Rolling Stones

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 09 jan 2003 18:30

henkie schreef:Jij draait alleen wat je mooi vindt. Ik probeer geen muziek te draaien die i.s.m. God's Woord (=rotzooi). We hebben dus een onoverbrugbaar meningsverschil. Ik hoop alleen dat je er mee kunt leven dat we op een christelijk forum discusseren over het feit of iets wel of niet kan op basis van de bijbel. Jou standpunt 'ik doe lekker waar ik zin in heb', doet er dan niet echt toe.

Als je trouwens zo graag wilt dat we niet constant de bijbel erbij halen, ben ik daar trouwens niet te beroerd voor. De nummers die ik eerder noemde, getuigen niet echt van een goede smaak. Ze zijn onfatsoenlijk, ranzig en voldoen niet aan onze normen en waarden.

Bespaar me je godslasterlijke citaatjes...

Henkie wat ben jij toch aardig!

En volgens mij verdraai je zijn woorden enorm! Hij zegt absoluut niet ik draai lekker wat ik mooi vind en ik doe lekker waar ik zin in heb. Nee, hij zegt ik draai wat ik mooi vind en hij vindt het onzin dat er satanistische boodschappen in zouden zitten als je het achterstevoren draait. Gelukkig trouwens dat het alleen bij achterstevoren draaien is, dan hoor je het niet zo erg vaak. Hij wil ook niets draaien ism Gods Woord. Is het echt nodig als je hem zat bent dan maar zulke kwaadsprekerij te gaan verkondigen?

Waarom is dat laatste citaat godslasterlijk?

Oja nog een dingetje: bijbelteksten citeren is natuurlijk handig en soms nodig, maar vaak wordt er een losse zin of los zinsdeel geciteerd en volledig uit zn verband gerukt. Sowieso: voor elke bijbeltekst staat er ergens anders wel een tegenovergestelde. Daarom lijkt het me wel verstandig de bijbel als geheel te zien en niet als een boek vol pasklare te-citeren losse zinnetjes.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 10 jan 2003 08:13

rutgernation schreef:
Beste Niet, hoe kom je er bij dat als er in de bijbel staat 'wie niet voor Mij is, die is tegen Mij' dat jij daar dan van kan maken: 'welke muziek niet voor God is, is tegen God'?? Dat heeft er toch in de verste verte niets mee te maken? Die tekst betekent toch dat het niet zo is dat je neutraal tegenover God kan staan. Dat je een keuze moet maken, voor of tegen. Dat geldt voor MENSEN. En net zo goed als dat je deze bijbeltekst niet op teksten op potjes pindakaas kan toepassen kan je dat ook niet op muziekteksten toepassen. Natuurlijk kan je God onteren door muziek te luisteren waar God bespot wordt, maar neutrale muziek, bijv over de liefde of watkanmijhetschelen daar kan je niet voor laten gelden dat het tot eer van God moet zijn in de zin van dat het lofprijzing moet bevatten ofzoiets. Mee eens?

Beste rutgernation, In deze tekst maakt de Heere duidelijk dat je altijd zal moeten kiezen. Of voor God of tegen God, in alles wat je doet. En nu weet ik heus wel dat wij als mensen dat niet volledig kunnen, maar mogen we daar niet naar streven. Mijns inziens bestaat er geen neutraal voor God. (Ik ben zelfs van mening dat niemand neutraal of objectief kan zijn, aangezien je altijd ergens een mening over hebt.)
bij neutrale muziek zeg je bijv. over de liefde. Dit kan liefde zijn tot je naaste, dus tot eer van God, of de verkeerde kant van de liefde (overspel e.d.) tot oneer van God.

Lees anders de romeinen brief nog maar eens, (vind ik persoonlijk hele mooie brief) dan kom je in het 14 hoofdstuk het volgende zinnetje tegen:
En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

en als je het niet helemaal begrijpt, bid dan maar om uitleg.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 10 jan 2003 09:26

Ik denk dat de tekst van ' Sympathy for the devil' duidelijk genoeg is. In Efeze 6 staat geschreven over de ' tegen de geestelijke boosheden in de lucht'. Satan en de demonen zijn realiteit. Er is een geestelijke oorlog aan de gang in de lucht en in ieders hart. Door alles wordt je beinvloed positief of negatief. Of het nu een boek lezen, muziek luisteren enz. is. Muziek werkt sterk in op je gevoel, muziek doet iets met je. Als je dan muziek luistert die de duivel vereert of tegen God aanschopt, zou dat dan goed zijn? Zou jij naar godslasterlijke muziek kunnen luisteren en daarna vrolijk gaan Bijbellezen ( echt serieus, met heel je hart erbij?). Nee? Zie je dat die muziek dan toch iets met je gedaan heeft?

Als je zegt dat muziek niets met je doet doe je aan struisvogelpolitiek.
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 10 jan 2003 09:32

rutgernation schreef:
Niet schreef:Khaal toch de Bijbel erbij: wie niet voor Mij is, die is tegen Mij! Als je die lijn even heel zwart wit doortrekt, is de muziek dus voor God (of ter ere van God), of voor de duivel, er is GEEN tussenweg...... Of de brede, of de smalle weg!

Beste Niet, hoe kom je er bij dat als er in de bijbel staat 'wie niet voor Mij is, die is tegen Mij' dat jij daar dan van kan maken: 'welke muziek niet voor God is, is tegen God'?? Dat heeft er toch in de verste verte niets mee te maken? Die tekst betekent toch dat het niet zo is dat je neutraal tegenover God kan staan. Dat je een keuze moet maken, voor of tegen. Dat geldt voor MENSEN. En net zo goed als dat je deze bijbeltekst niet op teksten op potjes pindakaas kan toepassen kan je dat ook niet op muziekteksten toepassen. Natuurlijk kan je God onteren door muziek te luisteren waar God bespot wordt, maar neutrale muziek, bijv over de liefde of watkanmijhetschelen daar kan je niet voor laten gelden dat het tot eer van God moet zijn in de zin van dat het lofprijzing moet bevatten ofzoiets. Mee eens?

Ik durf dit te zeggen, omdat er geen middenweg is...... Je bent of voor God, of tegen God, en voor de duivel. In zekere zin kan je dit doortrekken! Het is heel hard, maar ik denk wel dat het de waarheid is. En neutraal bestaat mijn inziens niet. Vergelijk maar met de brede en smalle weg, er is GEEN tussenweg, en dat is er naar mijn idee ook met muziek niet! We zullen nooit God helemaal kunnen eren, en zullen ook tegen Hem zondigen, maar dat wil nog niet zeggen dat je zomaar alles kan doen, als excuus van ik kan het toch niet!
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 10 jan 2003 15:18

Ik maak zelf ook muziek. Maar dat is muziek zonder zang, op de computer. Dat doe ik voor mijn plezier, en het is zowel geen christelijke als geen onchristelijke muziek. Ik doe niets tegen God in door die muziek te maken of te draaien. Toch lijkt mij dat zoiets neutraal is.
Als heidenen het nou ook mooi vinden? Is het dan toch muziek voor God? Nee toch? De muziek op zichzelf is neutraal, de mens is niet neutraal in wat ie er mee doet. En muziekteksten op het niveau van poesje mauw kom eens gauw, die heb je in de popmuziek ook, dat is toch gewoon neutraal? Of wordt het geladen door of de maker gelovig was? Nou dat denk ik dus niet. Niet alle muziek gaat over God of over de satan of over kwade krachten. het is ook niet zo dat teksten alleen over naastenliefde of overspel kunnen gaan.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 10 jan 2003 15:18

Er is een geestelijke oorlog aan de gang in de lucht en in ieders hart. Door alles wordt je beinvloed positief of negatief.

Dat is een interesante gedachte, Carlo. Persoonlijk geloof ik niet echt in een soort goed en kwaad. Behalve het goed en kwaad in de mensen zelf. Ik ben een groot fan van een strip-serie genaamd 'Spawn'. Velen van jullie zullen het afdoen als onchristelijk en occult, maar ik moest er gelijk aan denken toen ik Carlo's post las.
Het gaat over een man die gerequiteerd word als generaal van de duivel, tegen zijn wil in. Op die manier raakt hij betrokken bij de strijd tussen hemel en hel, goed en kwaad. Keer op keer probeert Spawn de duivel te verslaan. De hele serie heeft als gedachte (ten minste voor mij) dat je het kwaad van buiten alleen kan verslaan als je ook het kwaad in jezelf beheerst en onderdrukt.
Dat is precies wat je kan doen met muziek die een slechte invloed op de ziel zou hebben. De slechte invloed tenniet doen. En of je het geloofd of niet, als je muziek mooi vind, zitten er ook goede dingen in.
Niets is echt puur kwaad en als je dat denkt, gaan mijn gedachten naar dingen als het fundamentalisme en intolerantie. Ik vind dat het belangrijk is dat je kan nuanceren en compromissen sluiten. Niet dat de duivel goede dingen zal doen, maar dat iedereen die beinvloed is door hem daar uit kan komen en het kwade toch nog kan overwinnen.
Snappen jullie het nog een beetje? :wink:

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 10 jan 2003 19:44

rutgernation schreef:Henkie wat ben jij toch aardig!

Jajajaaa, die verhalen dat we elkaar stroop om de mond moeten smeren bij het reageren op elkaars posts en dat het altijd lief en aardig moet zijn, kennen we zo langzamerhand wel. Ik irriteer me mateloos aan sommige posters die op een christelijk forum willen discusseren, maar die geen enkele rekening houden met het standpunt van een christen. Hét voorbeeld bij discussies over bijbelse standpunten is de zin 'het moet kunnen want IK vind het niet erg. Dan zijn we heeel snel uitgepraat.

En volgens mij verdraai je zijn woorden enorm! Hij zegt absoluut niet ik draai lekker wat ik mooi vind en ik doe lekker waar ik zin in heb. Nee, hij zegt ik draai wat ik mooi vind en hij vindt het onzin dat er satanistische boodschappen in zouden zitten als je het achterstevoren draait.

Volgens mij kun je 'ik draai lekker wat ik mooi vind' maar op 1 manier uitleggen en dat is dat hij gewoon alle muziek draait, ongeacht vloek e.d.
Ik lees nergens het tegengestelde. Misschien ben je in de war met Andreas Poetin die dat wel noemde. En misschien kan FrankB licht scheppen in deze duisternis ;-)

Waarom is dat laatste citaat godslasterlijk?

Omdat het het verlossingswerk van Jezus te kakken zet.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 jan 2003 21:37

Ik moet altijd even lachen bij dit soort discussies... :lol: Iedereen doet natuurlijk wat hij of zij wil maar voor mij zijn dit soort discussies gewoon nutteloos en overbodig. In zeker opzicht zijn dit soort discussies zelfs zondig: Afrika sterft van de honger en de refo's maken zich zorgen over The Stones...

Even een prikje.... Genesis1 kun je opvatten als één van de eerste protestsongs... Geschreven tijdens de Babylonische ballingschap om de draak te steken met de "Goden" van de overheersers.... Het gaat om bevrijding mensen...... In dat opzicht is bijvoorbeeld Bob Dylan een groot artiest....zelfs de paus heeft dit door 8)

The answer my friend......
Afbeelding

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 11 jan 2003 11:30

Henkie hebt groot gelijk!!
Het is prima om naar elkaars mening te luisteren, maar waarom op een refoweb gaan spotten met Jezus en de bijbel.

En wat doet de paus er toe????????!!!
Die moet ook verlost worden van zijn zonden.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 11 jan 2003 11:48

maar waarom op een refoweb gaan spotten met Jezus en de bijbel.

Ik spot niet met de Bijbel, ik heb gewoon een andere schriftopvatting. Over Jezus heb ik het zelfs niet gehad in mijn bericht.

En wat doet de paus er toe????????!!!
Die moet ook verlost worden van zijn zonden.

Ik heb de paus gewoon gebruikt als voorbeeld, hij heeft Bob Dylan voor hem laten optreden. De paus heeft dus blijkbaar door dat bevrijding een belangrijk thema is.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 11 jan 2003 13:22

leuk inspector morse dat je je aangesproken voelt, maar ik had het niet alleen over jou reacties die Frank B kan er ook wat van.

en dat de paus zich zo gedraagt is voor mij alleen maar een teken dat hij dwalende is.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 11 jan 2003 13:29

is de paus geen christenen dan

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 11 jan 2003 14:03

de paus kan wel christelijk zijn, maar even goed ook dwalende zijn

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 11 jan 2003 14:48

Klein verzoekje....
kunnen we weer terug naar het onderwerp: Rolling stones en andere dubieuze muziek?
Het werd net interesant. :roll:

En oh, ik ben geen christen en toch zit ik hier. En niet om met jullie geloof te spotten, maar om jullie de andere kant van de zaak te laten zien. En ik probeer heel goed op te letten of ik daar niemand mee kwets.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 jan 2003 14:51

Storyteller schreef:Klein verzoekje....
kunnen we weer terug naar het onderwerp: Rolling stones en andere dubieuze muziek?
Het werd net interesant. :roll:

En oh, ik ben geen christen en toch zit ik hier. En niet om met jullie geloof te spotten, maar om jullie de andere kant van de zaak te laten zien. En ik probeer heel goed op te letten of ik daar niemand mee kwets.

Als het op die wijze gebeurt, (en ook andersom!!) dan zal niemand daar een probleem mee hebben, en het juist eerder toejuichen...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”