Uitspraak Kesteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 08:00

elbert schreef:
jas schreef:Want wat is er dan hersteld?

Volgens de hersteld hervormden is de exclusief gereformeerde grondslag van de kerk hersteld. (ik antwoord nu maar even voor hen).

Ja, ik weet wat ze ermee bedoelen, ik ben het er alleen niet mee eens.
Het is gewoon een nieuwe afgescheiden kerk. De meesten van hen zouden zich goed thuis voelen bij de oud.ger. ggin of gg.
En dat heeft niets met hersteld hervormd te maken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2005 08:44

jas schreef:
elbert schreef:

Volgens de hersteld hervormden is de exclusief gereformeerde grondslag van de kerk hersteld. (ik antwoord nu maar even voor hen).

Het is gewoon een nieuwe afgescheiden kerk. De meesten van hen zouden zich goed thuis voelen bij de oud.ger. ggin of gg.

dit is flauwekul. De HHK heeft fundamentele verschillen met de GG. Let alleen maar op de standenleer. De Oud ger gem hebben altijd aangeven dat ze terug willen in een gezuiverde hervormde kerk. Maar zoals het nu ontwikkelt zijn er nog geen ontwikkelingen te zien.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 09:20

jacobH schreef:
jas schreef:
elbert schreef:

dit is flauwekul. De HHK heeft fundamentele verschillen met de GG. Let alleen maar op de standenleer. De Oud ger gem hebben altijd aangeven dat ze terug willen in een gezuiverde hervormde kerk. Maar zoals het nu ontwikkelt zijn er nog geen ontwikkelingen te zien.

Die standenleer is allemaal flauwekul. Dat is geen wezenlijk verschil en al helemaal geen grond voor schisma. En bijv. ds. S. de Jong zou het prima doen in de GGIN.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 jun 2005 10:04

jas schreef:Die standenleer is allemaal flauwekul.

Maar door sommigen zo wezenlijk geacht dat zij niet langer met anderen door één deur kunnen. Ik ben het overigens eens met de strekking van jouw opmerking hierover.

Met opmerkingen als gezuiverde hervormde kerk en exclusieve gereformeerde traditie/theologie is weinig te doen. Wat is volkomen zuiver of gezuiverd, wat is exclusief gereformeerd? Ondefinieerbare begrippen die ieder weer anders uitlegt.

Daarnaast snap ik alle ophef sowieso niet. Hier in Rotterdam kijken we wel uit om een discussie te starten over de PKN/HHK omdat we als kleine Hervormde gemeente in Rotterdam het ons niet kunnen veroorloven nog een scheuring te hebben.

Ik heb Ds. De Jong (Pelgrimsvaderskerk) en Ds. De Graaff (De Samaritaan) nog nooit horen spreken over afscheiding etc. omdat zij het met bepaalde standpunten van de PKN het oneens zijn. Als christen in een grote stad besef je dat er meer belangrijke zaken zijn dan interne disputen over allerlei theologische kwesties en dogma's. In een grote stad leef je in een zendingsveld en kun je je het eenvoudigweg niet veroorloven je hier mee bezig te houden, omdat je beseft dat je in een grote stad een vooruitgeschoven post bent in de strijd.

Daarnaast kan ik mij wel verplaatsen in mensen die een rechtzaak aanspannen omdat zij de kerk uit moeten, terwijl het grootste gedeelte van de gemeente niet meegaat in de PKN. De grote onzorgvuldigheid waarmee men deze zaken afhandelt is uitermate treurig.

Tevens vind ik het onbegrijpelijk dat dan maar gelijk naar de burgelijke rechter moet worden gestapt. Dit is geen goede reclame voor de kerk in het algemeen en in christendom c.q. christen zijn in het bijzonder. Blijkbaar heeft de verbittering dusdanig toegeslagen dat normaal overleg niet meer mogelijk is.

Het is toch van de zotte dat de voormalige gemeentelijke eenheden en families en gezinnen uiteen worden geslagen door discussies over de PKN/HHK. Dat heeft niets van doen met de eer van God, enkel met menselijke eer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 10:44

Sabra schreef:
jas schreef:Die standenleer is allemaal flauwekul.

Maar door sommigen zo wezenlijk geacht dat zij niet langer met anderen door één deur kunnen. Ik ben het overigens eens met de strekking van jouw opmerking hierover.

Ik bedoel ermee te zeggen, dat het geloof niet een soort van plateaubeleving is, waarop je een tijdje stil blijft staan, en dan ineens weer een halve meter hoger. Het geloof moet een gestage groei laten zien, daar mag in het geheel van stilstand geen sprake zijn. Daarom ben ik tegen de standenleer.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 11:07

Misschien een hele domme, belachelijke vraag, maar wat houdt de standenleer precies in?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:17

naomi schreef:Misschien een hele domme, belachelijke vraag, maar wat houdt de standenleer precies in?

Een toenemen van de verzekerdheid des geloofs, niet geleidelijk, maar met sprongen. Een tijd niets, dan blijf je op hetzelfde niveau staan, en dan ga je weer naar de volgende stand.
En weet je wat de beste stand is? Standdaarbuiten.
Dat is een klein plaatsje in brabant, en iemand die ik ken zei dat altijd wanneer we daar voorbij reden. De beste stand in het genadeleven is standdaarbuiten. Maar dit is allemaal vreselijk off-topic. Het moet gaan over pkn-hhk.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2005 14:23

of het nu wel goed is of juist fout die standenleer, dat is op dit moment de discussie niet.

en ik geloof er helemaal niks van dat ds de Jong in de GG in ned welkom zou zijn. De gereformeerde gemeente in Nederland heeft helemaal iets "eigends" namelijk een voorwaardelijk aanbod.

"""""" Ik plaats ds de Jong zonder hem ooit gehoord te hebben onder mensen als ds. Op't'hof, Heemskerk ed.)"""""""""""""""
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 18:06

jacobH schreef:of het nu wel goed is of juist fout die standenleer, dat is op dit moment de discussie niet.

en ik geloof er helemaal niks van dat ds de Jong in de GG in ned welkom zou zijn. De gereformeerde gemeente in Nederland heeft helemaal iets "eigends" namelijk een voorwaardelijk aanbod.

"""""" Ik plaats ds de Jong zonder hem ooit gehoord te hebben onder mensen als ds. Op't'hof, Heemskerk ed.)"""""""""""""""

Nou, ik heb hem wel gehoord, en ik zou je dan toch adviseren eens te gaan luisteren. Want je categoriseert hem totaal verkeerd.

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 23 jun 2005 19:13

jas schreef:
jacobH schreef:
jas schreef:
elbert schreef:

Die standenleer is allemaal flauwekul. Dat is geen wezenlijk verschil en al helemaal geen grond voor schisma. En bijv. ds. S. de Jong zou het prima doen in de GGIN.

Bedoel je Tj. de Jong niet?
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 jun 2005 19:34

,,Wij zijn afgegaan op adviezen die niet juist zijn geweest. Je moet nu zeggen dat wij inschattingsfouten hebben gemaakt. Ik heb echter niet de indruk dat onze achterban ons dat nu kwalijk neemt. Wij zijn ook maar gewone dorpsdominees. Als gemeenteleden hun kerkgebouw moeten verlaten, dan blijken ze toch te blijven staan voor het wezenlijke.''

Misschien ben ik abuis, maar de hersteld hervormden hebben zich toch laten adviseren door mr. Post, gepromoveerd in het kerkrecht?
Je zou het dan haast een achitofelsraad noemen...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2005 20:23

jas schreef:
jacobH schreef:of het nu wel goed is of juist fout die standenleer, dat is op dit moment de discussie niet.

Nou, ik heb hem wel gehoord, en ik zou je dan toch adviseren eens te gaan luisteren. Want je categoriseert hem totaal verkeerd.

dan is het ook een buitenbeentje in de HHK

en gaat je stelling nog niet op

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 20:50

jacobH schreef:
jas schreef:

dan is het ook een buitenbeentje in de HHK

en gaat je stelling nog niet op

En zo kun je alles afdoen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 20:52

Johnny99 schreef:
jas schreef:
jacobH schreef:
jas schreef:
elbert schreef:

Bedoel je Tj. de Jong niet?

Dat is volgens mij een broer van S. de Jong. Maar die zou idd ook goed passen in de ggin.

NHK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor NHK » 23 jun 2005 21:39

Maja de Bij schreef:
,,Wij zijn afgegaan op adviezen die niet juist zijn geweest. Je moet nu zeggen dat wij inschattingsfouten hebben gemaakt. Ik heb echter niet de indruk dat onze achterban ons dat nu kwalijk neemt. Wij zijn ook maar gewone dorpsdominees. Als gemeenteleden hun kerkgebouw moeten verlaten, dan blijken ze toch te blijven staan voor het wezenlijke.''

Misschien ben ik abuis, maar de hersteld hervormden hebben zich toch laten adviseren door mr. Post, gepromoveerd in het kerkrecht?
Je zou het dan haast een achitofelsraad noemen...

Tja, ik blijf het ook een merkwaardige opmerking vinden. Onze rechtssysteem steld dat 'ieder Nederlander wordt geacht de wet te kennen'. Ga je dus om met gevaarlijke stoffen, dan moet je op de hoogte zijn van de bijbehorende wetten en voorschriften. Dan mag je van Ambtsdragers verwachten dat zij de kerkorde kennen. Ik vindt het woord inschattingsfout een understatement. De vrijbeheerskwestie heeft duidelijk aangetoont waar het op staat, maar vervolgens heet het een inschattingsfout...

Terug naar “Archief”