Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wolfie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfie » 07 feb 2008 09:28

*Annet* schreef:Zo, ik heb mijn dubbel tarief meter afgezegd. Ik was het zat, elke keer 's nachts uit bed gaan voor de wasmachine enz. Was gewoon gebroken. Hoef ik er niet uit voor een baby dan voor de was. Kostte niets en het was met 1 telefoontje geregeld. Nu op naar een relaxed huishouden!!

Kun je niet met een tijdklok werken dan? Wij hebben een wasmachine en vaatwasser met (tijd)terugloop functie. Je zet m aan en de volgende morgen is alles klaar! Zoiets is toch ook te regelen met een externe tijdklok?!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 09:48

En in het weekend heb je overdag ook goedkope stroom: wij doen alle wassen op zaterdag en zondag. Ook de droger draait alleen op zaterdag en zondag.

Ik kan me voorstellen, dat dat met een gezin bijna niet mogelijk is, maar een tijdklok lijkt me dan ook een makkelijke oplossing!

De vaatwasser kunnen we gelukkig instellen, die gaat aan het einde van de nacht aan en als we wakker worden is de vaat gedaan.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Wolfie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfie » 07 feb 2008 10:08

Wat dacht je trouwens van de strijkbout! Ook een echte energieslurper :(

Waar je trouwens ook op kunt letten is de tijd dat de nachtstroom ingaat. Volgens de klantenservice van Nuon kon dat niet eerder als 23:00 uur. Na wat internetten, navragen en bellen bleek het toch om 21:00 uur te kunnen. Zet je de vaatwasser dan aan, dan is tie nog klaar vóór je naar bed gaat.

Ze hebben mij als regel gegeven bij Nuon (is een bekende trouwens) dat alles wat moet verwarmen of koelen veel energie verbruikt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 10:15

Strijken... gewoon zo min mogelijk doen! En als er hier iets gestreken moet worden, dan doe ik dat meestal zondag, dus met goedkope stroom :mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 feb 2008 11:05

wij hebben ook een dubbel tarief meter maar wij hebben ook startuitstel op de wasmachine ik heb er nu al een was ingedaan en die gaat vannacht om 1uur draaien. en de afwasmachine zetten we aan als we naar bed gaan en de volgende morgen is alles droog en schoon.
strijken moet ik alle overhemden van mijn man en paar voor mezelf maar dat kan s avonds ook even of op zaterdag ochtend wij vinden wel makkelijk zo.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 11:08

Ik kan zelf niet slapen van het geluid van wasmachine en vaatwasser. Wassen doen we daarom zaterdag en zondag alleen overdag en de vaatwasser gaat pas om een uur of 4 's nachts aan (dan slaap ik al zo lang, dat ik er ook niet meer wakker van word!).

Gelukkig heeft mijn man geen enkel overhemd, ikzelf ook niet, en hebben we dus maar weinig strijk! De meeste kleding hangen we altijd zo op, dat het maar zelden gestreken moet worden (daar hebben we uiteraard een hekel aan!!!).

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 feb 2008 11:17

onze wasmachine staat in de schuur en die maakt heel weinig geluid en al zou die wel veel geluid maken is dat zo ver weg dat je dat niet eens hoort dus dat is echt wel beter.
En onze vaatwasser hoor je ook niet al hebben we onze slaapkamer deur gewoon open staan.
Strijken vind ik juist wel leuk om te doen muziekje aan of filmpje aan en ondertussen lekker strijken (ik heb wel een stoomstrijkijzer die echt heerlijk snel strijkt)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 11:23

Strijken leuk?!?!?!?!?!

Oho... dat vind ik dus echt een ramp. Ik strijk zo min mogelijk! Dat wat echt gestreken moet worden kunnen we moeiteloos wekenlang opstapelen, zodat er echt een niet te overziene hoop kleding ontstaat... waar we dan zo tegenop zien, dat we er maar niet aan beginnen.

Eén keer was het echt te erg: toen gingen we verhuizen en toen hebben we dingen als de strijk en de vaat gewoon meeverhuisd. De strijk hadden we in vuilniszakken gedaan en zo meeverhuisd. Mijn moeder kwam echt niet meer bij toen ze dat zag. De vaat hadden we meeverhuisd omdat in het nieuwe huis een vaatwasser zat. Dus hadden we de week voor we de sleutel kregen niet meer afgewassen... maar helaas hadden we geen strijkmachine!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 feb 2008 12:16

Galateia schreef:Eén keer was het echt te erg: toen gingen we verhuizen en toen hebben we dingen als de strijk en de vaat gewoon meeverhuisd. De strijk hadden we in vuilniszakken gedaan en zo meeverhuisd. Mijn moeder kwam echt niet meer bij toen ze dat zag. De vaat hadden we meeverhuisd omdat in het nieuwe huis een vaatwasser zat. Dus hadden we de week voor we de sleutel kregen niet meer afgewassen... maar helaas hadden we geen strijkmachine!

:lol:

Hier moet ik gewoon zorgen dat de strijk er ligt als mijn moeder komt, dan is het zo weg :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 12:21

Zo, heb jij even geluk... ik heb mijn aversie tegen strijk van mijn moeder geërfd... die gaat echt mijn strijk niet doen!!!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 feb 2008 13:23

*Annet* schreef:Zo, ik heb mijn dubbel tarief meter afgezegd. Ik was het zat, elke keer 's nachts uit bed gaan voor de wasmachine enz. Was gewoon gebroken. Hoef ik er niet uit voor een baby dan voor de was. Kostte niets en het was met 1 telefoontje geregeld. Nu op naar een relaxed huishouden!!

Gering voordeel
Zoals reeds eerder vermeld, 's nachts wassen kan ongeveer €10 - €20 per jaar voordeel geven.
's Nachts drogen, €20 - €40,-.
Dit is natuurlijk afhankelijk van model wasmachine, en soort programma.

Tijdschakelklok
Sommige wasmachines hebben een tijdschakelklok.
En bij sommige, niet alle, is het mogelijk er een tussen te zetten.
De wasmachine instellen, even laten draaien, en dan de stekker er uit, en de tijdschakelklok ertussen. Sommige wasmachines houden dan het ingestelde programma vast, en gaan draaien op het ingestelde tijdstip op de tijdschakelklok.

Gemak
Voor €20 per jaar wil ik geen ongemak, en lawaai (centrifugeren).
Een goede nachtrust kan heel veel goed doen.

Altijd voordeel
Ook al wordt 's nacht de wasmachine niet aangezet, dan nog kan een dubbeltariefmeter voordeling zijn.
Omdat:
- 's nachts enkele apparaten werken,
de koelkast, de CV (pomp) en een aantal trafo's.
- er zaterdags en op zon- en fesstdagen ook laagtarief geldt.

Wolfie schreef:Wat dacht je trouwens van de strijkbout! Ook een echte energieslurper

Een strijkbout van 1400 Watt, een uur gebruiken, kost naar schatting ongeveer 5 tot 10 eurocent.
Dit komt omdat als de strijkbout op temperatuur is, de thermostaat deze uitschakeld. Die 1400 Watt wordt dus slechts gedurende een beperkte tijd afgenomen.
Daardoor zijn strijkbouten, waterkokers, koffiezetters niet de apparaten die veel energie verbruiken.

Wel veel stroom wordt gebruikt door:
- vaatwasser
- droger
- wasmachine
- lampen
- koelkast
- CV-pomp
Deze vijf apparaten kunnen 80 tot 90% van het totaal verbruiken.

Strijken heeft als bijkomend voordeel dat je even rustig na kunt denken.

Zondag
In de omgeving hier wordt dat bij hoge uitzondering op zondag (niet noodzakelijk) gewerkt.
Ook mensen die niet kerkelijk zijn, houden hier bijna allemaal rust op zondag.
Tevens zou ik het zelf ook niet willen.
Een dag in de week even alles laten rusten, dat doe ik graag.
En het heeft een goede uitwerking.
Maar jij bent er vrij in om te doen wat je wilt.

Wolfie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfie » 07 feb 2008 13:36

Strijken heeft als bijkomend voordeel dat je even rustig na kunt denken.

Zondag
In de omgeving hier wordt dat bij hoge uitzondering op zondag (niet noodzakelijk) gewerkt.
Ook mensen die niet kerkelijk zijn, houden hier bijna allemaal rust op zondag.
Tevens zou ik het zelf ook niet willen.
Een dag in de week even alles laten rusten, dat doe ik graag.
En het heeft een goede uitwerking.
Maar jij bent er vrij in om te doen wat je wilt

Een belangrijke regel in heel mijn leven is: Niet alles is in geld uit te drukken :!: Ik slaap niets minder door een draaiende wasmachine, maar als ik er wel wakker van zou liggen, had ik snel gekozen. Een goede nachtrust is onbetaalbaar! Dit geldt voor veel meer dingen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 feb 2008 13:51

Natuurlijk is niet alles in geld uit te drukken! Maar de dubbele meters vind ik wel handig, zeker aangezien we al die energie-slurpende apparaten toch op zaterdag en zondag gebruiken. Vooral zondag is het hier wasdag (in tegenstelling tot anderen op dit forum is zondag hier de dag van het huishouden), en dan scheelt het toch weer een beetje!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 feb 2008 16:12

Ik heb vandaag volgens mij bespaard op vlees. na mijn werk gewoon even langs de C1000, waar vlees echt veel goedkoper is dan bij de AH. En dan in porties gedaan en ingevroren.
Wassen doe ik gewoon als ik em vol heb. Soms doe ik hem met uitstel aan. Zodattie bijvoorbeeld aangaat om een uur of 12 overdag, en dan kom ik uit mn werk en hang ik het op.
Afwasmachine draait ook alstie vol is. Dat is ook wel eens 's nachts, maar die hoor ik nooit (nu zijn wij gewoon goede slapers, en slapen door veel geluiden heen, maar volgens mij valt het mee met het lawaai).
En de wasmachine staat gewoon in de garage, dus hebben we ook geen last van.
Ik draai sowieso vooral in het weekend de wasjes. Af en toe door de weeks met uitstelknop. En verder op zaterdag en zondag, omdat ik gewoon niet altijd tijd heb door de weeks. Deze week moet ik gewoon 6 dagen werken, en komt het op het weekend aan. Maar als het dan echt zo goedkoop is in het weekend, maakt het voor mij dus niet uit of ik het wel op half tarief doe. ik was toch al in het weekend en de nachten meestal...
Ga toch maar eens uitzoeken hoeveel het scheelt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 feb 2008 16:22

Gekkie, wij hebben een tijdschakelaar op de wasmachine gezet. geen probleem, 'savonds machine klaarzetten... even 10 seconden aan.. .tijdschakelaar in werking en kom je de volgende ochtend je bed uit... is je was al slapend gedaan. Je hangt hem op voordat de kids wakker zijn en makkelijker kan niet.

Terug naar “Archief”