Gewelddadig Bijbelgebruik

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Gewelddadig Bijbelgebruik

Berichtdoor antoon » 27 apr 2015 19:19

God had ontaarde volkeren die hun kinderen verbranden ook gewoon kunnen laten begaan, men dient zich af te vragen wat de gevolgen zouden zijn
Ook had God verordent dat de Amalekieten vernietigd zouden worden, stel je voor dat God dat niet gedaan heeft , hoe zou je dan over God denken , o daar is een potje mee te breken, maar men zou hem niet als opperste gezag zien en theologen zouden roepen dat de bijbelboeken niet met elkaar in overeenstemming zijn

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2015 19:35

antoon schreef:God had ontaarde volkeren die hun kinderen verbranden ook gewoon kunnen laten begaan, men dient zich af te vragen wat de gevolgen zouden zijn
Ook had God verordent dat de Amalekieten vernietigd zouden worden, stel je voor dat God dat niet gedaan heeft , hoe zou je dan over God denken , o daar is een potje mee te breken, maar men zou hem niet als opperste gezag zien en theologen zouden roepen dat de bijbelboeken niet met elkaar in overeenstemming zijn

Zo'n beetje zoals God de ontaarde Nazi's ook gewoon liet begaan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 09:13

Mortlach schreef:Zo'n beetje zoals God de ontaarde Nazi's ook gewoon liet begaan?

Een Godwinnetje...
Jammer Mortlach, had ik niet achter je gezocht.

Wellicht vind je het volgende verhaaltje lezenswaardig:
Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard te laten knippen. Hij had een goed gesprek met de man die hem hielp. Ze spraken over verschillende onderwerpen. Onverwachts kwam het onderwerp bij God terecht. De kapper zegt: “Kijk man, ik geloof gewoon niet dat er een God bestaat, zoals u zegt.” “Waarom zegt u dat?” vroeg de klant. “Wel eenvoudig, je hoeft de straat maar op te gaan en dan zie je al dat God niet bestaat. Vertel mij wat, als Hij bestond, zouden er toch niet zoveel zieke mensen en verlaten kinderen bestaan? Als God bestond was er niet zoveel pijn en lijden geweest. Ik kan me niet indenken dat een liefdevolle God zulke dingen toelaat.”

De klant bleef maar stil en dacht wat na. Hij had geen behoefte om in discussie te gaan. De kapper was klaar en de klant vertrok. Toen hij buiten de winkel kwam, liep daar juist een man op straat met lang verwaarloosd haar en een grote baard. Zo te zien was het erg lang geleden dat zijn haar geknipt was, zo onverzorgd zag hij eruit. De klant kwam terug in de kapperszaak en zei tegen de barbier: “Weet je wat? Kappers bestaan niet.” “Hoe kun je dat nu zeggen?” vroeg de kapper. “Ik ben toch kapper, hier zit ik dan.” “Nee, sprak de klant. “Ze bestaan niet, want als dat waar was zouden er toch geen mensen zijn met zulk lang en onverzorgd haar, zoals de man die daar zojuist op straat liep.

“Nee, kappers bestaan wel en ik wil ze best wel helpen, maar het probleem is dat ze niet naar me toe willen komen.” “Precies!” bevestigde de klant, “daar gaat het nu juist om. God bestaat wel maar wat er gebeurt, is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 apr 2015 09:20

Dit topic gaat niet over het probleem van het kwaad. Maar even ter verdediging van mortlach:

De tegenwerping van mortlach is wel degelijk geldig, dit kun je wel jammer vinden, maar dan vooral omdat deze scherp laat zien dat de redenering van antoon gewoon lachwekkend is. Het verhaaltje van Still Awake is aardig maar weerlegt dit niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 09:49

Cicero schreef:Dit topic gaat niet over het probleem van het kwaad. Maar even ter verdediging van mortlach:

De tegenwerping van mortlach is wel degelijk geldig, dit kun je wel jammer vinden, maar dan vooral omdat deze scherp laat zien dat de redenering van antoon gewoon lachwekkend is. Het verhaaltje van Still Awake is aardig maar weerlegt dit niet.

Ik snap de tegenwerping van Mortlach wel, maar vindt hem niet valide.
De Amalekieten waren al generaties lang fout bezig, de Nazi's is na een jaar of 8 al een halt toegeroepen.
Zodoende mis ik de analogie tussen deze gebeurtenissen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 11:41

StillAwake schreef:Wellicht vind je het volgende verhaaltje lezenswaardig:
Een man ging naar de kapper ...is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.

Leuke fabel hoor. Probleem is alleen dat er mensen zijn die zich het leplazerus bidden en nog steeds diep in de ellende zitten.

Omdat ik blijkbaar toch aan het Godwinnen was, denk je echt dat de mensen in de concentratiekampen niet oprecht naar God hebben gezocht?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 11:43

StillAwake schreef:Ik snap de tegenwerping van Mortlach wel, maar vindt hem niet valide.
De Amalekieten waren al generaties lang fout bezig, de Nazi's is na een jaar of 8 al een halt toegeroepen.
Zodoende mis ik de analogie tussen deze gebeurtenissen.

Owww... het is voor een God die boven onze tijdstroom staat belangrijk dat een 'volk' een bepaalde periode ontaard is, voordat Hij ingrijpt?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 apr 2015 12:11

Mortlach schreef:Owww... het is voor een God die boven onze tijdstroom staat belangrijk dat een 'volk' een bepaalde periode ontaard is, voordat Hij ingrijpt?

Ja, de Here talmt niet met de belofte maar is lankmoedig jegens u daar Hij niet wil dat iemand verloren gaat.
Nu kunnen landen Israel en Joden nog aanvallen en kunnen moslims uit die landen zich nog bekeren, maar het is een keer afgelopen en dan worden de volken geoordeeld om hoe ze Israel behandeld hebben. Zo'n heel land dat de Joden van de kaart wil vegen kan dan zo maar in 1 keer vernietigd worden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 12:55

Mortlach schreef:Owww... het is voor een God die boven onze tijdstroom staat belangrijk dat een 'volk' een bepaalde periode ontaard is, voordat Hij ingrijpt?

Ja.
Althans, als je de Bijbel leest stelt God dat het een aantal generaties heeft geduurd voordat "de maat van het onrecht" vol was.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 12:56

StillAwake schreef:Wellicht vind je het volgende verhaaltje lezenswaardig:
Een man ging naar de kapper ...is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.

Mortlach schreef:Leuke fabel hoor. Probleem is alleen dat er mensen zijn die zich het leplazerus bidden en nog steeds diep in de ellende zitten.

Omdat ik blijkbaar toch aan het Godwinnen was, denk je echt dat de mensen in de concentratiekampen niet oprecht naar God hebben gezocht?

Natuurlijk hebben die mensen dat gedaan.
Ik stel dan ook niet dat alle ellende zichzelf oplost of opheft als mensen zich bekeren.
Ik stel dat God niet verantwoordelijk gehouden kan en mag worden voor iets wat mensen elkaar aandoen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 apr 2015 12:58

StillAwake schreef:“Nee, kappers bestaan wel en ik wil ze best wel helpen, maar het probleem is dat ze niet naar me toe willen komen.” “Precies!” bevestigde de klant, “daar gaat het nu juist om. God bestaat wel maar wat er gebeurt, is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.

Als iedereen God zoekt, zijn er geen aardbevingen meer?
Ook gif is geschapen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 13:01

StillAwake schreef:“Nee, kappers bestaan wel en ik wil ze best wel helpen, maar het probleem is dat ze niet naar me toe willen komen.” “Precies!” bevestigde de klant, “daar gaat het nu juist om. God bestaat wel maar wat er gebeurt, is dat de mensen niet naar Hem toe willen komen en niet naar Hem zoeken. Daarom is er zoveel pijn en ellende in de wereld.

hettys schreef:Als iedereen God zoekt, zijn er geen aardbevingen meer?

De Bijbel stelt dat alle ellende (dus ook aardbevingen, ziektes en ander natuurgeweld) in de wereld is gekomen door toedoen ven de mens.
In die zin spreek ik daarmee alleen de Bijbel na.
Als iedereen zich zou bekeren is de natuur niet ineens getemd vermoed ik zo...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 13:05

StillAwake schreef:Natuurlijk hebben die mensen dat gedaan.
Ik stel dan ook niet dat alle ellende zichzelf oplost of opheft als mensen zich bekeren.
Ik stel dat God niet verantwoordelijk gehouden kan en mag worden voor iets wat mensen elkaar aandoen.

Behalve dan bij die Amalkieten of welke -ieten het dan ook waren. Daar vond God het wél gepast om de ontaardig persoonlijk aan te pakken. Begrijp me niet verkeerd. Ik heb eigenlijk niet eens een twist met jou; het is puur Antoons opmerking waar ik tegen inga.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 apr 2015 13:08

Mortlach schreef:Behalve dan bij die Amalkieten of welke -ieten het dan ook waren. Daar vond God het wél gepast om de ontaardig persoonlijk aan te pakken. Begrijp me niet verkeerd. Ik heb eigenlijk niet eens een twist met jou; het is puur Antoons opmerking waar ik tegen inga.

Jammer dat je het als een twist ziet...
Ik zie dat niet zo.
Ik ben het ook niet geheel met de post van Antoon tegen.
Waar ik tegen in verweer kwam was jouw insinuatie dat de Holocaust onder Gods verantwoordelijkheid heeft plaatsgevonden.
Daar ga ik namelijk niet in mee.
En de waaromvraag kan ik verder ook niet beantwoorden.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 apr 2015 13:12

StillAwake schreef:De Bijbel stelt dat alle ellende (dus ook aardbevingen, ziektes en ander natuurgeweld) in de wereld is gekomen door toedoen ven de mens.
In die zin spreek ik daarmee alleen de Bijbel na.
Als iedereen zich zou bekeren is de natuur niet ineens getemd vermoed ik zo...

Waar staat dat in de bijbel?
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”