Ik vraag me af wat je hier nu precies mee wil zeggen. Is dat: "God heeft me toch al vergeven, dus wat maakt het uit of ik zondig of me daarvan bewust ben"?Wilsophie schreef:De veronderstelde tegenstelling is er namelijk niet.
Ik ben over de meeste zonden niet bedroefd sterker nog, het komt voort uit een natuur die God allang heeft doodverklaard dan wel ik ben ervan verlost.
Als je dat uitsmeert over jouw stelling dan is die gelovige die wakker ligt gerechtvaardigd van de zonden en degene die vrolijk doorslaapt niet?
Als dat het antwoord is (en dat hoop ik niet), dan vind ik dat wel zorgelijk. Want als we er zo in staan, dan is dat goedkope genade (*).
Dan staan we ook de vernieuwing van ons leven in de weg.
De Heere Jezus (Matt. 25) en de apostelen roepen ons daarbij op om waakzaam (dus niet vrolijk door te slapen) te zijn en niet te zondigen (o.a. 1 Kor. 15:33: Dwaal niet: slecht gezelschap bederft goede zeden.
34 Word op de juiste manier nuchter en zondig niet,
enz.)
Dus hoewel we als gelovigen alles hebben wat Christus voor ons heeft gedaan, valt er in de praktijk van ons leven wel degelijk nog heel wat te veranderen. Christus en de apostelen waarschuwen er ons ook tegen om gerust te slapen en maar verder te zondigen (o.a. Matt. 25, Rom. 6 enz.). Want dan lijdt ons geloof schipbreuk (1 Tim. 1:19). Als Christus ons leven is, hoe kunnen we dan in de zonde blijven (Rom. 6:1)?
* Ik gebruik hierboven de term goedkope genade. Dietrich Bonhoeffer heeft dit als volgt samengevat:
"Goedkope genade staat voor de rechtvaardiging van zonde zonder de rechtvaardiging van de zondaar. Goedkope genade is het preken van vergeving zonder de noodzakelijkheid van bekering, doop zonder tucht, gemeenschap zonder lijden. Goedkope genade is genade zonder discipelschap, genade zonder het Kruis, genade zonder Jezus Christus. Mensen zeggen vaak dat genade alles doet, en daarom kan alles bij het oude blijven. Laat in dat geval de christen maar zoals de rest van de wereld leven. Kostbare genade roept ons (echter) op om Jezus te volgen. Het is dan ook een woord van vergeving aan de gebroken geest en een verbrijzeld hart."