Filosoof schreef:marin schreef:Er zijn niet negen Geboden maar tien Geboden.
Struikelen wij in één Gebod van de Wet der Tien Geboden, zijn wij schuldig geworden aan alle Geboden.
Jakobus zegt het zó in Jakobus 2:10 t/m 12: "Want wie de gehele Wet houdt, MAAR OP ÉÉN PUNT STRUIKELT, IS SCHULDIG GEWORDEN AAN ALLE (GEBODEN). Want Hij, Die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft óók gezegd: Gij zult NIET DOODSLAAN. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, ZIJT GIJ TOCH EEN OVERTREDER VAN DE WET GEWORDEN. SPREEKT ZÓ EN HANDELT ZÓ ALS (MENSEN PAST), DIE DOOR DE WET DER VRIJHEID ZULLEN GEOORDEELD WORDEN."
Ik vind het prima dat Paulus dat zegt, maar het is een simpel op zichzelf staand feit dat iemand die liegt, niet per definitie moordenaar is.
Paulus' opvatting is ofwel volstrekt onlogisch, ofwel figuurlijk om aan te tonen dat de overtreding van één wet tevens de verloochening van álle wetten betekent. Dat laatste lijkt me een stuk waarschijnlijker dan dat eerste.
filisoof,
God is nauwkeurig hierin, de wet van God is het fundament van Zijn aard en karakter, de eerste tafel is liefde tot God en de tweede tafel liefde tot de naaste.
De mens had in en door de schepping van nature de wet in zijn hart gekregen en allen weten wij hoe de mens dat kwijt is geraakt, een deel van de aartvaders hebben nog van nature de wil van God gedaan, Abraham zegt God tegen Izak omdat U vader al Mijn geboden en wetten onderhouden heeft daardoor heb ik hem gezegend.
Zo kunnen wij door bijbelse verhalen opmerken van mensen die nog van nature nog dicht bij God leefden.
God heeft op allerlei manieren geprobeerd om Zijn wet (karakter van God) weer in het hart van de mensen te plaatsen, Hij heeft een volk voor Zich verkozen om opnieuw te onderwijzen, zelfs weer op stenen tafelen Zijn Afdruk geplaatst, dat het volk deze kon lezen en onthouden.
En nu weten wij hoe dat afgelopen is.
Nu is Jezus op het juiste ogenblik in de tijd in het degeneratie proces van de mens gekomen, profetisch is dat aangemeld door God (een paar herders wisten het) om Zijn leven te geven om de mens te verlossen van de vloek van de zonde (de straf de dood), maar ook Het Leven weer terug te geven als de mens dat wil, en Zijn Wet die Jezus groot heeft gemaakt (vervult heeft) weer terug te kunnen plaatsen in het hart van de mens, en dat is Verlossing!!
Maar wat is de strijd, dat de mens zelf wil uitmaken hoe hij/zij het leven wil inrichten buiten de wet om, dat merk je in veel discussies, God heeft zoveel ruimte gelaten om gelukkig te zijn binnen de grenzen van Zijn wil.
Wat ik wil zeggen is dit, als je de Here Jezus aanneemt en door Hem weer gevormd laat worden wil Hij ons in staat stellen om de wet die door Jezus is vervuld terug in ons hart te plaatsen en de mens weer te geven hoe hij oorspronkelijk kan zijn.
Als je nu een gebod overtreed binnen het karakter van de Here Jezus, ondanks dat Hij ons dagelijks wil helpen ben je weer een overtreder van al de geboden, ik denk dat het een ontwikkeling is, de een persoon doet daar een levenlang over, de ander is van natuur veel volgzamer voor God (zie b.v.aartvaders), de wil moet er zijn om niet meer te willen zondigen.