Het is juist de MENS die te kakken wordt gezet in de film.
Waarom wordt God dan zoveel gevloekt?
Blijkbaar durven moslims minder kritisch te zijn, en geen film te maken die mensen aan het denken zet. Juist twijfel, en antwoorden zoeken op die twijfel, maken je geloof sterker. Het valt me ook op dat de korankennis onder moslims stukken slechter is dan de bijbelkennis onder christenen. Simpelweg omdat christenen wordt geleerd om kritisch te zijn, ook over hun eigen geloof.
1. Moslims maken zo'n film niet omdat ze niet durven te spotten met de heiligheid van hun God. Ze willen geen enkel risico lopen om in de hel te belanden. Je geloof wordt niet sterker door zonde en verleiding te zoeken en daar je plezier in te vinden.
2. Hoe kom je er bij dat christenen meer bijbelkennis hebben dan moslims. Juist het tegenovergestelde is waar. Veel christenen weten niet eens waar ze over spreken. Als ik de fora op Ronduit en Flevo lees, lopen de rillingen over mijn rug. Geen enkele mening of visie wordt gesteund door bijbelteksten. Je hoort maar één kreet: carpe diem (geniet van het leven), want Jezus vergeeft alle zonden. En zo praat je zonder bijbelkennis alles recht wat krom is.
Al geef ik toe dat ik me er over verwonderde dat er nog zoveel gevloekt werd in de film.
Lijkt me een prima reden om deze film te mijden als de pest.
Goed, das een andere discussie, maar misschien hadden zijn excuses meer doorgedrongen tot de rest van de wereld? Het was immers een grove en respectloze opmerking, dat niemand dan aandacht heeft voor een nuancering lijkt mij niet meer als logisch.
Het waren geen excuses, maar een nuancering en nadere onderbouwing van zijn argumenten. Als er al sprake was van een respecloze mening dan zou je daarop van mede-christenen in ieder geval gematigde reacties verwachten, maar het het antwoord was juist een ordinaire scheldpartij.
1. Humor is bij mijn wete niet verboden.
Klopt. Spot is al grensoverschrijdend en in combinatie met een reeks vloeken onaanvaardbaar.
1. Vreemde uitspraak voor een christen. Moslims geloven in een valse god, met valse heiligheid. Ik kan echt helemaal niets met zo een uitspraak.
Daarom heb ik het over "de heiligheid van hun god". Het zou geweldig zijn als christenen net zo eerbiedig zouden spreken over God als moslims dat met Allah doen. Er zijn zelfs christenen die in het openbaar met meer ontzag over Allah spreken, dan over de Drieënige God. Maar misschien komt dat ook wel omdat moslims niet met zich (en hun god) laten sollen en direct actie ondernemen tegen een ieder die dat wel doet.
maar ik begrijp nu dat je bedoelde dat die film een zonde is ofzo... Als jij dat zo ziet moet je inderdaad niet naar die film gaan.
Jij bent al geweest, begrijp ik. Diverse christenen zullen nog volgen, vrees ik. Houdt dat in dat jullie vloeken niet zien als een zonde?
En ik denk dat deze film een vorm is van het vijfde evangelie. Voor de in de quote genoemde doelgroep althans.
Dan stel ik voor dat we als christenen deze film mijden en alleen niet-christenen laten gaan.
Ik lees ook nergens in de Bijbel dat je op internet mag chatten over God ....
Er staat ook niet in de bijbel dat je mij mag tegenspreken

En dan de bijbel in het Aramees, Grieks of Hebreeuws, en niet in zo'n vertaling in 20e eeuw Nederlands ... Wat is de bedoeling van Gods Woord: de juistheid van de letter, of dat het gaat leven in je hart
1. Alle vertalingen zijn beter dan deze film.
2. Het een kan niet zonder het ander. De bijbel spreekt over leer en leven, wet en evangelie. Die zijn nu eenmaal niet los te zien van elkaar. Wie dat wel doet, heeft inderdaad genoeg aan een film als BA(h).
Sorrie moest het boek van Ruth zijn (i.p.v. Esther). Mara is de naam die Naomi (Ruth 1:2) krijgt als ze terugkeert uit Moab. Ruth 1:20 Maar zij zeide tot henlieden: Noemt mij niet Naomi, noemt mij Mara; want de Almachtige heeft mij grote bitterheid aangedaan. 21 Vol toog ik weg, maar ledig heeft mij de HEERE doen wederkeren; Waarom zoudt gij mij Naomi noemen, daar de HEERE tegen mij getuigt, en de Almachtige mij kwaad aangedaan heeft?
Wat de bijbel voor antwoord geeft aan de Mara's van deze tijd lijkt me duidelijk. De boodschap is dat er voor de grootste zondaar en ellendeling nog verlossing mogelijk is door het bloed van Christus. Door Hem te volgen en na te wandelen. Niet door om naar een spot- en vloekfilm te gaan, maar juist de tegenovergestelde richting te zoeken. Waar liefde is voor God en Zijn dienst, worden plaatsen gemeden waar Hij gevloekt wordt. Jij gaat toch ook niet naar een plek waar je vader, moeder of vriendin uitgescholden worden?
Je overtreed de eerste drie geboden niet als je naar Bruce Almighty kijkt.
Vloeken is geen zonde meer?
Daar verschillen wij klaarblijkelijk in, want jij vind het belangrijker dat geen wetten worden overtreden (sluit je zelf van de wereld af door eenzaam op een eiland te gaan leven, en de verleidingen zullen minimaal zijn), en ik vind het belangrijker dat ik een relatie met God opbouw en in stand houdt die mij door dit leven leidt, waarbij de 10 geboden gelezen worden zoals in de bergrede
Dan heb je mij niet goed begrepen. Niemand is zonder zonde. Jezus zegt dat we midden in de wereld moeten staan maar -let op!- niet van deze wereld moeten zijn. We moeten/mogen dus niet de plaatsen opzoeken waar de zonde welbewust en weloverwogen bedreven wordt. Als je werkelijk van Iemand houdt, dan kom je niet op plaatsen waar Hij gelasterd wordt.
Maar in geen enkele van deze gelijkenissen wordt gespot met Zijn Vader of de woorden van Zijn Vader.
In de gelijkenis van de film ook niet
Daarover verschillen we dan duidelijk van mening. Maar nogmaals, al die vloeken zijn al een reden om je af te keren van zo'n film.
Jezus zocht de zondaren op; Omega, zoals jij de Bijbel interpreteert lijkt het alsof Jezus het mis had ...
't is maar wat je godslasterlijk noemt ....
Jezus zocht de zondaren op, maar niet de zonde. Hij spot niet met Zijn Vader en vloekt Hem niet. Bovendien is de geciteerde tekst van Johannes en niet van Jezus.