alexander91 schreef:Inderdaad, de wetenschap heeft ooit de generatio spontanea uitgebannen, maar sommige mensen accepteren een generatio spontanea van de oerknal. Er moet een oorzaak voor liggen, die onafhankelijk is van de tijd (de ruimte-tijd werd immers gecreeerd bij de oerknal). En die oorzaak, tja, dat kan heel goed God zijn. Of je moet geloven dat uit niets iets ontstaat, maar dat is toch zeker een geloofsuitspraak.
En laat dat dan nog zo zijn... dan vind ik de oerknal en de evolutietheorie, waarvoor er een steeds verder uitbreidende wetenschappelijke onderbouwing bestaat, nog steeds gigantisch veel waarschijnlijker (en dus geloofwaardiger, om het woordje 'geloof' er een plaats in te geven) dan een mythologisch verhaal dat magie, wonderen en andere wetenschappelijk compleet onhoudbare en onaantoonbare fenomenen (Eva gemaakt uit Adams rib, de zondvloed, Jezus die over het water liep, vijf broden en twee vissen, water dat in wijn verandert, Lazarus en Jezus die opstaan uit de dood, enzovoort...) nodig heeft om alles te doen kloppen.
Als er verschillende hypotheses zijn -en ik noem voor het gemak het christelijk geloof en de evolutietheorie allebei hypotheses- dan kies ik er degene uit die het meest waarschijnlijk (en dus meest in overeenstemming met hetgeen wetenschappelijk meetbaar en waarneembaar is volgens de kennis van dit moment) en het minst dogmatisch (en dus bereid om de hypothese bij te schaven als er nieuwe wetenschappelijke inzichten en ontdekkingen zijn die eerdere aannames zouden tegenspreken) is.
Want dat laatste is een belangrijk verschilpunt: als de wetenschap een bewijs zou vinden voor het bestaan van God, of van de zondvloed, of zelfs het hele scheppingsverhaal, dan is de wetenschap het aan haar eigen uitgangspunten en methodiek verplicht daar rekening mee te houden, en zal het wetenschappelijk verklaringsmodel zodanig bijgestuurd worden dat deze nieuw aangetoonde elementen er hun plaats in vinden. Religie is daar veel dogmatischer in: er wordt vooraf geponeerd hoe de zaken in elkaar zitten, en wat nadien niet in dat plaatje past wordt ofwel genegeerd, ofwel weggeredeneerd, ofwel toegeschreven aan de 'almacht' van God en dus een kwestie van geloof genoemd.
Eenvoudig voorbeeld: probeer eens een enorme mensenmassa te voeden met vijf broden en twee vissen. Je zal vaststellen dat er niet méér inzit dan een paar kruimels per persoon, en op restjes hoef je al helemaal niet te rekenen.
En toch: in de bijbel lukt het, en zijn er nog manden vol brood en vis over.
Zo'n verhaal krijg je absoluut niet uitgelegd of verklaard zonder er magie of een wonder bij te betrekken. Mijn conclusie is dus zonder meer: dit verhaal is onwaar tot iemand me het tegendeel bewijst.
Lees de bijbel vanuit die optiek, en er blijft bitter weinig van overeind... en dat is de reden dat ik er niet in geloof.