jas schreef:Die standenleer is allemaal flauwekul.
Maar door sommigen zo wezenlijk geacht dat zij niet langer met anderen door één deur kunnen. Ik ben het overigens eens met de strekking van jouw opmerking hierover.
Met opmerkingen als gezuiverde hervormde kerk en exclusieve gereformeerde traditie/theologie is weinig te doen. Wat is volkomen zuiver of gezuiverd, wat is exclusief gereformeerd? Ondefinieerbare begrippen die ieder weer anders uitlegt.
Daarnaast snap ik alle ophef sowieso niet. Hier in Rotterdam kijken we wel uit om een discussie te starten over de PKN/HHK omdat we als kleine Hervormde gemeente in Rotterdam het ons niet kunnen veroorloven nog een scheuring te hebben.
Ik heb Ds. De Jong (Pelgrimsvaderskerk) en Ds. De Graaff (De Samaritaan) nog nooit horen spreken over afscheiding etc. omdat zij het met bepaalde standpunten van de PKN het oneens zijn. Als christen in een grote stad besef je dat er meer belangrijke zaken zijn dan interne disputen over allerlei theologische kwesties en dogma's. In een grote stad leef je in een zendingsveld en kun je je het eenvoudigweg niet veroorloven je hier mee bezig te houden, omdat je beseft dat je in een grote stad een vooruitgeschoven post bent in de strijd.
Daarnaast kan ik mij wel verplaatsen in mensen die een rechtzaak aanspannen omdat zij de kerk uit moeten, terwijl het grootste gedeelte van de gemeente niet meegaat in de PKN. De grote onzorgvuldigheid waarmee men deze zaken afhandelt is uitermate treurig.
Tevens vind ik het onbegrijpelijk dat dan maar gelijk naar de burgelijke rechter moet worden gestapt. Dit is geen goede reclame voor de kerk in het algemeen en in christendom c.q. christen zijn in het bijzonder. Blijkbaar heeft de verbittering dusdanig toegeslagen dat normaal overleg niet meer mogelijk is.
Het is toch van de zotte dat de voormalige gemeentelijke eenheden en families en gezinnen uiteen worden geslagen door discussies over de PKN/HHK. Dat heeft niets van doen met de eer van God, enkel met menselijke eer.