Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2006 11:15

amen Riska! Veel mensen denken dat ze niets waard zijn, maar in de ogen van God is elk mens ontzettend kostbaar. Niemand is toevallig geboren. God heeft een plan met elk van ons :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mei 2006 12:03

Riska schreef:Te vaak en te lang is gepredikt in kerken dat we nullen zijn. Dat is in mijn ogen een ontkenning van Johannes 3: 16, dat God zo lief de wereld heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft. Als wij niks waren in Zijn ogen zou Hij ook niks gedaan hebben. Dát Hij Zijn Zoon gegeven heeft geeft al aan dat wij waardevol zijn in Zijn ogen, zó waardevol dat Hij alles doet om ons te redden.

Er werd en wordt in kerken niet gepreekt dat we nullen zijn, maar er wordt gepreekt dat we zondaren zijn en onder de toorn van God liggen en daarvan gered moeten worden. Dat is een heel ander verhaal.

Daarbij geloof ik niet dat God ons wil redden, omdat we vanuit onszelf zo waardevol zijn, maar omdat Hij zo goed is. God is niet verplicht om ons te redden, omdat we zo kostbaar zijn. Het is juist andersom: God redt ons, ondanks het feit dat we zondaren zijn en het niet verdienen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 12:27

Inderdaad. In de Psalmen wordt ook regelmatig het geluk van de mens die God kent bezongen... omdat God hem geluk geeft. Die twee dingen staan niet tegenover elkaar maar juist naast elkaar. Wie God op 1 zet en door Hem verlost is dankt en prijst God om de genade en zegen die Hij geeft.... en prijst zichzelf gelukkig omdat Hij God als helper heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2006 15:08

elbert schreef:
Riska schreef:Te vaak en te lang is gepredikt in kerken dat we nullen zijn. Dat is in mijn ogen een ontkenning van Johannes 3: 16, dat God zo lief de wereld heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft. Als wij niks waren in Zijn ogen zou Hij ook niks gedaan hebben. Dát Hij Zijn Zoon gegeven heeft geeft al aan dat wij waardevol zijn in Zijn ogen, zó waardevol dat Hij alles doet om ons te redden.

Er werd en wordt in kerken niet gepreekt dat we nullen zijn, maar er wordt gepreekt dat we zondaren zijn en onder de toorn van God liggen en daarvan gered moeten worden. Dat is een heel ander verhaal.

Daarbij geloof ik niet dat God ons wil redden, omdat we vanuit onszelf zo waardevol zijn, maar omdat Hij zo goed is. God is niet verplicht om ons te redden, omdat we zo kostbaar zijn. Het is juist andersom: God redt ons, ondanks het feit dat we zondaren zijn en het niet verdienen.

Wat ik bedoel te zeggen is dit: ik heb vaak in een dienst gezeten, waar werd gezegd dat de mens niets is, een stofje in Gods ogen. Dat wij tot niets in staat zijn - en dat 'vertaal' ik met het woord nullen. En ik niet alleen, ik ben ook op dit forum er op gewezen, dat wij mensen 'nullen' zijn. Ik weet het: bij begrafenissen wordt ook altijd de formulering gebruikt: "stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren".
Dat heb ik - en misschien wel volkomen onterecht in de ogen van sommigen - gezien als: "het lichaam is stof en zal tot stof wederkeren.
Maar de ziel is dat niet, die gaat naar God en moet verantwoording afleggen. Niet voor niets wordt vaak gesproken van 'het stoffelijk overschot' - de ziel is er uit. Dit was even een zijspoor.

Ik denk dat God ons als waardevolle mensen ziet. Die weliswaar zondigen, maar desalniettemin: waardevol. Zó waardevol dat Hij daarom Zijn Zoon heeft gezonden en ons wil redden, koste wat het kost.
Heel menselijk gesproken: ook al gaat het kind een totaal verkeerde weg, ook al doet het kind zijn ouders verschrikkelijk veel verdriet, ouders blijvenvan het kind houden. Dat kind blijft in hun ogen waardevol. Een kind moet het wel verschrikkelijk bont maken als dat niet zo is.
Hoeveel te liefdevoller en grootser is God, de hemelse Vader...

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 12 mei 2006 15:15

Heel waar, duidelijk en goed gesproken Riska.

Amen!
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mei 2006 15:30

Tja, en toch kan ik de nadruk die er gelegd wordt op het waardevol zijn van de mens, niet zomaar nazeggen.
Er staat nl. niet:

"Alzo waardevol was de wereld, dat God zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft..." enz.,

maar:

"Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft..." enz.

de nadruk ligt allereerst op Gods liefde, niet op ons waardevol zijn. Misschien vind je dat een beetje gezeur van mijn kant, maar het gevaar zit erin dat de mens als uitgangspunt van Gods reddingswerk wordt genomen (een antropocentrische heilsorde: God moet ons wel redden, want wij zijn zo waardevol), terwijl het juist Zijn grondeloze liefde is, die de grondslag vormt (God redt ons omdat Hij zo goed is, ondanks onszelf).
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 12 mei 2006 15:38

Ook daar zeg ik amen op. Het is eerst de genade Gods in zijn Zoon. Hij voorop en niet de mens. En toch ben ik het daarna ook volkomen eens met wat Riska schreef dat de mens geen waardeloos prul is doch de kroon op de schepping die door de Zoon verlost wordt. Ook wij zijn het werk Zijner handen. Wie dat naar beneden haalt, verlaagt ook Gods werken daarmede.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 16:13

elbert schreef:Tja, en toch kan ik de nadruk die er gelegd wordt op het waardevol zijn van de mens, niet zomaar nazeggen.
Er staat nl. niet:

"Alzo waardevol was de wereld, dat God zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft..." enz.,

maar:

"Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft..." enz.

de nadruk ligt allereerst op Gods liefde, niet op ons waardevol zijn. Misschien vind je dat een beetje gezeur van mijn kant, maar het gevaar zit erin dat de mens als uitgangspunt van Gods reddingswerk wordt genomen (een antropocentrische heilsorde: God moet ons wel redden, want wij zijn zo waardevol), terwijl het juist Zijn grondeloze liefde is, die de grondslag vormt (God redt ons omdat Hij zo goed is, ondanks onszelf).
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.

lief·de (de ~ (v.), ~n/~s)
1 sterke genegenheid voor een persoon of zaak

Ik zie de tegenstrijdigheid niet van wat je zegt. Iemand waar je van houdt, die je liefhebt, is waardevol. Hoe kan je daar dan een nadruk leggen op het een of het ander, als het een juist het ander duidelijk maakt? Dit hoeft helemaal niet een antropocentrische heilsorde te leiden. Wij zijn waardevol voor God... zo simpel is het.... maar inderdaad, het is niet zo dat God ons wel moest redden... het gaat ook helemala niet om moeten trouwens... maar om Gods wil en dat is om ons te redden want Hij houdt van ons. Die liefde is inderdaad altijd uitgangspunt, God is zo liefdevol dat Hij ons nadat we tegen Hem kozen nog steeds waardevol vindt. Maar dat doet niets af aan het feit dat we waardevol zijn voor Hem, dat Hij van ons houdt en ons wil redden... Dat gaat juist samen met die grondeloze liefde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 mei 2006 19:29

Er wordt wat door elkaar gehaald.
De tekst: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz.’ staat in verledentijd.
De liefde die God had in de mensen om Hem groot te maken en te eren, is naderhand een breuk gekomen (paradijs) omdat de mens overspel gedaan heeft met het kwaden. Er staat ook dat God lief ‘gehad’ heeft, dat is verledentijd. God heeft de wereld nu niet meer lief! met al die overspelers, voor God nul en gene waarden.

Christus heeft deze tekst uitgesproken toen hij in gesprek was met Nicodemus. Voor deze tekst zei Hij tegen hem, ‘Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb (dat is, de hemelse dingen door gelijkenis van aardse verklaar), en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen? (Dat is, zou voorstellen zonder gelijkenis, gelijk ze in zichzelven zijn)’. Hieruit blijkt ook dat de tekst ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz’ bedoeld wordt de wereld voor de val van de mensen. Als dat niet zo zou zijn heeft God Christus niet hoeven sturen en zou Zijn verlossende werk vergeefs zijn.

Deze tekst kan je op twee manieren lezen en denken (zoals in deze topic mensen denken over deze tekst), dat het deze wereld is waar wij nu zijn, maar dat is een grote vergissing. Het bederft hier de werd der uitverkoren voor de val en die had God lief. Nu zijn wij voor God verdoemelijk, nullen en geen waarden. Ook al zijn wij door genade kinderen van Hem geworden blijven wij voor God verworpen in Zijn ogen, want Christus is onze Voorspraak. Het is onmogelijk dat wedergeboren mensen geen zonden meer zouden kunnen doen: Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige 1Johannes 2.

Als ik de reacties zo lees, begrijp ik dat hier mensen op het forum zijn die wel zicht op Christus Verlossings werk genadiglijk ontvangen hebben, maar zijn daarmee wel zeer hoogmoedig en op een voedstuk terecht gekomen, voelen zich snel aangesproken en veroordeeld als er wat gezegd wordt en begrijpen nog weinig van de eenvoudige opdracht ´Volg Mij´.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2006 19:38

Ik begrijp helemaal niets van je reactie Jantjes. Het spijt me, ik kan er niks mee...

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 12 mei 2006 20:22

Jantjes schreef:Er wordt wat door elkaar gehaald.
De tekst: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz.’ staat in verledentijd.
De liefde die God had in de mensen om Hem groot te maken en te eren, is naderhand een breuk gekomen (paradijs) omdat de mens overspel gedaan heeft met het kwaden. Er staat ook dat God lief ‘gehad’ heeft, dat is verledentijd. God heeft de wereld nu niet meer lief! met al die overspelers, voor God nul en gene waarden.

Christus heeft deze tekst uitgesproken toen hij in gesprek was met Nicodemus. Voor deze tekst zei Hij tegen hem, ‘Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb (dat is, de hemelse dingen door gelijkenis van aardse verklaar), en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen? (Dat is, zou voorstellen zonder gelijkenis, gelijk ze in zichzelven zijn)’. Hieruit blijkt ook dat de tekst ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz’ bedoeld wordt de wereld voor de val van de mensen. Als dat niet zo zou zijn heeft God Christus niet hoeven sturen en zou Zijn verlossende werk vergeefs zijn.

Deze tekst kan je op twee manieren lezen en denken (zoals in deze topic mensen denken over deze tekst), dat het deze wereld is waar wij nu zijn, maar dat is een grote vergissing. Het bederft hier de werd der uitverkoren voor de val en die had God lief. Nu zijn wij voor God verdoemelijk, nullen en geen waarden. Ook al zijn wij door genade kinderen van Hem geworden blijven wij voor God verworpen in Zijn ogen, want Christus is onze Voorspraak. Het is onmogelijk dat wedergeboren mensen geen zonden meer zouden kunnen doen: Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige 1Johannes 2.

Als ik de reacties zo lees, begrijp ik dat hier mensen op het forum zijn die wel zicht op Christus Verlossings werk genadiglijk ontvangen hebben, maar zijn daarmee wel zeer hoogmoedig en op een voedstuk terecht gekomen, voelen zich snel aangesproken en veroordeeld als er wat gezegd wordt en begrijpen nog weinig van de eenvoudige opdracht ´Volg Mij´.

'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.'
Deze tekst staat helemaal niet in de verleden tijd, iedereen die in Hem gelooft, zal het eeuwige leven hebben. Dat geldt voor vroeger, nu en voor de tijd dat de wereld nog zal bestaan.

Daarbij komt nog, jij zegt dat deze tekst van voor de val was. Dat is niet waar. Voor de val was er geen sprake van mensen die niet in Hem geloofden, Adam en Eva wandelden met God. Het is overduidelijk dat deze tekst betrekking heeft op de tijd na het paradijs en de zondeval, anders had Gods Zoon niet naar de wereld hoeven komen om door middel van Zijn lijden de zaligheid - en dus het eeuwige leven - voor Zijn kinderen te verdienen. Voor de val was er geen sprake van zonde, en dus ook geen sprake van schuld die vereffend zou moeten worden door het lijden van Christus. Ook hád de mens het eeuwige leven, en was het niet zo dat men dat later zou krijgen door geloof.

Enfin Jantjes, ik weet niet wat je wilde zeggen met je verhaal...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2006 11:15

Jantjes schreef:Er wordt wat door elkaar gehaald.

Ehm, hoe je hierbij komt weet ik niet... het klopt niet.... Er staat namelijk ook in verleden tijd dat God zijn eniggeboren zo'n gegeven heeft.... Waarom zou God zijn Zoon geven als Hij niet van de wereld zou houden?

7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 9 En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.

1 Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

De mens was zondig... dat is juist wat Elbert benadrukt, wij kunnen Gods liefde niet afdwingen, God heeft ons van tevoren liefgehad....

Christus kwam in de wereld en dat getuigt al voor Gods liefde voor de wereld... maar de wereld heeft Hem niet willen kennen. Dat wil niet zeggen dat Gods liefde en genade voor de wereld er niet is... Dat Hij mensen de tijd en kans geeft zich te bekeren en de zon laat opgaan over goeden en slechten getuigt al van liefde voor allen. Jezus geeft zelf ook aan dat Hij komt om de wereld te redden... En de context van Joh 3 is ook wel belangrijk.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

God houdt dus van de wereld en wil de wereld redden... Maar alleen wie in Hem gelooft zal behouden worden en krijgt die liefdesband met God.

Nee, dat wordt niet bedoeld... Jezus spreekt over aardse zaken die Nicodemus volgens Hem had moeten snappen. Jezus verbaast zich er over dat dit niet zo is. Je argumenten onderbouwen je standpunt totaal niet.... Je moet dan ook onderscheid maken tussen Gods liefde voor de wereld... en wie gered wordt. Dat staat allebei in deze tekst. God houdt zoveel van de wereld dat Hij ieder die in Hem gelooft door zijn Zoon redt. Dus niet de hele wereld wordt gered, maar ieder die in Hem gelooft En dat is liefde voor de wereld, want Jezus stierf niet enkel voor een select groepje mensen maar droeg de zonden van de hele wereld (daarom zegt Jezus ook dat Hij is gekomen, niet om de wereld te oordelen maar om de wereld te redden.) Dat er toch mensen verloren gaan ligt niet aan selectieve liefde van Gods kant, maar van het het aannemen van die liefde van de kant van mensen (Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben. (...) Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

God houdt van ons... en geeft ons in Christus onze waarde weer terug. Je onderschat Gods liefde voor mensen. Wij zijn kostbaar, waardevol in Gods ogen:

3 Want Ik, de HERE, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser; Ik geef Egypte, Ethiopië en Seba als losgeld in uw plaats. 4 Omdat gij kostbaar zijt in mijn ogen en hooggeschat en Ik u liefheb, geef Ik mensen voor u in de plaats en natiën in ruil voor uw leven. (Jes 43)

3 Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding, 4 maar in wat verborgen ligt in uw hart, in een zacht en stil gemoed. Dat is een onvergankelijk sieraad dat God kostbaar acht. (1 Pet 3)

Door Christus zijn we kinderen van God. Dacht je dat God zijn eigen kinderen niet waardevol en kostbaar vindt? Inderdaad, we zondigen nog en stellen Hem vaak teleur, doen Hem verdriet... maar juist daarom stierf Jezus en door Jezus mogen we kinderen van God zijn, omdat Hij die zonden juist wegneemt waardoor we weer vrijmoedig bij God kunnen komen.

19 Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, 20 langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees, 21 en wij een grote priester over het huis Gods hebben, 22 laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, met een hart, dat door besprenging gezuiverd is van besef van kwaad, en met een lichaam, dat gewassen is met zuiver water.

Ik zie dat jou nog een hoop zicht ontbreekt over wat Gods liefde en genade inhoud, je hebt er een deel van begrepen maar een deel ook niet. Over onze waarde in Gods ogen:

25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? 26 Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? (Matt 6 )

Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. 30 En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld. 31 Weest dan niet bevreesd: gij gaat vele mussen te boven.
(Mat 10)

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont? 17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig!

Je waarde in Christus beseffen is niet hoogmoedig. Beweren dat je nog niks waard God zelfs zijn eigen Zoon gaf om jou te redden en je door Hem vrijgekocht bent van de zonde en weer kind van God mag zijn, dat is onrecht doen aan Gods verlossende werk. Maar goed, ik denk dat je bedoelt dat je jezelf niks waard vindt... en dat mag je vinden hoewel het niet hoeft als je Jezus kent, door wie je je waarde van voor de zondeval weer terug hebt gekregen.

Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid.
(...)
21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.
(Rom 5)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 mei 2006 19:25

Deze topic luit, is de Bijbel gecompliceerd
De reacties zijn niet gecombineerd
Hier wordt de Bijbel uitgelegd
Naar ieders inzicht zogezegd
Sommige veroordeeld
Andere bevoordeeld
Ook zijn er geprezen
Die zeggen, je moet goed lezen
Waar haal je dat vandaan
Kant nog wal begaan
Teksten aangehaald
Afwijking en inschattingen vertaald
Er zijn er die zeggen het beste hoor
Ga goed en vroom de wereld door
En als je eens lijden moet
Denk dan God is steeds wijs en goed
Wie dat gelooft en daaruit leeft
Mag weten dat hij Christus heeft
Andere menen geloven slechts alleen
Al het andere is gemeen
Er is maar een woord in de Bijbel
Het andere is slecht ijdel
Wie zal het juiste woord daarvan zeggen
En uitputtend dat woord beleggen
De grote God, die 't recht verdedigt, sloeg
Van 's hemels troon Zijn ogen naar beneden
Op Adams kroost, doorzocht hun hart en zeden
Hij zag, of zich geen mens verstandig droeg,
En naar Hem vroeg
Hij zocht alom, maar ach, Hij vond er geen
Want alle vlees is trouwloos afgeweken
Het land is vol van stinkende gebreken
Geen sterveling wil 't pad der deugd betreen
Ja, zelfs niet een
God zal Zijn waarheid nimmer krenken
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht
Tot in het duizendste geslacht
't Verbond met Abraham, Zijn vrind
Bevestigt Hij van kind tot kind.
Al wat Hij Izak heeft gezworen
Heeft Hij ook aan Zijn uitverkoren
Aan Jakob, tot een wet gesteld
Van al 't beloofde heil verzeld
En aan gans Isrel toegezeid
Tot Zijn verbond in eeuwigheid

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mei 2006 19:41

Jantjes schreef:God zal Zijn waarheid nimmer krenken
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht
Tot in het duizendste geslacht
't Verbond met Abraham, Zijn vrind
Bevestigt Hij van kind tot kind.
Al wat Hij Izak heeft gezworen
Heeft Hij ook aan Zijn uitverkoren
Aan Jakob, tot een wet gesteld
Van al 't beloofde heil verzeld
En aan gans Isrel toegezeid
Tot Zijn verbond in eeuwigheid

Ik ervaar dit als misbruiken van een prachtige Psalmberijming...
en de hele tekst als één grote veroordeling van wat ik ten diepste geloof...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 mei 2006 19:57

Dus jij gelooft niet dat God een Verbond gesloten heeft ? zoals deze berijmde Psalm zegt:
Welzalig hij, die in der bozen raad,
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat,
Noch nederzit, daar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten;
Maar 's HEEREN wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.
Want hij zal zijn gelijk een frisse boom,
In vetten grond geplant bij enen stroom,
Die op zijn tijd met vruchten is beladen,
En sierlijk pronkt met onverwelkte bladen.
Hij groeit zelfs op in ramp en tegenspoed.
Het gaat hem wel, 't gelukt hem wat hij doet.

Terug naar “Archief”