ereunao schreef:Ik heb het niet over het particuliere geloof van A-ham, maar over de massale praktijk onder het volk. En dat was eenvoudig op Gods bevel, gelovig of niet, bekeerd of onbekeerd, ze moesten besneden worden. En al blijkt uit het gehoorzamen aan dit bevel wel een zekere mate van geloof, dat is echt nog iets anders dan het geloof waardoor A-ham gerechtvaardigd is. Trouwens, als jij volhoudt dat het een zaak van geloof was dan veronderstel je dus, net als Calvijn bij de kinderdoop, dat die kinderen met het geloof geboren werden!
Dat veronderstel ik helemaal niet en Calvijn ook niet, ook niet in het gedeelte uit de Institutie dat je aanhaalt. Daarbij is mijn hoofdgedachte niet dat we ook maar iets veronderstellen m.b.t. wat er in een kind al dan niet aan geloof is, maar wel hoe
God zo'n kind behandelt. En dat op basis van hoe God door de hele Bijbel heen de kinderen van de gelovigen behandelt.
ereunao schreef:Ik zet de gelovigen niet neer als een vleselijk volkje, maar de grote massa van het volk was wel onbesneden van hart Jer.9:26. Deut.29:4.
Dat bestrijd ik ook helemaal niet: ik zeg wel dat God hen wel het teken van de gerechtigheid van het geloof (in dit geval de besnijdenis) gaf.
ereunao schreef:Het gaat in het verbond met A-ham idd. nog niet uitsluitend over Israël, want de naam Israël is pas aan Jakob gegeven.
Maar ook Jakob kreeg precies dezelfde verbondsbelofte waaruit blijkt dat het God niet uitsluitend om Israël te doen is:
Gen. 28: 14 In u en uw nageslacht zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.
ereunao schreef:Maar in Jer.31 en bij al de profeten wordt de belofte van een nieuw verbond wel aan Israël gedaan. En daar hebben wij het over als het over de relatie doop-besnijdenis in de context van het N.V. gaat.
Inderdaad. Maar het nieuwe testament leert ons dat de gelovigen uit de heidenen net zozeer in het nieuwe verbond delen als Israël (1 Kor. 11:25, 2 Kor. 3:6, Ef. 2:12, Gal. 3:17, 29 enz.).
ereunao schreef:En Israël is met de geboorte van de Messias niet tot zijn doel gekomen. Want het verwierp en kruisigde zijn koning. En nu moet het wachten tot Hij wederkomt. Want de verlossing van de wereld kan niet gerealiseerd worden zonder een hersteld Israël. Rom.11:12-15, Jes.2:1-5; 27:6 etc. Dat is nu juist weer die verv.theorie dat de kerk de plaats van Israël in kan nemen in het heilsplan van God in de verlossing van de hele schepping.
Als je met "de verlossing van de wereld kan niet gerealiseerd worden zonder een hersteld Israel" bedoelt dat Israël een soort van mede-Middelaar is, dan wijs ik dat af. Niet omdat ik een toekomstige heilsperiode van Israël uitsluit (dat doe ik dus pertinent niet), maar wel omdat het heil uitsluitend van God afhankelijk is, middels Christus en door de Geest. Ook voor Israël.
ereunao schreef:Dus de kinderen worden gedoopt omdat ze niet bij machte zijn hun ingeboren ongeloof te belijden?
Nee, omdat God ze erbij rekent. Hij zet ze er niet buiten. Wie zijn ongeloof belijdt, die zet zichzelf erbuiten.
ereunao schreef:Nee, het woord chiliasme is pas later uitgevonden, maar de zaak zelf kun je wel in de Schrift lezen als je de aansporing om het profetisch woord te onderzoeken ter harte neemt. Jij kiest er niet voor om voorzichtig, maar om onwetend te zijn. En die onwetendheid is dan het kenmerk van het goed en onverdacht geref. zijn.
Zoals je weet zijn er -tig interpretaties van de toekomstige heilstijden. De jouwe is gewoon 1 van de velen. Iemand van onwetendheid en kinderlijkheid betichten omdat hij jouw visie niet als de ene ware onderschrijft, laat ik dan ook voor jouw rekening. In elk geval fijn dat je erkent dat niet al je uitingen van ootmoed getuigden. Aangezien het mij ook om ootmoed gaat, zal ik een bepaalde (toekomst)visie op Israël niet bij voorbaat afwijzen. Dat doe ik dan ook niet. Maar in dit topic gaat het wel om de doop en daarbij kies ik wel een bepaalde positie.
ereunao schreef:Daarom lijkt het mij het beste deze discussie te staken totdat jij mij bewezen hebt dat God Zijn verbond met Israël in de kerk gecontinueerd heeft want daar gaat het hier om, anders blijven wij in een eindeloze cirkel ronddraaien. ereunao
Wat ik zeg is dat het verbond met Abraham in het nieuwe verbond is gecontinueerd en uitgebreid en dat de christelijke gemeente gemeente is van het nieuwe verbond. Daarom vieren we ook het Heilig Avondmaal, als sacrament van het nieuwe verbond, waartoe we ook door de Heere Zelf worden opgeroepen.
Met de gedachte dat het verbond met Abraham in het nieuwe verbond wordt gecontinueerd en uitgebreid, trek ik niet de conclusie dat we dus de besnijdenis en de specifieke landbelofte ook maar 1 op 1 overnemen. Zo simpel gaat het niet bij de continuering van de verbonden. Er is sprake van continuïteit, discontinuïteit en verdergaande openbaring.
ereunao schreef:Pecies, het is niet voor niets dat geref.theologen geen raad met de Openbaring weten.
Het is niet zo dat ze er geen raad mee weten, het is eerder zo dat ze tot een andere exegese komen. Dat is toch echt wat anders.
Een gereformeerde theoloog kan dan ook met een bijbeluitleg komen zoals in dit commentaar:

Daarin komt hij op basis van argumenten uit bij het zgn. progressief parallellisme. Ik begrijp dat dat helemaal niet jouw uitleg is, maar te zeggen dat gereformeerde theologen er geen raad mee weten, is bezijden de waarheid. Je kunt natuurlijk zeggen dat hij ernaast zit en daar ook argumenten voor hebben, maar feit is wel dat je dan ook geconfronteerd zult worden met tegenargumenten die de validiteit van je eigen visie bevragen.
Bij jouw visie kun je bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
- waarom lijkt de toekomst voor Israël in het verwachte messiaanse rijk een achteruitgang te zijn in openbaring? Ik doel daarmee op de terugkeer naar een fysieke tempel, offers, besnijdenis en dergelijke. Dat is toch schaduwendienst? Wordt de hogepriestelijke dienst van Christus in het hemelse heiligdom (Hebr. brief) voor deze gelegenheid gestaakt? En waarom is er dan opeens nog verzoening en offers nodig, terwijl de Schrift overduidelijk leert dat het ene offer dat nodig was ter verzoening toch al is geweest?
- waarom worden sommige bijbelgedeelten letterlijk ingevuld, terwijl die overduidelijk beeldtaal bevatten?
- waarom wordt gezegd dat de vergelijkingen die God in zijn belofte van nageslacht aan Abraham maakt, duiden op zowel een hemels (sterren aan de hemel) als een aards nageslacht (zand der zee), als we bijv. aan Izak slechts lezen over de sterren aan de hemel, terwijl dit in direkt verband wordt gebracht met de landbelofte? (Gen. 26:4). Duidt dit niet op onnodige invulling van de beelden die gegeven worden?
- waar staan de tronen in Openb. 20:4? In de hemel of op de aarde? Dat lijkt me voor de uitleg van een zgn. duizendjarig rijk wel van cruciaal belang.
enz. enz.
Let wel: ik verlang op deze vragen nu geen antwoord (dat is helemaal offtopic), maar geef wel aan dat elke uitleg zo zijn vragen/kanttekeningen/moeilijke plekken heeft.
Het stellen van die vragen is tenminste goed gereformeerd: Schrift met Schrift en argument met argument vergelijken. Het is in elk geval zo dat dit debat gewoon doorgaat. Want te zeggen dat je exact de toekomst uit kunt tekenen, is zeggen dat je niet slechts ten dele kent, maar ten volle. Dat is zelfoverschatting.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)