt omdattie niets anders heeft, zal afwijzen, dat deze persoon minder zal zijn.

Ik ben het er niet mee eens dat in sommige kerken de traditie heeft bepaald wat deze nette kleren danwel zijjn: bv een zwart pak en niks anders. Dat vind ik dan weer onzin. Iedereen weet voor zichzelf wat netjes is, een Afrikaanse christen gaat anders ''netjes'' gekleed, dan eeen colombiaanse of een Nederlander. En ook onderling is er weer verschillend.
Ik zou niet in een hempje en een strakke spijkerbroek naar de kerk gaan, ik zioe het toch wel als Gods huis, wat je met eerbied betreed, net als de tempel vroeger. Weet je hoe netjes de Joden er toendertijd uitzagen!! Puur uit eerbied droegen ze mooie gewaden, speciaal voor God omdat in de tempel Zijn dienst was.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 10 aug 2004 19:39

Marnix schreef:Waarom sober?!

Graag een bijbelse onderbouwing...

(Volgens mij is juist het tegenovergestelde bijbels te onderbouwen)

Is dit voldoende?

1 Timotheus 2:9
9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;

1 Timotheus 3:2
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2004 11:08

Oei... dan gaan we toch flink de fout in als ik zie wat mensen vaak aan juwelen, gevlochten haar, kostbare pakken etc. dragen :)

Het zal wel te maken hebben met hoe ik in elkaar zit... maar ik heb altijd een simpele broek aan en een blouse, t-shirt of trui... en met dit warme weer komen we soms van het strandje aan de Rijn af en gheb ik gewoon een korte broek aan bijvoorbeeld...

Ik denk dat God niet zoveel waarde hecht aan wat ik draag... maar dat Hij naar mijn hart kijkt... als ik het zou doen omdat het me niet zoveel boeit is het niet goed... maar dat is niet het geval... Verder is de kerk niet alleen Gods tempel, je lichaam is ook een tempel van de Heilige Geest.. dat wil zeggen dat God in je wil wonen, 24/7.... Ik vind daarom in ieder geval dat je niet op zondag je dmv kleding anders hoeft te gedragen dan door de week... hoewel ik het prima vind als mensen op zondag wel supernetjes gekleed gaan.

Maar het gaat God niet om het uiterlijk... Een pak dragen als je gaat trouwens doen we ook omdat het zo hoort.... Maar in een hoop landen dragen ze hele andere kleding :) En je trouwt 1x... in pak... vervolgens blijf je getrouwd... maar je gaat dan toch niet je hele leven in een pak blijven lopen? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 11 aug 2004 17:50

En wat te zeggen van de volgende uitspraak:

'Een Christen herkent men aan zijn gelaat, gewaad, daad en gepraat.'

:?:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 aug 2004 17:54

caprice schreef:En wat te zeggen van de volgende uitspraak:

gewaad, oké, kan ik nog wel iets bij voorstellen. daad ook wel en gepraat is ook wel te begrijpen.
maar gelaat?? hoe moet ik dat zien?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 aug 2004 19:14

wan die 4 vind ik de daad dan toch wel het belangrijkste. en een christelijk gewaad, hoe moet ik me dat voorstellen. een Jesus-shirt? ik heb best nette kleren, maar het pak wat ik op zondag in de kerk aanheb is geen "christelijk" pak, mijn onchristelijke buurman heeft een pak wat er ontzettend op lijkt. is ook gewoon in een seculiere winkel gekocht (hoewel niet op koopzondag :D )

ik denk wel dat je je netjes dient te kleden, maar wat netjes is, vind ik dat je aan de persoon moet overlaten. eenvoudig, of juist zo mooi mogelijk? zolang de kleren niet afleiden van de kern van de zaak, denk ik dat het niet echt een probleem is. (dus geen Hawaii-shirt in een GGiN, want dat zal voor veel mensen wel degelijk afleiden van de kern :D )
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 aug 2004 19:48

columbus schreef:

gewaad, oké, kan ik nog wel iets bij voorstellen. daad ook wel en gepraat is ook wel te begrijpen.

Gelaat staat dan ook niet in de oorspronkelijke uitdrukking.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 aug 2004 19:54

Weet je wat pas erg is, van die mensen die ruitjesshirts aanhebben of andere prints met heel veel stipjes enzo. Als zo iemand voor me zit in de kerk, ga ik de hele tijd kijken waar het patroontje weer terugkomt en al die stipjes/ruitjes analyseren enzo, haha.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 aug 2004 19:57

Night schreef:
columbus schreef:

Gelaat staat dan ook niet in de oorspronkelijke uitdrukking.

kreeg al visioenen over somber kijkende mensen :? anders had ik wel een leuk stukje kunnen typen daarover..

natuurlijk moet je je als christen onderscheiden, ook in de kerk. aangezien mn nette pak aangevreten is door de motten en ik geen zin heb om een nieuw pak te kopen houd ik het bij gewoon nette kleding.
waar ik meestal naar de kerk gaat is het iig niet aanstootgevend want ik heb er nog niets over gehoord.(behalve mn moeder, die vond het maar zo zo :wink: )
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 aug 2004 21:43

Waar kun je die dan vinden in de Bijbel?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 04:55

joepie schreef:

Dat zeiden de ouden vroeger. Dat komt heus niet zomaar uit de lucht vallen, maar ik weet zo gauw niet waar ze het uit haalden.
Toch zit er wel wat van waarheid in. Een (waar) christen zal niet met de wereld meegaan.
'Wordt de wereld niet gelijkvormig'. Als je de Heere wilt dienen zal je toch wel te onderscheiden zijn van de wereld?

joepie

Berichtdoor joepie » 12 aug 2004 06:35

caprice schreef:
joepie schreef:

Dat zeiden de ouden vroeger. Dat komt heus niet zomaar uit de lucht vallen, maar ik weet zo gauw niet waar ze het uit haalden.
Toch zit er wel wat van waarheid in. Een (waar) christen zal niet met de wereld meegaan.
'Wordt de wereld niet gelijkvormig'. Als je de Heere wilt dienen zal je toch wel te onderscheiden zijn van de wereld?

En omdat de ouden het zeiden.....? Je meet je toch wel een eigen mening aan mag ik hopen. Op basis van wat de Bijbel zegt. Niet op basis van wat die ouden (zeker allang dood) zeiden.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het een rare uitdrukking vind.
Dat je b.v. zegt: dat je op de bruiloft komt met een feestkleed aan, kan ik me voorstellen. Dat kun je uit de Bijbel halen. Maar aan de andere kant kwamen er ook gewonen vissersmannen als volgelingen van Jezus. En die droegen nu niet echt een feestkleed toen ze geroepen werden. En toch moesten ze hem direct volgen. Alles laten liggen om vissers van mensen te worden.

Terug naar “Archief”