Wat is er verkeerd aan bijv. radio 538?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 jul 2004 00:26

kurtyo schreef:Het argument 'waar zou Jezus naar luisteren' vind ik altijd zo flauw. Jezus luisterde ook niet naar orgels want die waren er toen niet... :S

Ik denk niet dat het hier specifiek om het soort muziek gaat, maar meer om de teksten

Nu moet ik ook zeggen dat de meeste telsten van de muziek die je doorgaans op de radio hoort nu niet echt hoogstaand zijn.

En ik vraag me idd wel af of Jezus daarnaar zou luisteren. Ik denk het eigenlijk niet, maar goed dat is mijn mening...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 23 jul 2004 10:49

Ik hoorde zondag in de preek dat muziek je geest vervuld.

Als je dit doet met 538 dan kan daar nooit zoveel zegen op rusten als wanneer je psalmen luistert. De Geest werkt m.i. niet door de muziek die op 538 gedraaid wordt. Tja en dan moet je een keuze maken.

Moeilijk hoor!
Refoweb is van ons allemaal :p

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 jul 2004 11:55

Na mijn kennismaking met gospelmuziek kan ik geen radio meer horen. Wordt er een beetje misselijk van en krijg er consentratieproblemen door.

Maar ja, dat is persoonlijk...
..

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jul 2004 13:40

Ik denk niet dat het hier specifiek om het soort muziek gaat, maar meer om de teksten

Nu moet ik ook zeggen dat de meeste telsten van de muziek die je doorgaans op de radio hoort nu niet echt hoogstaand zijn.

En ik vraag me idd wel af of Jezus daarnaar zou luisteren. Ik denk het eigenlijk niet, maar goed dat is mijn mening...

Johanne, het zal ongetwijfeld over de teksten gaan, maar dan moet men dat er bij zeggen.
Verder: jij VINDT dat de teksten niet hoogstaand zijn. Als ik sommige dingen hoor, vind ik dat hier en daar best getuigen van redelijk hoogstaande poezie. Natuurlijk is er ook veel 'crap', maar dat is overal te vinden. The Cure heeft schitterende, hoogstaande teksten.

En weet je? Van mij mag Jezus een kopje thee komen drinken en dan mag Hij mij vertellen wat wel en niet mag en wat ik wel en niet mag luisteren. En nee, dit is niet spottend bedoeld.

Als je dit doet met 538 dan kan daar nooit zoveel zegen op rusten als wanneer je psalmen luistert. De Geest werkt m.i. niet door de muziek die op 538 gedraaid wordt. Tja en dan moet je een keuze maken.

Moeilijk hoor!

Natuurlijk vervult muziek je geest, Liesl. Maar het is ONZIN om te zeggen dat er nooit zoveel zegen op kan rusten als bij de psalmen. Mijn heilige overtuiging is dat als God echt een groot en liefdevol God is, Zijn zegen weldegelijk kan rusten op pop en rock en black-metal en alles. Ik denk zelfs dat Hij kan spreken door muziek die niet expliciet christelijk is, of die niet gemaakt wordt door overtuigde christenen. (Wie bewijst me dat alle koorleden van het plaatselijke kerkkoor wel echt overtuigd christen zijn?)

Let wel: ik zeg hier cosntant 'IK DENK'. Jij roept echter direct 'Gods Geest werkt m.i niet door de ...etc...' Dit vind ik schandalig. Wie, in hemelsnaam, ben jij om dit te beweren? Wie ben jij om te roepen dat je de wijsheid in pacht hebt en dat je weet wat God wel en niet doet?

En Invicible, heel fijn dat het voor jou duidelijk is. Voor mij niet. Ik heb over het algemeen meer aan de zogenaamde 'seculiere' muziek...

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 23 jul 2004 17:31

kurtyo schreef:

Moeilijk hoor!

Natuurlijk vervult muziek je geest, Liesl. Maar het is ONZIN om te zeggen dat er nooit zoveel zegen op kan rusten als bij de psalmen. Mijn heilige overtuiging is dat als God echt een groot en liefdevol God is, Zijn zegen weldegelijk kan rusten op pop en rock en black-metal en alles. Ik denk zelfs dat Hij kan spreken door muziek die niet expliciet christelijk is, of die niet gemaakt wordt door overtuigde christenen. (Wie bewijst me dat alle koorleden van het plaatselijke kerkkoor wel echt overtuigd christen zijn?)

Let wel: ik zeg hier cosntant 'IK DENK'. Jij roept echter direct 'Gods Geest werkt m.i niet door de ...etc...' Dit vind ik schandalig. Wie, in hemelsnaam, ben jij om dit te beweren? Wie ben jij om te roepen dat je de wijsheid in pacht hebt en dat je weet wat God wel en niet doet?

Ow ow Kurtyo, je verdedigd jezelf terwijl je niet eens aangevallen wordt. Dat moet ergens vandaan komen maar dat gaat mij verder niets aan.

Ten eerste wil ik toch vermelden dat m.i. mijn gedachten zijn. Daar heb ik dus over nagedacht. Synoniem voor ik denk misschien? Hoe schandalig jij het ook mag vinden.... ik vind het jammer dat je zo reageert want dan is een discussie op niveau niet meer zo goed mogelijk. Want discussies staan vaak ook vol beweringen.

Maar succes verder

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jul 2004 17:40

Behalve het feit dat ik iets te snel heb gereageerd, excuus daarvoor, blijft er een nare nasmaak over: je onderbouwt namelijk nergens je uitspraak: 'Als je dit doet met 538 dan kan daar nooit zoveel zegen op rusten als wanneer je psalmen luistert. De Geest werkt m.i. niet door de muziek die op 538 gedraaid wordt.'

Dat vind ik jammer. De uitspraak vind ik schandalig, als deze echter onderbouwt zou zijn, zou dat veel goed doen.

Nogmaals: excuus voor te snelle en gefrustreerde reactie.

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 23 jul 2004 20:15

God's Geest werkt door het Woord. Psalmen zijn ook uit het Woord. Dus ik begrijp Liesl heel goed en ik denk idd dat ze een punt hebt.
De muziek van 538 is niet Bijbels, waarmee ik niet wil zeggen dat alle muziek die ze draaien per definitie slecht is maar heel veel teksten kunnen de toets der (Bijbelse)kritiek niet weerstaan.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 23 jul 2004 20:23

Kurtyo, ik ben blij dat je nu wat genuanceerder gereageerd hebt want zo geef je iig weer een opening om door te gaan met discussie.

Ik sluit mij volledig aan bij het antwoord van dubbelfris. Bedankt dubbelfris dat je de woorden uit mijn "vingers" typt :wink:

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 25 jul 2004 15:07

kurtyo schreef:

m.i. = mijns inziens.....oftewel: ik denk dat/ naar mijn mening

maar ik geloof dat je dat al begrepen had :mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jul 2004 21:00

Ik had er overheen gelezen en te snel gereageerd, wat niet wegneemt dat ik de rest van mijn reactie meen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 15:21

Johanne schreef:
kurtyo schreef:Het argument 'waar zou Jezus naar luisteren' vind ik altijd zo flauw. Jezus luisterde ook niet naar orgels want die waren er toen niet... :S

Maarja, zou Jezus uberhaupt wel muziek luisteren? Misschien had Hij het wel veel te druk met andere dingen ofzow.. idd niet echt een criterium waar je iets mee kunt en wat bovendien hoogst subjectief is omdat je niet weet wat Hij wel of niet zou doen en het daarom maar vanuit je eigen belevingswereld invult.

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 26 jul 2004 15:37

in de hemel zal God dag en nacht (bwv spreken) toegezongen worden door het de grote schare. Alle gezangen tot eer van God.
daar zal DJ Boozziewoozzie's muziek niet gedraaid worden, tenminste ik kan me dát niet voorstellen (is maar een voorbeeldje, kon zo snel niemand anders bedenken)
Dat is denk ik ook direct het punt, we zouden in alles wat we doen, muziek maken/ luisteren God in het middelpunt moeten plaatsen.
Dat is onze grote makke, dat we dat vaak vergeten

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 16:15

dubbelfris schreef:daar zal DJ Boozziewoozzie's muziek niet gedraaid worden, tenminste ik kan me dát niet voorstellen

Ik denk dat er helemaal geen muziek gedraaid wordt, maar dat er een live band speelt. :) En dat die ook geen psalmen zal spelen..
Maar wat er in de hemel gebeurt is natuurlijk geen norm voor ons hier op aarde. Anders kunnen we net zo goed allemaal stoppen met werken en de hele dag staan praisen.

Overigens is jouw voorstellingsvermogen ook niet bepalend voor de werkelijkheid. :wink:

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 26 jul 2004 19:25

Aragorn schreef:
dubbelfris schreef:daar zal DJ Boozziewoozzie's muziek niet gedraaid worden, tenminste ik kan me dát niet voorstellen

Ik denk dat er helemaal geen muziek gedraaid wordt, maar dat er een live band speelt. :) En dat die ook geen psalmen zal spelen..
Maar wat er in de hemel gebeurt is natuurlijk geen norm voor ons hier op aarde. Anders kunnen we net zo goed allemaal stoppen met werken en de hele dag staan praisen.

Overigens is jouw voorstellingsvermogen ook niet bepalend voor de werkelijkheid. :wink:

nee gelukkig niet :wink:
het ging me ook meer om de laatste 2 zinnen, alles tot eer van God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2004 17:16

Liesl schreef:Kurtyo, ik ben blij dat je nu wat genuanceerder gereageerd hebt want zo geef je iig weer een opening om door te gaan met discussie.

Ik sluit mij volledig aan bij het antwoord van dubbelfris. Bedankt dubbelfris dat je de woorden uit mijn "vingers" typt :wink:

Hehe, misschien is daarom die herberijming en vertaling van psalmen naar pop-muziek wel een goede zaak, heb je idd kans dat jongeren nog eens psalmen gaan luisteren in hun vrije tijd :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”