De Reformatie: aanloop en oorzaken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maaarten

Re: De Reformatie: aanloop en oorzaken

Berichtdoor maaarten » 12 sep 2012 18:08

Faramir schreef:Dat laatste is maar de vraag. Steeds meer en meer protestantse kerken belijden bijvoorbeeld zelfs de apostolische geloofsbelijdenis niet meer, zien Jezus niet meer als God (maar als aartsengel bijvoorbeeld), geloven niet in de heilige drie-eenheid enz enz enz.

Helaas is dit waar. We hebben het dan wel over kerkgenootschappen waar vrijzinnige Christenen voorkomen, maar dat maakt het niet minder triest.

Op websites van reformatorische kerken zul je echter wel vaak bij een kopje van 'wat geloven wij' of iets dergelijks verwijzingen zien naar niet alleen de HC, DL en NGB, maar ook naar de Apostolische geloofsbelijdenis, Nicea-Constantinopel en de belijdenis van Athanasius.

Ik vind het in ieder geval diep triest wanneer die drie belijdenissen uit de vroege Kerk niet meer gelden. Ik hecht er meer aan, dan aan de drie formulieren van enigheid.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 sep 2012 19:46

Apostolische geloofsbelijdenis, Nicea-Constantinopel en de belijdenis van Athanasius.

Dat zijn de enige Geloofsbelijdenissen die gelden voor heel de Christenheid; de rest is niet relevant en is sektarisch en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 12 sep 2012 21:08

nou, 'k heb wel weer wat in gang gezet met mijn opmerking over de drieëenheid... :mrgreen:

Eerlijk gezegd vind ik dit heel lastig.
God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn géén 3 verschijningsvormen van hetzelfde. Ze zijn verschillend, maar ook weer niet zo verschillend dat het 3 losstaande entiteiten zijn. Wij hebben geen 3 goden, maar één.

Zo heb ik het geleerd, maar echt....ik begrijp er steeds minder van. Op dit moment is het meer iets van een gehoorzaam aanvaarden.

Misschien kan iemand mij helpen om hier iets meer een beeld bij te hebben?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2012 22:07

beantsje schreef:Zo heb ik het geleerd, maar echt....ik begrijp er steeds minder van. Op dit moment is het meer iets van een gehoorzaam aanvaarden.

Ongetwijfeld zullen mensen je daarmee kunnen helpen, maar dan hebben ze het allemaal mis. De drie-eenheid lijkt me nou net een van die christelijke mysteries waar je je geen beeld bij kunt vormen, het is letterlijk onvoorstelbaar...

Gehoorzaam aanvaarden lijkt me eigenlijk gewoon de beste optie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2012 02:01

Mortlach schreef:Gehoorzaam aanvaarden lijkt me eigenlijk gewoon de beste optie.

Dat ligt niet in ieders natuur.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2012 02:03

beantsje schreef:nou, 'k heb wel weer wat in gang gezet met mijn opmerking over de drieëenheid... :mrgreen:

Eerlijk gezegd vind ik dit heel lastig.
God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn géén 3 verschijningsvormen van hetzelfde. Ze zijn verschillend, maar ook weer niet zo verschillend dat het 3 losstaande entiteiten zijn. Wij hebben geen 3 goden, maar één.

Zo heb ik het geleerd, maar echt....ik begrijp er steeds minder van. Op dit moment is het meer iets van een gehoorzaam aanvaarden.

Lees je eens in over het Sabellianisme.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 sep 2012 09:06

mohamed schreef:Dat ligt niet in ieders natuur.

In God geloven ook niet. Aannemen dat de Aarde rond is ook niet. Aannemen dat wetenschappers het toch echt wel in de goede hoek zoeken met evolutie ook niet. Enz enz.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2012 09:24

Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar ik hoor zelden dat iemand twijfelt aan de wetenschap en de evolutietheorie. Ja, er is sprake van een rotsvast vertrouwen in de bevindingen van mensen (dat mocht van mij wel wat voorzichtiger) en de laatste keer dat iemand met droge ogen betoogde dat de aarde plat was moet ver voor mijn geboorte zijn geweest.

Het dogma van de drie-eenheid is te Nicea geformuleerd in de tijd dat er geen profeten meer waren (Luk 16,16) en Jezus waarschuwde niet voor niks voor leringen van mensen die niet geïnspireerd zijn door de Geest. Dat vrijwel niemand de drie-eenheid begrijpt maar er toch in gelooft vind ik ook zo vreemd, want Jezus heeft gezegd dat we God met heel ons verstand moeten liefhebben (Mat 22,37) en volgens jullie is de drie-eenheid toch God?

Jesaja riep uit:

18 Ze begrijpen het niet, ze beseffen het niet; blijkbaar zitten hun ogen dichtgeplakt, waardoor ze niets zien en het hun aan inzicht schort. 19 Het dringt niet tot hen door, ze missen de kennis en het inzicht om te bedenken: Met de ene helft heb ik een vuur gestookt, op de gloeiende houtskool heb ik brood gebakken en vlees geroosterd om te eten. Van wat overbleef heb ik een gruwelijk beeld gemaakt. Ik buig me dus neer voor een blok hout. 20 Wat zij koesteren is as! Een verwarde geest heeft hen op een dwaalspoor gebracht. Ze zijn niet meer te redden, want ze vragen zich niet af: ‘Is wat ik in mijn hand houd eigenlijk geen bedrog?’
Laatst gewijzigd door mohamed op 13 sep 2012 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 sep 2012 09:38

mohamed schreef:Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar ik hoor zelden dat iemand twijfelt aan de wetenschap en de evolutietheorie.

Oww en omdat jij het maar zelden hoort bestaat het niet. Lees eens wat christelijke fora dan kom je het wekelijks wel tegen. Schijnbaar negeer je gewoon alles wat je niet bevalt en blijf je vooral graag hangen in de mantra van herhalingen van je eigen waarheden.
Het dogma van de drie-eenheid is te Nicea geformuleerd in de tijd dat er geen profeten meer waren (Luk 16,16) en Jezus waarschuwde niet voor niks voor leringen van mensen.

Leuk weer zo'n valse tegenstelling. Het is vastgelegd idd een tijdje te laat. Dat wil niet zeggen dat mensen het voor die tijd niet beleden. Maar goed, dat past jou natuurlijk niet.

En nee, ik heb geen enkele behoefte om over zulke basale christelijke waarheden een discussie aan te gaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2012 09:43

Faramir schreef:En nee, ik heb geen enkele behoefte om over zulke basale christelijke waarheden een discussie aan te gaan.

Maar je reageert anders wel! =D>

Verder begint jouw nagepraat van anderen nogal op een echo te lijken en dat doet een hol vat vermoeden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 sep 2012 09:45

mohamed schreef:Maar je reageert anders wel! =D>

Een korte reactie lijkt me wel zo netjes.
Verder begint jouw nagepraat van anderen nogal op een echo te lijken en dat doet een hol vat vermoeden.

Ik weet wie het zegt.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 sep 2012 10:30

beantsje schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit heel lastig.

Ah maar hier zit je helemaal op het goede spoor! Het was alleen verwarrend omdat in het Christendom altijd gesproken is over 'drie Personen', maar in feite zeg je hier hetzelfde als de geloofsbelijdenis van Athanasius, kijk maar:
"Het algemeen geloof nu is, dat wij één God in de drieheid en de drieheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen."

Geen drie verschijningsvormen, zoals dat Sabellianisme, waar Mohamed naar linkte, want dan vermeng je de verschillende Personen, dat doet absoluut geen recht aan hoe de Bijbel het beschrijft. Als Jezus bijvoorbeeld bidt tot de Vader, hoe kan dat nu als het in wezen niets anders is dan twee verschillende verschijningsvormen van dezelfde persoon? Daar zijn vast allemaal mooie antwoorden op te geven, maar die antwoorden zijn nogal gekunsteld en doen geen recht aan de Bijbel. Die leert heel duidelijk verschillende Personen.

Maar die drie Personen zijn wel niet drie Goden (tri-theïsme). Dat doet weer absoluut geen recht aan de Bijbelteksten die leren dat er maar één God is.

Ik struikelde een beetje over het woordje 'personen', wat je leek af te keuren, juist, omdat dat woordje altijd gebruikt is in de drie-eenheid leer. Maar nu je zo uitlegt wat je gelooft, klopt het als ik het goed begrijp gewoon met wat de Bijbel, de geloofsbelijdenis van Athanasius leert en wat het hele (enigszins orthodoxe) Christendom gelooft. (Die drie; wat de Bijbel leert, de geloofsbelijdenis van Athanasius en wat de Christenen geloven zijn gelukkig precies hetzelfde.)

Verder zal ik het voor de verandering eens helemaal eens zijn met Mortlach:

Mortlach schreef:Ongetwijfeld zullen mensen je daarmee kunnen helpen, maar dan hebben ze het allemaal mis. De drie-eenheid lijkt me nou net een van die christelijke mysteries waar je je geen beeld bij kunt vormen, het is letterlijk onvoorstelbaar...

Daarom is de geloofsbelijdenis van Athanasius ook zo mooi; hij leert precies wat God ons in de Schrift erover geopenbaard heeft, niet meer en niet minder. De geloofsbelijdenis probeert niet het mysterie helemaal uit te werken en 'kloppend' te krijgen, maar laat aan de andere kant ook geen ruimte over voor dwalingen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 sep 2012 10:39

Daarom is de geloofsbelijdenis van Athanasius ook zo mooi; hij leert precies wat God ons in de Schrift erover geopenbaard heeft, niet meer en niet minder. De geloofsbelijdenis probeert niet het mysterie helemaal uit te werken en 'kloppend' te krijgen, maar laat aan de andere kant ook geen ruimte over voor dwalingen.----CITAAT.

=D> =D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 sep 2012 11:53

Ik vind de oudchristelijke belijdenissen ook heel mooi, maar daar gaat dit topic niet over. Dus zou ik graag van jullie nog iets willen horen over de aanloop naar en de oorzaken van de Reformatie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 sep 2012 14:15

Faramir schreef:Een korte reactie lijkt me wel zo netjes.

Geef jezelf nog maar een schouderklopje.

Niemand kan denk ik precies begrijpen hoe het in elkaar zit.
Maar een geest is niet een stoffelijke, tastbare persoon, , de Heilige Geest is UIT God, en een Kracht, tenminste zo zie ik het ongeveer.

Gooi me maar weer gerust op de digitale brandstapel, hiervoor.
net als Calvijn dat deed bij Michael Servet.
Lees maar:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_611065

Het PRESTIGE van Calvijn..... =D>

Terug naar “[Religie] - Open forum”