Aragorn schreef:Ja, en daar heb ik dus moeite mee. Als God zegt dat Hij wil dat ik ga geloven, maar ondertussen besloten heeft dat ik toch verloren ga is er dus geen enkele mogelijkheid voor mij.
Even los van het feit of ik zelf dit zo zwart/wit zie, de stelling past wel binnen de reformatorische leer hoor.
Aragorn schreef:Of ik nu wel of niet weet wat er besloten is, er IS besloten en mijn lot ligt dus niet meer in mijn hand en ik heb niet meer de keuze om voor of tegen God te kiezen. En dat staat haaks op de bijbelse boodschap.
Nee, beste Aragorn, dat is de Bijbelse boodschap. Of denk jij nog steeds over een vrije wil te beschikken? Ok, maar dat is geen reformatorische gedachte hoor. Lees Luther maar eens "de knechtelijke wil", het boek wat hij schreef tegen Erasmus die stelde dat de mens een vrije wil had. Maar Luther is waarschijnlijk te Luthers voor je, daarom is het volgende citaat wellicht beter, aangezien het door de refo kerken als onderdeel van de leer beschouwd wordt, en je er in elk geval niet tegenin kunt brengen dat het niet reformatorisch is. Art. 14 Ned. Geloofsbelijdenis: "Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen; alwaar de heilige Johannes de mensen duisternis noemt.
Daarom verwerpen wij al wat men hiertegen leert van den vrijen wil des mensen, aangezien de mens niet dan een slaaf er zonde is, en niets kan hebben, tenzij het hem gegeven zij uit den hemel"
Dit is wat ik nou al die tijd al bedoel, dat men niet meer weet wat reformatorisch is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )