jas schreef:Collateral schreef:PeterD schreef:Ik wil even citeren. Hellenbroek geloof ik.
"Als je nat wilt worden ga je in de regen staan. Als je bekeerd wilt worden ga je onder de verkondiging van Gods Woord zitten."
Ik ben bang dat er wellicht geen overeenstemming over de betekenis van 'de verkondiging van Gods Woord' bestaat... Verkondigt een Roomse priester per definitie Gods Woord? Een vrijzinnige dominee? Een refo-dominee?
Dat heb je goed gezien. God werkt onder of door een rechte prediking. Vandaar dat ik stel dat de kans om in de kerk bekeerd te worden minimaal is. Maar voor de mensen die zich als een gewassene zeug in het slijk van de godsdienst willen wentelen, volstaat het idd wel. Maar die hebben Christus dan ook niet nodig.
Ooit kwam er een boer uit Zwitserland...
Ja de kerk is een grote hoer, maar wel een hoer die door Christus is vrijgekocht. Het object van Zijn liefde. Je kunt vanaf de zijlijn op de zonden gaan wijzen, je kunt je er ook bij aansluiten, je aansluiten bij de club van lammen, blinden en bedelaars, die nu in Christus heiligen zijn. Je medegelovigen aanspreken op hun fouten enz. en ze zo iemand uit het vuur rukken. Daniel bleef een met zijn volk, schuldbelijdenis ging over "wij". Jij lijkt buiten te willen gaan staan en over "zij" spreken. Wij zijn leden van Christus' lichaam, laten we proberen dit lichaam ook een eenheid te laten zijn, en ook als heel lichaam de verantwoordelijkheid nemen voor wat fout is gegaan, als heel lichaam het rotte vlees naar de dokter brengen (en ja inderdaad desnoods afsnijden) maar ga niet als oog voor jezelf beginnen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."