De film "Bruce Almighty": Godslastering?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 19:20

Reactie op Atlantis, Groenrondballetje en TheEdge

Het is juist de MENS die te kakken wordt gezet in de film.

Waarom wordt God dan zoveel gevloekt?

Blijkbaar durven moslims minder kritisch te zijn, en geen film te maken die mensen aan het denken zet. Juist twijfel, en antwoorden zoeken op die twijfel, maken je geloof sterker. Het valt me ook op dat de korankennis onder moslims stukken slechter is dan de bijbelkennis onder christenen. Simpelweg omdat christenen wordt geleerd om kritisch te zijn, ook over hun eigen geloof.

1. Moslims maken zo'n film niet omdat ze niet durven te spotten met de heiligheid van hun God. Ze willen geen enkel risico lopen om in de hel te belanden. Je geloof wordt niet sterker door zonde en verleiding te zoeken en daar je plezier in te vinden.

2. Hoe kom je er bij dat christenen meer bijbelkennis hebben dan moslims. Juist het tegenovergestelde is waar. Veel christenen weten niet eens waar ze over spreken. Als ik de fora op Ronduit en Flevo lees, lopen de rillingen over mijn rug. Geen enkele mening of visie wordt gesteund door bijbelteksten. Je hoort maar één kreet: carpe diem (geniet van het leven), want Jezus vergeeft alle zonden. En zo praat je zonder bijbelkennis alles recht wat krom is.

Al geef ik toe dat ik me er over verwonderde dat er nog zoveel gevloekt werd in de film.

Lijkt me een prima reden om deze film te mijden als de pest.

Goed, das een andere discussie, maar misschien hadden zijn excuses meer doorgedrongen tot de rest van de wereld? Het was immers een grove en respectloze opmerking, dat niemand dan aandacht heeft voor een nuancering lijkt mij niet meer als logisch.

Het waren geen excuses, maar een nuancering en nadere onderbouwing van zijn argumenten. Als er al sprake was van een respecloze mening dan zou je daarop van mede-christenen in ieder geval gematigde reacties verwachten, maar het het antwoord was juist een ordinaire scheldpartij.

1. Humor is bij mijn wete niet verboden.

Klopt. Spot is al grensoverschrijdend en in combinatie met een reeks vloeken onaanvaardbaar.

1. Vreemde uitspraak voor een christen. Moslims geloven in een valse god, met valse heiligheid. Ik kan echt helemaal niets met zo een uitspraak.

Daarom heb ik het over "de heiligheid van hun god". Het zou geweldig zijn als christenen net zo eerbiedig zouden spreken over God als moslims dat met Allah doen. Er zijn zelfs christenen die in het openbaar met meer ontzag over Allah spreken, dan over de Drieënige God. Maar misschien komt dat ook wel omdat moslims niet met zich (en hun god) laten sollen en direct actie ondernemen tegen een ieder die dat wel doet.

maar ik begrijp nu dat je bedoelde dat die film een zonde is ofzo... Als jij dat zo ziet moet je inderdaad niet naar die film gaan.

Jij bent al geweest, begrijp ik. Diverse christenen zullen nog volgen, vrees ik. Houdt dat in dat jullie vloeken niet zien als een zonde?

En ik denk dat deze film een vorm is van het vijfde evangelie. Voor de in de quote genoemde doelgroep althans.

Dan stel ik voor dat we als christenen deze film mijden en alleen niet-christenen laten gaan.

Ik lees ook nergens in de Bijbel dat je op internet mag chatten over God ....

Er staat ook niet in de bijbel dat je mij mag tegenspreken ;-) Zo lust ik er ook nog wel een paar.

En dan de bijbel in het Aramees, Grieks of Hebreeuws, en niet in zo'n vertaling in 20e eeuw Nederlands ... Wat is de bedoeling van Gods Woord: de juistheid van de letter, of dat het gaat leven in je hart

1. Alle vertalingen zijn beter dan deze film.

2. Het een kan niet zonder het ander. De bijbel spreekt over leer en leven, wet en evangelie. Die zijn nu eenmaal niet los te zien van elkaar. Wie dat wel doet, heeft inderdaad genoeg aan een film als BA(h).

Sorrie moest het boek van Ruth zijn (i.p.v. Esther). Mara is de naam die Naomi (Ruth 1:2) krijgt als ze terugkeert uit Moab. Ruth 1:20 Maar zij zeide tot henlieden: Noemt mij niet Naomi, noemt mij Mara; want de Almachtige heeft mij grote bitterheid aangedaan. 21 Vol toog ik weg, maar ledig heeft mij de HEERE doen wederkeren; Waarom zoudt gij mij Naomi noemen, daar de HEERE tegen mij getuigt, en de Almachtige mij kwaad aangedaan heeft?

Wat de bijbel voor antwoord geeft aan de Mara's van deze tijd lijkt me duidelijk. De boodschap is dat er voor de grootste zondaar en ellendeling nog verlossing mogelijk is door het bloed van Christus. Door Hem te volgen en na te wandelen. Niet door om naar een spot- en vloekfilm te gaan, maar juist de tegenovergestelde richting te zoeken. Waar liefde is voor God en Zijn dienst, worden plaatsen gemeden waar Hij gevloekt wordt. Jij gaat toch ook niet naar een plek waar je vader, moeder of vriendin uitgescholden worden?

Je overtreed de eerste drie geboden niet als je naar Bruce Almighty kijkt.

Vloeken is geen zonde meer?

Daar verschillen wij klaarblijkelijk in, want jij vind het belangrijker dat geen wetten worden overtreden (sluit je zelf van de wereld af door eenzaam op een eiland te gaan leven, en de verleidingen zullen minimaal zijn), en ik vind het belangrijker dat ik een relatie met God opbouw en in stand houdt die mij door dit leven leidt, waarbij de 10 geboden gelezen worden zoals in de bergrede

Dan heb je mij niet goed begrepen. Niemand is zonder zonde. Jezus zegt dat we midden in de wereld moeten staan maar -let op!- niet van deze wereld moeten zijn. We moeten/mogen dus niet de plaatsen opzoeken waar de zonde welbewust en weloverwogen bedreven wordt. Als je werkelijk van Iemand houdt, dan kom je niet op plaatsen waar Hij gelasterd wordt.

Maar in geen enkele van deze gelijkenissen wordt gespot met Zijn Vader of de woorden van Zijn Vader.

In de gelijkenis van de film ook niet

Daarover verschillen we dan duidelijk van mening. Maar nogmaals, al die vloeken zijn al een reden om je af te keren van zo'n film.

Jezus zocht de zondaren op; Omega, zoals jij de Bijbel interpreteert lijkt het alsof Jezus het mis had ...

't is maar wat je godslasterlijk noemt ....

Jezus zocht de zondaren op, maar niet de zonde. Hij spot niet met Zijn Vader en vloekt Hem niet. Bovendien is de geciteerde tekst van Johannes en niet van Jezus.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 26 jul 2003 08:37

Omega schreef:2. Hoe kom je er bij dat christenen meer bijbelkennis hebben dan moslims. Juist het tegenovergestelde is waar. Veel christenen weten niet eens waar ze over spreken. Als ik de fora op Ronduit en Flevo lees, lopen de rillingen over mijn rug. Geen enkele mening of visie wordt gesteund door bijbelteksten. Je hoort maar één kreet: carpe diem (geniet van het leven), want Jezus vergeeft alle zonden. En zo praat je zonder bijbelkennis alles recht wat krom is.
Beste Omega,
Ik vind het erg jammer dat je op zo een manier over je mede christenen praat. Ook al zie je dwaling in het leven van andere christenen, spreek ze dan niet alleen daar op aan, maar zie ook het goede in mensen en probeer elkaar in Christus te vinden. Ik heb het hier toch ook niet alleen over hoe de gergemmers zichzelf opsluiten in hun kerken en hun geloof niet delen met de rest van de wereld?

Ik heb groot respect voor hun bijbelvastheid en de manier waarop ze hun leven toewijden aan God. Niemand heeft het perfecte geloof, dus probeer elkaar te wijzen op fouten, maar ook zeker van elkaar te leren. Ik daag je uit om bovenstaande stelling te plaatsen op het Flevo Forum, misshien kan je mensen dan helpen in plaats van ze alleen te veroordelen.

P.S. Ik ga vanmiddag een weekje op vakantie, dus als je op mijn uitdaging in wilt gaan kan je een weekje wachten of met de rest van de Flevo-crew dit bespreken... succes!

Het waren geen excuses, maar een nuancering en nadere onderbouwing van zijn argumenten. Als er al sprake was van een respecloze mening dan zou je daarop van mede-christenen in ieder geval gematigde reacties verwachten, maar het het antwoord was juist een ordinaire scheldpartij.
Ik zou daar fel op reageren, maar een ordinaire scheldpartij is natuurlijk niet goed. Al kan ik me voorstellen dat de emoties hoog oplopen als iemand zelf zo weinig respect toont.

Daarom heb ik het over "de heiligheid van hun god". Het zou geweldig zijn als christenen net zo eerbiedig zouden spreken over God als moslims dat met Allah doen. Er zijn zelfs christenen die in het openbaar met meer ontzag over Allah spreken, dan over de Drieënige God. Maar misschien komt dat ook wel omdat moslims niet met zich (en hun god) laten sollen en direct actie ondernemen tegen een ieder die dat wel doet.
Ik had de kleine letters wel opgemerkt :wink: Persoonlijk kan ik mij ook erg storen aan het constant ijdel gebruiken van God's naam. Zeker als je bedenkt dat de helft van de wereld bevolking geen idee heeft wie Jezus is, maar wel de hele dag zijn naam gebruiken. Daar zouden wij beter op moeten reageren... Al vind ik het vergelijk met moslims nog altijd erg ver gezocht...

Jij bent al geweest, begrijp ik. Diverse christenen zullen nog volgen, vrees ik. Houdt dat in dat jullie vloeken niet zien als een zonde?
Niemand zegt dat de film perfect is... focus eens op het goede, niet alleen op het kwaad. Vloeken is een zonde, ze aanhoren volgens mij niet.

Dan heb je mij niet goed begrepen. Niemand is zonder zonde. Jezus zegt dat we midden in de wereld moeten staan maar -let op!- niet van deze wereld moeten zijn. We moeten/mogen dus niet de plaatsen opzoeken waar de zonde welbewust en weloverwogen bedreven wordt. Als je werkelijk van Iemand houdt, dan kom je niet op plaatsen waar Hij gelasterd wordt.
Zou je mij kunnen vertellen waar in de bijbel staat dat we niet op plaatsen mogen komen waar de zonde weloverwogen bedreven wordt? Overal in de wereld wordt de zonde bedreven en helaas maar al te vaak weloverwogen. Als wij het niet het licht in de duisternis gaan vormen blijft dat zo. Je gelooft toch niet om je eigen ziel te redden? Er is een wereld van mensen die niet weten wie Jezus is en dat hij voor hun is gestorven, met die gedachten blijf ik niet binnen zitten!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 26 jul 2003 09:31

De God in de film en de God uit de bijbel zijn volstrekt andere. Spreekt God zichzelf tegen?

Het punt is nu net dat iedereen, dus ook Christenen een eigen persoonlijk beeld ontwikkelen van God. Heel wat hangt af van je referentiekader. Zelfs bij het lezen van Bijbelteksten komen Christenen tot verschillende conclusies!

Wat betreft de film, dat stoort me echt niet hoor. Alleen denk ik dat de film nooit zal kunnen tippen aan "The life of Brian" van Monty Pyton dat was pas de max 8)
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 26 jul 2003 18:55

Ik vind het erg jammer dat je op zo een manier over je mede christenen praat. Ook al zie je dwaling in het leven van andere christenen, spreek ze dan niet alleen daar op aan, maar zie ook het goede in mensen en probeer elkaar in Christus te vinden.

Ik vind het minstens zo spijtig als jij dat ik dit moet constateren. Maar er is wat dit betreft helaas niets nieuws onder de zon. De profeet Hosea constateerde hetzelfde over het volk Israël. In Hosea 4:6 blijkt nog eens hoe belangrijk God kennis vindt: "... dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten." Wie God lief heeft, zal ook graag meer van Hem willen weten en zal met plezier aan bijbelstudie doen. Een relatie met God kan nooit eenzijdig zijn. De liefde zal van twee kanten moeten komen. Overigens, je opsluiten in je eigen kerk in minstens zo verkeerd.

Ik daag je uit om bovenstaande stelling te plaatsen op het Flevo Forum, misshien kan je mensen dan helpen in plaats van ze alleen te veroordelen.

Het gaat hier niet om veroordelen, maar ik maak me oprecht zorgen over deze ontwikkeling. Het kost mij echter al veel tijd en moeite enkele onderdelen van dit forum bij te houden, laat staan dat ik deel kan nemen aan discussies op andere fora. Maar het is wel iets om in gedachten te houden, want eerlijk gezegd zou ik die discussie graag aangaan.

Niemand zegt dat de film perfect is... focus eens op het goede, niet alleen op het kwaad. Vloeken is een zonde, ze aanhoren volgens mij niet.

Vloeken aanhoren wordt een zonde zodra je daarop geen actie onderneemt. B.v. je blijft zitten tijdens een film, omdat je het anders jammer vindt van je geld. Of je gaat bewust naar zo'n film toe, terwijl je weet dat er grove vloeken in voorkomen. Vraag: Zou jij voor je plezier naar een feest gaan waar jij of je vriendin constant uitgescholden worden? Je alleen focussen op het goede in iets, lijkt mij een verkeerde houding. Een kernwapen b.v. is gemaakt om te doden en daardoor een object van het kwaad. Het 'aangename' daarvan is echter dat er door de dreiging die er vanuit gaat, oorlogen worden voorkomen. Dat maakt dit massavernietingswapen echter nog niet goed.

Zou je mij kunnen vertellen waar in de bijbel staat dat we niet op plaatsen mogen komen waar de zonde weloverwogen bedreven wordt?

Zeker: 1. Petrus 3:11: "hij wijke af van het kwade en doe het goede, hij zoeke de vrede en jage die na,...". Vervolgens Romeinen 16:17: "Maar ik vermaan u, broeders, dat gij hen in het oog houdt, die, in afwijking van het onderwijs, dat gij hebt ontvangen, de onenigheden en de verleidingen veroorzaken, en mijdt hen." Romeinen 16:19: "Over u verblijd ik mij dus, doch ik wil, dat gij niet alleen wijs zijt tot het goede, maar ook onbesmet van het kwade." Spreuken 4:14: "Kom niet op het pad der goddelozen, en treed niet op den weg der bozen." Spreuken: 16:17: "De baan der oprechten is van het kwaad af te wijken; hij behoedt zijn ziel, die zijn weg bewaart." Het zijn slechts een paar voorbeelden die ik in kort bestek heb kunnen vinden. Ongetwijfeld staan er veel meer.

Je gelooft toch niet om je eigen ziel te redden? Er is een wereld van mensen die niet weten wie Jezus is en dat hij voor hun is gestorven, met die gedachten blijf ik niet binnen zitten!

Welzeker gaat het in eerste instantie om je eigen ziel. Matth. 16:26: "Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?" Overigens betekent dat niet dat je binnen moeten blijven zitten. Integendeel. Wij hebben de plicht om het evangelie te verkondigen. En dat kan niet door binnen te blijven zitten. Maar je maakt mij niet wijs dat je dat hebt gedaan tijdens het bezoek aan deze film. Dan zou ik mijn bezwaren waarschijnlijk inslikken. Overigens zou je in dat geval nog beter bij de ingang kunnen evangeliseren, zodat je zelf niet met de film in aanraking hoeft te komen. Vergelijkbaar met de evangelisten van de Stichting Naar House. Ook zij gaan niet naar binnen, maar folderen bij de ingang.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 jul 2003 20:44

@tlantis schreef:Kijk dat het beeld niet overeenkomt God is logisch, God kan je niet uitbeelden. Zie de film als een soort gelijkenis, die niet perfect is, maar wel iets laat zien. Een mooi geluid in deze tijd zou ik zo zeggen.

Niet perfect is zachtjes uitgedrukt. De God in de film is een leugen. Niemand heeft hier iets aan…niemand.

@tlantis schreef:Heel jammer... zo een opmerking. Dat jij het interpreteerd als een dwaling is verder prima en dat je dat deelt met mensen die de film niet zo zien: ook een goede zaak. Maar ga die andere mensen dan niet triest noemen...

Ik vind het triest dat mensen hier zo over denken. In- en intriest. Ik had dit ook niet van de EO verwacht. Ons lidmaatschap en donateurschap zijn ze kwijt. Ik roep iedereen op om datzelfde te doen. De recensie van de EO staat trouwens hier: http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum/lo ... at=2752694
Daaronder staan ook de links naar 2 andere artikelen.

Edge schreef:Dan heb je niet goed opgelet. Er wordt daar niet gesuggereerd dat Hij toen weinig te doen had, maar dat Hij toen ook op vakantie was.

Ik bedoel: Hij had weinig te doen dus ging Hij op vakantie.
Die grap over de middeleeuwen is me ontgaan, maar feit blijft toch gewoon dat het een leugenachtig beeld van God geeft?

Edge schreef:Als je God verzoekt, moet je de consequenties ervan dragen. Leg de link met Zacharias. Hij verzocht God ook, en kon vervolgens een jaar niet praten. De hele film gaat juist over het feit dat Bruce God verzoekt, en dat God daar een passende 'straf' voor verzint.

Het verschil met de bijbel en de film is dat de God van de bijbel niet op verzoekingen ingaat. God kán niet ingaan op verzoekingen.

Edge schreef:En DAT vond ik nou DE quote van de film. Want daar draait het hele Christendom toch om? Dat je God liefhebt met je hele hart, uit vrije wil? En niemand snapt dat.

Maar in de film snapt God het ook niet. Is dat niet in strijd met Zijn alwetendheid?

Edge schreef:Kom op zeg, ga me niet vertellen dat jij nog nooit op een lichtknopje hebt gedrukt met de woorden "Er zij licht!"

Ik heb dat wel eens gezegd inderdaad. Maar dat had ik ook zeker niet moeten doen. Bovendien ‘schiet’ dit er niet uit. Hier is goed over nagedacht.

Edge schreef:Tot slot: aan de ene kant vind ik het goed dat je de film gezien hebt. Aan de andere kant: je christelijke vrienden hadden je niet moeten dwingen. Ik ben inderdaad ook van mening dat sommige christenen er ECHT niet naartoe zouden moeten, omdat het hen juist van God aftrekt. De film zal anderen juist meer aan het denken zetten en dichter bij God brengen.

Haha, het ging inderdaad om een aantal onbekenden op het forum van Flevo. Ik ben er heilig van overtuigd dat je ook zonder de film een goed beeld kan vormen (via trailers, recensies en de website), maar dat ging er bij een aantal niet in en zij weigerden te reageren.

@tlantis schreef:Okay, met die beargumentatie kan ik wel meekomen. Maar niemand heeft Henkie gevraagd alleen maar negatieve puntjes te noteren, in tegendeel juist. Wel jammer dat hij zich daar toch tot heeft beperkt.

In alles, werkelijk álles is wel iets positiefs te zien. Hoe kan ik iets positiefs zien in zoiets godslasterlijks? Dat is als naar Volkert van der G. lopen en zeggen: prima vent ben je, want je haar zit altijd goed!

Maar de meeste mensen lezen die bijbel niet. Christenen moeten juist het vijfde evangelie zijn (naast Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes), en zo hun medemensen wat van God laten zien. Voor de meeste aardbewoners is het vijfde evangelie namelijk het enige evangelie wat ze te zien krijgen.
En ik denk dat deze film een vorm is van het vijfde evangelie. Voor de in de quote genoemde doelgroep althans.

En

Ik denk dat deze film wel degelijjk een waarde heeft op het gebied van evangelisatie onder Gods verloren kinderen ...

Maar de film laat een God zien die niet bestaat. Bovendien wordt Jezus er niet in genoemd. Zonder Jezus is er geen redding.

Ik ben trouwens nog erg benieuwd naar het antwoord van groenroodballetje op de vraag:
Hoe is het mogelijk dat er in een evangeliserende film zoveel gevloekt wordt? Dat lijkt me op zijn minst een tegenstelling.

Dus dusver maar weer :wink:
Mochten bepaalde zinnen iemand bekend voorkomen: dat kan kloppen want ze staan op meerdere fora :mrgreen:

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 28 jul 2003 13:52

Omega schreef:Reactie op Atlantis, Groenrondballetje en TheEdge
Het is juist de MENS die te kakken wordt gezet in de film.

Waarom wordt God dan zoveel gevloekt?

Is dat zo? Wanneer wordt God gevloekt in de film? Volgens mij wordt God desintresse verweten door een egocentrisch iemand, die daar uiteindelijk zijn tol voor betaald, maar wordt God gevloekt in de film ....

Omega schreef:
1. Humor is bij mijn wete niet verboden.

Klopt. Spot is al grensoverschrijdend en in combinatie met een reeks vloeken onaanvaardbaar.

De film drijft spot met de mens die het beter denkt te weten dan God ...

Omega schreef:

Er staat ook niet in de bijbel dat je mij mag tegenspreken ;-) Zo lust ik er ook nog wel een paar.

Jij zegt dat God iets verbied, dus jij moet aantonen dat dat op Bijbelse gronden is, niet de boel omdraaien .... :wink:

Omega schreef:
En dan de bijbel in het Aramees, Grieks of Hebreeuws, en niet in zo'n vertaling in 20e eeuw Nederlands ... Wat is de bedoeling van Gods Woord: de juistheid van de letter, of dat het gaat leven in je hart

1. Alle vertalingen zijn beter dan deze film.

Voor wie, wat en met welk doel; de doelgroep van deze film is de persoon die teleurgesteld is in wat God voor hem/haar in zijn/haar leven doet!

Omega schreef:2. Het een kan niet zonder het ander. De bijbel spreekt over leer en leven, wet en evangelie. Die zijn nu eenmaal niet los te zien van elkaar. Wie dat wel doet, heeft inderdaad genoeg aan een film als BA(h).

De film laat dit juist zien, dus wat is je probleem met het thema van een film dat je zelf zit te promoten ...

Omega schreef:
Sorrie moest het boek van Ruth zijn (i.p.v. Esther). Mara is de naam die Naomi (Ruth 1:2) krijgt als ze terugkeert uit Moab. Ruth 1:20 Maar zij zeide tot henlieden: Noemt mij niet Naomi, noemt mij Mara; want de Almachtige heeft mij grote bitterheid aangedaan. 21 Vol toog ik weg, maar ledig heeft mij de HEERE doen wederkeren; Waarom zoudt gij mij Naomi noemen, daar de HEERE tegen mij getuigt, en de Almachtige mij kwaad aangedaan heeft?

Wat de bijbel voor antwoord geeft aan de Mara's van deze tijd lijkt me duidelijk. De boodschap is dat er voor de grootste zondaar en ellendeling nog verlossing mogelijk is door het bloed van Christus. Door Hem te volgen en na te wandelen. Niet door om naar een spot- en vloekfilm te gaan, maar juist de tegenovergestelde richting te zoeken. Waar liefde is voor God en Zijn dienst, worden plaatsen gemeden waar Hij gevloekt wordt. Jij gaat toch ook niet naar een plek waar je vader, moeder of vriendin uitgescholden worden?

Dit is geen antwoord op waarom God tegenspoed toelaat in iemands persoonlijk leven.

Omega schreef:
Je overtreed de eerste drie geboden niet als je naar Bruce Almighty kijkt.

Vloeken is geen zonde meer?

Vloek je dan als je naar Bruce Almighty kijkt ... :?

Omega schreef:
Maar in geen enkele van deze gelijkenissen wordt gespot met Zijn Vader of de woorden van Zijn Vader.
In de gelijkenis van de film ook niet

Daarover verschillen we dan duidelijk van mening. Maar nogmaals, al die vloeken zijn al een reden om je af te keren van zo'n film.

Welke vloeken bedoel je precies ...

Omega schreef:
Jezus zocht de zondaren op; Omega, zoals jij de Bijbel interpreteert lijkt het alsof Jezus het mis had ...
't is maar wat je godslasterlijk noemt ....

Jezus zocht de zondaren op, maar niet de zonde. Hij spot niet met Zijn Vader en vloekt Hem niet. Bovendien is de geciteerde tekst van Johannes en niet van Jezus.

In de film Bruce Almighty zoekt God een zondaar op en plaats hem de spiegel voor over zijn eigen visie op wat God doet ...

Dat vind ik ijzersterk :!:

En dat leidt tot de bekering van de hoofdpersoon ... :!:

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 28 jul 2003 13:58

henkie schreef:Ik ben trouwens nog erg benieuwd naar het antwoord van groenroodballetje op de vraag:
Hoe is het mogelijk dat er in een evangeliserende film zoveel gevloekt wordt? Dat lijkt me op zijn minst een tegenstelling.

Een bekeringsverhaal is in mijn ogen evangeliserend.
Misschien denk jij daar anders over, maar dan wil ik wel weten waarom.
Een bekeringsverhaal begint met iemand die zonder God leeft en die daarna met God gaat leven.
Ik hoop dat je met deze redenatie geen moeite hebt ...
En iemand die zonder God leeft heeft ander taalgebruik dan iemand die met God leeft.
De bond tegen vloeken kent een aantal definities van vloeken, en sommige daarvan zitten in het taalgebruik van de nog niet bekeerde hoofdpersoon.

In mijn ogen zou de film een erg vreemd en bedenkelijk plot hebben als de hoofdpersoon voor zijn bekering zeer vroom taalgebruik zou hebben ...
Dus je mag me wel eens uitleggen, waarom jij denk dat dit niet kan ....

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 09:11

Als ik dit hier boven allemaal lees, bekruipt mij de gedachte dat het wel goed zal komen met de wereld... Blijkbaar is zelfs de duivel al aan het evangeliseren.....

Mensen hou op met die flauwekul, om rotzooi goed te willen praten. Ik geloof niet in het evangeliserende karakter van deze film; natuurlijk zou er iemand tot nadenken gestemd kunnen worden, maar dat lijkt me meer het gevolg van het feit dat God met een kromme stok rechte slagen geven kan.

Het is pulp, bedoeld om veel geld mee te verdienen, en God komt toevallig daarbij van pas.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 jul 2003 11:08

surfer schreef:Als ik dit hier boven allemaal lees, bekruipt mij de gedachte dat het wel goed zal komen met de wereld... Blijkbaar is zelfs de duivel al aan het evangeliseren.....
Mensen hou op met die flauwekul, om rotzooi goed te willen praten. Ik geloof niet in het evangeliserende karakter van deze film; natuurlijk zou er iemand tot nadenken gestemd kunnen worden, maar dat lijkt me meer het gevolg van het feit dat God met een kromme stok rechte slagen geven kan.
Het is pulp, bedoeld om veel geld mee te verdienen, en God komt toevallig daarbij van pas.

En dat allemaal zonder argumenten en zonder de film gezien te hebben ...

Da's knap :wink:

Maar misschien heeft een en ander wel te maken met jouw voorliefde voor het uit je hoofd kennen van letterlijke teksten, i.p.v. Gods Woord laten leven ....

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 11:29

Maar misschien heeft een en ander wel te maken met jouw voorliefde voor het uit je hoofd kennen van letterlijke teksten, i.p.v. Gods Woord laten leven
John, matig je niet zo'n onterecht oordeel aan.

Het heeft mijn voorliefde niet, ik heb er respect voor en ik weet hoe nuttig het is. Tegenwoordig kent niemand meer iets uit zijn hoofd, ik weet niet hoe ik dat rijmen moet met de liefde voor God's woord. 'Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft' (uit mijn hoofd).

Btw, je lijkt je steeds vaker op te werpen als voorvechter/verdediger van allerlei dubieuze zaken, waarbij je leidraad voornamelijk lijkt te zijn dat de anderen tegen zijn. Ik wordt daar niet echt vrolijk van, maar dat zal er wel niet toe doen?
Laatst gewijzigd door surfer op 29 jul 2003 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 jul 2003 12:07

Nee, dat doet er niet toe, als je maar gelijk hebt :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 jul 2003 16:26

surfer schreef:
Maar misschien heeft een en ander wel te maken met jouw voorliefde voor het uit je hoofd kennen van letterlijke teksten, i.p.v. Gods Woord laten leven
John, matig je niet zo'n onterecht oordeel aan.
Het heeft mijn voorliefde niet, ik heb er respect voor en ik weet hoe nuttig het is.

Sorrie als ik dat verkeerd heb ge-interpreteerd, maar je gaf het op een nogal ongelukkige manier aan in deze discussie, vandaar ....

surfer schreef:Tegenwoordig kent niemand meer iets uit zijn hoofd, ik weet niet hoe ik dat rijmen moet met de liefde voor God's woord. 'Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft' (uit mijn hoofd).

Het is belangrijk om in ieder geval te weten waar Gods Woord het over heeft; dus die parate kennis is zeker nuttig.
Jouw voorbeeld was alleen ongelukkig, omdat het bij Moslims vaak het doel is om te reciteren zonder dat dit leidt tot begrip van datgene wat gereciteerd wordt.
Dat is in mijn ogen die de liefde tot Gods Wet (volgens mij - uit mijn hoofd :wink: - staat er letterlijk 'Torah', in het door jouw aangehaalde vers) - in de zin dat 'wet' een betekenis heeft, en teksten herhalen kunnen herhalen uit je hoofd, zonder te weten wat het betekend, doelloos is.

surfer schreef:Btw, je lijkt je steeds vaker op te werpen als voorvechter/verdediger van allerlei dubieuze zaken, waarbij je leidraad voornamelijk lijkt te zijn dat de anderen tegen zijn. Ik wordt daar niet echt vrolijk van, maar dat zal er wel niet toe doen?

Misschien vergis ik me wel - errare humane est - maar ik vind in de lijst met argumenten die hier wordt gegeven niet de argumenten die mij hiervan zouden kunnen overtuigen.

Maar ik hoop dat je mij het kunt laten inzien:

Wat vooral ontbreekt is het weten wat de verhaallijn van de film is.
Als je het verhaal van de 10 geboden verfilmd, vind je in het gouden kalf ook godslasterlijke elementen ....
Maar maakt dat het boek Exodus tot een godslasterlijk boek dat je beter niet kunt lezen ...
Dat is de enige redenatie die ik hier lees over de film Bruce Almighty!

Dus nogmaals als jij kunt aantonen met argumenten dat de boodschap van de film niet-Christelijk is ( :arrow: Exodus), dan wil ik wel van mening veranderen, maar anders is dit meer het verwerpen van exodus vanwege het goude kalf in het verhaal. :!:

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 16:34

Je gaf het op een nogal ongelukkige manier aan in deze discussie, vandaar ....
je gaat je boekje te buiten door te zeggen dat ik de letter laat prevaleren boven de Geest; het is evident onwaar, dat kun je in tal van mijn bijdragen zien. Ik begrijp daarom ook niet hoe je zo vlot tot zo'n conclusie komt.

Ik ga me daarnaast niet inspannen om van allerlei troep aan te tonen dat het niet christelijk is; volgens mij is dat voor een kind wel zichtbaar/voelbaar.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 jul 2003 18:53

Is dat zo? Wanneer wordt God gevloekt in de film? Volgens mij wordt God desintresse verweten door een egocentrisch iemand, die daar uiteindelijk zijn tol voor betaald, maar wordt God gevloekt in de film ....

Het zal toch niet waar zijn dat je de complete film hebt gezien en je hebt geen enkele vloek gehoord? Dan zou er sprake zijn van een dichtgeschroeid geweten en dat kan ik me bij jou niet voorstellen. Zelf heb ik de film niet gezien en dat zal ook zo blijven. Degenen die wel zijn wezen kijken geven volmondig toe dat er flink gevloekt wordt. Iedere vloek is een belediging van de hoogste Majesteit. Het moet je toch door je ziel snijden als iemand je Vader beledigt, ook al heet die persoon Jim Carey en is het allemaal "heel grappig" bedoeld. Dat maakt het allemaal nog eens triester: vloeken als humor.

Ik lees anders nergens in de bijbel dat God Zijn taken tijdelijk overdraagt op iemand die Hem lastert.

Jij zegt dat God iets verbied, dus jij moet aantonen dat dat op Bijbelse gronden is, niet de boel omdraaien ....

Ik heb gezegd dat er NERGENS in de Bijbel staat dat God Zijn taken tijdelijk overdraagt op iemand die Hem lastert. Hoe kun je iets aantonen dat er niet staat? Je beweert dat mijn woorden onjuist zijn. Welnu, dan ligt de bewijslast bij jou. Ik wil de stelling zelfs nog wel iets aanscherpen. God draagt aan NIEMAND (in de bijbel) Zijn taken over. In deze film gebeurt dat wel. Dus dat is al een onzinnige parodie op God.

Voor wie, wat en met welk doel; de doelgroep van deze film is de persoon die teleurgesteld is in wat God voor hem/haar in zijn/haar leven doet!

Waarom ben jij dan gaan kijken?

Het een kan niet zonder het ander. De bijbel spreekt over leer en leven, wet en evangelie. Die zijn nu eenmaal niet los te zien van elkaar. Wie dat wel doet, heeft inderdaad genoeg aan een film als BA(h).

De film laat dit juist zien, dus wat is je probleem met het thema van een film dat je zelf zit te promoten ...

Komt de bijbelse leer aan bod in de film? Zonde en vergeving daarvan, door Jezus Christus? Ik vrees toch dat je er nu maar wat op los fantaseert. Bovendien, een film die evangeliseert d.m.v. een serie vloeken... Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Dit is geen antwoord op waarom God tegenspoed toelaat in iemands persoonlijk leven.

Dat vroeg je niet. Maar het antwoord is hier te vinden:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsbaan2.html

Vloek je dan als je naar Bruce Almighty kijkt ...

Ja, als je weet dat er gevloekt wordt en je gaat dan toch kijken, dan doe je daar aan mee. Dat is dezelfde vraag als "zondig je als je naar een mooie vrouw kijkt?" Jezus geeft dan als antwoord: "Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw [aan] ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan."

In de film Bruce Almighty zoekt God een zondaar op en plaats hem de spiegel voor over zijn eigen visie op wat God doet ... Dat vind ik ijzersterk En dat leidt tot de bekering van de hoofdpersoon ...

Bruce gaat in Jezus geloven? Weer een aspect dat je volgens mij uit je duim zuigt. Bekering kan alleen door het geloof in Jezus Christus. Een andere weg is er niet: "Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij." Joh. 14:6

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jul 2003 19:01

Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken

ik vraag me af of deze film niet in gaat tegen dit gebod. de topic-maker zegt dat de hoofdpersoon God de schuld geeft en dat God dan zegt doe het dan zelf (beetje vrij vertaald). dit doet af van Gods grootheid. alsof Hij het niet aan kan. onze ijverige God die recht kan maken wat krom is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”