Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 sep 2004 23:50

jas schreef:
Optimatus schreef:Zeg Jas, een beetje respect voor je discussiepartners zou je sieren!

Ik heb respect. Maar respect moet je soms verdienen hè.

Mjah, als het goed is ga je een discussie van tevoren aan met respect voor je partner. Die kan dat respect vervolgens natuurlijk wel verspelen, dus als ik dat ergens gedaan heb zou ik het fijn vinden als je dat even zou aangeven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 23:51

Aragorn schreef:
Als je God als een almachtig God ziet maakt dat wel degelijk uit. Want als er al besloten is dat ik niet zalig wordt kan ik al het mogelijke gaan doen, maar dat gaat dus niet werken. (Integendeel tot wanneer die brandweerman iets wil)

Of je God wel of niet als almachtig ziet, doet er helemaal niks toe. Je weet gewoon niet wat God besloten heeft en daar mag je je ook helemaal niet in verdiepen. Je hebt te maken met wat Hij in Zijn Woord aan jou laat weten. Die opdracht is duidelijk, nl. dat je je moet bekeren. En daar moet je het mee doen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 23:55

Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Zeg Jas, een beetje respect voor je discussiepartners zou je sieren!

Ik heb respect. Maar respect moet je soms verdienen hè.

Een weinig heldhaftige instelling. Het moet altijd maar van een ander komen, zelf wil je zeker niet de eerste stap zetten? Typisch...

Hoe kom je er bij dat ik geen respect heb? Omdat ik laat merken dat ik doorheb dat Aragorn door zijn manier van vragen (niet alleen hier trouwens maar in elk topic) een beetje zit te jennen? Ja, jammer dan, ik heb dat nu eenmaal door. En toch ga ik nog elke keer serieus op hem in. Heb je dan respect of niet?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 23:56

Optimatus schreef:Ik had het niet beter kunnen verwoorden, Aragorn, zoon van Arathorn.

Misschien zou je eens wat meer Bijbel moeten lezen, en minder Tolkien.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 okt 2004 00:00

Ja, en daar heb ik dus moeite mee. Als God zegt dat Hij wil dat ik ga geloven, maar ondertussen besloten heeft dat ik toch verloren ga is er dus geen enkele mogelijkheid voor mij.

Of ik nu wel of niet weet wat er besloten is, er IS besloten en mijn lot ligt dus niet meer in mijn hand en ik heb niet meer de keuze om voor of tegen God te kiezen. En dat staat haaks op de bijbelse boodschap.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2004 00:04

jas schreef:
Optimatus schreef:Ik had het niet beter kunnen verwoorden, Aragorn, zoon van Arathorn.

Misschien zou je eens wat meer Bijbel moeten lezen, en minder Tolkien.

Het zit hem niet in de kwantiteit, Jas. Net zomin als veelvuldige kerkgang een garantie is voor de toekomst.

Los daarvan, jij hebt geen enkele notie van hoeveel ik de Bijbel lees en hoeveel Tolkien. Je weet niet wie ik ben, wat ik doe en hoe ik leef, dus me dunkt dat elk oordeel aangaande wat ik al dan niet moet lezen op voorhand al behoorlijk aanmatigend.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 01 okt 2004 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2004 00:05

jas schreef:
Aragorn schreef:
Als je God als een almachtig God ziet maakt dat wel degelijk uit. Want als er al besloten is dat ik niet zalig wordt kan ik al het mogelijke gaan doen, maar dat gaat dus niet werken. (Integendeel tot wanneer die brandweerman iets wil)

Of je God wel of niet als almachtig ziet, doet er helemaal niks toe. Je weet gewoon niet wat God besloten heeft en daar mag je je ook helemaal niet in verdiepen. Je hebt te maken met wat Hij in Zijn Woord aan jou laat weten. Die opdracht is duidelijk, nl. dat je je moet bekeren. En daar moet je het mee doen.

En wie bepaalt dat? Jij?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 00:09

Optimatus schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

En wie bepaalt dat? Jij?

Ben je het er niet mee eens? Kom dan met tegenargumenten. Wie het bepaalt is niet belangrijk, wel? Maar ok, dan bekeer je je toch gewoon niet. Van mij moet niets.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2004 00:12

jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

En wie bepaalt dat? Jij?

Ben je het er niet mee eens? Kom dan met tegenargumenten. Wie het bepaalt is niet belangrijk, wel? Maar ok, dan bekeer je je toch gewoon niet. Van mij moet niets.

Met dergelijke uitspraken beweer jij dus heel impliciet dat jij bekeerd bent, de waarheid in pacht en God aan jouw zijde heb. Kortom, dat jij geweldig en perfect bent. Jij meent mensen te moeten veroordelen en volgens mij strookt dat niet met de opmerking van Christus "Oordeelt niet opdat ge niet veroordeelt wordt."

En inhoudelijk: wie dat bepaalt is van groot belang. Als de Heer iets bepaalt, neem ik dat met plezier aan, als jij iets bepaalt zal ik het waarschijnlijk als een van de vele meningen der mensen terzijde kunnen schuiven.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 01 okt 2004 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 okt 2004 00:13

Om niet 2 topics door elkaar te laten lopen hier maar: :)

jas schreef:En ja, Jezus vergeleek God met: een onrechtvaardige rechter, een wijngaardier, een landman, een mens (in de gelijkenis van de 2 zonen).
Dus op zich is er niks mis mee om een situatie te verduidelijken en in dit geval brandweermannen die onderling iets afspreken waarvan de te redden persoon niets afwist.

Vergelijkingen is idd niks mis mee, maar ze moeten wel kloppen. :wink: En die brandweerman is geen almachtig God die alles beslist en wiens besluiten altijd uitgevoerd worden. Ik vind het prima als je God als een niet-almachtige actor wilt zien, maar dan moet je niet over uitverkiezing beginnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2004 01:50

jas schreef:
Aragorn schreef:

De staatsloterij... je moet gewoon tv kijken of je hebt gewonnen... zo niet dan heb je pech... maar je moet wel kijken natuurlijk. Dat zeg je eigenlijk... je moet gewoon doen wat God van je vraagt.... en dan maar hopen. Ik mis de "zekerheid des geloofs"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 07:12

Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

En wie bepaalt dat? Jij?

Met dergelijke uitspraken beweer jij dus heel impliciet dat jij bekeerd bent, de waarheid in pacht en God aan jouw zijde heb. Kortom, dat jij geweldig en perfect bent. Jij meent mensen te moeten veroordelen en volgens mij strookt dat niet met de opmerking van Christus "Oordeelt niet opdat ge niet veroordeelt wordt."

En inhoudelijk: wie dat bepaalt is van groot belang. Als de Heer iets bepaalt, neem ik dat met plezier aan, als jij iets bepaalt zal ik het waarschijnlijk als een van de vele meningen der mensen terzijde kunnen schuiven.

- Dus jij weet niet dat in de Bijbel tig keer een oproep tot bekering gedaan wordt, en door wie? Ok, bij dezen dan. Door God.
- En ik veroordeel niemand, Gods Woord veroordeelt, en ja dat citeer ik zo af en toe. Wat natuurlijk wel vreemd is op een christelijke site.
- Ja, ik ben bekeerd, jij nog niet? Wel, haast en spoed u om uws levenswil, zou ik zeggen.
- Ja, ik ben geweldig in die zin dat ik een geweldenaar ben volgens Jezus in matth. 11:12 dat het Koninkrijk der hemelen geweld wordt aangedaan en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.
-nee, ik ben niet perfect, verre van dat. En aangezien ik dat ook nooit gepretendeerd heb, hoef ik me daartegen niet verder te verdedigen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 08:00

Aragorn schreef:Ja, en daar heb ik dus moeite mee. Als God zegt dat Hij wil dat ik ga geloven, maar ondertussen besloten heeft dat ik toch verloren ga is er dus geen enkele mogelijkheid voor mij.

Even los van het feit of ik zelf dit zo zwart/wit zie, de stelling past wel binnen de reformatorische leer hoor.
Aragorn schreef:Of ik nu wel of niet weet wat er besloten is, er IS besloten en mijn lot ligt dus niet meer in mijn hand en ik heb niet meer de keuze om voor of tegen God te kiezen. En dat staat haaks op de bijbelse boodschap.

Nee, beste Aragorn, dat is de Bijbelse boodschap. Of denk jij nog steeds over een vrije wil te beschikken? Ok, maar dat is geen reformatorische gedachte hoor. Lees Luther maar eens "de knechtelijke wil", het boek wat hij schreef tegen Erasmus die stelde dat de mens een vrije wil had. Maar Luther is waarschijnlijk te Luthers voor je, daarom is het volgende citaat wellicht beter, aangezien het door de refo kerken als onderdeel van de leer beschouwd wordt, en je er in elk geval niet tegenin kunt brengen dat het niet reformatorisch is. Art. 14 Ned. Geloofsbelijdenis: "Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen; alwaar de heilige Johannes de mensen duisternis noemt. Daarom verwerpen wij al wat men hiertegen leert van den vrijen wil des mensen, aangezien de mens niet dan een slaaf er zonde is, en niets kan hebben, tenzij het hem gegeven zij uit den hemel"
Dit is wat ik nou al die tijd al bedoel, dat men niet meer weet wat reformatorisch is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 okt 2004 08:14

Volgens mij stond er nog een vraag van mij open, Jas. Ik zal em nogmaals verwoorden.

Als ik het goed begrijp zeg je dat de oproep om te geloven tot een ieder van ons komt (als het evangelie ons verkondigt wordt). Tot een ieder wordt gezegd: "Geloof en uw ziel zal leven". Een ieder heeft ook de plicht aan deze oproep gehoor te geven.

Tegelijkertijd zeg je dat God niet wil dat iedereen behouden wordt. Hij zegt dus tegen bepaalde mensen wel: "Geloof en uw ziel zal leven" maar eigenlijk klopt dat niet. Ten diepste maak je God daarmee tot een leugenaar. Hij zegt A maar bedoelt B.

Dat heeft niets te maken met het gegeven dat wij Gods besluiten t.a.v. ons eeuwige heil niet kennen. Dat is een drogreden. Het gaat erom dat in jouw verhaal God A zegt en B bedoelt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 01 okt 2004 08:47

In Mattheus 22 staat het verhaal van de Heere Jezus over een koning.
Die koning nodigt gasten uit voor zijn feest.
Jullie kennen het verhaal wel neem ik aan.
vers 9: Gaat naar de kruispunten der wegen en zovelen gij er zult vinden, roept ze tot de bruiloft.

IEDER DIE MAAR KOMEN WIL, KOMT IN DE FEESTZAAL.

Aan het einde van dit verhaal zegt Jezus, Want velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren.

Je bent geroepen! je mag komen!!!

Jezus zegt KOMT TOT MIJ ALLEN DIE VERMOEID EN BELAST ZIJN!

God wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 petrus 3:9)

Je hebt de opdracht om je te bekeren, Johannes de doper zegt:
Bekeert u, want het koninkrijk der Hemelen is nabij gekomen.

En als je bekeert bent: Niemand die tot Hem komt zal uitgeworpen worden! )joh. 6:37

Terug naar “Archief”