De CU in de regering !/?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2006 10:55

Sabra schreef:* vreemdelingenbeleid
* milieubeleid
* sociaal beleid
* economisch beleid
* onderwijsbeleid

Zou je het ook enigszins kunnen toelichten, waarom de CU op dit punt niet goed zou zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2006 11:38

Het gaat er niet om of het goed is of niet, het gaat om het linkse karakter van het voorgestelde beleid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 12:56

Sabra schreef:Het gaat er niet om of het goed is of niet, het gaat om het linkse karakter van het voorgestelde beleid.

Inderdaad, als dat vastgesteld is hoeft de goed/slecht-vraag ook niet meer beantwoord te worden. 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2006 13:53

Sabra schreef:Het gaat er niet om of het goed is of niet, het gaat om het linkse karakter van het voorgestelde beleid.

Oke. Kortom, je bent gewoon redelijk rechts kwa ideeen en de CU past daar niet zo goed bij. Jij ziet dus liever de VVD in een regering?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 dec 2006 13:59

Sabra schreef:
Ik denk eerder dat jij niet beseft dat de CU een uitgesproken linkse partij is.

Ga je zitten schamen met je afgeven op links. En dat doe je als christen? Ik ben zo blij dat de CU eindelijk een signaal afgegeven dat christelijk en sociaal bij elkaar horen. Als je twee rokken hebt, geef je er één weg. Eerlijk delen. het kan toc h niet zo zijn dat er dagelijks 28.000 mensen hier op aarde van de honger sterven!

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 20 dec 2006 17:57

De CU is niet links of rechts maar christelijk ;)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 dec 2006 18:05

Jo'tje schreef:De CU heeft geloof ik aangegeven geen eerder genomen besluiten terug te willen gaan draaien omdat ze mee zouden gaan regeren. (misschien niet precies zo, maar dat was wel zo'n beetje de strekking geloof ik)

Zie het artikel over de CU in Trouw van vandaag

ChristenUnie-leider André Rouvoet is een wolf in schaapskleren, zegt Van Dalen. „Vóór de verkiezingen heeft Rouvoet aangegeven dat hij niet aan bestaande wetgeving zou tornen, zoals het homohuwelijk. Afgelopen weekeinde zegt hij doodleuk dat hij gaat voor uitvoering van het volledige CU-programma en dat daarbij wat hem betreft ook bestaande wetgeving ter discussie staat. Dat belooft weinig goeds. De CU kan niet dit land in gijzeling gaan nemen, Enige terughoudendheid is op z’n plaats.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 dec 2006 18:17

Optimatus schreef:Was die hand dan niet zichtbaar toen het CDA weer in de regering kwam?

Gershwin schreef:Neuh, voor mij niet in elk geval. Noem eens iets, als je wilt?

Optimatus schreef:Kijk even naar het beleid van de regeringen sinds 1919. Daar zaten vrijwel altijd christelijke partijen in (namelijk RKSP/KVP, ARP, CHU, CDA en PPR). De CU heeft nog nooit geregeerd en haar voorgangers ook niet.

Ik vroeg dus, vrij vertaald, om voorbeelden van Gods hand, toen het CDA weer in de regering kwam. Na paars dus. En wat voor belangrijke christelijke doelen het CDA volgens jou sindsdien gerealiseerd heeft.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 20 dec 2006 18:28

Denkertje21 schreef:
Sabra schreef:
Ik denk eerder dat jij niet beseft dat de CU een uitgesproken linkse partij is.

Ga je zitten schamen met je afgeven op links. En dat doe je als christen? Ik ben zo blij dat de CU eindelijk een signaal afgegeven dat christelijk en sociaal bij elkaar horen. Als je twee rokken hebt, geef je er één weg. Eerlijk delen. het kan toc h niet zo zijn dat er dagelijks 28.000 mensen hier op aarde van de honger sterven!

Nee dat kan niet. Maar om dat nou als doorslaggevend argument voor rechts of links te noemen lijkt me erg ver gaan. Alsof rechts daarvoor verantwoordelijk is. Maar goed dat jij het niet voor het zeggen hebt, het zou slechts waarde hebben als case-study voor economen: Denkertje as despot, what happens when giving away half of GNP.

Het lijkt mij overduidelijk dat de CU eerder "links" dan "rechts" genoemd kan worden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 dec 2006 20:55

Zareb schreef: Zie het artikel over de CU in Trouw van vandaag

ChristenUnie-leider André Rouvoet is een wolf in schaapskleren, zegt Van Dalen. „Vóór de verkiezingen heeft Rouvoet aangegeven dat hij niet aan bestaande wetgeving zou tornen, zoals het homohuwelijk. Afgelopen weekeinde zegt hij doodleuk dat hij gaat voor uitvoering van het volledige CU-programma en dat daarbij wat hem betreft ook bestaande wetgeving ter discussie staat. Dat belooft weinig goeds. De CU kan niet dit land in gijzeling gaan nemen, Enige terughoudendheid is op z’n plaats.”

Dat lijkt meer op stemmingmakerij dan op het resultaat van gezond verstand. De CU schuift na de kerst aan aan de onderhandelingstafel. Hadden ze bij Trouw dan verwacht dat Rouvoet op voorhand zou zeggen dat de CU wel vergaande concessies op die gebieden wil doen? Een beetje realiteitszin zou de media niet misstaan....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2006 20:56

Denkertje21 schreef:Ga je zitten schamen met je afgeven op links. En dat doe je als christen? Ik ben zo blij dat de CU eindelijk een signaal afgegeven dat christelijk en sociaal bij elkaar horen. Als je twee rokken hebt, geef je er één weg. Eerlijk delen. het kan toc h niet zo zijn dat er dagelijks 28.000 mensen hier op aarde van de honger sterven!

Je hebt sociaal en je hebt sociaal. Je hebt van die mensen die de verzorgingsstaat het liefst nog uitbouwen en je hebt mensen die vooral wijzen naar de eigen verantwoordelijkheid die ieder mens heeft. Ik ben zo'n mens.

Het feit dat ik vind dat mensen te snel hun handje ophouden heeft helemaal niets te maken met sociaal of asociaal, maar met een visie op de overheid. Linkse partijen geloven in de maakbare samenleving en vinden daarom dat de overheid een grote en belangrijke rol moet spelen in de levens van mensen. Als liberaal ben ik voor een kleine overheid die zich enkel beperkt tot haar kerntaken. In plaats van een paternalistische verzoringsstaat zie ik liever een participatiestaat.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 dec 2006 20:57

Ik bladerde vandaag een Elsevier door (van 2 december of zo) met daarin een kort artikeltje over de CU. Volgens Elsevier stemde de partij dan weer links en dan weer rechts. Volgens het bij het artikel afgedrukte grafiekje lag de CU kwa stemgedrag het dichtst bij het CDA (SGP niet meegerekend).

Typisch een 'uitgesproken linkse partij'........
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 dec 2006 21:09

Sabra schreef:Het feit dat ik vind dat mensen te snel hun handje ophouden

Sabra, weet jij wat de hoogte van een uitkering is als je werkloos bent? Iets van 500 euro per maand... Dat leeft echt niet relaxed ofzo, dan kan je nog beter drie dagen per week gaan werken en dan verdien je waarschijnlijk nog meer.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 dec 2006 21:10

Klaas schreef: Hadden ze bij Trouw dan verwacht dat Rouvoet op voorhand zou zeggen dat de CU wel vergaande concessies op die gebieden wil doen? Een beetje realiteitszin zou de media niet misstaan....

't Was maar een klein citaat uit een vrij lang artikel.

Overigens, laat ze even meeregeren hoor. Ze kunnen er tenslotte hoogsten als grote verliezers uit komen. Want als ze teveel aan bestaande wetgeving etc gaan tornen vinden ze de kamer tegenover zich, en als ze teveel compromissen moeten sluiten (wat in geval van regeringsdeelname voor de hand ligt) zal een groot deel van al die nieuwe stemmers weer terugkeren naar hun oude partijen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 dec 2006 21:22

Optimatus schreef:Was die hand dan niet zichtbaar toen het CDA weer in de regering kwam?

Nou en óf die Hand zichtbaar was! Ik vergeet nooit meer de aanblik van Balkenende, tussen zijn ouders in in een volle kerk die uit volle psalmen mee zong bij de herdenking van de watersnoodramp. Hij is de eerste premier sinds jaren die openlijk over zijn geloof asl inspiratie bron spreekt!

Ik ben ongelofelijk dankbaar dat zich dat misschien gaat voortzetten met de CU!

Gods Hand? Nou en of!

Terug naar “Archief”