2 of 3 verbonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: 2 of 3 verbonden?

Berichtdoor Lathron » 01 dec 2012 14:36

1a2b3c schreef:Ik geloof dat daarmee word bedoelt dat Adam op eigen kracht (werken) er voor kon zorgen dat hij eeuwig met God in vrede kon leven. Voorwaardelijk 'verbond' dus.

Hoe zit het dan met:
Johannes 10:9
Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.

Johannes 14:6
Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Job 9:2-3
2 Het is waar, ik weet dat het zo is;
want hoe zou een sterveling rechtvaardig kunnen zijn voor God?
3 Als Hij ertoe genegen is hem ter verantwoording te roepen,
niet één op de duizend keer zal hij Hem antwoord kunnen geven.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 02 dec 2012 11:01

Lathron schreef:oe zit het dan met:
Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.

Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

De teksten uit Joh. vallen onder het genadeverbond, waarom je Job aanhaalt snap ik niet. Even voor de duidelijkheid, ik ben het niet eens met de verbondenleer zoals die in de gereformeerde kerken gepreekt wordt.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 dec 2012 12:03

Nieuwe vraag: welke plaats heeft het verbond met Abraham in de gereformeerde theologie? Hoe interpreteert men dat verbond? Gelooft men dat dat verbond nog steeds geldig is?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 dec 2012 00:32

Mensen,

Ik hoop dat we toch mogen weten dat er een oud verbond is geweest, en dat er een nieuw Verbond is gekomen door Jezus Christus de Heere, en die gekruisigd?

Het oude verbond onder de wet van Mozus is teniet gedaan. Het nieuwe Verbond van de Genade is er Gekomen door Jezus Christus.

De Kinderen van God staan door Genade in dit laatste Verbond.
De kinderen van de wereld en die denken door de wet gerechtvaardigd te kunnen worden staan in het oude Verbond.

Het is ook mogelijk om uit de Genade te vallen zoals Paulus schrijft aan de Galaten.

Jezus Christus zegt in het Woord.

Niemand zal hen uit Mijn Hand kunnen rukken. De Kinderen van Hem staan in Zijn Beide Handpalmen gegraveerd.

Hartelijke groet

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 07 dec 2012 15:17

Boaz schreef:Nieuwe vraag: welke plaats heeft het verbond met Abraham in de gereformeerde theologie? Hoe interpreteert men dat verbond? Gelooft men dat dat verbond nog steeds geldig is?

Weet niemand iets zinnigs te zeggen over deze vraag??

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 07 dec 2012 15:19

Lathron schreef:oe zit het dan met:

1a2b3c schreef:De teksten uit Joh. vallen onder het genadeverbond, waarom je Job aanhaalt snap ik niet. Even voor de duidelijkheid, ik ben het niet eens met de verbondenleer zoals die in de gereformeerde kerken gepreekt wordt.

Ik ben zelf op zoek naar wat de bijbel vertelt, in plaats van wat de verschillende kerken en sekten over de bijbel willen vertellen. Vrij veel opvattingen van kerken zijn niet eens bijbelgetrouw en het is ontzettend moeilijk om een waarheidsgetrouwe gemeente te vinden. Ik probeer dan ook om zoveel mogelijk mee te krijgen en dit te toetsen aan de bijbel zelf. Meer kan ik ook niet doen, maar met minder mag ik gewoon geen genoegen nemen.

Zo lees ik ook verschillende opvattingen dat het nieuwe verbond pas inging vanaf het moment dat het voorhangsel scheurde bij Jezus' dood. Dat daarvoor door de wet behoud kon worden verkregen, maar vanaf dat moment pas door genade. Dat zou namelijk enerzijds inhouden dat Jezus niet per se hoefde te sterven (de mens zou immers door het houden van de wet zalig kunnen worden). Anderzijds zou het inhouden dat God de ene helft van de mensheid zou laten ploeteren, zonder dat de rechtmatige eer hiervoor naar God zelf zou gaan (de mens heeft het maar weer goed klaargespeeld), en de andere helft het in de schoot zou werpen, wat wel degelijk inbreuk op Gods rechtvaardigheid maakt.

Vandaar dat ik ook sterk van mening ben dat (onder andere) de woorden van Johannes 10:9 en 14:6 gelden voor, heel concreet, alle mensen vanaf de zondeval tot aan de dag waarop iedereen geoordeeld wordt.

Waarom ik het gedeelte van Job heb bijgevoegd is omdat ook Job moest erkennen dat niemand op eigen kracht zalig kon worden. In hoofdstuk 9 vers 2 geeft hij dat kristalhelder aan met de retorische vraag:"want hoe zou een sterveling rechtvaardig kunnen zijn voor God?"

Vlak na de zondeval geeft God al aan dat Jezus garant zal komen te staan voor de verlossing. In Johannes wordt het weer duidelijk onderstreept met de woorden:"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."

Vanaf Adam was er dus al sprake van redding door genade alleen: Redding door Jezus' offer. Vandaar dat ik even verwonderd opkeek van jouw reactie:"Ik geloof dat daarmee word bedoelt dat Adam op eigen kracht (werken) er voor kon zorgen dat hij eeuwig met God in vrede kon leven. Voorwaardelijk 'verbond' dus."
Maar later bedacht ik me dat je de tijd voor de zondeval waarschijnlijk bedoelde.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 dec 2012 17:28

Lathron schreef:Ik ben zelf op zoek naar wat de bijbel vertelt, in plaats van wat de verschillende kerken en sekten over de bijbel willen vertellen. Vrij veel opvattingen van kerken zijn niet eens bijbelgetrouw en het is ontzettend moeilijk om een waarheidsgetrouwe gemeente te vinden. Ik probeer dan ook om zoveel mogelijk mee te krijgen en dit te toetsen aan de bijbel zelf. Meer kan ik ook niet doen, maar met minder mag ik gewoon geen genoegen nemen.

Ik geloof niet dat er een gemeente zonder fouten bestaat, maar verder vind ik dit een goede insteek.
Lathron schreef:Zo lees ik ook verschillende opvattingen dat het nieuwe verbond pas inging vanaf het moment dat het voorhangsel scheurde bij Jezus' dood. Dat daarvoor door de wet behoud kon worden verkregen, maar vanaf dat moment pas door genade. Dat zou namelijk enerzijds inhouden dat Jezus niet per se hoefde te sterven (de mens zou immers door het houden van de wet zalig kunnen worden). Anderzijds zou het inhouden dat God de ene helft van de mensheid zou laten ploeteren, zonder dat de rechtmatige eer hiervoor naar God zelf zou gaan (de mens heeft het maar weer goed klaargespeeld), en de andere helft het in de schoot zou werpen, wat wel degelijk inbreuk op Gods rechtvaardigheid maakt.

Waarom zou dat inhouden dat Jezus dan niet hoefde te sterven, de offerdienst wees toch duidelijk naar Jezus?
Lathron schreef:Vandaar dat ik ook sterk van mening ben dat (onder andere) de woorden van Johannes 10:9 en 14:6 gelden voor, heel concreet, alle mensen vanaf de zondeval tot aan de dag waarop iedereen geoordeeld wordt.

Het verbond met Mozes is een voorwaardelijk verbond: doe dat en gij zult leven - vervloekt is een ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen.
Na het sluiten van het verbond beklom Mozes de berg Sinaï om van God de twee tafelen met de tien woorden. Gedurende de veertig dagen die hij daar verbleef, kreeg hij o.a. instructies over de bouw van de tabernakel en de offerwetten.

Het verbond van verlossing en genade is door bekering en geloof.
Lathron schreef:Vanaf Adam was er dus al sprake van redding door genade alleen: Redding door Jezus' offer. Vandaar dat ik even verwonderd opkeek van jouw reactie:"Ik geloof dat daarmee word bedoelt dat Adam op eigen kracht (werken) er voor kon zorgen dat hij eeuwig met God in vrede kon leven. Voorwaardelijk 'verbond' dus."
Maar later bedacht ik me dat je de tijd voor de zondeval waarschijnlijk bedoelde.

Ik doelde idd op de tijd voor de zondeval.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 07 dec 2012 17:48

1a2b3c schreef:Waarom zou dat inhouden dat Jezus dan niet hoefde te sterven, de offerdienst wees toch duidelijk naar Jezus?

Het was ook duidelijk dat die offerdienst op zichzelf niet vrijmaakte. Het was slechts een verwijzing naar Jezus, zoals je zelf ook al aangeeft. Het verwijst naar die Ene, die alleen maar de verlossing kan brengen.

1a2b3c schreef:Het verbond met Mozes is een voorwaardelijk verbond: doe dat en gij zult leven - vervloekt is een ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen.
Na het sluiten van het verbond beklom Mozes de berg Sinaï om van God de twee tafelen met de tien woorden. Gedurende de veertig dagen die hij daar verbleef, kreeg hij o.a. instructies over de bouw van de tabernakel en de offerwetten.

Ik ken de geschiedenis, maar ik ken niets uit de bijbel dat wijst op verlossing door iets of iemand anders dan Jezus. Ik snap ook niet zo goed wat dit ermee te maken heeft.

Groet, Lathron

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 dec 2012 18:53

Lathron schreef:Het was ook duidelijk dat die offerdienst op zichzelf niet vrijmaakte. Het was slechts een verwijzing naar Jezus, zoals je zelf ook al aangeeft. Het verwijst naar die Ene, die alleen maar de verlossing kan brengen.
De offers op zichzelf waren niet waardevol, de waarde zit in Jezus waarheen ze wezen. Zoiets als een bankbiljet dat op zich maar een waardeloos stukje papier is, maar omdat het gedekt is door goudstaven (geloof ik :?: ) heeft het waarde. Dus ook onder de wet was de verlossing uiteindelijk door Jezus omdat de offers preventief 'gedekt' waren door Hem.
Lathron schreef:Ik ken de geschiedenis, maar ik ken niets uit de bijbel dat wijst op verlossing door iets of iemand anders dan Jezus. Ik snap ook niet zo goed wat dit ermee te maken heeft.

Jij had het over: Vandaar dat ik ook sterk van mening ben dat (onder andere) de woorden van Johannes 10:9 en 14:6 gelden voor, heel concreet, alle mensen vanaf de zondeval tot aan de dag waarop iedereen geoordeeld wordt.

De bedeling de wet is een andere dan de bedeling van de genade. Eerder moesten de Joden offers brengen en de wet onderhouden, nu is alleen bekering en geloof voldoende. (uiteraard niet om dan er op los te leven, maar daar hebben we het in een ander topic al over) God handelt in verschillende tijden op verschillende wijzen, maar ik ben het met je eens dat iedereen die zalig wordt Jezus en Zijn offer de grond is.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 07 dec 2012 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 dec 2012 18:54

Boaz schreef:Nieuwe vraag: welke plaats heeft het verbond met Abraham in de gereformeerde theologie? Hoe interpreteert men dat verbond? Gelooft men dat dat verbond nog steeds geldig is?

Daar wordt in al die verschillende denominaties niet exact hetzelfde over gedacht, maar dat het nog steeds geldig is zijn ze het wel over eens.
In het O.T. was het verbond alleen met Abraham en zijn nakomelingen, en in het N.T. met de Kerk en de nakomelingen. Na het 'dopen' van baby's wordt meestal Ps.105 gezongen: 't Verbond met Abraham Zijn vriend, bevestigt Hij van kind tot kind.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 dec 2012 15:02

Daar wordt in al die verschillende denominaties niet exact hetzelfde over gedacht, maar dat het nog steeds geldig is zijn ze het wel over eens.
In het O.T. was het verbond alleen met Abraham en zijn nakomelingen, en in het N.T. met de Kerk en de nakomelingen. Na het 'dopen' van baby's wordt meestal Ps.105 gezongen: 't Verbond met Abraham Zijn vriend, bevestigt Hij van kind tot kind.

Geen enkel van de verbonden is met de kerk gesloten, lees je Bijbel er maar op na. Werkelijk àlle verbonden zijn met Israel gesloten, NIET met de kerk.
Wat ik dan helemaal onbegrijpelijk vindt, is dat men na het dopen van babies gaat zingen over het Verbond van God met Abraham. Gelooft men dan dan hun niet - Joods kind onder dàt verbond 'erbij' hoort? Als men dat gelooft, waarom gaat men dan niet in Israel wonen? De landsbelofte hoorde bij dat verbond) De verwarring is hier groot!! Men heeft niets, maar dan ook werkelijk NIETS met dat verbond te maken. Onder het Nieuwe Verbond mogen de heidenen erbij komen, zoals ze zijn. (voorheen moetsen ze zich laten besnijden als ze proseliet werden)

Die verwarring ontstaat gemakkelijk als men gaat theoretiseren over verbonden, waarbij men de Bijbelse lijn los laat.

Ik vraag me af hoe men dat verbond met Abraham dan nu ziet voor het Joodse volk, of zijn alle beloften klakkeloos 'overgegaan' naar de kerk? Is er nog wel een belofte voor het Joodse volk? Wat houd die in?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2012 16:49

God sluit een verbond met mensen in Christus niet met een denominatie, instituut of land.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 dec 2012 17:27

God sluit een verbond met mensen in Christus niet met een denominatie, instituut of land.

Tja, dat is geen antwoord op mijn vraag.
Ik neem aan dat je hiermee verwijst naar het Nieuwe Verbond. Maar mijn vraag betreft het verbond met Abraham, hoe men dat interpreteert. Als ik lees dat men gaat zingen over het 'verbond met Abraham Zijn kind, bevestigt Hij van kind tot kind', wanneer men een kind gaat besprenkelen, is men toch echt het spoor bijster.

Heeft in de gereformeerde theologie het Verbond met Abraham nog een belofte voor vandaag voor het Joodse volk? Daar lijkt het niet op, als men het Sinaitisch Verbond en het Verbond met Abraham op één hoop gooit, en dan roept dat het Oude verbond (het Verbond op de Sinai) is vervangen door het Nieuwe Verbond.

Ik vind het maar een gegoochel, zoals men theoretiseert over die verbonden en van alles naar zich toetrekt. Het 'verbond met Abraham' is met Abraham en zijn nakomelingen (het Joodse volk) gesloten, niet met de heidenen of gelovigen uit de heidenen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2012 18:01

Ik ben het helemaal met je eens. De doop is daarom dan ook NIET in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ook de besnijdenis is in Christus vervuld zoals alle ceremoniën die naar Hem verwezen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 dec 2012 18:13

benefietdiner schreef:Ik ben het helemaal met je eens. De doop is daarom dan ook NIET in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ook de besnijdenis is in Christus vervuld zoals alle ceremoniën die naar Hem verwezen.

Prima als je stelt dat de besnijdenis is vervuld, als je daarmee maar niet bedoelt dat de besnijdenis voor het joodse volk is afgeschaft, want het is een eeuwig verbond Zie Gen.17:19

Terug naar “Archief”