Ik denk niet dat het hier specifiek om het soort muziek gaat, maar meer om de teksten
Nu moet ik ook zeggen dat de meeste telsten van de muziek die je doorgaans op de radio hoort nu niet echt hoogstaand zijn.
En ik vraag me idd wel af of Jezus daarnaar zou luisteren. Ik denk het eigenlijk niet, maar goed dat is mijn mening...
Johanne, het zal ongetwijfeld over de teksten gaan, maar dan moet men dat er bij zeggen.
Verder: jij VINDT dat de teksten niet hoogstaand zijn. Als ik sommige dingen hoor, vind ik dat hier en daar best getuigen van redelijk hoogstaande poezie. Natuurlijk is er ook veel 'crap', maar dat is overal te vinden. The Cure heeft schitterende, hoogstaande teksten.
En weet je? Van mij mag Jezus een kopje thee komen drinken en dan mag Hij mij vertellen wat wel en niet mag en wat ik wel en niet mag luisteren. En nee, dit is niet spottend bedoeld.
Ik hoorde zondag in de preek dat muziek je geest vervuld.
Als je dit doet met 538 dan kan daar nooit zoveel zegen op rusten als wanneer je psalmen luistert. De Geest werkt m.i. niet door de muziek die op 538 gedraaid wordt. Tja en dan moet je een keuze maken.
Moeilijk hoor!
Natuurlijk vervult muziek je geest, Liesl. Maar het is ONZIN om te zeggen dat er nooit zoveel zegen op kan rusten als bij de psalmen. Mijn heilige overtuiging is dat als God echt een groot en liefdevol God is, Zijn zegen weldegelijk kan rusten op pop en rock en black-metal en alles. Ik denk zelfs dat Hij kan spreken door muziek die niet expliciet christelijk is, of die niet gemaakt wordt door overtuigde christenen. (Wie bewijst me dat alle koorleden van het plaatselijke kerkkoor wel echt overtuigd christen zijn?)
Let wel: ik zeg hier cosntant 'IK DENK'. Jij roept echter direct 'Gods Geest werkt m.i niet door de ...etc...' Dit vind ik schandalig. Wie, in hemelsnaam, ben jij om dit te beweren? Wie ben jij om te roepen dat je de wijsheid in pacht hebt en dat je weet wat God wel en niet doet?
En Invicible, heel fijn dat het voor jou duidelijk is. Voor mij niet. Ik heb over het algemeen meer aan de zogenaamde 'seculiere' muziek...