Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerlingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerli

Berichtdoor janneke7337 » 19 mar 2014 16:23

schelpje3 schreef:Nee, dat is niet van de gekke. Bij oriëntatie en aanmelding weet je precies waar je je aan te houden hebt.
Zo gaat dat ook bij een kerkelijke gemeente. En er is keuze genoeg.
Dan moet je ook niet zeuren achteraf.

Ik ben het zomaar met je eens.
Het doet helemaal niet terzake wat de regels zijn en of ze onzinnig zijn of niet, als je lid wordt weet je van de regels af en heb je je eraan te houden, wil je dat niet moet je ergens anders heengaan.

Net als die mensen die komen wonen naast een Schipholbaan of strak langs de snelweg en dan gaan klagen over geluidsoverlast.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 16:25

Daar gaan we weer, rondjes rijden op de rotonde. Heel opmerkelijk dat de wereld er veel meer begrip voor heeft!
Als ik de meisjes uit de islamitische catechisatie zie komen, doen ze voor een rechtse refogroep niet onder!
Hoofddoekjes, lichaam geheel bedekt in de zomer! En ze dragen een grote tas met allerlei geschriften en boeken daarin.

En nog steeds wordt er maar half gelezen, ik zei dat dit zich ongeveer 20 jaar geleden afspeelde!

Het is maar waar je mee vergeleken wil worden. Ik ken de Koran niet zo goed maar dat lijkt me ook onzinnig. regels, door mannen verzonnen, waar ze zelf toch geen last van hebben. Nogmaals, ik zou liever willen dat ze op zo'n school hun regels op de Bijbel, Gods Woord stoelen en niet op eigen bedenksels en gewoonten. En hoe ze dat elders doen is dan niet belangrijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2014 16:26

Staan die regels echt in de kerkorde, of zijn het ongeschreven regels?
En als je lid bent van zo'n kerk moet je daar dan voor tekenen?
En wanneer ben je lid, als je als baby gedoopt bent, of bij de belijdenis?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 16:30

Probeer het maar eens hier uit Naamloos, zet eens een lelijk woord neer, ns kijken wat er gebeurt

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 16:35

Marnix schreef:
Het is maar waar je mee vergeleken wil worden. Ik ken de Koran niet zo goed maar dat lijkt me ook onzinnig. regels, door mannen verzonnen, waar ze zelf toch geen last van hebben. Nogmaals, ik zou liever willen dat ze op zo'n school hun regels op de Bijbel, Gods Woord stoelen en niet op eigen bedenksels en gewoonten. En hoe ze dat elders doen is dan niet belangrijk.

Wat denk je Marnix, dat ze die regels zomaar vanuit het niets zelf hebben verzonnen?
Op de seculiere school waren er toch ook regels, er mochten beslist geen petjes of andere hoofdbedekkingen worden gedragen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2014 16:39

schelpje3 schreef:Probeer het maar eens hier uit Naamloos, zet eens een lelijk woord neer, ns kijken wat er gebeurt
Is gewoon antwoord geven te moeilijk?
Voorlopig ga ik er dan maar vanuit dat het om ongeschreven regels gaat.
En waar geen regel is, is ook geen overtreding. :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:45

Daar gaan we weer, rondjes rijden op de rotonde. Heel opmerkelijk dat de wereld er veel meer begrip voor heeft!
Als ik de meisjes uit de islamitische catechisatie zie komen, doen ze voor een rechtse refogroep niet onder!
Hoofddoekjes, lichaam geheel bedekt in de zomer! En ze dragen een grote tas met allerlei geschriften en boeken daarin.

En nog steeds wordt er maar half gelezen, ik zei dat dit zich ongeveer 20 jaar geleden afspeelde!

Marnix schreef:Het is maar waar je mee vergeleken wil worden. Ik ken de Koran niet zo goed maar dat lijkt me ook onzinnig. regels, door mannen verzonnen, waar ze zelf toch geen last van hebben. Nogmaals, ik zou liever willen dat ze op zo'n school hun regels op de Bijbel, Gods Woord stoelen en niet op eigen bedenksels en gewoonten. En hoe ze dat elders doen is dan niet belangrijk.

Ik ken de Koran vrij aardig, maar daar komen deze regels niet uit.
Het is afkomstig uit de Hadith, de overgeleverde leefregels zoals Mohammed ze aan zijn omgeving oplegde.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:47

schelpje3 schreef:Wat denk je Marnix, dat ze die regels zomaar vanuit het niets zelf hebben verzonnen?
Op de seculiere school waren er toch ook regels, er mochten beslist geen petjes of andere hoofdbedekkingen worden gedragen.

Bij ons op school waren bij mijn weten geen kledingregels.
Petjes mochten, maar in de klas moesten ze af. Op het plein, in de aula en in de wandelgangen mocht je dragen wat je wilde.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:49

naamloos schreef:Voorlopig ga ik er dan maar vanuit dat het om ongeschreven regels gaat.
En waar geen regel is, is ook geen overtreding. :D :D :D

Ik heb ook een beetje het idee dat het om ongeschreven regels gaat in de kerken, maar ben met Schelpje eens dat dit in de scholen wél in regels is gevat.
Nogmaals: als je dat niet met je eigen principes kan verenigen kies je niet voor een dergelijke school.
In dusverre zijn Schelpje en ik het zowaar eens.
Dat regels die niet goed uit te leggen zijn niet ter discussie gesteld mogen worden is weer een ander verhaal!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 16:54

StillAwake schreef:Ik heb ook een beetje het idee dat het om ongeschreven regels gaat in de kerken, maar ben met Schelpje eens dat dit in de scholen wél in regels is gevat.
Nogmaals: als je dat niet met je eigen principes kan verenigen kies je niet voor een dergelijke school.
Dat regels die niet goed uit te leggen zijn niet ter discussie gesteld mogen worden is weer een ander verhaal!

En dat zei ik dus ook niet. Maar die moet je op een eerlijke manier ter discussie stellen. Desnoods bij aanmelding.
Ik sprak de direkteur van de school voor "vrijgemaakten" en daar bleken de regels in veel gevallen nog veel strenger. Als je geen lid bent van deze kerkelijke gemeente, zal een commissie zich over de aanmelding buigen.
Dat is op het reformatorisch onderwijs toch ruimer!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 19 mar 2014 16:56

Nog niet zo lang geleden stond er in het RD een interview met fotograaf Sjaak Verboom.
Hij constateerde dat door de rechterflank van kerkelijk nederland het dragen van een broek voor vrouwen, veel meer werd afgewezen dan een aantal jaar geleden. Men wil het rokdragen echt als een gedragscode zien, of meer als een dress-code. Dat werkt samenbindend en onderscheidend.

Oke, ik geloof dat het zo is. Maar die rok, moet die samenbinden? Laten we liever de aandacht vestigen op wat er in de Bijbel staat: eerbaar/zedig gekleed gaan. Dat is pas een christelijke leefregel. De korte rokken zijn niet zo zedig, maar laten we eerlijk zijn: de strakke broeken (een legging met een kontzak erop) en de diepe decolete's zijn ook niet zedig, want alles is zichtbaar.
Het komt er volgens mij op neer dat of je nu een rok of een broek draagt, dat het netjes en eerbaar is.

Ik vind wel dat je als school regels mag opstellen voor het dragen van nette kleding. (zowel scholen waar meisjes een rok dragen, maar ook voor scholen waar meisjes broeken dragen! Ook op deze scholen speelt dit probleem, niet alleen op refoscholen).
Het is een teken aan de wand, dat die regels er überhaupt moeten komen. Ik denk echt dat het belangrijk is. Seksuele zaken zijn voor jongens en meisjes in die leeftijd zó belangrijk, en het ligt zo gevoelig. Dit is een ingang die de satan zeker zal gebruiken om zijn werk te doen. Voor de ouders ligt mijns inziens de nadruk erop je kinderen bij te brengen dat het zo mooi is om jezelf rein te bewaren, en niet uitdagend te zijn.
Maar er zullen vast een boel ouders zijn, die dit proberen, maar waarbij de kinderen er anders over denken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:59

schelpje3 schreef:En dat zei ik dus ook niet. Maar die moet je op een eerlijke manier ter discussie stellen. Desnoods bij aanmelding.
Ik sprak de direkteur van de school voor "vrijgemaakten" en daar bleken de regels in veel gevallen nog veel strenger. Als je geen lid bent van deze kerkelijke gemeente, zal een commissie zich over de aanmelding buigen.
Dat is op het reformatorisch onderwijs toch ruimer!

Op "onze" vrijgemaakte school mogen leerlingen uit een divers kerkelijk milieu zich aanmelden, die commissie identiteit is er dus (naar ik begrepen heb) óók voor vrijgemaakten.
Het ondertekenen van de drie formulieren en het verklaren actief kerklid te zijn (indien mogelijk tweemaal per zondag) en Jezus als de enige weg tot behoud te beschouwen is voldoende voor aanmelding. Maar dat kan plaatselijk verschillen...
Schoolbestuur is wél uitgesloten, maar daar lagen mijn abities toch al niet... ;-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 17:03

StillAwake schreef:Op "onze" vrijgemaakte school mogen leerlingen uit een divers kerkelijk milieu zich aanmelden, die commissie identiteit is er dus (naar ik begrepen heb) óók voor vrijgemaakten.
Het ondertekenen van de drie formulieren en het verklaren actief kerklid te zijn (indien mogelijk tweemaal per zondag) en Jezus als de enige weg tot behoud te beschouwen is voldoende voor aanmelding. Maar dat kan plaatselijk verschillen...
Schoolbestuur is wél uitgesloten, maar daar lagen mijn abities toch al niet... ;-)

Ik was best een tikkie naief toen onze oudste naar de middelbare ging, dacht dat alle neuzen wel dezelfde kant op zouden staan.
Maar dat bleek anders! Ouders die eigenlijk het reformatorisch gedachtengoed niet onderschrijven, stuurden hun kind wel naar die school omdat er zoveel structuur en discipline is!
Dus heb ik mijn zoon een keer in een gezin van een klasgenootje laten logeren..... pfffft.
Hij belde na één nacht op, mamma kom me alsjeblieft halen.
En niet omdat het a sociale mensen waren hoor, dat niet.
Maar binnen de muren van het gezin werd aan God noch gebod gedaan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2014 17:05

StillAwake schreef:Ik heb ook een beetje het idee dat het om ongeschreven regels gaat in de kerken, maar ben met Schelpje eens dat dit in de scholen wél in regels is gevat.
Mijn vraag had alleen betrekking op de kerk omdat Schelp het over de dominee op catechisatieles had, waar iemand weggestuurd was vanwege 'broekdragerij'.
Maar ze beliefde geen antwoord te geven, ik denk omdat ze dan geen poot meer heeft om op te staan. Tenzij er echt een kerkelijk regelwetboek voor is.

Ik zou never nooit voor een school kiezen die dergelijke regels hanteert.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 17:10

naamloos schreef:Mijn vraag had alleen betrekking op de kerk omdat Schelp het over de dominee op catechisatieles had, waar iemand weggestuurd was vanwege 'broekdragerij'.
Maar ze beliefde geen antwoord te geven, ik denk omdat ze dan geen poot meer heeft om op te staan. Tenzij er echt een kerkelijk regelwetboek voor is.

Ik zou never nooit voor een school kiezen die dergelijke regels hanteert.

SchelpJE wil best antwoord geven maar op normaal gestelde vragen!
En iemand werd niet weggestuurd vanwege deze reden, zo door jou genoemd!
Dit heet verdraaien van de werkelijke feiten, naamloos en daar houd ik niet zo van.

Terug naar “Archief”