Berichtdoor mona » 19 mar 2014 16:56
Nog niet zo lang geleden stond er in het RD een interview met fotograaf Sjaak Verboom.
Hij constateerde dat door de rechterflank van kerkelijk nederland het dragen van een broek voor vrouwen, veel meer werd afgewezen dan een aantal jaar geleden. Men wil het rokdragen echt als een gedragscode zien, of meer als een dress-code. Dat werkt samenbindend en onderscheidend.
Oke, ik geloof dat het zo is. Maar die rok, moet die samenbinden? Laten we liever de aandacht vestigen op wat er in de Bijbel staat: eerbaar/zedig gekleed gaan. Dat is pas een christelijke leefregel. De korte rokken zijn niet zo zedig, maar laten we eerlijk zijn: de strakke broeken (een legging met een kontzak erop) en de diepe decolete's zijn ook niet zedig, want alles is zichtbaar.
Het komt er volgens mij op neer dat of je nu een rok of een broek draagt, dat het netjes en eerbaar is.
Ik vind wel dat je als school regels mag opstellen voor het dragen van nette kleding. (zowel scholen waar meisjes een rok dragen, maar ook voor scholen waar meisjes broeken dragen! Ook op deze scholen speelt dit probleem, niet alleen op refoscholen).
Het is een teken aan de wand, dat die regels er überhaupt moeten komen. Ik denk echt dat het belangrijk is. Seksuele zaken zijn voor jongens en meisjes in die leeftijd zó belangrijk, en het ligt zo gevoelig. Dit is een ingang die de satan zeker zal gebruiken om zijn werk te doen. Voor de ouders ligt mijns inziens de nadruk erop je kinderen bij te brengen dat het zo mooi is om jezelf rein te bewaren, en niet uitdagend te zijn.
Maar er zullen vast een boel ouders zijn, die dit proberen, maar waarbij de kinderen er anders over denken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?