Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Galain
Verkenner
Verkenner

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Galain » 04 okt 2011 18:41

[quote="Theosoof"]

Waar haal je dat nou weer vandaan? Lekkere manier van discussieren is dat. Ik ben christelijk opgevoed tot mijn twintigste. En zelfs vandaag de dag word ik nog met de christelijke zaken om mijn oren geslagen alsof het niks is. Het ligt er niet aan wat ik geloof of niet. Maar gewoon door zelfstandig denken. En vooral redelijk denken. De opstanding op de laatste dag, zou betekenen dat er miljarden en miljarden weer hun eigen lichaam krijgen. Maar dat kan niet eens. De atomen die nu mijn lichaam vormen, zijn eens van een ander geweest. Als je sterft wordt je lichaam stof. Dat weer in de kringloop der natuur terechtkomt (of je nou gecremeerd wordt of begraven) en dus kan niemand zijn of haar eigen lichaam terugkrijgen. [quote]

Hier wil ik even op inhaken, je spreekt Theosoof dat miljarden mensen weer hun eigen lichaam terug gaan krijgen, dit klopt want bij de komst van het nieuwe Jeruzalem zullen wij een nieuw en volmaakt lichaam krijgen.. Een lichaam zonder verval nog zwakte nog ziekte. Want idd dit lichaam wat we nu hebben wordt idd terug gegeven aan aarde waarvan we ook geschapen zijn.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 05 okt 2011 09:29

Theosoof schreef:Goed, dit is het laatste wat ik erover ga zeggen. Enkel omdat Jan Vervanhetpadje dingen verteld die niet waar zijn. Dit is een christelijke site, laten we daar weer naar terug gaan.
wil je daarmee zeggen dat ik beter niet kan reageren? [-X
in Thailand rond het jaar 2000 werd er gezegd dat van de 60 miljoen buddhisten in dat land er micchien 3 verlossing van de vloek der wedergeboorte berijkt zouden hebben. actieve navraag door mij en tientallen andere geinteresseerden konden geen namen koppelen aan deze 3 mensen. Niemand durfde te zeggen dat 'die of die' het berijkt heeft. en niemand claimde dat voor zich zelf. dat is de hoop van het buddhisme.
Theosoof schreef:Niet een wanhopig idee, maar juist een manier om je fouten te herstellen.
je kan allen van je fouten leren als je je die bewust bent. leren door ervaring. helaas herinnerd niemand zich een vorig leven. ook de buddhisten niet. (moderne sekten zoals scientology beweren dat het wel mogelijk is, maar vraag hen naar simpele dagelijkse zaken uit een vorig leven (b.v. hoe zat de familie struktuur in elkaar. of hoeveel kostte het om te reizen? of Waar bestond je dagelijks eten uit en hoe kwam je eraan? en er valt een stilte. )
Reincarnatie, als het al bestaat, helpt niet om van je fouten te leren. de meeste buddhistische landen behoren bij de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld met dictoriale of corrupte overheden. dat zou betekenen dat buddhisten die goed geleeft hebben of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een buddhistisch land of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een rijk land waar ze niet leren over buddhisme en reincarnatie zodat ze wel terug moeten vallen naar een lager nivo in hun volgende leven ](*,)
Theosoof schreef:Men moet ook geen wetten en regels volgen. Maar een pad
je bedoelt het 8-voudige pad? doe dit niet, denk niet zo, praat niet zo, etc etc. regeltjes en regeltjes.
het buddhisme is een bonk van wetten en regeltjes! voor elke overtreding is bekend wat de straf is. als je een van de 5 precepts overtreed (b.v door te liegen) dan is de straf een specifieke hel.
en hoe de hel beschreven wordt en de afbeeldingen van de hel die je in de meeste pagoda's vindt komen overeen met het middeleeuwse westerse beeld van de hel. (demonen met drietanden, vuur, kookpotten, etc etc.)
Theosoof schreef:Dit is zelfs fout: Theravada Buddhisme is de traditie van de ouderen. En er bestaat niks als een PUUR Boeddhisme. Alles is evenveel waard, en een pad naar waarheid. Niet HET PAD van DE WAARHEID.
een theravada buddhist beschouwd zijn variant van het buddhisme wel zeker als 'het pure buddhisme. andere vormen van buddhisme voegen eraan toe (b.v. door Boddhivada's als helpers op het pad te zien. (te vergelijken met de heiligen in de rkk))
en als je stelt dat het buddhisme niet HET PAD is, dan ken je de vierde edele waarheid niet. :-oo

Daar ik de laatste jaren vrijwel dagelijks met Buddhisten over leven en dood praat, durf ik met stelligheid te beweren dat buddhisten in thervada buddhistische landen bang zijn voor de dood, verwachten dat ze naar (een van de zes) hel gaan, maar hopen dat ze een beetje beter in het volgend leven terug komen als ze maar voldoende geofferd en gemediteerd hebben.

(ik weet dat dit haaks staat op het moderne prosperity-buddhisme dat in het westen populair is.)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2011 10:28

Janvanverweg schreef:in Thailand rond het jaar 2000 werd er gezegd dat van de 60 miljoen buddhisten in dat land er micchien 3 verlossing van de vloek der wedergeboorte berijkt zouden hebben. actieve navraag door mij en tientallen andere geinteresseerden konden geen namen koppelen aan deze 3 mensen. Niemand durfde te zeggen dat 'die of die' het berijkt heeft. en niemand claimde dat voor zich zelf. dat is de hoop van het buddhisme.

Niet voor het een of ander, maar hoeveel christenen durven te zeggen dat een overledene zeker in de hemel is? (meer dan hopen dat) Als er al mensen zijn die niet aan het Avondmaal durven te gaan....

je bedoelt het 8-voudige pad? doe dit niet, denk niet zo, praat niet zo, etc etc. regeltjes en regeltjes.
het buddhisme is een bonk van wetten en regeltjes!

En het Christendom kent geen regeltjes? Nee, natuurlijk niet, het wordt zo gebracht dat de christen geen seks voor het huwelijk WIL, dat hij niet WIL liegen of vloeken, maar het zijn nog steeds regeltjes. Kijk eens in het vragengedeelte van deze site. "Mag dit wel? Mag dat wel?"

Als je christenen de ruimte geeft om de regels niet te volgen omdat het moet, maar omdat ze het willen (en ik geloof echt wel dat die ruimte er is), dan moet je de boeddhisten diezelfde ruimte geven.

een theravada buddhist beschouwd zijn variant van het buddhisme wel zeker als 'het pure buddhisme. andere vormen van buddhisme voegen eraan toe (b.v. door Boddhivada's als helpers op het pad te zien. (te vergelijken met de heiligen in de rkk))

Tja, protestanten zien hun versie van christendom ongetwijfeld ook zo. En katholieken, en orthodoxen (grieks-orthodox, Russisch-orthodox, vul-maar-wat-in-orthodox). Allemaal "puur".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 05 okt 2011 10:59

@ Mortlach,

Toch is het zo dat een ware christen wil doen wat God van hem vraagt.
Uit liefde. Omdat God ons liefheeft, daarom hebben wij Hem lief.

Nu is het zo dat we nog steeds mensen zijn en dat we daarom nog steeds dingen doen die tegen Gods wil ingaan.

Seks voor het huwelijk is een hele lastige discussie. Sommige christenen zijn voor, sommige tegen. In de Bijbel is er volgens mij niet echt een regel die dat verbied.

Maar wel een regel die verbied dat je steelt. Gij zult niet stelen. Waarom niet?
Omdat je daarmee je naaste benadeeld. En dat is geen liefde.
Zo zie je maar dat uiteindelijk die wet uitkomt op liefde.

Lang zo gek nog niet, toch?
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2011 12:33

knor183 schreef:@ Mortlach,

Toch is het zo dat een ware christen wil doen wat God van hem vraagt.
Uit liefde. Omdat God ons liefheeft, daarom hebben wij Hem lief.

Daar twijfel ik ook niet aan. Net zoals een Boeddhist in principe dingen doet en laat omdat hij/zij weet dat het goed is om die dingen te doen of te laten, niet uit angst voor straf.

Maar wel een regel die verbied dat je steelt. Gij zult niet stelen. Waarom niet?
Omdat je daarmee je naaste benadeeld. En dat is geen liefde.
Zo zie je maar dat uiteindelijk die wet uitkomt op liefde.

Lang zo gek nog niet, toch?

Ik heb daar ook geen problemen mee. Ik vind het alleen jammer dat een lokale praktijksituatie (in dit geval van een bepaalde stroming boeddhisme in Thailand) wordt gebruikt om algemene uitspraken te doen. Theravada boeddhisme in Thailand is behoorlijk anders dan bijvoorbeeld Westerse varianten van Zen of Mahayana, net zoals Gereformeerdheid in Nederland anders is dan Rooms-Katholicisme in Zuid-Afrika.

Bovendien wordt de praktijk van het ene geloof vergeleken met het ideaal van het andere geloof, en dat is nooit een eerlijke vergelijking. Ik wil maar zeggen dat alle dingen die het ene geloof worden verweten, net zo goed het andere geloof kunnen worden verweten. De vraag is alleen wat we opschieten met al die verwijten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2011 15:38

Zodra je sterft ga je naar de hel waar het vuur voor eeuwig door satan wordt opgestookt, zo een welgevallig antwoord. Daar gaat Theosoof naar eigen zeggen met opgeheven hoofd naartoe, maar zodra hij de duivel in de ogen kijkt piept ook hij wel anders. :clown:

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 05 okt 2011 16:45

Janvanverweg schreef:wil je daarmee zeggen dat ik beter niet kan reageren? [-X
in Thailand rond het jaar 2000 werd er gezegd dat van de 60 miljoen buddhisten in dat land er micchien 3 verlossing van de vloek der wedergeboorte berijkt zouden hebben. actieve navraag door mij en tientallen andere geinteresseerden konden geen namen koppelen aan deze 3 mensen. Niemand durfde te zeggen dat 'die of die' het berijkt heeft. en niemand claimde dat voor zich zelf. dat is de hoop van het buddhisme.

Dat is bij het Tibetaans Boeddhisme anders. Daar heb je ook andere hulpmiddelen, en mensen die tekenen krijgen dat de ander de "overkant" bereikt heeft. Zo heb ik een cursus "studie over de dood" gevolgd en daar bleken veel mensen te zijn die meenden dat een ander een teken gegeven had. Maar ja, dit is allemaal iets wat je moet geloven. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het christendom. Ik heb nog geen teken gehad dat mijn opa en oma in de hemel waren, maar toch gelooft men dat en zei de dominee dat tijdens de begrafenis.

je kan allen van je fouten leren als je je die bewust bent. leren door ervaring. helaas herinnerd niemand zich een vorig leven. ook de buddhisten niet. (moderne sekten zoals scientology beweren dat het wel mogelijk is, maar vraag hen naar simpele dagelijkse zaken uit een vorig leven (b.v. hoe zat de familie struktuur in elkaar. of hoeveel kostte het om te reizen? of Waar bestond je dagelijks eten uit en hoe kwam je eraan? en er valt een stilte. )

Dit is weer anders bij de Tibetaans Boeddhisten. En je moet toch eens gaan begrijpen dat er meerdere stromingen zijn. Daar leeft men met de gedachten aan hun vorig leven. Zo wordt de Dalai Lama ook gekozen namelijk.

Reincarnatie, als het al bestaat, helpt niet om van je fouten te leren. de meeste buddhistische landen behoren bij de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld met dictoriale of corrupte overheden. dat zou betekenen dat buddhisten die goed geleeft hebben of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een buddhistisch land of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een rijk land waar ze niet leren over buddhisme en reincarnatie zodat ze wel terug moeten vallen naar een lager nivo in hun volgende leven ](*,)

Blijven we de leugens aan elkaar plakken? India is een machtig en spiritueel land geweest. Maar ja, zoals het met alles is verdwijnen beschavingen, om vervolgens weer machtig te worden. Dat zie je aan China. Eerst cultureel en financieel machtig, dan niks, dan weer machtig.
En lees Prediker maar, een wijs man die hetzelfde beweert.

het buddhisme is een bonk van wetten en regeltjes! voor elke overtreding is bekend wat de straf is. als je een van de 5 precepts overtreed (b.v door te liegen) dan is de straf een specifieke hel.
en hoe de hel beschreven wordt en de afbeeldingen van de hel die je in de meeste pagoda's vindt komen overeen met het middeleeuwse westerse beeld van de hel. (demonen met drietanden, vuur, kookpotten, etc etc.)

Nogmaals: Waar men niet van weet, kan men beter niks over zeggen. Het achtvoudige pad:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Achtvoudige_Pad

Zie je hier iets bij wat onzin is om niet te doen? Niet doden? Is dat onzin? Niet liegen, is dat onzin? Niet handelen in vergif, is dat onzin? Neen, al deze dingen zijn normaal om niet te doen. En je zal een mooi leven krijgen, als je dat niet doet. En als je de hoofdmoot neemt dan is het allemaal: Juist inzicht, Juist handelen, Juist spreken. Dus allemaal DO en niet Don't.

En het is niet zo dat je voor alles wat je fout doet een bepaalde hel ingaat. Dat is allemaal FIGUURLIJK gesproken namelijk. Dat je dan vaster in de illusie blijft, en zo minder snel Nirvana bereikt. En dan heb je natuurlijk karma, dat om de hoek komt kijken.
Voor mij zijn dit zeer logische zaken. Enkel actie veroorzaakt een reactie, zowel negatief als positief. En als je de Dhammapadda leest, dat zal het allemaal nog duidelijker worden.

en als je stelt dat het buddhisme niet HET PAD is, dan ken je de vierde edele waarheid niet. :-oo

Natuurlijk ZIEN die mensen dat. Dat komt omdat mensen graag ZWART-WIT willen kijken. Waarom zou je iets doen, als het niet de ENIGE WAARHEID is? Maar Boeddha heeft nooit gezegd dat het de enige weg is. Hij wilde zelfs niet eens dat mensen hem blindelings zouden volgen, maar doen wat zij juist achtten.

Daar ik de laatste jaren vrijwel dagelijks met Buddhisten over leven en dood praat, durf ik met stelligheid te beweren dat buddhisten in thervada buddhistische landen bang zijn voor de dood, verwachten dat ze naar (een van de zes) hel gaan, maar hopen dat ze een beetje beter in het volgend leven terug komen als ze maar voldoende geofferd en gemediteerd hebben.

Dat kan, maar volgens het Boeddhisme is offeren niet eens nodig om verlichting te bereiken. Zo zijn er voorbeelden bekend van monniken die meteen verlichting bereikt hadden, terwijl anderen van alles deden en niet slaagden. Men zegt niet voor niks: Verlichting bereik je in je slaap.

(ik weet dat dit haaks staat op het moderne prosperity-buddhisme dat in het westen populair is.)

Je weet wel meer dingen, die toch net niet waar zijn.

Jan:

Je lijkt er een sport van te maken zaken verkeerd uit te leggen, en daarmee de andere religie neer te halen. Weet je wat dit laat zien? Dat je eigen geloof niet zo sterk is. Waarom zou je anders andere religies proberen neer te halen?

Edit: Eigenlijk precies wat Mortlach zegt.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 okt 2011 16:57

Niemand kan gerechtvaardigd worden door enig werk van hemzelf.

Als God de mens vergeeft, de straf die hij verdiend heeft wegneemt, en hem behandelt alsof hij niet gezondigd heeft, dan neemt hij hem op in de gunst van God, en rechtvaardigt hem door de verdiensten van de gerechtigheid van Christus.

De mens kan alleen gerechtvaardigd worden door geloof in de verzoening die volbracht werd door Gods geliefde Zoon.

Hij kan alleen verlost worden van de schuld der zonde, van de veroordeling der wet, van de straf op de overtreding, door de verdiensten van het lijden, de dood en de opstanding van Christus.

Geloof is de enige voorwaarde waarop rechtvaardiging verkregen kan worden, en geloof houdt niet alleen in geloven, maar ook vertrouwen.

Velen hebben in naam geloof in Christus, maar zij weten niets van die levendige afhankelijkheid van Hem die zich de verdiensten van een gekruisigde en opgestane Zaligmaker toeëigent.

Hun geloof is alleen maar een verstandelijk instemmen en een oordeel hebben over de waarheid.
Maar de waarheid wordt niet in het hart aangenomen, om de ziel te heiligen en het karakter te veranderen.

Want die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld Zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele
broederen; en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8: 29-30)
Laatst gewijzigd door marin op 05 okt 2011 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 05 okt 2011 17:39

marin schreef:Niemand kan gerechtvaardigd worden door enig werk van hemzelf.

Wat wil je nu beweren Marin, heeft het geen enkele zin voor een zoon van God om rechtvaardig te zijn?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 05 okt 2011 18:31

@ Mortlach: in het wijzen op de regeltjes, reageer ik op theossf die stelt dat het buddhisme juist geen regels oplegd
Theosoof schreef: Men moet ook geen wetten en regels volgen. Maar een pad

christenen kunnen stellig zijn over hun verlossing omdat het niet van hun verdiensten afhangt. er hoeft dus geen kritische grens berijkt te worden. in het christendom is het alles of iets, geen gelijdelijke weging waarbij je niet kan weten hoe de balans uiteindelijk zal doorslaan.

de stroming die ik ken, ken ik vanuit meerdere landen. ik kan alleen thailand noemen in mijn voorbeelden :(
sinds je me gewezen hebt op de rijkwijdte probeer ik duidelijker te zijn in het noemen van de stroming. :)

ik ben het eens dat je praktijk met praktijk en theorie met theorie moet vgl-en. en Hoe het geloof beleeft wordt en hoe het te boek staat, daar zitten grote verschillen tussen. zowel in christelijke als buddhistische stromingen.

in dit topic is het niet mijn bedoeling om het buddhisme te verwijten, ik maakte alleen een koppeling naar Mozes en de wet en vervolgens beschreef ik in reacties die kwamen hoe het buddhisme in een puur buddhistische maatschappij beleeft wordt.

@ theosoof, welke óverkant' bedoel je? Nirvana? in het therevada buddhisme is dat een place of no return. een soort black hole je kan er wel in maar niets komt eruit. geen communicatie mogelijk.
natuurlijk zijn er in het buddhisme een 30 tal hemelen. je kan als "god" daarhonderen eeuwen daar bivakeren, maar ooit zal je toch weer als man (!) moeten terugkeren om uit het wiel te geraken. goden, veda's etc kunnen dus in het therevada buddhisme niet helpen. ze zjn nl ook nog niet verlost! Buddha leerde dat zelfs in de hemelen nog een vorm van lijden (en begeerte) was.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 okt 2011 18:41

@Pasker, Ik denk dat je wel begrijpt dat de rechtvaardiging alleen door de verdiensten (het leven en verlossing) van Christus Jezus ontvangen worden.

Die diepten van Verzoening aan het kruis gaat verder in het leven van het zoonschap van de mens en gaat daarom verder in het leven van een mens in de totale Verzoening van het werk wat Christus Jezus nu bewerkt van uit het Hemels Heiligdom in de relatie die Jezus aanbiedt.

Je weet, die Geest van Christus (die volmaakt is) die in de mens in zijn verstand en hart wil komen wonen zal een strijd aan willen binden met het menselijke vlees (ons eigen ik) om elke dag in relatie met Hem overwinningen te behalen.

Wij moeten in Christus wandelen op dezelfde manier zoals we Hem aannemen.

Wat is het geheim van overwinning en ware vooruitgang in de Christelijke ervaring. “Nu gij Christus de Here aanvaard hebt, wandelt in Hem.” Kolossenzen 2: 6.
(St. vert. “Gelijk gij dan Christus Jezus de Here hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.”)

Indien we weten hoe Christus te aanvaarden, weten we hoe we in Hem zullen wandelen.

Het is ons voorrecht om ons elke dag in Hem te verheugen als “onze rechtvaardigheid, wijsheid, heiligmaking en verlossing.”
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2011 19:21

Janvanverweg schreef:Buddha leerde dat zelfs in de hemelen nog een vorm van lijden (en begeerte) was.
Dat is behoorlijk knap. :mrgreen:

De focus op het lijden kom je in het katholicisme ook tegen, waaronder zelfs ook zelfkastijding.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2011 23:37

mohamed schreef:Dat is behoorlijk knap. :mrgreen:

Het concept 'hemel' is in het boeddhisme behoorlijk anders dan in het christendom, net als 'hel' trouwens. Beide zijn namelijk maar tijdelijk.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 okt 2011 04:51

Mortlach schreef:Het concept 'hemel' is in het boeddhisme behoorlijk anders dan in het christendom, net als 'hel' trouwens. Beide zijn namelijk maar tijdelijk.

klopt theoretisch helemaal. in de praktijk worden de honderduizenden jaren die ze in hellen of hemelen verblijven toch wel als éeuwig beleeft. zowel de hellen, de dieren wereld, de mensen wereld als de hemelen zijn morele werelden waarin je goed en slecht kan doen. daardoor is er in al die plaatsen ook lijden te vinden. het mag duidelijk zijn dat hoe hoger de wereld hoe dragelijker het lijden is.
Het christelijke beeld van 'hemel' komt m.i. sterk overeen met het een interpretatie van nirvana. Maar er zijn zoveel uitleggen van nirvana dat dat een lastige discussie is. Vooral na de jaren 50 van de vorige eeuw. in twee wereld buddha conferenties hebben de buddhisten de 3 korven (3 verzamelingen van heilige schrift) aangepast om de opkoms van het christendom tegen te gaan. de meeste profetien over de komende Buddha (maytreya) werden verwijderd en ook de gangbare definitie van nirvana werd ingekort en veranderde zo van betekenis. was het eerst: "het einde van lijden, sterven en geboren worden, ziekte etc", nu is het "het einde". andere beelden van nirvana als 'de gouden stad in de lucht' worden ook sindsdien vermeden, maar nog wel veelvuldig te zien op tempelgravures.

in de profetien over de maytreya was Jezus als verlosser zo herkenbaar dat zendelingen dit met veel zegen als aanknoopspunt gebruikten. voldoende reden om de eigen heilige schriften aan te passen. dat aanpassen was trouwens niet iets nieuws. de 3 korven zijn minder vast dan onze bijbel. door de eeuwen heen is er van tijdtot tijd aan toegevoegd en eruit gehaald.
vooral de ouderen herinneren de oude teksten nog en vrijwel iedereen gelooft nog dat nirvane aan 'plaats' is ipv een toestand van 'niet zijn'.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 06 okt 2011 16:42

marin schreef:Je weet, die Geest van Christus (die volmaakt is) die in de mens in zijn verstand en hart wil komen wonen zal een strijd aan willen binden met het menselijke vlees (ons eigen ik) om elke dag in relatie met Hem overwinningen te behalen.

Beste Marin, wanneer wij God aanspreken met "Vader" dan weten we dat de Geest van Christus al in ons woont.

marin schreef:Wij moeten in Christus wandelen op dezelfde manier zoals we Hem aannemen.

Nee Marin, we moeten niets, zodra wij iets "moeten", geloven we niet in het volbrachte werk van Christus en zijn we bezig ons zelf te rechtvaardigen.
Kinderen van God mogen alles, zelfs de weg van de verloren zoon gaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”