Janvanverweg schreef:wil je daarmee zeggen dat ik beter niet kan reageren?
in Thailand rond het jaar 2000 werd er gezegd dat van de 60 miljoen buddhisten in dat land er micchien 3 verlossing van de vloek der wedergeboorte berijkt zouden hebben. actieve navraag door mij en tientallen andere geinteresseerden konden geen namen koppelen aan deze 3 mensen. Niemand durfde te zeggen dat 'die of die' het berijkt heeft. en niemand claimde dat voor zich zelf. dat is de hoop van het buddhisme.
Dat is bij het Tibetaans Boeddhisme anders. Daar heb je ook andere hulpmiddelen, en mensen die tekenen krijgen dat de ander de "overkant" bereikt heeft. Zo heb ik een cursus "studie over de dood" gevolgd en daar bleken veel mensen te zijn die meenden dat een ander een teken gegeven had. Maar ja, dit is allemaal iets wat je moet geloven. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het christendom. Ik heb nog geen teken gehad dat mijn opa en oma in de hemel waren, maar toch gelooft men dat en zei de dominee dat tijdens de begrafenis.
je kan allen van je fouten leren als je je die bewust bent. leren door ervaring. helaas herinnerd niemand zich een vorig leven. ook de buddhisten niet. (moderne sekten zoals scientology beweren dat het wel mogelijk is, maar vraag hen naar simpele dagelijkse zaken uit een vorig leven (b.v. hoe zat de familie struktuur in elkaar. of hoeveel kostte het om te reizen? of Waar bestond je dagelijks eten uit en hoe kwam je eraan? en er valt een stilte. )
Dit is weer anders bij de Tibetaans Boeddhisten. En je moet toch eens gaan begrijpen dat er meerdere stromingen zijn. Daar leeft men met de gedachten aan hun vorig leven. Zo wordt de Dalai Lama ook gekozen namelijk.
Reincarnatie, als het al bestaat, helpt niet om van je fouten te leren. de meeste buddhistische landen behoren bij de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld met dictoriale of corrupte overheden. dat zou betekenen dat buddhisten die goed geleeft hebben of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een buddhistisch land of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een rijk land waar ze niet leren over buddhisme en reincarnatie zodat ze wel terug moeten vallen naar een lager nivo in hun volgende leven
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Blijven we de leugens aan elkaar plakken? India is een machtig en spiritueel land geweest. Maar ja, zoals het met alles is verdwijnen beschavingen, om vervolgens weer machtig te worden. Dat zie je aan China. Eerst cultureel en financieel machtig, dan niks, dan weer machtig.
En lees Prediker maar, een wijs man die hetzelfde beweert.
je bedoelt het 8-voudige pad? doe dit niet, denk niet zo, praat niet zo, etc etc. regeltjes en regeltjes.
het buddhisme is een bonk van wetten en regeltjes! voor elke overtreding is bekend wat de straf is. als je een van de 5 precepts overtreed (b.v door te liegen) dan is de straf een specifieke hel.
en hoe de hel beschreven wordt en de afbeeldingen van de hel die je in de meeste pagoda's vindt komen overeen met het middeleeuwse westerse beeld van de hel. (demonen met drietanden, vuur, kookpotten, etc etc.)
Nogmaals: Waar men niet van weet, kan men beter niks over zeggen. Het achtvoudige pad:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Achtvoudige_PadZie je hier iets bij wat onzin is om niet te doen? Niet doden? Is dat onzin? Niet liegen, is dat onzin? Niet handelen in vergif, is dat onzin? Neen, al deze dingen zijn normaal om niet te doen. En je zal een mooi leven krijgen, als je dat niet doet. En als je de hoofdmoot neemt dan is het allemaal: Juist inzicht, Juist handelen, Juist spreken. Dus allemaal DO en niet Don't.
En het is niet zo dat je voor alles wat je fout doet een bepaalde hel ingaat. Dat is allemaal FIGUURLIJK gesproken namelijk. Dat je dan vaster in de illusie blijft, en zo minder snel Nirvana bereikt. En dan heb je natuurlijk karma, dat om de hoek komt kijken.
Voor mij zijn dit zeer logische zaken. Enkel actie veroorzaakt een reactie, zowel negatief als positief. En als je de Dhammapadda leest, dat zal het allemaal nog duidelijker worden.
een theravada buddhist beschouwd zijn variant van het buddhisme wel zeker als 'het pure buddhisme. andere vormen van buddhisme voegen eraan toe (b.v. door Boddhivada's als helpers op het pad te zien. (te vergelijken met de heiligen in de rkk))
en als je stelt dat het buddhisme niet HET PAD is, dan ken je de vierde edele waarheid niet.
Natuurlijk ZIEN die mensen dat. Dat komt omdat mensen graag ZWART-WIT willen kijken. Waarom zou je iets doen, als het niet de ENIGE WAARHEID is? Maar Boeddha heeft nooit gezegd dat het de enige weg is. Hij wilde zelfs niet eens dat mensen hem blindelings zouden volgen, maar doen wat zij juist achtten.
Daar ik de laatste jaren vrijwel dagelijks met Buddhisten over leven en dood praat, durf ik met stelligheid te beweren dat buddhisten in thervada buddhistische landen bang zijn voor de dood, verwachten dat ze naar (een van de zes) hel gaan, maar hopen dat ze een beetje beter in het volgend leven terug komen als ze maar voldoende geofferd en gemediteerd hebben.
Dat kan, maar volgens het Boeddhisme is offeren niet eens nodig om verlichting te bereiken. Zo zijn er voorbeelden bekend van monniken die meteen verlichting bereikt hadden, terwijl anderen van alles deden en niet slaagden. Men zegt niet voor niks: Verlichting bereik je in je slaap.
(ik weet dat dit haaks staat op het moderne prosperity-buddhisme dat in het westen populair is.)
Je weet wel meer dingen, die toch net niet waar zijn.
Jan:
Je lijkt er een sport van te maken zaken verkeerd uit te leggen, en daarmee de andere religie neer te halen. Weet je wat dit laat zien? Dat je eigen geloof niet zo sterk is. Waarom zou je anders andere religies proberen neer te halen?
Edit: Eigenlijk precies wat Mortlach zegt.