Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 19 jan 2005 21:32

Dag keimpe
TheKeimpe schreef:Bij niet-dopen komt de naam van de Drie-enige God helemaal niet aan bod. Waar haalde deze man het lef vandaan om deze woorden te spreken?

Ik snap die kritiek niet zo goed. Heb je dat op dat pietluttige stukje citaat gebaseerd? Ik heb de link erbij gegeven waar je het hele verhaal kunt lezen en nog wat meer.

--Keesl
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 jan 2005 22:37

PeterD schreef:Ik wil even citeren. Hellenbroek geloof ik.
"Als je nat wilt worden ga je in de regen staan. Als je bekeerd wilt worden ga je onder de verkondiging van Gods Woord zitten."

Ik ben bang dat er wellicht geen overeenstemming over de betekenis van 'de verkondiging van Gods Woord' bestaat... Verkondigt een Roomse priester per definitie Gods Woord? Een vrijzinnige dominee? Een refo-dominee?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 jan 2005 00:25

PeterD schreef:
jas schreef:Ja, er wordt nog wel eens iemand bekeerd maar dat komt niet door de preek die men hoort. God bekeert overal mensen, maar in de kerk niet meer dan elders. Integendeel denk ik zelfs. Ik zou wel willen dat er nog dominees waren als Paauwe, want hij was in elk geval recht in de leer.

Jas, wat zeg je nou. Dat die mensen niet bekeerd worden door de preek? God werkt middelijk, dus dat kan door de preek.

Ik wil even citeren. Hellenbroek geloof ik.
"Als je nat wilt worden ga je in de regen staan. Als je bekeerd wilt worden ga je onder de verkondiging van Gods Woord zitten."

O ja, als er gepreekt wordt zoals Hellenbroek dat deed, zeker wel. Maar zo wordt er helaas niet meer gepreekt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 jan 2005 00:28

Collateral schreef:

Ik ben bang dat er wellicht geen overeenstemming over de betekenis van 'de verkondiging van Gods Woord' bestaat... Verkondigt een Roomse priester per definitie Gods Woord? Een vrijzinnige dominee? Een refo-dominee?

Dat heb je goed gezien. God werkt onder of door een rechte prediking. Vandaar dat ik stel dat de kans om in de kerk bekeerd te worden minimaal is. Maar voor de mensen die zich als een gewassene zeug in het slijk van de godsdienst willen wentelen, volstaat het idd wel. Maar die hebben Christus dan ook niet nodig.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 jan 2005 18:09

jas schreef:
Collateral schreef:

Dat heb je goed gezien. God werkt onder of door een rechte prediking. Vandaar dat ik stel dat de kans om in de kerk bekeerd te worden minimaal is. Maar voor de mensen die zich als een gewassene zeug in het slijk van de godsdienst willen wentelen, volstaat het idd wel. Maar die hebben Christus dan ook niet nodig.

Ooit kwam er een boer uit Zwitserland...

Ja de kerk is een grote hoer, maar wel een hoer die door Christus is vrijgekocht. Het object van Zijn liefde. Je kunt vanaf de zijlijn op de zonden gaan wijzen, je kunt je er ook bij aansluiten, je aansluiten bij de club van lammen, blinden en bedelaars, die nu in Christus heiligen zijn. Je medegelovigen aanspreken op hun fouten enz. en ze zo iemand uit het vuur rukken. Daniel bleef een met zijn volk, schuldbelijdenis ging over "wij". Jij lijkt buiten te willen gaan staan en over "zij" spreken. Wij zijn leden van Christus' lichaam, laten we proberen dit lichaam ook een eenheid te laten zijn, en ook als heel lichaam de verantwoordelijkheid nemen voor wat fout is gegaan, als heel lichaam het rotte vlees naar de dokter brengen (en ja inderdaad desnoods afsnijden) maar ga niet als oog voor jezelf beginnen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 jan 2005 22:36

parsifal schreef:
jas schreef:
Collateral schreef:

Ooit kwam er een boer uit Zwitserland...

Ja de kerk is een grote hoer, maar wel een hoer die door Christus is vrijgekocht. Het object van Zijn liefde. Je kunt vanaf de zijlijn op de zonden gaan wijzen, je kunt je er ook bij aansluiten, je aansluiten bij de club van lammen, blinden en bedelaars, die nu in Christus heiligen zijn. Je medegelovigen aanspreken op hun fouten enz. en ze zo iemand uit het vuur rukken. Daniel bleef een met zijn volk, schuldbelijdenis ging over "wij". Jij lijkt buiten te willen gaan staan en over "zij" spreken. Wij zijn leden van Christus' lichaam, laten we proberen dit lichaam ook een eenheid te laten zijn, en ook als heel lichaam de verantwoordelijkheid nemen voor wat fout is gegaan, als heel lichaam het rotte vlees naar de dokter brengen (en ja inderdaad desnoods afsnijden) maar ga niet als oog voor jezelf beginnen.

Ik neem aan dat je hiermee niet het instituut bedoelt wat zich kerk noemt maar het niet is. De Kerk is voor mij de Bruid van Christus, zoals in het Hooglied.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2005 00:37

Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar je inhoudelijke reactie op het zeer relevante punt van parsifal, jas..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jan 2005 10:45

Aragorn schreef:Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar je inhoudelijke reactie op het zeer relevante punt van parsifal, jas..

Mijn diepste overtuiging en ook objectieve vaststelling is dat er geen enkel kerkverband meer is waar de leer zuiver bewaard is gebleven. Ik baseer mij op hetgeen ik zelf gehoord en gelezen heb (preken) en op gesprekken met vertegenwoordigers van kerkverbanden. Ik voel dan ook niet de geringste behoefte, noch ben ik er van overtuigd dat ik ook maar enigszins de plicht heb, om me daarbij aan te sluiten. Integendeel, als de wil om terug te keren tot de leer der vaderen ontbreekt en men liever verdergaat met een baar der zee te zijn, heb ik zelfs de plicht mij aan hen te onttrekken. Overigens sluit ik niet uit dat er niet ergens in nederland nog een individuele predikant de zuivere waarheid preekt. In elk geval niet in een zodanige straal van mijn woonplaats dat ik me daarbij kan aansluiten. Ik ben overigens zeer benieuwd hoe de situatie v.d. Zwaag versus GG zich zal ontwikkelen. Ik vermoed dat vd.Zwaag geen andere mogelijkheid rest het kerkverband te verlaten of dat hij wellicht door de "kerk" zelf afgesneden zal worden, want een kritische blik van de kerk naar zichzelf zit er niet in. Het zou kunnen dat zich een deel afsplitst, scheuring dus, maar dan krijgen we het zoveelste buitenverbandje.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2005 15:35

Juist ja. Maar ben jij in staat om objectief vast te stellen wat de zuivere leer is? En zoja, wie zegt dat een kerk op alle punten de zuivere leer moet hebben om haar te joinen?
Bovendien, als je in de leer der vaderen wilt blijven, staat er niet in de DL dat een iegelijk verplicht is zichzelf aan te sluiten bij een/de kerk?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 jan 2005 17:17

jas schreef:
Aragorn schreef:Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar je inhoudelijke reactie op het zeer relevante punt van parsifal, jas..

Mijn diepste overtuiging en ook objectieve vaststelling is dat er geen enkel kerkverband meer is waar de leer zuiver bewaard is gebleven. Ik baseer mij op hetgeen ik zelf gehoord en gelezen heb (preken) en op gesprekken met vertegenwoordigers van kerkverbanden. Ik voel dan ook niet de geringste behoefte, noch ben ik er van overtuigd dat ik ook maar enigszins de plicht heb, om me daarbij aan te sluiten. Integendeel, als de wil om terug te keren tot de leer der vaderen ontbreekt en men liever verdergaat met een baar der zee te zijn, heb ik zelfs de plicht mij aan hen te onttrekken. Overigens sluit ik niet uit dat er niet ergens in nederland nog een individuele predikant de zuivere waarheid preekt.
In elk geval niet in een zodanige straal van mijn woonplaats dat ik me daarbij kan aansluiten. Ik ben overigens zeer benieuwd hoe de situatie v.d. Zwaag versus GG zich zal ontwikkelen. Ik vermoed dat vd.Zwaag geen andere mogelijkheid rest het kerkverband te verlaten of dat hij wellicht door de "kerk" zelf afgesneden zal worden, want een kritische blik van de kerk naar zichzelf zit er niet in. Het zou kunnen dat zich een deel afsplitst, scheuring dus, maar dan krijgen we het zoveelste buitenverbandje.

Aragorn is hier al op ingegaan, volgens de NGB heb je wel min of meer de plicht. Ik denk niet dat Paulus in de Korinthe brief dacht aan een verschil tussen de Kerk met een hoofdletter en die zonder. Ik denk ook niet dat Christus dit onderscheid zo bedoelde. Ik kan me voorstellen dat er verschillende visies op gemeente-zijn zijn. Zelf kan ik leven met de manier zoals het in de vergadering van gelovigen gaat en met de klassiekere kerkopvatting. Maar in al deze kerkopvattingen is er wel een gemeenschap van heiligen op aarde, er zijn samenkomsten. Een gevolg is inderdaad dat je deel moet worden van "Gomer", maar besef dat dit de bruid van Christus is. Jouw houding lijkt echt die van iemand die er buiten wil blijven staan en niet meer het "ons" uit de schuldbelijdenis van de kerk mee wil bidden. Het is een "zij" geworden.

Ik vraag me trouwens werkelijk af wat je van predikanten verwacht, dat er geen een in de buurt is waar je bij onder het gehoor wil zijn. Ook denk ik dat niet de predikant het uitgangspunt mag zijn, maar juist de gemeente als deel van het lichaam van Christus zelf moet dat zijn.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jan 2005 23:58

Aragorn schreef:Juist ja. Maar ben jij in staat om objectief vast te stellen wat de zuivere leer is? En zoja, wie zegt dat een kerk op alle punten de zuivere leer moet hebben om haar te joinen?
Bovendien, als je in de leer der vaderen wilt blijven, staat er niet in de DL dat een iegelijk verplicht is zichzelf aan te sluiten bij een/de kerk?

Nee, volgens art. 28 en 29 van de GB dient men zich bij de ware Kerk te voegen en zich af te scheiden van de valse kerk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2005 03:24

jas schreef:
Aragorn schreef:Juist ja. Maar ben jij in staat om objectief vast te stellen wat de zuivere leer is? En zoja, wie zegt dat een kerk op alle punten de zuivere leer moet hebben om haar te joinen?

Nee, volgens art. 28 en 29 van de GB dient men zich bij de ware Kerk te voegen en zich af te scheiden van de valse kerk.

Jep. En ik kan me niet voorstellen dat er in heel Nederland geen kerk te vinden is die niet voldoet aan de drie gestelde voorwaarden:
- reine predikatie des Evangelies,
- reine bediening der Sacramenten, en
- kerkelijke tucht

Of je moet een soort absolutistisch beeld van de Ware Leer aanhangen zonder ruimte te laten voor bepaalde interpratieverschillen van ondergeschikt belang natuurlijk, daar zie ik jou ook wel voor aan. Maar het lijkt me niet gezond..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jan 2005 10:38

Aragorn schreef:
jas schreef:

Jep. En ik kan me niet voorstellen dat er in heel Nederland geen kerk te vinden is die niet voldoet aan de drie gestelde voorwaarden:
- kerkelijke tucht

Of je moet een soort absolutistisch beeld van de Ware Leer aanhangen zonder ruimte te laten voor bepaalde interpratieverschillen van ondergeschikt belang natuurlijk, daar zie ik jou ook wel voor aan. Maar het lijkt me niet gezond..

De reine prediking van het evangelie weegt bij mij het zwaarst. En ik vermoei me niet met pietluttigheden.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 22 jan 2005 11:24

Aragorn schreef:...En ik kan me niet voorstellen dat er in heel Nederland geen kerk te vinden is die niet voldoet aan de drie gestelde voorwaarden:
- kerkelijke tucht

noem eens zo'n kerk
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 jan 2005 11:52

Jas,
Het lijkt een pietluchtigheidje, maar we moeten wel zuiver zijn. Het is in je te prijzen dat je heel konsekwent bent, ( al kan ik jouw redenering over de kerk niet volgen, dat terzijde). Ik doel er op dat je de kerk de bruid van Christus noemt. Hierin ben je abuis. De kerk (misschien beter gemeente) is het lichaam van Christus. Israël is de bruid. Dat onderscheid moeten wij wel in de gaten houden.

Terug naar “Archief”