Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

Berichtdoor Teus » 21 mar 2014 18:45

Teus schreef:In ieder geval niet door de Heilige Geest, Die geeft geen onwaarheden in.
Pcrtje schreef:Walgelijk! Wat zijn dit soort uitspraken toch vaak misbruikt om mensen die niet dezelfde overtuiging als jij hebben op een gruwelijke manier binnen jouw perkje te houden!

Als je nu ook een vent bent vertel je ook even waarom je het walgelijk vindt.
Of denk je wel dat de Heilige Geest onwaarheden ingeeft?
Niet mijn overtuiging telt, wat God van ons wilt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 18:48

Jvslooten schreef:Nou vooruit dan, nu met gratis context:1 Beginnen wij onszelf weer aan te bevelen? Of hebben wij, zoals sommigen, aanbevelingsbrieven voor u nodig, of aanbevelingsbrieven van u?
2 U bent onze brief, geschreven in onze harten, gekend en gelezen door alle mensen.
3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.
4 Zo'n vertrouwen nu hebben wij door Christus op God.
5 Niet omdat wij van onszelf bekwaam zijn iets te denken, als was het uit onszelf, maar onze bekwaamheid is uit God.
6 Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift, in heerlijkheid was, zodat de Israëlieten hun ogen niet op het gezicht van Mozes gericht konden houden vanwege de heerlijkheid van zijn gezicht, hoewel die tenietgedaan zou worden,
8 hoeveel te meer zal dan de bediening van de Geest in heerlijkheid zijn?
9 Want als de bediening van de verdoemenis al heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening van de gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid.
10 Immers, zelfs dat wat verheerlijkt was, is in dit opzicht niet heerlijk geweest, vergeleken met de allesovertreffende heerlijkheid.
11 Want als wat tenietgedaan wordt in heerlijkheid was, veel meer is wat blijft in heerlijkheid.
12 Omdat wij dan een dergelijke hoop bezitten, gaan wij met veel vrijmoedigheid te werk,
13 en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt.
14 Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15 Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16 Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
18 Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.

2 Korinthe 3
Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV
Ja en?
Ik kan wel een ander lap tekst citeren, en rood maken wat ik wil benadrukken zodat duidelijk uitkomt dat de bijbel met twee woorden spreekt.
En als we dan zo de hele bijbel doorgaan hebben we meer rode inkt dan blauwe nodig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 18:55

naamloos schreef:Als er wat wordt aangeboden (en dat is zo), dan is er ook wat aan te nemen. En iedereen die gelooft heeft Hem gewoon aangenomen hoor
mona schreef:Heel gewoon is dat niet, dat heet genade. Ik heb Hem lief, omdat Hij mij eerst lief heeft gehad. Dat blijft een zaak van verwondering en dankbaarheid.
Ik zeg toch niet dat genade gewoon is!!! :-&
Dat was een reactie op wat Pcrtje schreef: gereformeerden belijden de idee van onwederstandelijke genade. Kort gezegd: er is niets aan te nemen door een mens.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 mar 2014 19:17

Ja en?
Ik kan wel een ander lap tekst citeren, en rood maken wat ik wil benadrukken zodat duidelijk uitkomt dat de bijbel met twee woorden spreekt.
En als we dan zo de hele bijbel doorgaan hebben we meer rode inkt dan blauwe nodig.
Oh, als ik één tekst plaats krijg ik het 'context-verwijt' naar mijn hoofd geslingerd, en als ik het hele hoofdstuk citeer wordt er denigrerend over 'een of andere lap tekst' gesproken. Dat even terzijde, het lijkt mij inderdaad goed dat je duidelijk gaat maken dat de bijbel met twee woorden spreekt. Dat heb ik in je voorgaande reacties een beetje gemist, namelijk. Wat bedoel je trouwens met 'meer rode dan blauwe inkt nodig'? Dat we het 'blauw gedrukte' maar moeten negeren?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mar 2014 19:46

Jvslooten schreef:Nou vooruit dan, nu met gratis context:

doe het dan wel gelijk met de tekst waarop de opmerking van toepassing was.

''Het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.''
Adres van deze woorden van Paulus: aan al de heiligen in Christus Jezus die in Filippi zijn, met de opzieners en diakenen ...
Opdracht tot levensheiliging aan gelovigen.

Een van mijn lievelingsteksten als je tenminste het voorafgaande niet vergeet: werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven

Die context!!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 mar 2014 20:48

naamloos schreef:Ik kan ook wel een paar namen noemen met wie ik op één lijn lig, en dan zeggen meneer A, B, C, en ik hebben het volgens jou niet begrepen, jij kennelijk wel.

Ben eigenlijk best wel benieuwd naar die personen A, B en C. :D Kan maar zo dat ik wat van ze in de kast heb staan.
Kunnen we eens iets van die schrijvers aanschaffen om eens te lezen. Dan heb je kans, dat de gesprekken wat meer diepgang krijgen.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 mar 2014 21:41

schelpje3 schreef:Uit: lezing ds. van Eckeveld
Hier is de link van de gehele lezing

Even een vraag aan een ieder om eens te peilen wie de link van schelpje3 gelezen heeft. Ook om te peilen of we genegen zijn om ons eens echt te verdiepen in zaken waar we het niet mee eens zijn.

(Kijk als we niet lezen wat een ander leest, dan willen we ons ook niet in de ander zijn gedachten verdiepen. Daarom ook mijn vraag aan "normaal" om personen A B en C te noemen, dan kan ik iets van ze aanschaffen om dat te lezen).

Ondergetekende heeft de hele door schelpje3 gegeven lezing gelezen.
Dat maakt dus 1.

Wie heeft hem nog meer gelezen?

bvd
h.g.
Learsi

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2014 23:54

Teus schreef:Het zijn feiten en heeft met gedrag te maken niet mensen zelf.
Zeker ben ik gefrustreerd omdat het tegen de wil van God in gaat.

Speedy schreef:Het zijn jouw problemen en op zo'n manier toon je geen enkel respect voor anderen op dit forum!

Dat is het ook niet waar het om gaat.
Speedy schreef:En jij gaat niet over de wil van God. Jij verwijt anderen dat ze aan Gods soevereiniteit komen, maar je moet maar in de spiegel kijken om te zien wat je zelf doet.

Kennelijk begrijp je zelf hier niet zoveel van, maar de Bijbel staat bol van de wil van God. daar kijk ik naar.

Speedy schreef:Ik heb al laten zien dat de DL duidelijk laat zien dat men God God laat en dat is wat anders dan wat jij doet.

Ik heb laten zien wat er fout gezegd wordt in het schrijven van de oude schrijver t.o.v. Het Woord van God, daar ging het o.a over. Ik heb alleen met God en Zijn Woord te maken, met de dl en fvdo heb ik niets te maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 mar 2014 08:14

learsi schreef:Even een vraag aan een ieder om eens te peilen wie de link van schelpje3 gelezen heeft. Ook om te peilen of we genegen zijn om ons eens echt te verdiepen in zaken waar we het niet mee eens zijn.

bvd
h.g.
Learsi

Na de eerste alinea ben ik gestopt, want ik beschouw het Evangelie als een boodschap des Lichts, niet een psychologische truc om mensen onder de plak te houden, hun vrijheid te ontnemen en hun leven te vergallen.
God wil dat iedereen zich bekeerd en gered, behouden wordt.
2 Petrus 3:9:
"De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen."
1 Timótheüs 2:3-4:
"Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."

God wil dus dat alle mensen behouden worden.
Dat zegt Hij letterlijk!!!

Hij stuurde Zijn discipelen niet de hele wereld rond, 2000 jaar lang, om te prediken dat er een enkele uitgepikt zal worden, en de rest te verdorven is, tot niets goeds in staat, etc
Nee, des te slechter de zondaar, des te groter de genade, als hij Hem aanneemt.
Maar zelfs het aannemen van Hem, en het gehoorzamen aan Zijn Woord wordt door de calvinist al als ''goede werken'' gecategoriseerd, die niet tot redding kunnen leiden, omdat de mens nu eenmaal tot niets goeds in staat is.
De andere barriere die wordt opgeworpen is de ellendekennis als voorwaarde ipv gevolg van je overgave aan hem.
En ga zo maar door.
Maar weet je, zelfs al zou Calvijn het allemaal precies geweten hebben, hij miste de liefde.
Een uitspraak als:''Als ik ook maar enige authoriteit bezit, zal hij de stad niet levend verlaten'', (waarna hij niet alleen Servet, maar meerdere mensen liet doden) passen beslist niet bj een waar christen, die dient en niet heerst.
Geen enkele apostel zou zoiets ooit gezegd en gedaan kunnen hebben.
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de theologie van een dergelijk persoon door zo velen wordt aangehangen.
Hou je alsjebieft ALLEEN bij de Bijbel, want dat is Gods Woord.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mar 2014 08:40

mealybug schreef: God wil dat iedereen zich bekeerd en gered, behouden wordt.
2 Petrus 3:9:
"De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen."
1 Timótheüs 2:3-4:
"Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."

Yes!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 mar 2014 10:59

learsi schreef:Ben eigenlijk best wel benieuwd naar die personen A, B en C. Kan maar zo dat ik wat van ze in de kast heb staan.
Kunnen we eens iets van die schrijvers aanschaffen om eens te lezen. Dan heb je kans, dat de gesprekken wat meer diepgang krijgen.
Hey Learsi :D

Geestelijk ben ik opgevoed door W. Ouweneel, en ik ben bezig in zn evangelisch dogmatische reeks. Ik ben het vaak met hem eens en n.a.v. dit onderwerp: http://www.groeieningeloof.nl/christeli ... is-themas/
Dus ik zet Ouweneel op A, en Fijnvandraat op B, en Tim Keller en C.S. Lewis krijgen een gedeelde derde plaats.
learsi schreef:Even een vraag aan een ieder om eens te peilen wie de link van schelpje3 gelezen heeft. Ook om te peilen of we genegen zijn om ons eens echt te verdiepen in zaken waar we het niet mee eens zijn.

(Kijk als we niet lezen wat een ander leest, dan willen we ons ook niet in de ander zijn gedachten verdiepen. Daarom ook mijn vraag aan "normaal" om personen A B en C te noemen, dan kan ik iets van ze aanschaffen om dat te lezen).

Ondergetekende heeft de hele door schelpje3 gegeven lezing gelezen.
Dat maakt dus 1.

Ik vind dit een heel sympathieke insteek, dus ben ik ermee begonnen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2014 11:02

mealybug schreef:

.

Dat zegt elke oudvader ook!
Maar niet alle mensen willen behouden worden!!!
Je verdraait woorden om de leer van de oudvaders in een kwaad daglicht te stellen, ik heb er geen goed woord voor over.
Houd jij je eens aan de Bijbel.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 mar 2014 11:29

schelpje3 schreef:Je verdraait woorden om de leer van de oudvaders in een kwaad daglicht te stellen, ik heb er geen goed woord voor over.
Houd jij je eens aan de Bijbel.

Welke woorden heb ik verdraaid? :shock:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 mar 2014 11:31

schelpje3 schreef:Als de Heere je stilzet en je laat zien wie en wat je bent, praat je niet meer zo hoor naamloos!
Want zolang er nog hoogmoed in de mens is, dus als hij nog e.e.a. meebrengt, is zelfonderzoek wel op zn plaats.
naamloos schreef:Hier ga je te ver. Ik zeg tegen jou ook niet: als de Heer je zijn evangelie openbaart, dan praat je niet zo hoor Schelpje. Dan gaat die nederige hoogmoed die je mee wilt nemen er wel af. Zelfonderzoek dringend gewenst!
schelpje3 schreef:Dit laatste zei ik niet tegen jou, maar in het algemeen en daar sluit ik mezelf bij in!!!
Duhh-hu, je hebt het wel over mijn woorden. "In het algemeen" praat je dus niet zoals ik als het een werk van de Heer is.
Waarmee je effe tussen de regels door zegt dat de Heer niet van me weet, daarom: hier ga je te ver :!:

Ik er helemaal geen moeite mee aan te nemen dat jouw route naar Jezus een andere was dan die van mij.
Ook niet dat jij dingen anders ziet en ervaart dan ik, maar doe niet alsof alleen jouw theorie naar Jezus leidt.
Jezus is de enige weg naar God, maar er zijn veel verschillende routes die naar Jezus leiden, want we bevinden ons niet allemaal op dezelfde plaats.
Jij bent gereformeerd, ik evangelisch, anderen Pinkster, Rooms, atheïst of moslim enz.
We zijn allemaal met verschillende denkbeelden opgevoed. En dat heeft invloed, ook als je later zelf gaat nadenken.
Je komt niet automatisch bij dezelfde leer uit wanneer je je hart aan de Heer hebt gegeven, anders zouden we geen 40.000 verschillende stromingen hebben.
Hoe ga je met elkaar om. Schrijf je de ander af omdat ie anders denkt? Das geen vrucht van de Geest hoor :!:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2014 11:45

naamloos schreef:Duhh-hu, je hebt het wel over mijn woorden. "In het algemeen" praat je dus niet zoals ik als het een werk van de Heer is.
Waarmee je effe tussen de regels door zegt dat de Heer niet van me weet, daarom: hier ga je te ver :!:

Ik er helemaal geen moeite mee aan te nemen dat jouw route naar Jezus een andere was dan die van mij.
Ook niet dat jij dingen anders ziet en ervaart dan ik, maar doe niet alsof alleen jouw theorie naar Jezus leidt.
Jezus is de enige weg naar God, maar er zijn veel verschillende routes die naar Jezus leiden, want we bevinden ons niet allemaal op dezelfde plaats.
Jij bent gereformeerd, ik evangelisch, anderen Pinkster, Rooms, atheïst of moslim enz.
We zijn allemaal met verschillende denkbeelden opgevoed. En dat heeft invloed, ook als je later zelf gaat nadenken.
Je komt niet automatisch bij dezelfde leer uit wanneer je je hart aan de Heer hebt gegeven, anders zouden we geen 40.000 verschillende stromingen hebben.
Hoe ga je met elkaar om. Schrijf je de ander af omdat ie anders denkt? Das geen vrucht van de Geest hoor :!:

Als je je zo snel persoonlijk aangesproken voelt, zal ik het er voortaan wel expliciet bijzetten:
ik bedoel jou dus niet persoonlijk naamloos, maar in het algemeen gesproken!!!
Soms kan de rede hard zijn en lang niet iedereen is dat gewend. In sommige kerken is dat heel normaal, in mijn kerk ook niet, maar ik heb wel heel vaak onder die prediking gezeten.
Wel vreemd dan dat mijn man opgegroeid in een heidens nest, maar hij uiteindelijk toch vrijwel hetzelfde als ik erover is gaan denken.
Een mens groeit geestelijk toch, ongeacht uit welke achtergrond je komt? Blijf je daarop hangen, klopt er m.i. iets niet.
En het gaat niet over een route, het gaat in dit topic over de uitverkiezing. T.S. gelooft daar totaal (niet meer) in en noemt de uitverkiezingsleer wreed.
En dat is niet waar en daar moet het in dit topic om gaan!
Niet wat de één van de ander vindt, maar hoe de algemene leer is.
Nogmaals: de uitverkiezing is er tot troost en niet tot bangmakerij!
Lees de geplaatste artikelen en meditaties hierover maar.
De hekel of haat hieraan, komt omdat er in veel kerken helemaal niet, of negatief over de uitverkiezing wordt gesproken. Daarom is er onkunde over. (OOK WEER ALGEMEEN GESPROKEN, dus niet tegen jou gericht!)

Terug naar “Archief”