Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boerin » 15 okt 2014 17:39

mohamed schreef:Ja oké, maar had hij het tegen de Farizeeërs omdat ze Farizeeërs waren of omdat ze de zoon verwierpen? En als het was omdat ze de zoon verwierpen, zal dan niet elke jood in deze tijd die de zoon verwerpt op zijn minst gewaarschuwd moeten worden i.p.v. beloofd dat het wel goedkomt?

Ja natuurlijk, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. Daarom is er ook Jews for Jesus. Juist al die lui die evangeliseren onder Joden zeggen dat ze het uitverkoren volk zijn. Je hebt ook van die lui die ze ophemelen en denken dat zij een aparte positie hebben en het evangelie niet hoeven te horen, daar ben ik het ook niet mee eens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 17:51

mohamed schreef:Ja oké, maar had hij het tegen de Farizeeërs omdat ze Farizeeërs waren of omdat ze de zoon verwierpen? En als het was omdat ze de zoon verwierpen, zal dan niet elke jood in deze tijd die de zoon verwerpt op zijn minst gewaarschuwd moeten worden i.p.v. beloofd dat het wel goedkomt?

Boerin schreef:Ja natuurlijk, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. Daarom is er ook Jews for Jesus. Juist al die lui die evangeliseren onder Joden zeggen dat ze het uitverkoren volk zijn. Je hebt ook van die lui die ze ophemelen en denken dat zij een aparte positie hebben en het evangelie niet hoeven te horen, daar ben ik het ook niet mee eens.

Ik vind het een sympathiek idee van Jews for Jesus maar door joden voor te houden dat ze uitverkoren zijn alleen omdat ze jood zijn, leer je hen enkel te roemen in het vlees en dat lijkt me niet goed. Bovendien is helemaal niet zeker dat Israëli's afstammen van David, sinds de dood en opstanding van Christus werd Juda immers een weduwe vrij om te gaan.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 okt 2014 18:00

mohamed schreef:Ik vind het een sympathiek idee van Jews for Jesus maar door joden voor te houden dat ze uitverkoren zijn alleen omdat ze jood zijn, leer je hen enkel te roemen in het vlees en dat lijkt me niet goed. Bovendien is helemaal niet zeker dat Israëli's afstammen van David, sinds de dood en opstanding van Christus werd Juda immers een weduwe vrij om te gaan.

Ze hebben gewoon een andere benadering dan bij heidenen. Je kunt niet tegen een Jood zeggen dat ie christen moet worden en Jezus nodig heeft en dan vanuit een houding van wij weten het beter. Dat moet je een beetje anders brengen. Wel raar eigenlijk dat ze Jesus zeggen en niet Yeshua. Er was een tijd terug zo'n rabbi die geopenbaard had gekregen dat de Naam van de Messias Yeshua was en dat mocht pas na z'n dood bekend worden gemaakt. Naar een rabbi luisteren ze wel, daar komen nu veel Joden door tot bekering, zelfs bij de Klaagmuur.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 18:49

mohamed schreef:Ik vind het een sympathiek idee van Jews for Jesus maar door joden voor te houden dat ze uitverkoren zijn alleen omdat ze jood zijn, leer je hen enkel te roemen in het vlees en dat lijkt me niet goed. Bovendien is helemaal niet zeker dat Israëli's afstammen van David, sinds de dood en opstanding van Christus werd Juda immers een weduwe vrij om te gaan.

Boerin schreef:Ze hebben gewoon een andere benadering dan bij heidenen. Je kunt niet tegen een Jood zeggen dat ie christen moet worden en Jezus nodig heeft en dan vanuit een houding van wij weten het beter. Dat moet je een beetje anders brengen. Wel raar eigenlijk dat ze Jesus zeggen en niet Yeshua.

De discipelen noemden Jezus ook Jezus, dus zo gek is dat niet. :)
Boerin schreef:Er was een tijd terug zo'n rabbi die geopenbaard had gekregen dat de Naam van de Messias Yeshua was en dat mocht pas na z'n dood bekend worden gemaakt. Naar een rabbi luisteren ze wel, daar komen nu veel Joden door tot bekering, zelfs bij de Klaagmuur.

Daar zeg je wat: naar een rabbijn luisteren ze inderdaad wel. Misschien kunnen we rabbijn Evers bekeren en voor onze zaak winnen, dan hebben we het jodendom in Nederland zo bekeerd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 okt 2014 19:46

mohamed schreef:De discipelen noemden Jezus ook Jezus, dus zo gek is dat niet. :)

Waren het Hollanders dan? Iesous is een Griekse vertaling van Yeshua, dat is Hebreeuws en de originele Naam en betekent JHWH redt.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 23:24

mohamed schreef:De discipelen noemden Jezus ook Jezus, dus zo gek is dat niet. :)

Boerin schreef:Waren het Hollanders dan? Iesous is een Griekse vertaling van Yeshua, dat is Hebreeuws en de originele Naam en betekent JHWH redt.

Of het Hollanders waren? Volgens sommigen wel geloof ik, Urkers dacht ik. :lol:
Nee, maar toen de heilige Geest uitgestort werd en de discipelen spontaan vreemde talen begonnen te spreken, bleven ze toen de Aramese namen gebruiken?

ereunao

Berichtdoor ereunao » 16 okt 2014 10:10

mohamed:

Of het Hollanders waren? Volgens sommigen wel geloof ik, Urkers dacht ik. :lol:
Nee, maar toen de heilige Geest uitgestort werd en de discipelen spontaan vreemde talen begonnen te spreken, bleven ze toen de Aramese namen gebruiken?

Nee, ze spraken de volken toe in hun eigen taal Hand.2 en gebruikten in hun brieven de Septuagint. In ieder geval noemden ze Hem geen Jezus. gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 16 okt 2014 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2014 10:12

Ik heb het nu over Handelingen 2 waar de joden uit verre vreemde landen in hun taal worden toegesproken. Het lijkt mij stug dat daarbij de Aramese namen gebruikt werden want dan zou men het evangelie slechts voor de helft verstaan.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 16 okt 2014 10:30

mohamed
Ik heb het nu over Handelingen 2 waar de joden uit verre vreemde landen in hun taal worden toegesproken. Het lijkt mij stug dat daarbij de Aramese namen gebruikt werden want dan zou men het evangelie slechts voor de helft verstaan.

Die Joden uit verre landen kenden de Schriften want Petrus spreekt ze daarop aan.Petrus gebruikt in zijn aanhalingen uit het O.T. de Septuagint,die was toen al 200 jr oud .Iesous is de Gr.vert. van Jozua ereunao

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2014 10:33

Ow dus die joden spraken allemaal Grieks aan wie het evangelie verkondigd werd, nou waarom werden ze dan toegesproken in hun eigen taal?

ereunao

Berichtdoor ereunao » 16 okt 2014 11:01

Die Joden uit verre landen kenden de Schriften want Petrus spreekt ze daarop aan.Petrus gebruikt in zijn aanhalingen uit het O.T. de Septuagint,die was toen al 200 jr oud .Iesous is de Gr.vert. van Jozua ereunao

Ik zeg niet dat zij in het dagelijks leven allemaal Grieks spraken, maar dat zij de Griekse Septuagint konden lezen, anders zou de verwijzing van Petrus naar de psalmen en profeten zinloos geweest zijn. ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 16 okt 2014 14:58

ereunao schreef:Die Joden uit verre landen kenden de Schriften want Petrus spreekt ze daarop aan.Petrus gebruikt in zijn aanhalingen uit het O.T. de Septuagint,die was toen al 200 jr oud .Iesous is de Gr.vert. van Jozua ereunao

Amen.

De Israëlieten waren dan ook verstrooid in de... Griekse verstrooiing. En vlak bij Judea en Galilea had men de 10 Griekse steden, de Decapolis. Nogal belangrijk dat Grieks als medium om elkaar te begrijpen in die tijd. God wist wel wat Hij deed toen Hij het Grieks uitkoos voor de taal van de nieuwere Schriften!
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 16 okt 2014 15:13

Boerin schreef:Dat is valse leer dat ze Jezus niet nodig hebben, maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds uitverkoren zijn en God nog steeds een plan met Israel heeft.
Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.
28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Wat je zegt gaat ervan uit dat waarover Paulus spreekt nog niet heeft plaatsgevonden. Daar denk ik dus anders over.
Ook gaat het ervan uit dat wat tegenwoordig Israël wordt genoemd ook een directe link heeft via ras en godsdienst naar het oude Israël. Ook dat zie ik heel anders. Je kunt niet eeuwenlang aan afgodendienst doen en je vermengen met allemaal ander volk en totaal andere mensen in je volk opnemen... en dan nog spreken over puur letterlijk nageslacht van Jakob dat alleen de Thora zou geloven en dat nog steeds door God is uitverkoren om later nog een keer zich te gaan bekeren.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 okt 2014 15:28

Jan schreef:Wat je zegt gaat ervan uit dat waarover Paulus spreekt nog niet heeft plaatsgevonden. Daar denk ik dus anders over.
Ook gaat het ervan uit dat wat tegenwoordig Israël wordt genoemd ook een directe link heeft via ras en godsdienst naar het oude Israël. Ook dat zie ik heel anders. Je kunt niet eeuwenlang aan afgodendienst doen en je vermengen met allemaal ander volk en totaal andere mensen in je volk opnemen... en dan nog spreken over puur letterlijk nageslacht van Jakob dat alleen de Thora zou geloven en dat nog steeds door God is uitverkoren om later nog een keer zich te gaan bekeren.

Wanneer is de volheid der heidenen dan binnen gegaan of wanneer zijn de tijden der heidenen vervuld en wordt Jeruzalem niet meer door de heidenen vertrapt? Wanneer heeft Jeruzalem gezegd: Gezegend Hij die komt in de Naam des Heren? Eerder zouden ze Jezus niet meer zien dan dat ze dat zouden zeggen. Er zou iemand in zijn eigen naam komen en die zouden ze aannemen. De Heer ging het koningschap voor Israel herstellen, is nog niet gebeurd. De O.T. profetieën van verstrooiing over de hele wereld etc., je wilt toch niet zeggen dat al die beloften op de kerk slaan of al uitgekomen zijn? Zoals Jesaja 66 en Ezechiel 37.
Zach91

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 16 okt 2014 15:33

ereunao schreef:Ik geloof geen ogenblik dat er voor Israël een weg tot het heil is buiten de Messias om. Maar de slogan ‘buiten de kerk geen zaligheid’ gaat daarom nog niet op. Hier wordt de kerk verabsoluteerd als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods. Maar het is een feit dat de Messias naar het vlees uit Israël is en Hij nog steeds een relatie met dit volk heeft zoals met geen ander volk.

Jawel, maar ik zie het Joodse volk van nu niet als hetzelfde volk Israel waarover de Bijbel spreekt. Zelfs zie ik het huidige Joodse volk niet precies gelijk aan de Judeeërs in de tijd van Jezus op aarde. Zulke verbanden zijn niet vol te houden na een beetje geschiedenis onderzoek en onderzoek van het Jodendom. Joodse bronnen zijn er trouwens ook te vinden waarin er een groot onderscheid wordt gemaakt tussen het Bijbelse Israël en dat wat tegenwoordig Israël wordt genoemd. Het is m.i. meer een zionistische beweging die graag Christelijke steun voor de Joodse staat/Jodendom in stand wil houden door vooral wel verbanden te leggen tussen moderne Joden en Bijbelse Israëlieten en Judeeërs. Zo kunnen ze totaal anti-Christelijke politiek bedrijven en totaal anti-Jezus zijn... maar Christenen moeten ze zegenen met politieke steun en financiele steun omdat de Joden Gods uitverkoren volk zouden zijn... vrijkaartje om maar te zondigen.. nee daar kan ik niet meer in mee gaan.

Daarom heeft Hij ook de eeuwen door dit volk voor het land en het land voor dit volk bewaard. Als de toekomst van Israël in de kerk lag hoefde Hij dat niet te doen; Hij kan ze in de diaspora ook wel bekeren en bij de kerk voegen. Dit is een geheimenis waar ik eerbiedig voor stil blijf staan.

Ik zie 'de kerk' dan ook als 'het ware Israël'. Niet als iets daarbuiten.

Paulus zegt dat zij ondanks hun ongeloof nochtans de beminden zijn om der vaderen wil. Ik heb bij de Klaagmuur gestaan en als je daar ziet hoe de Joden met heel hun wezen tot God schreeuwen dan gaat er wel wat door je heen. En het is ook niet niets als je hoort en leest hoe de Joden met de belijdenis van Israël `Sjima,Jisraël!!op de lippen de gaskamer zijn ingegaan, dan zwijg ik eerbiedig stil, ondanks dat citaat ui Joh.14 dat wel in zijn eigen context gelezen en uitgelegd moet worden. Ik geloof vast dat God de Joden die het geloof der vaderen bewaard hebben en Hem en Zijn Tora liefhebben en daar zo veel als doenlijk is naar trachten te leven als de Zijnen kent en erkent. Zij zijn m.i. het Israël Gods van Gal.6:16. h.gr: ereunao

Dat is nou net het grote probleem. Ze hebben meestal niet de Thora als enigste bron van gezag. Maar de toevoegingen, de traditie, het commentaar, de overleveringen daarna die het woord van God krachteloos maken, dit is de Talmoed.
Als we ons realiseren dat het grootste gedeelte van deze moderne Joden geen nageslacht zijn van Jakob weten we ook dat Gods wetten niet op hun hart liggen. Daarom is het waarschijnlijk ook zo makkelijk voor deze Joden om heel andere leringen als waarheid aan te nemen.

Terug naar “Archief”