Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor benefietdiner » 16 sep 2013 10:06

@elbert De kerk als moeder noemen is on-Bijbels en verzonnen door de room katholieken kerk. een kerk die overloop van tradities en verzinselen.

De gemeente wordt vergeleken met een huis. Het meest belangrijke aan het huis zijn de funderingen, de fundamenten. Waarop zijn we gebouwd als gemeente? Efeze 2:19 zegt het volgende: “Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd op het fundament van de apostelen en de profeten,…” Het fundament van de gemeente is Gods Woord. Geen menselijke verzinselen, of leer van mensen, geen tradities, maar Gods Woord moet het fundament van de gemeente zijn.

Efeze 2:20-21: “terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. Hij is ons fundament: op Hem moeten we vertrouwen (1 Kor.3:10). Hij is de middensteen: Hij houdt ons bij elkaar, Hij bindt ons samen (Efeze 2:20). Hij is de afsluitsteen: Hij vervolmaakt ons, Hij is ons hoofd (Lucas 20:17-18). 1 Petrus 2:5 leert ons: “en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis”. Wij als gelovigen zijn de bouwstenen van het huis, wij zijn het zichtbare gedeelte van het huis, wij zijn de uitstraling van het huis. God wil ons gebruiken om Zijn liefde, Zijn vergeving, Zijn Redding te weerspiegelen. De gemeente is een huis. Gods Woord is het fundament / Christus is de hoeksteen / Wij zijn de levende bouwstenen.
Enz. enz.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 10:11

JeeWee schreef:De opvatting dat, als God je vader is, de kerk dan je moeder is, is bepaald niet nieuw.
Zowel de kerkvader Cyprianus als ook Augustinus kwamen daar al mee.
Ook Calvijn heeft dit omarmd.

In het RD van 31 oktober 2006 stond een fraai stuk over de kerk als moeder.

In 2005 schreef Jan Dirk Wassenaar in het Friesch Dagblad:

"Wie bij kerkvaders te rade gaat, stuit op uitspraken bij Cyprianus en Augustinus. Kras is de mening van Cyprianus, dat wie de kerk niet als moeder heeft, God niet tot Vader kan hebben. En Augustinus stelt in een preek aardse en hemelse geboorte, de aardse moeder (hij zal toen vast aan zijn eigen moeder Monnica gedacht hebben) en de hemelse naast elkaar. De kerk is voor hem instrument van Gods Geest en door haar verkondiging worden kinderen verwekt.

Aan reformatorische zijde was het vooral Calvijn die het beeld van de kerk als moeder gebruikte. Hij zegt ergens, dat God wil, dat Zijn kinderen in de schoot van de kerk verzameld worden ‘(...) niet alleen opdat ze door haar moeite en dienst gevoed worden, zolang ze zuigelingen en kinderen zijn, maar opdat ze opgegroeid zijn en eindelijk tot de eindpaal des geloofs komen.’

Gelukkig dacht Jezus daar anders over.

'Want wie de wil van Mijn Vader doet, Die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder.' (Mat 12,50)

En Paulus ook:

'Maar het hemelse Jeruzalem is vrij; en dat is onze moeder.' (Gal 4,26)

De dreigementen van katholieke kerkvaders word ik warm noch koud van, want hun kerk is inderdaad niet mijn moeder, noch mijn broeder en zuster.

'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,18)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 10:15

Wanneer je datgene wat Christus zegt tot de 7 gemeenten in Openbaring 2 en 3 betrekt op de gemeente die er was sinds de eerste eeuw, en het chronologisch aanschouwt (zoals inmiddels bewezen is en dus gerechtvaardigd) lees ik dan wel dat deze 'moeder' inmiddels blind, naakt, en ellendig is.
Hij kotst haar uit!
Zij wordt opgeroepen tot zuivering, witte kleding, maar vooral ogenzalf opdat zij weer moge zien.
Wees dan ijverig en bekeert u
Overwin zoals Hij heeft overwonnen.
En dat is dus geen ''overwinning'' in de wereldse zin, zoals de reformatoren, roomsen en luthersen tegen de dopersen.

Zoals Bambi al zegt , de reformatorische kerken (be)strijden onderling al zoveel, gewapend met hun 3FvE ,waarbij ze de bijbelse opdracht en bede tot Eenheid volledig naast zich neergelegd hebben
Laat staan de andere 1000 kerkgenootschappen etc.
Dat kan geen beeld zijn van een kloeke , wijze moeder.
Het spijt me zeer.
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 sep 2013 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 10:16

benefietdiner schreef:@elbert De kerk als moeder noemen is on-Bijbels en verzonnen door de room katholieken kerk. een kerk die overloop van tradities en verzinselen.

De gemeente wordt vergeleken met een huis. Het meest belangrijke aan het huis zijn de funderingen, de fundamenten. Waarop zijn we gebouwd als gemeente? Efeze 2:19 zegt het volgende: “Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd op het fundament van de apostelen en de profeten,…” Het fundament van de gemeente is Gods Woord. Geen menselijke verzinselen, of leer van mensen, geen tradities, maar Gods Woord moet het fundament van de gemeente zijn.

Efeze 2:20-21: “terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. Hij is ons fundament: op Hem moeten we vertrouwen (1 Kor.3:10). Hij is de middensteen: Hij houdt ons bij elkaar, Hij bindt ons samen (Efeze 2:20). Hij is de afsluitsteen: Hij vervolmaakt ons, Hij is ons hoofd (Lucas 20:17-18). 1 Petrus 2:5 leert ons: “en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis”. Wij als gelovigen zijn de bouwstenen van het huis, wij zijn het zichtbare gedeelte van het huis, wij zijn de uitstraling van het huis. God wil ons gebruiken om Zijn liefde, Zijn vergeving, Zijn Redding te weerspiegelen. De gemeente is een huis. Gods Woord is het fundament / Christus is de hoeksteen / Wij zijn de levende bouwstenen.
Enz. enz.

J U I S T !

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 sep 2013 10:18

benefietdiner schreef:@elbert De kerk als moeder noemen is on-Bijbels en verzonnen door de room katholieken kerk. een kerk die overloop van tradities en verzinselen.

Enz. enz.

Wordt de gemeente niet ook vergeleken met een lichaam, of met een bruid? Dat er een vergelijking is, sluit andere vergelijkingen niet uit, juist omdat het een vergelijking is. Als de gemeente vergeleken wordt met een huis, dan is het nog geen huis. In bepaalde aspecten lijkt dat erop. Maar het is het niet.
Dus zelfs al zou de kerk vergeleken met een moeder niet in de Bijbel staan; wanneer de punten waarop de vergelijking wordt getrokken Bijbels zijn, dan kan de vergelijking gemaakt worden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 10:25

[quote="alexander91"]
Als je de rituelen bestudeerd van een joodse bruiloft (de doop ervoor, de ring krijgen (openbaring) etc ) de wachttijd en het elkaar neit zien tijdens de verloving!,is de gelijkenis inderdaad frappant.
Misschien was die toepassing voor de joden , opdat zij het beter begrijpen, want de gemiddelde heiden zei de tradties bij een joodse bruiloft niet veel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 10:28

De kerk van vandaag lijkt in geen velden of wegen op de gemeente uit de eerste eeuw. Jezus zei:

'Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.' (Op 3,20 vgl. Joh 14,23)

Maar bij jullie samenkomsten is dat niet voldoende en moet ik maar wachten tot ik de zegen krijg van degene die jullie Heer noemen. Sorry, maar daarvoor heb ik geen tijd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 sep 2013 10:28

ds. C.B. Stam schreef:Calvijn heeft in boek IV van de ”Institutie” geschreven over de kerk als moeder. Dat was gewaagd, want de kerk van Rome bedoelde met de heilige moederkerk juist iets heel anders. Toch gebruikt Calvijn dit beeld als hij in de ”Institutie” gaat schrijven over de „uitwendige middelen van de zaligheid.” Daaruit blijkt met hoeveel respect en liefde Calvijn over de zichtbare kerk sprak. De kerk was hem dierbaar. Hij noemt haar moeder!

Wat bedoelt Calvijn daar nu mee? Dit: dat de kerk de plek is waar wij het leven ontvangen. Hij bedoelt dan het nieuwe leven dat Gods Geest wekt. Calvijn schrijft in de ”Institutie”: „Er is voor ons geen andere ingang tot het leven, indien de kerk ons niet in haar schoot ontvangt!” We worden in de kerk gewekt tot het kindschap Gods. Ook in zijn commentaar op Galaten 4:26 heeft Calvijn het „over het hemelse Jeruzalem, de moeder van de gelovigen.”

Leerzaam is dat Calvijn het beeld van de kerk als moeder gebruikt met het oog op de werking van het Woord. De kerk is dus geen moeder omdat zij een heilsinstituut is waar de gelovige van afhankelijk is, maar omdat het Woord daar is en een mens daar leert God Vader te noemen. De heilsbetekenis van de kerk ligt niet in haarzelf, maar in haar dienstmaagdgestalte! Waar de kerk het Woord verkondigt, wordt zichtbaar dat God daar Zijn gemeente vergadert.

Ter plekke zal de kerk moeder zijn! Moeder is daar waar het Woord klinkt! De plaatselijke gemeente heeft voor Calvijn voorrang op het landelijk verband van een kerk. We hebben Calvijn daarin mee als dat nu de trend is. De landelijke kerk behoort niet tot het wezen, maar tot het welwezen van de kerk. Natuurlijk zal het de kerk ten goede komen als er een orde is tot onderhoud van het lichaam van de kerk, maar daarmee is niet het laatste woord gezegd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 sep 2013 10:32

alexander91 schreef:Dus zelfs al zou de kerk vergeleken met een moeder niet in de Bijbel staan; wanneer de punten waarop de vergelijking wordt getrokken Bijbels zijn, dan kan de vergelijking gemaakt worden.

Dat is nu juist het punt. Het staat niet in de Bijbel en dan moet je het ook niet doen. Een verkeerde typologie. Dat is nu juist de grote fout van de kerk.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 sep 2013 10:33

mealybug schreef:Wanneer je datgene wat Christus zegt tot de 7 gemeenten in Openbaring 2 en 3 betrekt op de gemeente die er was sinds de eerste eeuw, en het chronologisch aanschouwt (zoals inmiddels bewezen is en dus gerechtvaardigd) lees ik dan wel dat deze 'moeder' inmiddels blind, naakt, en ellendig is.
Hij kotst haar uit!
Zij wordt opgeroepen tot zuivering, witte kleding, maar vooral ogenzalf opdat zij weer moge zien.
Wees dan ijverig en bekeert u
Overwin zoals Hij heeft overwonnen.
En dat is dus geen ''overwinning'' in de wereldse zin, zoals de reformatoren, roomsen en luthersen tegen de dopersen.

Zoals Bambi al zegt , de reformatorische kerken (be)strijden onderling al zoveel, gewapend met hun 3FvE ,waarbij ze de bijbelse opdracht en bede tot Eenheid volledig naast zich neergelegd hebben
Laat staan de andere 1000 kerkgenootschappen etc.
Dat kan geen beeld zijn van een kloeke , wijze moeder.
Het spijt me zeer.

Hou toch op man, sinds het begin van de eerste gemeenten was er al trammelant en scheuringen. Daarnaast verdiep je eens in de geschiedenis van de Wederdopers. Hoeveel gemeentens zijn er wel niet ontstaan en weer ten ondergaan. En als je nou weer ziet in NL met de 'refobaptisten' die weer door de 'echte' refobaptisten worden bestreden. Het invoeren en exporteren van zendelingen die zogenaamd voor een 'opwekking' moeten zorgen. En dan zullen we het niet eens hebben over de duizenden 'gemeenten' die over de wereld zijn ontstaan.

Dan is het in Nederland nog enigszins overzichtelijk in de kerken!

(En anders vlucht je toch Nederland uit, lever je paspoort in en ga je vanuit Zuid-Afrika even de kerken zwart maken met historie die al weer achterhaald blijkt te zijn, en naar een gemeente ga je niet omdat het toch allemaal bagger is ......... oh wacht dat doe jij al :mrgreen: )
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 10:48

mohamed schreef:Lol, het is JeeWee maar, blaffende honden bijten niet.

JeeWee schreef:Nope, dit was jeewee niet.
Dit was Guido de Brès met artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis...

Verder vind ik het een best een beetje jammer dat je kennelijk de NGB op dezer manier afdoet.
Het is niet voor niets één van de 'Drie Formulieren van Enigheid' die o.a. alle Reformatorische kerken én Refoweb onderschrijven.

Zou je voortaan de artikelen niet uit de context willen citeren s.v.p? Het creëert verwarring en het gaat om alle artikelen en niet alleen die jou wel uitkomen. Op die manier kan je alle kanten op, je centreert wat je wil en gelooft zelf waar je de anderen voor aanklaagt.

Het is en blijft een privé geloof, misschien niet het jouwe, maar je onderschrijft wel datgene wat de RKK een dwaling noemt en dwingt anderen zich bij je club aan te sluiten op straffe van de hel. Door echter de eerste menselijke concilies te onderschrijven, erken je dat jouw moeder de RKK kerk is en beken je dat je dwaalt en niet in de zuivere leer blijft. Neem je eigen advies ter harte en zwijg over anderen.

Je moest eens weten wat de beste kerkvader die je aanhaalde over Maria schreef. Daarvan wordt een echte Grefo niet goed. Namelijk dat wie niet belijdt dat Maria de moeder van God is buiten het Woord Gods valt. Zo iemand aanvoeren om je punt te bewijzen terwijl je zelf diens leer niet onderschrijft heb ik maar een woord voor:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mohamed op 16 sep 2013 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 10:49

oh, daar is de wekelijkse ''Speedy-steek'' weer.

:lol:

Verder geslaagd voor je examen als ambassadeur voor de ''gemeente''.
''We zijn rijk en verrijkt en hebben aan niets gebrek''.
IJverig onderzoeken, wat ogenzalf opdoen?

Waar scheuring en trammelant is, daar kan de Geest niet wonen.
Een verdeeld huis kan niet staan.
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 sep 2013 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 sep 2013 10:50

mealybug schreef:oh, daar is de wekelijkse ''Speedy-steek'' weer.

:lol:

Verder geslaagd voor je examen als ambassadeur voor de ''gemeente''.
''We zijn rijk en verrijkt en hebben aan niets gebrek''.
IJverig onderzoeken, wat ogenzalf opdoen?

Waar scheuring en trammelant is, daar kan de Geest niet wonen.
Een verdeeld huis kan niet staan.

PS Ik heb geen Nederlands paspoort.

Ik zag jouw refo-steek weer eens voorbij komen en tja, dan moet het weer even in evenwicht getrokken worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 10:54

Speedy schreef:
Ik zag jouw refo-steek weer eens voorbij komen en tja, dan moet het weer even in evenwicht getrokken worden.
Het zou fijn zijn als het karakter ervan wat opbouwender kon zijn, liefst onderbouwd met wat bijbelse teksten :)
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 sep 2013 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2013 10:57

Ik geloof niet in de uitleg die de rooms-katholieke kerk geeft aan de "kerk als moeder", maar dat wil niet zeggen dat we de kerk dus niet als moeder hebben, zie mijn verwijzing naar de bijbelteksten die ik gaf. Er zijn er overigens nog meer te noemen.
En ik verwijs ook naar het citaat van Calvijn dat JeeWee hier gaf:
Wat bedoelt Calvijn daar nu mee? Dit: dat de kerk de plek is waar wij het leven ontvangen. Hij bedoelt dan het nieuwe leven dat Gods Geest wekt. Calvijn schrijft in de ”Institutie”: „Er is voor ons geen andere ingang tot het leven, indien de kerk ons niet in haar schoot ontvangt!” We worden in de kerk gewekt tot het kindschap Gods. Ook in zijn commentaar op Galaten 4:26 heeft Calvijn het „over het hemelse Jeruzalem, de moeder van de gelovigen.”

Leerzaam is dat Calvijn het beeld van de kerk als moeder gebruikt met het oog op de werking van het Woord. De kerk is dus geen moeder omdat zij een heilsinstituut is waar de gelovige van afhankelijk is, maar omdat het Woord daar is en een mens daar leert God Vader te noemen. De heilsbetekenis van de kerk ligt niet in haarzelf, maar in haar dienstmaagdgestalte! Waar de kerk het Woord verkondigt, wordt zichtbaar dat God daar Zijn gemeente vergadert.

Ter plekke zal de kerk moeder zijn! Moeder is daar waar het Woord klinkt!
Hier trouwens het commentaar van Calvijn bij Gal. 4:26 (mijn vertaling):
Calvijn schreef:Het Jeruzalem dat de apostel "van boven", of hemels noemt, is niet beperkt tot de hemel en we moeten dat ook niet buiten deze wereld zoeken. Want de Kerk is verspreid over de hele wereld, en is een "vreemdeling en bijwoner op de aarde" (Hebr. 11:13). Waarom wordt er dan gezegd dat het hemels is? Omdat het haar oorsprong vindt in hemelse genade. Want de kinderen van God zijn "geboren, niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man" (Joh. 1:13), maar door de kracht van de Heilige Geest.
Het hemelse Jeruzalem, dat haar oorsprong heeft in de hemel en dat boven woont door het geloof, is de moeder van de gelovigen. Aan de Kerk, onder God, danken we het dat we "wedergeboren zijn, niet uit vergankelijk zaad, maar uit onvergankelijk zaad" (1 Petr. 1:23) en van haar ontvangen we de melk en het voedsel waardoor we daarna worden gevoed.
Dit zijn de redenen waarom de Kerk de moeder van de gelovigen wordt genoemd. En zeker is het zo dat hij, die weigert een zoon van de Kerk te zijn, tevergeefs zal begeren om God als zijn Vader te hebben, want het is alleen door middel van de Kerk waardoor we "uit God geboren worden" (1 Joh. 3:9) en opgevoed worden door de verschillende fasen van kinderlijkheid en jeugd, totdat we volwassen geworden zijn. Deze aanduiding, "ons aller moeder", weerspiegelt de hoogste waardering en eer aan de Kerk.
Het gaat er dus maar net om wat je bedoelt met de uitdrukking "de kerk is onze moeder".
benefietdiner schreef:De gemeente wordt vergeleken met een huis.
De ene metafoor betekent nog geen vervanging van de andere. De gemeente wordt vergeleken met een huis, maar de gemeente wordt ook vergeleken met een lichaam, de gemeente is ook de Bruid enz. Ze is ook onze moeder, want via haar ontvangen we het Woord, krijgen we melk en vaste spijs enzovoorts.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”