bijbel/psalmen in dialect

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 nov 2004 09:18

Ik reageer even op twee dingen:

@ Raido:

Ik vind het "jijen en jouwen" van de hugenoten geen kwestie van dialect maar van cultuur. Ik heb daar een topic over geopend.

@ marnix, maya etc.:

Het is mooi dat God niet wil dat we allemaal hebreeuws of grieks gaan leren om de bijbel te kunnen lezen, maar dat Hij ons met pinksteren tegemoet kwam door mensen in hun eigen taal over Zichzelf te laten vertellen. In die zin verschillen we als christenen van de moslims, die allemaal arabisch moeten leren om de koran te kunnen lezen en om Allah aan te mogen spreken.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 13:20

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
mw schreef:Maar dat de dialecten verminderen is ook heel jammer. Er gaat toch een stukje cultuur verloren.

Of moeten we de dialecten gewoon als een uitvloeisel van de Babylonische vloek zien ?
Dan zouden we vanwege Pinksteren juist geen bijbel meer in dialect moeten vertalen.

Ehm, dan zou je de bijbel in geen enkele taal moeten vertalen... niet alleen niet in dialecten vertalen maar sowieso niet in talen vertalen?

Nederlands is ook een gevolg van de babylonische vleok, dus dan is de statenvertaling net zo fout als een vertaling in dialect.

De bijbel zelf werd in Grieks en Hebreeuws opgeschreven... ook die talen zijn een gevolg van de spraakverwarring... zelfde geldt voor latijn (trouwens, waarom wel in die taal vertalen?)

Je verhaal gaat volgens mij dus niet op.

De bijbel noemt talen en dialecten geen zegen maar vloek. Christenen moeten (na Pinksteren) dus blij zijn dat dialecten verdwijnen. In ieder geval vind ik het merkwaardig dat juist de bijbel moet dienen ter instandhouding van de dialecten, zoals boven iemand aanvoert.

De bijbel zorgt niet voor instandhouding... God kwam met spraakverwarring... sindsdien bestaan er allemaal verschillende talen en dialecten en daarom wordt de bijbel ook in allerlei talen en dialecten vertaald. De bijbel zorgt niet voor instandhouding van talen en dialecten.... maar speelt gewoon in op het feit dat er zoveel talen en dialecten zijn... volgens mij vraagt God ook niet van ons om Zijn straf ongedaan te maken en allemaal weer één taal te gaan spreken.

Verder snap ik niet waarom je je verhaal puur op dialecten betrekt en niet op talen. Waarom is de bijbel in 2 talen geschreven als God wilde dat we allemaal weer 1 taal zouden gaan spreken?

De boodschap van Pinksteren is juist dat we door de Geest één kunnen zijn, ondanks verschillen in cultuur, taal etc.

Maar goed, ik begrijp dat jij voortaan alleen nog maar in het grieks of zo gaat reageren hier op het forum?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 nov 2004 13:54

Marnix, mijn reactie was n.a.v. een reactie van Pivo :

Pivo schreef:daar kan ik me volledig bij aansluiten! misschien zijn bijbels in het dialect een stimulans om dialect weer meer te gaan waarderen net als dat bij dialect muziek ook het geval is

Hier wordt de bijbel gezien als een middel om verschillen in taal en cultuur te accentueren en in stand te houden. Daar plaats ik m'n vraagtekens bij.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 17 nov 2004 14:17

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat de dialecten en talen zouden moeten verdwijnen! Na de toren van Babel heeft God zelf verschillende talen ingesteld zodat mensen met dezelfde taal bij mekaar gingen wonen en zo met elkaar konden communiceren! Dialect is het spreken van een taal op een bepaalde manier die vaak streekgebonden is! Met jou argument over talen en dialecten zouden we dus over de hele wereld 1 taal moeten spreken? Dan probeer je de vloek van God op te heffen? Trouwens iemand met een ander dialect is heus wel te verstaan als je jezelf er even in verdiept! IK vind het een verrijking van de cultuur dat er bijbels en liederen in het dialect zijn! in een streek waar een bepaald dialect gesproken wordt moet dat toch kunnen? Daar verstaan de inwoners als het goed is toch?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 nov 2004 14:44

Pivo schreef:Ik ben het er absoluut niet mee eens dat de dialecten en talen zouden moeten verdwijnen! Na de toren van Babel heeft God zelf verschillende talen ingesteld zodat mensen met dezelfde taal bij mekaar gingen wonen en zo met elkaar konden communiceren! Dialect is het spreken van een taal op een bepaalde manier die vaak streekgebonden is! Met jou argument over talen en dialecten zouden we dus over de hele wereld 1 taal moeten spreken? Dan probeer je de vloek van God op te heffen? Trouwens iemand met een ander dialect is heus wel te verstaan als je jezelf er even in verdiept! IK vind het een verrijking van de cultuur dat er bijbels en liederen in het dialect zijn! in een streek waar een bepaald dialect gesproken wordt moet dat toch kunnen? Daar verstaan de inwoners als het goed is toch?

Met alle respect, je draait het om. God heeft zelf verschillende talen ingesteld zodat mensen met verschillende talen uit elkaar gingen wonen en ze niet meer konden communiceren.
Maar wat is er nou tegen op het opheffen van de vloek van Babel? Waarom zou het lijden en sterven van Christus die vloek niet hebben weggedragen?
Heb je dan echt een bijbel nodig om de vloek in stand te houden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 nov 2004 15:12

Ahum! Met alle respect, je draait het om. God heeft zelf verschillende talen ingesteld zodat mensen met verschillende talen uit elkaar gingen wonen en ze niet meer konden communiceren.

Waarom deed God dat? : Omdat wij als God wilden zijn en wij een toren gingen bouwen en tegen Gods besluit in gingen, ik vind het niet zo iets als het paradijs weer opzoeken en daar gaan wonen, of mannen met mannen, God heeft dat verboden en niet voor niets!!!!

Of de dode zee droog legen, jericho opbouwen, Israel voor je Joden... het zijn straffen van God en die zijn niet om te draaien door mensen!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 16:37

Maja de Bij schreef:
Pivo schreef:Ik ben het er absoluut niet mee eens dat de dialecten en talen zouden moeten verdwijnen! Na de toren van Babel heeft God zelf verschillende talen ingesteld zodat mensen met dezelfde taal bij mekaar gingen wonen en zo met elkaar konden communiceren! Dialect is het spreken van een taal op een bepaalde manier die vaak streekgebonden is! Met jou argument over talen en dialecten zouden we dus over de hele wereld 1 taal moeten spreken? Dan probeer je de vloek van God op te heffen? Trouwens iemand met een ander dialect is heus wel te verstaan als je jezelf er even in verdiept! IK vind het een verrijking van de cultuur dat er bijbels en liederen in het dialect zijn! in een streek waar een bepaald dialect gesproken wordt moet dat toch kunnen? Daar verstaan de inwoners als het goed is toch?

Met alle respect, je draait het om. God heeft zelf verschillende talen ingesteld zodat mensen met verschillende talen uit elkaar gingen wonen en ze niet meer konden communiceren.
Maar wat is er nou tegen op het opheffen van de vloek van Babel? Waarom zou het lijden en sterven van Christus die vloek niet hebben weggedragen?
Heb je dan echt een bijbel nodig om de vloek in stand te houden?

Wat mij betreft mag je. Maar je kunt niet zeggen: Dan beginnen we bij de bijbel en hopen we dat de rest ook komt.... Dan moet je beginnen met te zorgen dat iedereen weer dezelfde taal gaat spreken, als dat lukt zal de bijbel ook nog maar in 1 taal nodig zijn. Als je eerst met de bijbel wil beginnen krijg je dus problemen... iedereen moet dan grieks/latijn spreken... en jij verwacht dat vervolgens iedereen in zijn algemeen ook die taal met elkaar gaat praten? Lijkt me niet...

Kortom, je plan is leuk maar je aanpak niet... begin bij de wereld... God verwarde talen... als je dat wil opheffen moet je zorgen dat iedereen dezelfde taal gaat spreken....

Zal trouwens ook lekker zijn om anderen te vertellen over het geloof... als je de bijbel in een taal hebt die niemand anders kan spreken in je omgeving.... wat zullen er dan veel mensen tot geloof komen om ons heen.

Raido, ik weet niet of het niet zou kunnen worden opgeheven... steeds meer mensen op aarde kunnen met elkaar communiceren. Gods doel van de spraakverwarring was dat de mensen die op een kluitje waren gaan wonen zich over de aarde zouden verspreiden. Dat is wel aardig gelukt dacht ik zo :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 19:36

Dus als ik het goed begrijp juicht Maja de veranglicering (of zoiets :P ) van onze en andere talen toe?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 nov 2004 10:47

Aragorn schreef:Dus als ik het goed begrijp juicht Maja de veranglicering (of zoiets :P ) van onze en andere talen toe?

In ieder geval zie ik wel veel voordelen voor een wereldtaal. Want daardoor kan het Evangelie wereldwijd eenvoudig verkondigd worden. Zo heeft ook het Nieuwe Testament het Grieks als wereldtaal gebruikt (dat dit zo is, geeft op zich al aan dat de vloek van Babel opgeheven is door de Heere Jezus). In plaats van de bijbel in alle talen te vertalen, zouden we eens kunnen overwegen de mensen allemaal engels te leren, dan snijdt het mes aan twee kanten. Lees je ergens in de Bijbel dat Paulus een andere taal moest leren?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 nov 2004 10:58

Maja de Bij schreef:In plaats van de bijbel in alle talen te vertalen, zouden we eens kunnen overwegen de mensen allemaal engels te leren, dan snijdt het mes aan twee kanten. Lees je ergens in de Bijbel dat Paulus een andere taal moest leren?

Tsja.... in zekere zin IS het Engels al DE taal van Christenen. Bezoek voor de grap eens een Internationale (Europese) conferentie. Er zijn wel tolken russisch, spaans of duits aanwezig, maar er wordt toch eigenlijk wel van je verwacht dat je Engels kunt.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

sela

Berichtdoor sela » 18 nov 2004 11:05

volgens mij is het zeeuws ook weer een beetje vergelijkbaar met engels.
wat[what] saij [say] jieoe [you] noe [now]?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2004 11:33

TheEdge schreef:
Maja de Bij schreef:In plaats van de bijbel in alle talen te vertalen, zouden we eens kunnen overwegen de mensen allemaal engels te leren, dan snijdt het mes aan twee kanten. Lees je ergens in de Bijbel dat Paulus een andere taal moest leren?

Tsja.... in zekere zin IS het Engels al DE taal van Christenen. Bezoek voor de grap eens een Internationale (Europese) conferentie. Er zijn wel tolken russisch, spaans of duits aanwezig, maar er wordt toch eigenlijk wel van je verwacht dat je Engels kunt.

Klopt, maar daarin zijn Christenen geen trendsetters. Engels is gewoon wereldtaal nummer 1. Als iedereen in de wereld zijn eigen taal en daarnaast Engels leert kan iedereen in de wereld met elkaar communiceren en is de "vloek van babel" eigenlijk grotendeels opgeheven.

Probleem is dat in zendingslanden weer weinig mensen engels praten, dus daar blijf je vertalingen houden.... gezien de armoede daar kan ook niet van de mensen verwacht worden dat ze engels leren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 11:35

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Dus als ik het goed begrijp juicht Maja de veranglicering (of zoiets :P ) van onze en andere talen toe?

In ieder geval zie ik wel veel voordelen voor een wereldtaal. Want daardoor kan het Evangelie wereldwijd eenvoudig verkondigd worden. Zo heeft ook het Nieuwe Testament het Grieks als wereldtaal gebruikt (dat dit zo is, geeft op zich al aan dat de vloek van Babel opgeheven is door de Heere Jezus). In plaats van de bijbel in alle talen te vertalen, zouden we eens kunnen overwegen de mensen allemaal engels te leren, dan snijdt het mes aan twee kanten. Lees je ergens in de Bijbel dat Paulus een andere taal moest leren?
Ofwel eerst allemaal cursusboeken maken van Amahoelaïs tot Zuidwestnietbestaans, om zo de mensen Engels te leren, daarna ga je ze de Bijbel leren lezen, ondertussen ben je 5 jaar verder voor dat zo'n inboorling Engels kan, terwijl je al lang een vertaling van Gods Woord klaar kunt hebben...

Het is gewoon onmogelijk, Esperanto en Unifon zijn ook totaal geflopt ... waarom, omdat iedereen zijn eigentaal wil blijven spreken, vind het best, maar dan leert de hele wereld maar Nederlands of Rijssens praten...

Rijssens..

Wat zeij? (Wat zeg je) Wat do you say? lekker kort :D

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 nov 2004 12:44

Raido schreef: maar dan leert de hele wereld maar Nederlands of Rijssens praten...

Rijssens..

Belachelijk...
Hoor je George Bush al tegen de Irakezen zeggen : "Öllie oeleu oe wa i?"

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 12:45

zou hij wel vragen aan die irakezen of ze zich wel eens zouden wassen? dat is het "hebt iejleu oeleu alle ölliejt of euliejt iejleu oeleuk nit ..."

Terug naar “Archief”