learsi schreef:Even een vraag aan een ieder om eens te peilen wie de link van schelpje3 gelezen heeft. Ook om te peilen of we genegen zijn om ons eens echt te verdiepen in zaken waar we het niet mee eens zijn.
Wie heeft hem nog meer gelezen?
bvd
h.g.
Learsi
Na de eerste alinea ben ik gestopt, want ik beschouw het Evangelie als een boodschap des Lichts, niet een psychologische truc om mensen onder de plak te houden, hun vrijheid te ontnemen en hun leven te vergallen.
God wil dat iedereen zich bekeerd en gered, behouden wordt.
2 Petrus 3:9:
"De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen."
1 Timótheüs 2:3-4:
"Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."
God wil dus dat alle mensen behouden worden.
Dat zegt Hij letterlijk!!!
Hij stuurde Zijn discipelen
niet de hele wereld rond, 2000 jaar lang, om te prediken dat er een enkele uitgepikt zal worden, en de rest te verdorven is, tot niets goeds in staat, etc
Nee, des te slechter de zondaar, des te groter de genade, als hij Hem aanneemt.
Maar zelfs het aannemen van Hem, en het gehoorzamen aan Zijn Woord wordt door de calvinist al als ''goede werken'' gecategoriseerd, die niet tot redding kunnen leiden, omdat de mens nu eenmaal tot niets goeds in staat is.
De andere barriere die wordt opgeworpen is de ellendekennis als voorwaarde ipv gevolg van je overgave aan hem.
En ga zo maar door.
Maar weet je, zelfs al zou Calvijn het allemaal precies geweten hebben, hij miste de liefde.
Een uitspraak als:''Als ik ook maar enige authoriteit bezit, zal hij de stad niet levend verlaten'', (waarna hij niet alleen Servet, maar meerdere mensen liet doden) passen beslist niet bj een waar christen, die dient en niet heerst.
Geen enkele apostel zou zoiets ooit gezegd en gedaan kunnen hebben.
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de theologie van een dergelijk persoon door zo velen wordt aangehangen.
Hou je alsjebieft ALLEEN bij de Bijbel, want dat is Gods Woord.