Moderators: Memmem, Moderafo's
Maar als je buurman er met de neus bovenop stond?Speedy schreef:In ieder geval mag ik dat wel zeggen, maar de buurman kan het niet beoordelen en zou zich moeten onthouden van commentaar. Die moet afwachten of de rechter de inbreker schuldig vindt en dan kan zeggen de buurman heeft gelijk.
Je weet ook dat als ik die inbreker zou aftuigen, dat de rechter dan met mij ook een hele bak met appels heeft te schillen en dat ik dan ook een probleem heb. De hele boel valt nu over deze ondernemer heen,
terwijl zijn deel van het verhaal niet bekend is.
Het uiten van verontwaardiging is iets anders dan lynchen.En de jongen kan 200% gelijk hebben, dan geeft het de omstanders nog niet het recht om iemand te 'lynchen'. En helemaal niet mensen die zichzelf als christen zien.
Chaya schreef:
Laat ik even een paar vragen stellen:
* Hoe zag dat profiel eruit, welke foto's en postings stonden er precies op?
* Hoe is het sollicitatiegesprek verlopen?
* De jongeman wist dat het bedrijf christelijk was, hij gaat het toch proberen, allee, anno 2015 wordt homoseksualiteit alom geaccepteerd.
Er rijzen bij mij teveel vragen alvorens ik hier echt sprake van discriminatie zie.
Als je gaat solliciteren moet je verwachten dat het bedrijf je gaat natrekken op de social media en dan kunnen er allerlei redenen zijn waardoor een bedrijf zegt: nee, wij nemen jou niet aan.
En voordat er weer een verontwaardigingsbombardement over me wordt uitgestort: nee, je mag niet zondermeer iemand afwijzen omdat hij/zij een andere geaardheid heeft!!!
Maar ik zeg ook: als je weet dat het gevoelig ligt, ga het dan niet uitlokken, dat is ook niet fair.
Als homofiele leraar is het beter dat je niet bij een refoschool (ook niet bij een isl. school trouwens) gaat solliciteren, maar bij een prot. chr. die het geen probleem vindt.
Chaya schreef:Jazeker. Ik houd er niet van om zo je ongenoegens in de openbaarheid te gooien, zonder hoor en wederhoor.
Dus als een refo ergens wordt geweigerd omdat ie refo is, zou ik precies hetzelfde zeggen. Ik wil graag beide kanten horen.
Chaya schreef:Als ik solliciteer komt mijn persoonlijk leven ook aan bod, of ik (on)gehuwd ben, kinderen heb, enz.
Zo vreemd is dat toch niet op zich?
Mortlach schreef:
Het artikel maakte toch duidelijk dat de werkgever weigerde om commentaar geven? Er was dus gelegenheid tot wederhoor, maar die kans werd geweigerd. Ik kan me goed indenken waarom, want je staat als christen toch maar weer mooi in je discriminatiehemd.
Tante Pollewop schreef:Kant van het bedrijf is wel belicht, en wel in het RD. Staat gewoon dat ze het idd zo hebben geschreven als de stagiaire zegt. En ook dat ze bij hun standpunt blijven. Lijkt me dus een duidelijk verhaal waar je gewoon een mening over mag hebben.
Ik snap die behoefte van reformatorische mensen niet om dit soort misstanden onder het tapijt te willen vegen. Geef gewoon toe dat die directeur fout zit.
Speedy schreef:Ach ja, jij weet natuurlijk alles van de christelijke visies en zijn bij voorbaat al veroordeeld. Toch wel apart dat jij als overtuigd atheist dan een christen zo neer kan zetten.
Boekenlezer schreef:Wat je ziet gebeuren rond het gebeuren van die stagaire, is dat de seculiere norm, die voorschrijft dat homoseksualiteit gewoon moet kunnen, als de vanzelfsprekende norm wordt gehanteerd. De mensen van het bedrijf hadden echter de euvele moed om die norm eens niet te hanteren, en vanuit hun christelijke levensovertuiging te handelen! Tja, en dáár komt natuurlijk kritiek op! Want hallo zeg, zó zijn we niet getrouwd! Geloof hoort achter de voordeur! Leuk voor jou persoonlijk, maar verder niet.
Ofwel: wat jij gelooft is onzin, het is niet waar. Anders was het wel de moeite waard geweest om het ook in het publieke leven een plek te geven, of niet soms?
Ik lees: "„Dit mag niet en dit kan niet”, meldt Ketelaar namens het gemeentebestuur." En: "De wethouder zal de werkgever op zijn „wettelijke verantwoordelijkheid wijzen.” „Ik vind het mijn morele plicht om deze werkgever namens het college op zijn discriminerende gedrag aan te spreken.”"
De vraag is dan: waarom zou dat wel universele geldigheid hebben, en de geloofsovertuiging, van waaruit de mensen van dat bedrijf gehandeld hebben, niet?
Het wordt niet hardop gezegd, maar het komt wel weer hier op neer: de geloofsovertuigingen van waaruit Ketelaar denkt en handelt worden als superieur gezien aan de geloofsovertuigingen van waaruit de mensen van dat bedrijf handelen. (Wel zegt hij "Ik vind...". Dat dan nog wel.) Ofwel: het christelijke geloof is niet echt waar, het seculiere geloof is dat integendeel wèl!
Boekenlezer schreef:Wat je ziet gebeuren rond het gebeuren van die stagaire, is dat de seculiere norm, die voorschrijft dat homoseksualiteit gewoon moet kunnen, als de vanzelfsprekende norm wordt gehanteerd. De mensen van het bedrijf hadden echter de euvele moed om die norm eens niet te hanteren, en vanuit hun christelijke levensovertuiging te handelen! Tja, en dáár komt natuurlijk kritiek op! Want hallo zeg, zó zijn we niet getrouwd! Geloof hoort achter de voordeur! Leuk voor jou persoonlijk, maar verder niet. Ofwel: wat jij gelooft is onzin, het is niet waar. Anders was het wel de moeite waard geweest om het ook in het publieke leven een plek te geven, of niet soms?
Ik lees: "„Dit mag niet en dit kan niet”, meldt Ketelaar namens het gemeentebestuur." En: "De wethouder zal de werkgever op zijn „wettelijke verantwoordelijkheid wijzen.” „Ik vind het mijn morele plicht om deze werkgever namens het college op zijn discriminerende gedrag aan te spreken.”"
De vraag is dan: waarom zou dat wel universele geldigheid hebben, en de geloofsovertuiging, van waaruit de mensen van dat bedrijf gehandeld hebben, niet? Het wordt niet hardop gezegd, maar het komt wel weer hier op neer: de geloofsovertuigingen van waaruit Ketelaar denkt en handelt worden als superieur gezien aan de geloofsovertuigingen van waaruit de mensen van dat bedrijf handelen. (Wel zegt hij "Ik vind...". Dat dan nog wel.) Ofwel: het christelijke geloof is niet echt waar, het seculiere geloof is dat integendeel wèl!
Mortlach schreef:De seculiere norm is in ieder geval dat er niemand mag worden gediscrimineerd; daarin maken we geen onderscheid. Dat lijkt me allicht beter dan een norm waar sommige mensen wel en andere niet mogen worden gediscrimineerd. Maar als je het daar niet mee eens bent, mag jij me eens uitleggen waarom discriminatie iets goeds is.
Mortlach schreef:Ja, géén discriminatie is beter dan een beetje discriminatie. En ruimte en vrijheid is beter dan geen ruimte en vrijheid. Beargumenteer maar waarom dat niet zo zou zijn.
Mortlach schreef:Dat maak jij ervan. Het enige wat het zegt is "ik geloof nu eenmaal niet wat jij gelooft". Dat maakt het niet direct onzin, maar het is wel genoeg reden om mijn leven niet volgens jouw normen in te richten.
Boekenlezer schreef:Ik denk dat je een valse tegenstelling maakt. Discriminatie uitsluiten kan alleen maar in theorie. In de praktijk ontkom je niet aan.
Een radicale moslim mag zijn geloofsoveruitigng immers ook niet ten volle uitleven. We hebben een week geleden gezien wat er gebeurt als ze dat wel doen. Die lui zullen zich ongetwijfeld ook gediscrimineerd voelen. Beetje extreem voorbeeld misschien. Er zijn ongetwijfeld ook subtielere voorbeelden te noemen. Feit is in ieder geval dat radicale moslims in hun bewoordingen net zo goed in de slachtofferrol kruipen, als ze hun verhouding beschrijven met de westerse cultuur.
Wat je hier zegt wringt intern een beetje. Ik geloof niet wat jij gelooft, maar jouw geloof is toch geen onzin. Nou ja goed, vooruit, oké, het geloof van een ander kan waarheidselementen bevatten. Dat is dan weer zo.
Ik ben dan wat radicaler in mijn verwoordingen. Ik ben christen, en dat ben ik omdat bijvoorbeeld atheïsme en de islam niet waar zijn. Radicaler uitgedrukt: omdat de laatstgenoemden onzin zijn.
Mortlach schreef:Het zou voor de grap eens een christen zijn geweest die om zijn geloof bij een bedrijf was geweigerd, was je dan net zo verontwaardigd geweest?
Mortlach schreef:Een béétje extreem? Doe even lekker normaal, man. Moet ik je echt gaan uitleggen wat het verschil is tussen moord en doodslag willen aanrichten en het zoeken van een stageplaats? Ik doe het graag hoor, als je het echt niet begrijpt.
Mortlach schreef:En in mijn wereldbeeld mag jij dat vinden. Ik mag het tegenovergestelde in jouw wereldbeeld niet vinden. Daarom is mijn wereldbeeld beter. Als de Joods-Hindoeistische burgemeester van het plaatselijke dorp besluit om dubbel-religieuze redenen dat men voortaan geen biefstukje in roomsaus meer mag eten, dan zie ik echt totaal niet in waarom ik mij daar iets van zou moeten aantrekken. Dat die meneer/mevrouw dat zelf niet wil, is helemaal prima, maar waarom zou ik last moeten ondervinden van andermans geloof? Vrijheid van geloof is een groot goed, maar het betekent ook dat ik de vrijheid heb geen nadeel van jouw geloof te ondervinden. Je mag natuurlijk een argument maken tegen de vrijheid van geloof; ik ben zeer benieuwd.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 458 gasten