Lathron schreef:oe zit het dan met:
Johannes 10:9
Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.
Johannes 14:6
Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Job 9:2-3
2 Het is waar, ik weet dat het zo is;
want hoe zou een sterveling rechtvaardig kunnen zijn voor God?
3 Als Hij ertoe genegen is hem ter verantwoording te roepen,
niet één op de duizend keer zal hij Hem antwoord kunnen geven.
1a2b3c schreef:De teksten uit Joh. vallen onder het genadeverbond, waarom je Job aanhaalt snap ik niet. Even voor de duidelijkheid, ik ben het niet eens met de verbondenleer zoals die in de gereformeerde kerken gepreekt wordt.
Ik ben zelf op zoek naar wat de bijbel vertelt, in plaats van wat de verschillende kerken en sekten over de bijbel willen vertellen. Vrij veel opvattingen van kerken zijn niet eens bijbelgetrouw en het is ontzettend moeilijk om een waarheidsgetrouwe gemeente te vinden. Ik probeer dan ook om zoveel mogelijk mee te krijgen en dit te toetsen aan de bijbel zelf. Meer kan ik ook niet doen, maar met minder mag ik gewoon geen genoegen nemen.
Zo lees ik ook verschillende opvattingen dat het nieuwe verbond pas inging vanaf het moment dat het voorhangsel scheurde bij Jezus' dood. Dat daarvoor door de wet behoud kon worden verkregen, maar vanaf dat moment pas door genade. Dat zou namelijk enerzijds inhouden dat Jezus niet per se hoefde te sterven (de mens zou immers door het houden van de wet zalig kunnen worden). Anderzijds zou het inhouden dat God de ene helft van de mensheid zou laten ploeteren, zonder dat de rechtmatige eer hiervoor naar God zelf zou gaan (de mens heeft het maar weer goed klaargespeeld), en de andere helft het in de schoot zou werpen, wat wel degelijk inbreuk op Gods rechtvaardigheid maakt.
Vandaar dat ik ook sterk van mening ben dat (onder andere) de woorden van Johannes 10:9 en 14:6 gelden voor, heel concreet, alle mensen vanaf de zondeval tot aan de dag waarop iedereen geoordeeld wordt.
Waarom ik het gedeelte van Job heb bijgevoegd is omdat ook Job moest erkennen dat niemand op eigen kracht zalig kon worden. In hoofdstuk 9 vers 2 geeft hij dat kristalhelder aan met de retorische vraag:
"want hoe zou een sterveling rechtvaardig kunnen zijn voor God?"Vlak na de zondeval geeft God al aan dat Jezus garant zal komen te staan voor de verlossing. In Johannes wordt het weer duidelijk onderstreept met de woorden:
"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."Vanaf Adam was er dus al sprake van redding door genade alleen: Redding door Jezus' offer. Vandaar dat ik even verwonderd opkeek van jouw reactie:"Ik geloof dat daarmee word bedoelt dat Adam op eigen kracht (werken) er voor kon zorgen dat hij eeuwig met God in vrede kon leven. Voorwaardelijk 'verbond' dus."
Maar later bedacht ik me dat je de tijd voor de zondeval waarschijnlijk bedoelde.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)