beantsje schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit heel lastig.
God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn géén 3 verschijningsvormen van hetzelfde. Ze zijn verschillend, maar ook weer niet zo verschillend dat het 3 losstaande entiteiten zijn. Wij hebben geen 3 goden, maar één.
Ah maar hier zit je helemaal op het goede spoor! Het was alleen verwarrend omdat in het Christendom altijd gesproken is over 'drie Personen', maar in feite zeg je hier hetzelfde als de geloofsbelijdenis van Athanasius, kijk maar:
"Het algemeen geloof nu is, dat wij één God in de drieheid en de drieheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen."
Geen drie verschijningsvormen, zoals dat Sabellianisme, waar Mohamed naar linkte, want dan vermeng je de verschillende Personen, dat doet absoluut geen recht aan hoe de Bijbel het beschrijft. Als Jezus bijvoorbeeld bidt tot de Vader, hoe kan dat nu als het in wezen niets anders is dan twee verschillende verschijningsvormen van dezelfde persoon? Daar zijn vast allemaal mooie antwoorden op te geven, maar die antwoorden zijn nogal gekunsteld en doen geen recht aan de Bijbel. Die leert heel duidelijk verschillende Personen.
Maar die drie Personen zijn wel niet drie Goden (tri-theïsme). Dat doet weer absoluut geen recht aan de Bijbelteksten die leren dat er maar één God is.
Ik struikelde een beetje over het woordje 'personen', wat je leek af te keuren, juist, omdat dat woordje altijd gebruikt is in de drie-eenheid leer. Maar nu je zo uitlegt wat je gelooft, klopt het als ik het goed begrijp gewoon met wat de Bijbel, de geloofsbelijdenis van Athanasius leert en wat het hele (enigszins orthodoxe) Christendom gelooft. (Die drie; wat de Bijbel leert, de geloofsbelijdenis van Athanasius en wat de Christenen geloven zijn gelukkig precies hetzelfde.)
Verder zal ik het voor de verandering eens helemaal eens zijn met Mortlach:
Mortlach schreef:Ongetwijfeld zullen mensen je daarmee kunnen helpen, maar dan hebben ze het allemaal mis. De drie-eenheid lijkt me nou net een van die christelijke mysteries waar je je geen beeld bij kunt vormen, het is letterlijk onvoorstelbaar...
Daarom is de geloofsbelijdenis van Athanasius ook zo mooi; hij leert precies wat God ons in de Schrift erover geopenbaard heeft, niet meer en niet minder. De geloofsbelijdenis probeert niet het mysterie helemaal uit te werken en 'kloppend' te krijgen, maar laat aan de andere kant ook geen ruimte over voor dwalingen.