Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
antoon schreef:God had ontaarde volkeren die hun kinderen verbranden ook gewoon kunnen laten begaan, men dient zich af te vragen wat de gevolgen zouden zijn
Ook had God verordent dat de Amalekieten vernietigd zouden worden, stel je voor dat God dat niet gedaan heeft , hoe zou je dan over God denken , o daar is een potje mee te breken, maar men zou hem niet als opperste gezag zien en theologen zouden roepen dat de bijbelboeken niet met elkaar in overeenstemming zijn
Mortlach schreef:Zo'n beetje zoals God de ontaarde Nazi's ook gewoon liet begaan?
Cicero schreef:Dit topic gaat niet over het probleem van het kwaad. Maar even ter verdediging van mortlach:
De tegenwerping van mortlach is wel degelijk geldig, dit kun je wel jammer vinden, maar dan vooral omdat deze scherp laat zien dat de redenering van antoon gewoon lachwekkend is. Het verhaaltje van Still Awake is aardig maar weerlegt dit niet.
StillAwake schreef:Wellicht vind je het volgende verhaaltje lezenswaardig:
Een man ging naar de kapper ...is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.
StillAwake schreef:Ik snap de tegenwerping van Mortlach wel, maar vindt hem niet valide.
De Amalekieten waren al generaties lang fout bezig, de Nazi's is na een jaar of 8 al een halt toegeroepen.
Zodoende mis ik de analogie tussen deze gebeurtenissen.
Mortlach schreef:Owww... het is voor een God die boven onze tijdstroom staat belangrijk dat een 'volk' een bepaalde periode ontaard is, voordat Hij ingrijpt?
Mortlach schreef:Owww... het is voor een God die boven onze tijdstroom staat belangrijk dat een 'volk' een bepaalde periode ontaard is, voordat Hij ingrijpt?
StillAwake schreef:Wellicht vind je het volgende verhaaltje lezenswaardig:
Een man ging naar de kapper ...is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.
Mortlach schreef:Leuke fabel hoor. Probleem is alleen dat er mensen zijn die zich het leplazerus bidden en nog steeds diep in de ellende zitten.
Omdat ik blijkbaar toch aan het Godwinnen was, denk je echt dat de mensen in de concentratiekampen niet oprecht naar God hebben gezocht?
StillAwake schreef:“Nee, kappers bestaan wel en ik wil ze best wel helpen, maar het probleem is dat ze niet naar me toe willen komen.” “Precies!” bevestigde de klant, “daar gaat het nu juist om. God bestaat wel maar wat er gebeurt, is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.
StillAwake schreef:“Nee, kappers bestaan wel en ik wil ze best wel helpen, maar het probleem is dat ze niet naar me toe willen komen.” “Precies!” bevestigde de klant, “daar gaat het nu juist om. God bestaat wel maar wat er gebeurt, is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.
hettys schreef:Als iedereen God zoekt, zijn er geen aardbevingen meer?
StillAwake schreef:Natuurlijk hebben die mensen dat gedaan.
Ik stel dan ook niet dat alle ellende zichzelf oplost of opheft als mensen zich bekeren.
Ik stel dat God niet verantwoordelijk gehouden kan en mag worden voor iets wat mensen elkaar aandoen.
Mortlach schreef:Behalve dan bij die Amalkieten of welke -ieten het dan ook waren. Daar vond God het wél gepast om de ontaardig persoonlijk aan te pakken. Begrijp me niet verkeerd. Ik heb eigenlijk niet eens een twist met jou; het is puur Antoons opmerking waar ik tegen inga.
StillAwake schreef:De Bijbel stelt dat alle ellende (dus ook aardbevingen, ziektes en ander natuurgeweld) in de wereld is gekomen door toedoen ven de mens.
In die zin spreek ik daarmee alleen de Bijbel na.
Als iedereen zich zou bekeren is de natuur niet ineens getemd vermoed ik zo...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten