Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Te vaak en te lang is gepredikt in kerken dat we nullen zijn. Dat is in mijn ogen een ontkenning van Johannes 3: 16, dat God zo lief de wereld heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft. Als wij niks waren in Zijn ogen zou Hij ook niks gedaan hebben. Dát Hij Zijn Zoon gegeven heeft geeft al aan dat wij waardevol zijn in Zijn ogen, zó waardevol dat Hij alles doet om ons te redden.
elbert schreef:Riska schreef:Te vaak en te lang is gepredikt in kerken dat we nullen zijn. Dat is in mijn ogen een ontkenning van Johannes 3: 16, dat God zo lief de wereld heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft. Als wij niks waren in Zijn ogen zou Hij ook niks gedaan hebben. Dát Hij Zijn Zoon gegeven heeft geeft al aan dat wij waardevol zijn in Zijn ogen, zó waardevol dat Hij alles doet om ons te redden.
Er werd en wordt in kerken niet gepreekt dat we nullen zijn, maar er wordt gepreekt dat we zondaren zijn en onder de toorn van God liggen en daarvan gered moeten worden. Dat is een heel ander verhaal.
Daarbij geloof ik niet dat God ons wil redden, omdat we vanuit onszelf zo waardevol zijn, maar omdat Hij zo goed is. God is niet verplicht om ons te redden, omdat we zo kostbaar zijn. Het is juist andersom: God redt ons, ondanks het feit dat we zondaren zijn en het niet verdienen.
elbert schreef:Tja, en toch kan ik de nadruk die er gelegd wordt op het waardevol zijn van de mens, niet zomaar nazeggen.
Er staat nl. niet:
"Alzo waardevol was de wereld, dat God zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft..." enz.,
maar:
"Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft..." enz.
de nadruk ligt allereerst op Gods liefde, niet op ons waardevol zijn. Misschien vind je dat een beetje gezeur van mijn kant, maar het gevaar zit erin dat de mens als uitgangspunt van Gods reddingswerk wordt genomen (een antropocentrische heilsorde: God moet ons wel redden, want wij zijn zo waardevol), terwijl het juist Zijn grondeloze liefde is, die de grondslag vormt (God redt ons omdat Hij zo goed is, ondanks onszelf).
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.
Jantjes schreef:Er wordt wat door elkaar gehaald.
De tekst: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz.’ staat in verledentijd.
De liefde die God had in de mensen om Hem groot te maken en te eren, is naderhand een breuk gekomen (paradijs) omdat de mens overspel gedaan heeft met het kwaden. Er staat ook dat God lief ‘gehad’ heeft, dat is verledentijd. God heeft de wereld nu niet meer lief! met al die overspelers, voor God nul en gene waarden.
Christus heeft deze tekst uitgesproken toen hij in gesprek was met Nicodemus. Voor deze tekst zei Hij tegen hem, ‘Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb (dat is, de hemelse dingen door gelijkenis van aardse verklaar), en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen? (Dat is, zou voorstellen zonder gelijkenis, gelijk ze in zichzelven zijn)’. Hieruit blijkt ook dat de tekst ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz’ bedoeld wordt de wereld voor de val van de mensen. Als dat niet zo zou zijn heeft God Christus niet hoeven sturen en zou Zijn verlossende werk vergeefs zijn.
Deze tekst kan je op twee manieren lezen en denken (zoals in deze topic mensen denken over deze tekst), dat het deze wereld is waar wij nu zijn, maar dat is een grote vergissing. Het bederft hier de werd der uitverkoren voor de val en die had God lief. Nu zijn wij voor God verdoemelijk, nullen en geen waarden. Ook al zijn wij door genade kinderen van Hem geworden blijven wij voor God verworpen in Zijn ogen, want Christus is onze Voorspraak. Het is onmogelijk dat wedergeboren mensen geen zonden meer zouden kunnen doen: Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige 1Johannes 2.
Als ik de reacties zo lees, begrijp ik dat hier mensen op het forum zijn die wel zicht op Christus Verlossings werk genadiglijk ontvangen hebben, maar zijn daarmee wel zeer hoogmoedig en op een voedstuk terecht gekomen, voelen zich snel aangesproken en veroordeeld als er wat gezegd wordt en begrijpen nog weinig van de eenvoudige opdracht ´Volg Mij´.
Jantjes schreef:Er wordt wat door elkaar gehaald.
De tekst: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz.’ staat in verledentijd.
De liefde die God had in de mensen om Hem groot te maken en te eren, is naderhand een breuk gekomen (paradijs) omdat de mens overspel gedaan heeft met het kwaden. Er staat ook dat God lief ‘gehad’ heeft, dat is verledentijd. God heeft de wereld nu niet meer lief! met al die overspelers, voor God nul en gene waarden.
Christus heeft deze tekst uitgesproken toen hij in gesprek was met Nicodemus. Voor deze tekst zei Hij tegen hem, ‘Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb (dat is, de hemelse dingen door gelijkenis van aardse verklaar), en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen? (Dat is, zou voorstellen zonder gelijkenis, gelijk ze in zichzelven zijn)’. Hieruit blijkt ook dat de tekst ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz’ bedoeld wordt de wereld voor de val van de mensen. Als dat niet zo zou zijn heeft God Christus niet hoeven sturen en zou Zijn verlossende werk vergeefs zijn.
Deze tekst kan je op twee manieren lezen en denken (zoals in deze topic mensen denken over deze tekst), dat het deze wereld is waar wij nu zijn, maar dat is een grote vergissing. Het bederft hier de werd der uitverkoren voor de val en die had God lief. Nu zijn wij voor God verdoemelijk, nullen en geen waarden. Ook al zijn wij door genade kinderen van Hem geworden blijven wij voor God verworpen in Zijn ogen, want Christus is onze Voorspraak. Het is onmogelijk dat wedergeboren mensen geen zonden meer zouden kunnen doen: Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige 1Johannes 2.
Als ik de reacties zo lees, begrijp ik dat hier mensen op het forum zijn die wel zicht op Christus Verlossings werk genadiglijk ontvangen hebben, maar zijn daarmee wel zeer hoogmoedig en op een voedstuk terecht gekomen, voelen zich snel aangesproken en veroordeeld als er wat gezegd wordt en begrijpen nog weinig van de eenvoudige opdracht ´Volg Mij´.
Jantjes schreef:God zal Zijn waarheid nimmer krenken
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht
Tot in het duizendste geslacht
't Verbond met Abraham, Zijn vrind
Bevestigt Hij van kind tot kind.
Al wat Hij Izak heeft gezworen
Heeft Hij ook aan Zijn uitverkoren
Aan Jakob, tot een wet gesteld
Van al 't beloofde heil verzeld
En aan gans Isrel toegezeid
Tot Zijn verbond in eeuwigheid