benefietdiner schreef:@elbert De kerk als moeder noemen is on-Bijbels en verzonnen door de room katholieken kerk. een kerk die overloop van tradities en verzinselen.
Ik geloof niet in de uitleg die de rooms-katholieke kerk geeft aan de "kerk als moeder", maar dat wil niet zeggen dat we de kerk dus niet als moeder hebben, zie mijn verwijzing naar de bijbelteksten die ik gaf. Er zijn er overigens nog meer te noemen.
En ik verwijs ook naar het citaat van Calvijn dat JeeWee hier gaf:
Wat bedoelt Calvijn daar nu mee? Dit: dat de kerk de plek is waar wij het leven ontvangen. Hij bedoelt dan het nieuwe leven dat Gods Geest wekt. Calvijn schrijft in de ”Institutie”: „Er is voor ons geen andere ingang tot het leven, indien de kerk ons niet in haar schoot ontvangt!” We worden in de kerk gewekt tot het kindschap Gods. Ook in zijn commentaar op Galaten 4:26 heeft Calvijn het „over het hemelse Jeruzalem, de moeder van de gelovigen.”
Leerzaam is dat Calvijn het beeld van de kerk als moeder gebruikt met het oog op de werking van het Woord. De kerk is dus geen moeder omdat zij een heilsinstituut is waar de gelovige van afhankelijk is, maar omdat het Woord daar is en een mens daar leert God Vader te noemen. De heilsbetekenis van de kerk ligt niet in haarzelf, maar in haar dienstmaagdgestalte! Waar de kerk het Woord verkondigt, wordt zichtbaar dat God daar Zijn gemeente vergadert.
Ter plekke zal de kerk moeder zijn! Moeder is daar waar het Woord klinkt!
Hier trouwens het commentaar van Calvijn bij Gal. 4:26 (mijn vertaling):
Calvijn schreef:Het Jeruzalem dat de apostel "van boven", of hemels noemt, is niet beperkt tot de hemel en we moeten dat ook niet buiten deze wereld zoeken. Want de Kerk is verspreid over de hele wereld, en is een "vreemdeling en bijwoner op de aarde" (Hebr. 11:13). Waarom wordt er dan gezegd dat het hemels is? Omdat het haar oorsprong vindt in hemelse genade. Want de kinderen van God zijn "geboren, niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man" (Joh. 1:13), maar door de kracht van de Heilige Geest.
Het hemelse Jeruzalem, dat haar oorsprong heeft in de hemel en dat boven woont door het geloof, is de moeder van de gelovigen. Aan de Kerk, onder God, danken we het dat we "wedergeboren zijn, niet uit vergankelijk zaad, maar uit onvergankelijk zaad" (1 Petr. 1:23) en van haar ontvangen we de melk en het voedsel waardoor we daarna worden gevoed.
Dit zijn de redenen waarom de Kerk de moeder van de gelovigen wordt genoemd. En zeker is het zo dat hij, die weigert een zoon van de Kerk te zijn, tevergeefs zal begeren om God als zijn Vader te hebben, want het is alleen door middel van de Kerk waardoor we "uit God geboren worden" (1 Joh. 3:9) en opgevoed worden door de verschillende fasen van kinderlijkheid en jeugd, totdat we volwassen geworden zijn. Deze aanduiding, "ons aller moeder", weerspiegelt de hoogste waardering en eer aan de Kerk.
Het gaat er dus maar net om wat je bedoelt met de uitdrukking "de kerk is onze moeder".
benefietdiner schreef:De gemeente wordt vergeleken met een huis.
De ene metafoor betekent nog geen vervanging van de andere. De gemeente wordt vergeleken met een huis, maar de gemeente wordt ook vergeleken met een lichaam, de gemeente is ook de Bruid enz. Ze is ook onze moeder, want via haar ontvangen we het Woord, krijgen we melk en vaste spijs enzovoorts.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)