De doop is weldegelijk een teken van het wezen van het verbond met Abraham: "Ik zal u tot een God zijn". Dat is het wezen. En als de doop daar geen teken van is, zou het nergens goed voor zijn. Het gaat bij het verbond met Abraham in wezen niet om een lapje grond (wat hij overigens zelf nooit in bezit heeft gehad), maar om het verbond tussen God en hem en zijn nageslacht, tot aan vele volken aan toe. Voor het nieuwe verbond idem dito: ook hierbij gaat het ten diepste niet om grond, maar om de relatie tussen God en Zijn volk, joods of niet. Daar is de doop een teken van, net als de besnijdenis dat was trouwens. Ik koppel daarbij de beloften niet los van het verbond, want nogmaals: die zijn niet los verkrijgbaar.ereunao schreef:Hier is sprake van een misverstand, de doop is geen bediening van het wezen van het verbond met Abraham, maar van de basale beloften van het N.V. Daaronder versta ik de vergeving van de zonden in het bloed v.Chr en de belofte van de H.Geest. Zonder deze beloften kan trouwens geen enkel verbond bestaan .Maar in Jer.31 en bij al de profeten staat het N.V. in de context van de landbelofte, de troon van David etc. En dat zijn allemaal beloften uit het verbond met Abraham die nooit op de kerk zijn overgegaan
Maar dat beweer ik ook niet. Ik beweer wel dat er wel degelijk een overgang is van (en een verband tussen) het besnijden van heidenen in Israël naar het dopen van heidenen in de gemeente. Als je het zo beziet kun je gerust zeggen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.ereunao schreef:Ook hier weer dezelfde spraakverwarring: Heidenen worden niet gedoopt om bij Israël te behoren; maar als teken van inlijving in de Gemeente v.Chr.. Want waarom moeten Joden die tot geloof komen dan nog gedoopt worden? Die behoren toch al tot het volk Gods?
En het is wel waar dat deze Gemeente het N.T.-ische volk van God is, maar daarmee is het nog niet het Israël van het N.V.
O ja, het N.T. is het N.V. natuurlijk.

Dat gebeurt bij de doop dan ook niet, ook niet bij de kinderdoop.ereunao schreef:Ik stem graag toe dat de kring van de bediening van het verbond groter is dan de kern waar het om gaat. Daarom werd Simon de tovenaar ook gedoopt. Maar dat is geen reden om de sacramenten los te koppelen van de betekende zaak en het belijden van het geloof. Dat hebben de apostelen ook nooit gedaan.
Daarmee koppel je verbond en belofte van elkaar los, maar dat kan niet. In Jer. 31:33 staat nl. het volgende: Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.ereunao schreef:Christenen delen niet in het nieuwe verbond met het huis van Israël, maar in de basale beloften van het N.V.zie boven
En in Hebr. 10:16 staat: Want na eerst gezegd te hebben: Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven, en aan hun zonden en hun wetteloze daden zal Ik beslist niet meer denken.
En hoewel de Hebreeënbrief met name geschreven is aan joodse gelovigen in de Messias, geldt dit ook voor hetzelfde verbond dat tot de heidenen komt (2 Kor. 3:6), nl. dat het verbond is dat God Zijn wetten in het hart zal geven en die in het verstand zal schrijven. Overigens wordt hiermee met name de ceremoniële wet bedoeld, in die context staat dit vers namelijk: er is geen offerdienst in de tempel meer nodig, want Christus doet al dienst in het hemelse heiligdom waar Hij voor eens en voor altijd binnen is gegaan met Zijn eigen bloed.
Maar hieruit wordt duidelijk dat je verbond en belofte niet uit elkaar kunt halen.
Trouwens, als je vindt dat de christelijke gemeente niet deel heeft aan het nieuwe verbond, dan kun je ook het avondmaal niet vieren, wat toch immers een teken is van het nieuwe testament (1 Kor. 11:25). Als wat je zegt klopt ("Christenen delen niet in het nieuwe verbond met het huis van Israël"), waarom vieren we dan wel avondmaal waarbij gezegd wordt: "Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed."?
Nee, dat gaat het niet. Bij veronderstelde wedergeboorte ga je ervan uit dat een baby al wedergeboren is. Bij veronderstelde verkiezing ga je ervan uit dat God de wedergeboorte zal werken in dit kind, dus toekomstig geloof en bekering. Dat gaat inderdaad uit van Gods kant van de zaak: dat is ook de enige reden waarom een kind gedoopt wordt: aan Hem zal het niet liggen.ereunao schreef:Dat gaat zelfs nog verder!