Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
wil je daarmee zeggen dat ik beter niet kan reageren?Theosoof schreef:Goed, dit is het laatste wat ik erover ga zeggen. Enkel omdat Jan Vervanhetpadje dingen verteld die niet waar zijn. Dit is een christelijke site, laten we daar weer naar terug gaan.
je kan allen van je fouten leren als je je die bewust bent. leren door ervaring. helaas herinnerd niemand zich een vorig leven. ook de buddhisten niet. (moderne sekten zoals scientology beweren dat het wel mogelijk is, maar vraag hen naar simpele dagelijkse zaken uit een vorig leven (b.v. hoe zat de familie struktuur in elkaar. of hoeveel kostte het om te reizen? of Waar bestond je dagelijks eten uit en hoe kwam je eraan? en er valt een stilte. )Theosoof schreef:Niet een wanhopig idee, maar juist een manier om je fouten te herstellen.
je bedoelt het 8-voudige pad? doe dit niet, denk niet zo, praat niet zo, etc etc. regeltjes en regeltjes.Theosoof schreef:Men moet ook geen wetten en regels volgen. Maar een pad
een theravada buddhist beschouwd zijn variant van het buddhisme wel zeker als 'het pure buddhisme. andere vormen van buddhisme voegen eraan toe (b.v. door Boddhivada's als helpers op het pad te zien. (te vergelijken met de heiligen in de rkk))Theosoof schreef:Dit is zelfs fout: Theravada Buddhisme is de traditie van de ouderen. En er bestaat niks als een PUUR Boeddhisme. Alles is evenveel waard, en een pad naar waarheid. Niet HET PAD van DE WAARHEID.
Janvanverweg schreef:in Thailand rond het jaar 2000 werd er gezegd dat van de 60 miljoen buddhisten in dat land er micchien 3 verlossing van de vloek der wedergeboorte berijkt zouden hebben. actieve navraag door mij en tientallen andere geinteresseerden konden geen namen koppelen aan deze 3 mensen. Niemand durfde te zeggen dat 'die of die' het berijkt heeft. en niemand claimde dat voor zich zelf. dat is de hoop van het buddhisme.
je bedoelt het 8-voudige pad? doe dit niet, denk niet zo, praat niet zo, etc etc. regeltjes en regeltjes.
het buddhisme is een bonk van wetten en regeltjes!
een theravada buddhist beschouwd zijn variant van het buddhisme wel zeker als 'het pure buddhisme. andere vormen van buddhisme voegen eraan toe (b.v. door Boddhivada's als helpers op het pad te zien. (te vergelijken met de heiligen in de rkk))
knor183 schreef:@ Mortlach,
Toch is het zo dat een ware christen wil doen wat God van hem vraagt.
Uit liefde. Omdat God ons liefheeft, daarom hebben wij Hem lief.
Maar wel een regel die verbied dat je steelt. Gij zult niet stelen. Waarom niet?
Omdat je daarmee je naaste benadeeld. En dat is geen liefde.
Zo zie je maar dat uiteindelijk die wet uitkomt op liefde.
Lang zo gek nog niet, toch?
Janvanverweg schreef:wil je daarmee zeggen dat ik beter niet kan reageren?![]()
in Thailand rond het jaar 2000 werd er gezegd dat van de 60 miljoen buddhisten in dat land er micchien 3 verlossing van de vloek der wedergeboorte berijkt zouden hebben. actieve navraag door mij en tientallen andere geinteresseerden konden geen namen koppelen aan deze 3 mensen. Niemand durfde te zeggen dat 'die of die' het berijkt heeft. en niemand claimde dat voor zich zelf. dat is de hoop van het buddhisme.
je kan allen van je fouten leren als je je die bewust bent. leren door ervaring. helaas herinnerd niemand zich een vorig leven. ook de buddhisten niet. (moderne sekten zoals scientology beweren dat het wel mogelijk is, maar vraag hen naar simpele dagelijkse zaken uit een vorig leven (b.v. hoe zat de familie struktuur in elkaar. of hoeveel kostte het om te reizen? of Waar bestond je dagelijks eten uit en hoe kwam je eraan? en er valt een stilte. )
Reincarnatie, als het al bestaat, helpt niet om van je fouten te leren. de meeste buddhistische landen behoren bij de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld met dictoriale of corrupte overheden. dat zou betekenen dat buddhisten die goed geleeft hebben of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een buddhistisch land of gestraft worden door hen te laten wederkeren in een rijk land waar ze niet leren over buddhisme en reincarnatie zodat ze wel terug moeten vallen naar een lager nivo in hun volgende leven
je bedoelt het 8-voudige pad? doe dit niet, denk niet zo, praat niet zo, etc etc. regeltjes en regeltjes.
het buddhisme is een bonk van wetten en regeltjes! voor elke overtreding is bekend wat de straf is. als je een van de 5 precepts overtreed (b.v door te liegen) dan is de straf een specifieke hel.
en hoe de hel beschreven wordt en de afbeeldingen van de hel die je in de meeste pagoda's vindt komen overeen met het middeleeuwse westerse beeld van de hel. (demonen met drietanden, vuur, kookpotten, etc etc.)
een theravada buddhist beschouwd zijn variant van het buddhisme wel zeker als 'het pure buddhisme. andere vormen van buddhisme voegen eraan toe (b.v. door Boddhivada's als helpers op het pad te zien. (te vergelijken met de heiligen in de rkk))
en als je stelt dat het buddhisme niet HET PAD is, dan ken je de vierde edele waarheid niet.![]()
Daar ik de laatste jaren vrijwel dagelijks met Buddhisten over leven en dood praat, durf ik met stelligheid te beweren dat buddhisten in thervada buddhistische landen bang zijn voor de dood, verwachten dat ze naar (een van de zes) hel gaan, maar hopen dat ze een beetje beter in het volgend leven terug komen als ze maar voldoende geofferd en gemediteerd hebben.
(ik weet dat dit haaks staat op het moderne prosperity-buddhisme dat in het westen populair is.)
marin schreef:Niemand kan gerechtvaardigd worden door enig werk van hemzelf.
Theosoof schreef: Men moet ook geen wetten en regels volgen. Maar een pad
Dat is behoorlijk knap.Janvanverweg schreef:Buddha leerde dat zelfs in de hemelen nog een vorm van lijden (en begeerte) was.
mohamed schreef:Dat is behoorlijk knap.![]()
Mortlach schreef:Het concept 'hemel' is in het boeddhisme behoorlijk anders dan in het christendom, net als 'hel' trouwens. Beide zijn namelijk maar tijdelijk.
marin schreef:Je weet, die Geest van Christus (die volmaakt is) die in de mens in zijn verstand en hart wil komen wonen zal een strijd aan willen binden met het menselijke vlees (ons eigen ik) om elke dag in relatie met Hem overwinningen te behalen.
marin schreef:Wij moeten in Christus wandelen op dezelfde manier zoals we Hem aannemen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten