Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor marin » 19 jan 2011 18:13

Filosoof schreef:
marin schreef:Er zijn niet negen Geboden maar tien Geboden.
Struikelen wij in één Gebod van de Wet der Tien Geboden, zijn wij schuldig geworden aan alle Geboden.
Jakobus zegt het zó in Jakobus 2:10 t/m 12: "Want wie de gehele Wet houdt, MAAR OP ÉÉN PUNT STRUIKELT, IS SCHULDIG GEWORDEN AAN ALLE (GEBODEN). Want Hij, Die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft óók gezegd: Gij zult NIET DOODSLAAN. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, ZIJT GIJ TOCH EEN OVERTREDER VAN DE WET GEWORDEN. SPREEKT ZÓ EN HANDELT ZÓ ALS (MENSEN PAST), DIE DOOR DE WET DER VRIJHEID ZULLEN GEOORDEELD WORDEN."

Ik vind het prima dat Paulus dat zegt, maar het is een simpel op zichzelf staand feit dat iemand die liegt, niet per definitie moordenaar is.
Paulus' opvatting is ofwel volstrekt onlogisch, ofwel figuurlijk om aan te tonen dat de overtreding van één wet tevens de verloochening van álle wetten betekent. Dat laatste lijkt me een stuk waarschijnlijker dan dat eerste.

filisoof,
God is nauwkeurig hierin, de wet van God is het fundament van Zijn aard en karakter, de eerste tafel is liefde tot God en de tweede tafel liefde tot de naaste.

De mens had in en door de schepping van nature de wet in zijn hart gekregen en allen weten wij hoe de mens dat kwijt is geraakt, een deel van de aartvaders hebben nog van nature de wil van God gedaan, Abraham zegt God tegen Izak omdat U vader al Mijn geboden en wetten onderhouden heeft daardoor heb ik hem gezegend.
Zo kunnen wij door bijbelse verhalen opmerken van mensen die nog van nature nog dicht bij God leefden.
God heeft op allerlei manieren geprobeerd om Zijn wet (karakter van God) weer in het hart van de mensen te plaatsen, Hij heeft een volk voor Zich verkozen om opnieuw te onderwijzen, zelfs weer op stenen tafelen Zijn Afdruk geplaatst, dat het volk deze kon lezen en onthouden.
En nu weten wij hoe dat afgelopen is.

Nu is Jezus op het juiste ogenblik in de tijd in het degeneratie proces van de mens gekomen, profetisch is dat aangemeld door God (een paar herders wisten het) om Zijn leven te geven om de mens te verlossen van de vloek van de zonde (de straf de dood), maar ook Het Leven weer terug te geven als de mens dat wil, en Zijn Wet die Jezus groot heeft gemaakt (vervult heeft) weer terug te kunnen plaatsen in het hart van de mens, en dat is Verlossing!!

Maar wat is de strijd, dat de mens zelf wil uitmaken hoe hij/zij het leven wil inrichten buiten de wet om, dat merk je in veel discussies, God heeft zoveel ruimte gelaten om gelukkig te zijn binnen de grenzen van Zijn wil.

Wat ik wil zeggen is dit, als je de Here Jezus aanneemt en door Hem weer gevormd laat worden wil Hij ons in staat stellen om de wet die door Jezus is vervuld terug in ons hart te plaatsen en de mens weer te geven hoe hij oorspronkelijk kan zijn.

Als je nu een gebod overtreed binnen het karakter van de Here Jezus, ondanks dat Hij ons dagelijks wil helpen ben je weer een overtreder van al de geboden, ik denk dat het een ontwikkeling is, de een persoon doet daar een levenlang over, de ander is van natuur veel volgzamer voor God (zie b.v.aartvaders), de wil moet er zijn om niet meer te willen zondigen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 19 jan 2011 18:27

en nu terug naar de vraag waarmee ik dit topic opende............

we vinden daarop ook een antwoord in de bijbel;

Jak ;1

13 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.
14 Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.
15 Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood.
16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders!
17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 19:04

Christus vervult de wet in Zijn kinderen, en dat is onmogelijk bij de mensen, omdat zij dit vanwege het gif der ongehoorzaamheid in Adam en Eva niet meer kunnen en/of willen...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2011 19:06

Filosoof schreef:
mohamed schreef:Leuk dat je weer terug bent!

Hartelijk bedankt daarvoor! Ik ben toch een beetje een zwart schaap, als agnost tussen de christenen. Een warm welkom is mede om die reden erg leuk om te krijgen en getuigt van een warme houding t.o.v. andersdenkenden.
;)

Graag gedaan en bovendien is geen schaap zwarter dan de witkwast! :mrgreen:

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 19:17

Agnostisch denken is werelds denken en is uit deze aarde, dus dood, al is het nog zo diepzinnig, het blijft leugen...

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 19:20

discipel2011 schreef:Agnostisch denken is werelds denken en is uit deze aarde, dus dood, al is het nog zo diepzinnig, het blijft leugen...

Wel eens overwogen enigszins volwassen te reageren?
Dat wil zeggen: met verdedigbare argumenten, uitgesloten van dogma's en drogredeneringen.

Want op zulke rare conclusies kan ik natuurlijk niet normaal reageren.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 19:23

@filosoof
Ik heb je voldoende ge-antwoord, bekeer je tot Christus en begraaf Nietsche, beter nog cremeer hem...
Dan spreek je ook de taal van Christus... en hebben wij echt kontakt op grote hoogte...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2011 19:29

discipel2011 schreef:Agnostisch denken is werelds denken en is uit deze aarde, dus dood, al is het nog zo diepzinnig, het blijft leugen...

Heeft Jezus niet gezegd 'wie niet tegen ons is, is voor ons'?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2011 19:31

discipel2011 schreef:@filosoof
Ik heb je voldoende ge-antwoord, bekeer je tot Christus en begraaf Nietsche, beter nog cremeer hem...
Dan spreek je ook de taal van Christus... en hebben wij echt kontakt op grote hoogte...

'....opdat wat goeds gij doet, niet uit dwang, maar vrijwillig zij.' (Fil 1,14)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2011 19:35

Filosoof schreef:

Wel eens overwogen enigszins volwassen te reageren?
Dat wil zeggen: met verdedigbare argumenten, uitgesloten van dogma's en drogredeneringen.
Want op zulke rare conclusies kan ik natuurlijk niet normaal reageren.

Is dit niet stiekem een dogma, dat een volwassen reactie geen dogma's bevat? Het is op zijn minst een stelling waarover je in debat kunt gaan :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2011 19:43

Waar gaat dit over!?!?!
Heeft niks met het topic te maken!
Er komt iemand terug die zegt agnost te zijn en gelijk vallen de zendelingen over hem heen.

Volgens mij zijn we bij tijde en wijle allemaal zo agnostisch als maar kan zijn.
Ik neem aan dat iedereen op dit forum de WEG weet, zoals die in de Bijbel wordt aangewezen. Dan is het ook aan een iedere om die weg al dan niet te volgen.

(sorry, ik ga helemaal mee off topic, maar ja, de topicstarter gaf zelf het antwoord al op zijn topicvraag, dus daar zijn we uit.)
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 19:54

discipel2011 schreef:@filosoof

Met jou valt duidelijk niet te praten. Toch bedankt voor je bijdrage hoor.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 19 jan 2011 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 19:55

TheKeimpe schreef:op zijn minst een stelling waarover je in debat kunt gaan :wink:

Ik ben bang dat dat niet binnen het onderwerp van het topic valt, TheKeimpe. ;)
-Friedrich Nietzsche-

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2011 19:56

Gelijk heb je...

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 19:57

@ Jeewee
Vaak wordt Gods Wet tot menselijke inzettingen gedegradeerd en menselijke inzettingen tot Gods Wet verheven.

Dat is nu de kern van het agnostisch denken en eigenlijk van de mens die God wil leren kennen met het verduisterd verstand,
dat onderworpen is aan de vergankelijkheid en alleen maar een belemmering is om De Weg te kennen en te bewandelen
..
Dan is god degene, die aan het verstand van de mens wordt "onderworpen' en creëert de mens een eigen beeld van zijn eigen denken...wat dan volgens hen god is of zou zijn...

Terug naar “[Religie] - Open forum”