Twijfels? Geen kinderwens...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2008 17:12

tsja. MissF, dat is waar. Dan reizen er bij mij ook al vragen op: kun je (als je met het geloof bent opgevoed) dan wel onbekeerd een zegen vragen over je huwelijk?

Soms zie je dat het uit gewoonte getrouwd wordt, uit gewoonte kinderen, uit gewoonte je kind laten dopen omdat het zo hoort. Het is niet zo dat het overal zo is en ik wil hier niet generaliseren. Maar ik hoor het zo nu en dan wel. Men doet het omdat het zo hoort.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 17:14

Het lijkt mij heel groot en mooi als uit ons een kindje geboren zou mogen worden dat tot eer van God geboren zou worden.
(En missf ik kom ook uit een zware kerk, voor jou zit ik dat waarschijnlijk nu nog, maar onder dat soort mensen leeft toch echt wel de wens om kinderen te mogen krijgen tot de eer van God, ook al komt het op buitenwereld soms anders over)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 aug 2008 17:31

Tuinfluiter schreef:Het lijkt mij heel groot en mooi als uit ons een kindje geboren zou mogen worden dat tot eer van God geboren zou worden.
(En missf ik kom ook uit een zware kerk, voor jou zit ik dat waarschijnlijk nu nog, maar onder dat soort mensen leeft toch echt wel de wens om kinderen te mogen krijgen tot de eer van God, ook al komt het op buitenwereld soms anders over)

Oke, daar was ik dus wel benieuwd naar. Ik zit zelf ook helemaal niet in een 'lichte' gemeente, maar ik geloof wel dat wij als wij niet zouden geloven dat we bekeerd zijn, geen kinderen zouden willen. Maargoed, dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.

En het ís ook mooi om een kindje te krijgen van God, maar als ik nu rondkijk naar teksten voor op een kaartje, spreken teksten als dat wij ons kindje krijgen om voor te zorgen, maar dat het wel Zijn kindje is, mij aan, maar als je toch niet gelooft dat er een grotere kans is dat het kindje bij Hem zal gaan horen, dan snap ik niet helemaal meer, wat dan het doel is zeg maar. (beetje krom vertaald, maar ik bedoel het niet vervelend ofzo)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 17:42

Dit nog even op eerdere opmerkingen hierzo.
Het gaat niet om persé een kind moeten krijgen, dat ligt gelukkig ook niet binnen ons kunnen.
Maar God gaf de opdracht gaat heen en vermenigvuldigd u. Het lijkt me duidelijk dat je dan niet moet zeggen:
nou dat zie ik niet zitten, ik doe hier niet aan mee, ik vind het wel best zo, kinderen heb ik niet nodig; kinderen daar moet iemand anders maar aan beginnen,
ik heb wel iets anders te doen.
Nee, je werkt mee om een kind te krijgen en als God het wil, dan geeft hij een kind.
We moeten niet denken dat wij zelf maar moeten bepalen wat we wel of niet doen, maar dat doen we helaas toch veel te veel.
Het gaat er ook niet echt over wat er nu wel of niet in een huwelijksformulier staat, maar wij moeten ons houden aan datgene wat God ons in Zijn Woord aangeeft.
Dus of het nu bij de een wel en bij een ander niet in het huwelijksformulier staat >>> dat is niet onze regel >> maar wij mogen/moeten luisteren naar Gods Woord,
dat is het beste voor ons allemaal.

@Missf,
Als ik jou begrijp zeg jij dat onbekeerde mensen geen kinderen moeten krijgen?
Ppff, dat vind ik toch nog al wat, misschien is het wel zo dat de ouders onbekeerd zijn maar dat het kindje wel bekeerd is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 aug 2008 18:31

Tuinfluiter: als er elders op het forum iets lomps wordt gezegd over dit onderwerp, voel jij je snel gekwetst omdat een kind wil maar het nog niet hebt. Besef je wel dat de dingen die je hier zegt niet zo aardig overkomen op mensen die geen kinderwens hebben? Probeer je alsjeblieft een beetje in te leven in een ander, zoals jij ook van anderen verwacht dat ze rekening met jou gevoelens houden.

Als God wil dat je een kinderwens hebt, dan zal Hij daar wel voor zorgen. Als Hij je dat verlangen niet geeft, dan heeft dat misschien ook wel een reden. God heeft veel verschillende mensen gemaakt met veel verschillende talenten.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 04 aug 2008 18:41

Hihihi, we zijn weer lekker bezig mensen. Vooral zo doorgaan, maken we lekker veel vriendjes op dit forum....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 aug 2008 18:48

Ik sluit me aan bij Lalage. Ik denk dat het voor veel mensen mét een kinderwens moeilijk te begrijpen is, dat er mensen/stellen zijn zónder een kinderwens.

Ook viel me op in dit topic, dat soms carrière(on)mogelijkheden een rol lijken te spelen bij het wel of niet hebben van een kinderwens. Maar daar geloof ik eerlijk gezegd maar weinig van: wanneer je echt graag een kindje wilt, dan laat je je werk dat niet in de weg staan. Kijk maar eens naar ajl, die zelf al aangeeft er echt veel voor op te geven op loopbaangebied. Het heeft haar er toch niet van weerhouden om bewust voor een kindje te gaan. Ik denk, dat als je je loopbaan belangrijker vindt, dit gewoon komt door het ontbreken van die kinderwens. Anders vind je wel een weg.

Je hebt nu eenmaal mensen/stellen met ene kinderwens en zonder. Omdat het zo normaal is om kinderen te willen krijgen, lijkt het bijna een 'misdaad' wanneer je aangeeft dat niet te willen. Dat lijkt me voor de mensen/stellen zonder kinderwens inderdaad heel erg kwetsend om te horen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 18:54

Dan is het denk ik verstandig, als het zo over komt op jullie, dat ik maar bij het topic kinderwens blijf en me hier in dit topic niet meer meng :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 aug 2008 18:58

Nee, ik bedoel niet dat onbekeerde mensen geen kinderen zouden mogen krijgen, maar ik begrijp niet dat mensen die zeggen dat 1 op de 10.000 mensen bekeerd wordt, een kind op de wereld willen zetten. Dat is het meer. Want dan is de kans toch zo enorm groot dat het kindje verkeerd terecht komt, en dat is toch het laatste wat je wilt voor je kindje?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 04 aug 2008 19:22

Binnen een jaar na ons trouwen werden we gezegend met een zoon.
Niet 'gepland' maar uiteraard geheel welkom.

Inmiddels 5 kinderen, de jongste is nu 13.

Bij iedere zwangerschap werd het steeds zwaarder voor mijn vrouw. Bij de laatste zwangerschap kon ze haast niet meer zitten door de zwangerschapsisschias.
toen de jongste geboren was hebben wij ook gezegd......... als het aan ons ligt niet meer en zij is tot op heden nog steeds de jongste.

We hebben het ook uitgebreid besproken met onze huisarts, zelf ook christen en die zei: je moet ook je verstand gebruiken.

Ik vind het wel anders als men zegt: we willen eerst genieten, geld verdienen, carriere maken en daarna 'nemen' we wel kinderen.
Daar heb ik moeite mee.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 04 aug 2008 19:36

Ik vind het wel anders als men zegt: we willen eerst genieten, geld verdienen, carriere maken en daarna 'nemen' we wel kinderen.
Daar heb ik moeite mee.

waarom??
*onderschrift verwijderd door moderator*

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 04 aug 2008 19:55

Omdat ik er toch van overtuigd ben dat je kinderen krijgt en niet 'neemt'.

En de mensen zijn er dan zo van overtuigd......... en als het dan niet lukt?
Ik bedoel dus in deze de toonzetting.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 aug 2008 19:56

Fluitje schreef:Ik vind het wel anders als men zegt: we willen eerst genieten, geld verdienen, carriere maken en daarna 'nemen' we wel kinderen.
Daar heb ik moeite mee.

Ik vind dat vooral niet handig omdat je vruchtbaarheid afneemt met de leeftijd en de kans op aangeboren afwijkingen neemt toe.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 aug 2008 21:09

Tuinfluiter schreef:Bijbels gezien is het zo dat God ons kinderen toeschikt zodat wij ze godzaliglijk opbrengen mogen, tot eer van de heiligens naam van God, tot stichting van Gods gemeente en tot verbreiding van het evangelie, DAT is het meervoudig doel van het krijgen van kinderen uit Gods hand.
Dus is het dan geen zegen om hiermee bezig te mogen zijn??
Kinderen onderwijzen is eeuwigheidswerk, Koninkrijkswerk.

Wat is bijbels? Wat jij bijbels noemt vind ik louter interpretatie.

Het is vrij eenvoudig, door sexueel contact kunnen een mensen zich fysiek reproduceren. Het is gewoon een zaadje dat bij een eitje komt en verder niets bijzonders.

Als je jezelf geestelijk wilt produceren, of in jouw termen te blijven, het stichten van een gemeente, dan kun je velen onderwijzen zonder dat daarbij kinderen aanwezig zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 aug 2008 21:13

Fluitje schreef:Omdat ik er toch van overtuigd ben dat je kinderen krijgt en niet 'neemt'.

Er zijn zoveel manieren om toch een kind te krijgen dan ik van mening ben dat je een kind neemt.

En de mensen zijn er dan zo van overtuigd......... en als het dan niet lukt?
Ik bedoel dus in deze de toonzetting.

Dan heb je simpelweg pech. Dan moet je maar een ander doel zoeken in je leven.

Terug naar “Archief”