ereunao schreef:Ik geloof geen ogenblik dat er voor Israël een weg tot het heil is buiten de Messias om. Maar de slogan ‘buiten de kerk geen zaligheid’ gaat daarom nog niet op. Hier wordt de kerk verabsoluteerd als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods. Maar het is een feit dat de Messias naar het vlees uit Israël is en Hij nog steeds een relatie met dit volk heeft zoals met geen ander volk.
Jawel, maar ik zie het Joodse volk van nu niet als hetzelfde volk Israel waarover de Bijbel spreekt. Zelfs zie ik het huidige Joodse volk niet precies gelijk aan de Judeeërs in de tijd van Jezus op aarde. Zulke verbanden zijn niet vol te houden na een beetje geschiedenis onderzoek en onderzoek van het Jodendom. Joodse bronnen zijn er trouwens ook te vinden waarin er een groot onderscheid wordt gemaakt tussen het Bijbelse Israël en dat wat tegenwoordig Israël wordt genoemd. Het is m.i. meer een zionistische beweging die graag Christelijke steun voor de Joodse staat/Jodendom in stand wil houden door vooral wel verbanden te leggen tussen moderne Joden en Bijbelse Israëlieten en Judeeërs. Zo kunnen ze totaal anti-Christelijke politiek bedrijven en totaal anti-Jezus zijn... maar Christenen moeten ze zegenen met politieke steun en financiele steun omdat de Joden Gods uitverkoren volk zouden zijn... vrijkaartje om maar te zondigen.. nee daar kan ik niet meer in mee gaan.
Daarom heeft Hij ook de eeuwen door dit volk voor het land en het land voor dit volk bewaard. Als de toekomst van Israël in de kerk lag hoefde Hij dat niet te doen; Hij kan ze in de diaspora ook wel bekeren en bij de kerk voegen. Dit is een geheimenis waar ik eerbiedig voor stil blijf staan.
Ik zie 'de kerk' dan ook als 'het ware Israël'. Niet als iets daarbuiten.
Paulus zegt dat zij ondanks hun ongeloof nochtans de beminden zijn om der vaderen wil. Ik heb bij de Klaagmuur gestaan en als je daar ziet hoe de Joden met heel hun wezen tot God schreeuwen dan gaat er wel wat door je heen. En het is ook niet niets als je hoort en leest hoe de Joden met de belijdenis van Israël `Sjima,Jisraël!!op de lippen de gaskamer zijn ingegaan, dan zwijg ik eerbiedig stil, ondanks dat citaat ui Joh.14 dat wel in zijn eigen context gelezen en uitgelegd moet worden. Ik geloof vast dat God de Joden die het geloof der vaderen bewaard hebben en Hem en Zijn Tora liefhebben en daar zo veel als doenlijk is naar trachten te leven als de Zijnen kent en erkent. Zij zijn m.i. het Israël Gods van Gal.6:16. h.gr: ereunao
Dat is nou net het grote probleem. Ze hebben meestal niet de Thora als enigste bron van gezag. Maar de toevoegingen, de traditie, het commentaar, de overleveringen daarna die het woord van God krachteloos maken, dit is de Talmoed.
Als we ons realiseren dat het grootste gedeelte van deze moderne Joden geen nageslacht zijn van Jakob weten we ook dat Gods wetten niet op hun hart liggen. Daarom is het waarschijnlijk ook zo makkelijk voor deze Joden om heel andere leringen als waarheid aan te nemen.