Habachoera schreef:Gods liefde is onvoorwaardelijk, ook geloof is geen voorwaarde zoals onderstaande teksten aantonen. Hij had ons lief, voordat wij Hem liefhadden. Ons geloof is een (gebrekkig) antwoord op Zijn liefde. God heeft dus ook de onbekeerde zondaar lief!
1 Joh.4:9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
1Jo 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
Ro 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Dit zijn allemaal teksten die slaan op het komen tot Christus.
Het is de trekkende liefde van God die ons tot Hem laat komen.
Jezus zegt ook: niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader die Mij gezonden heeft Hem trekke.
Het gaat hier echter wel om degenen die God van eeuwigheid heeft verkozen. Die heeft Hij liefgehad voordat zij Hem lief zullen hebben. En dat is logisch, want degene die God niet verkoren heeft zullen Hem niet liefhebben....Hier zien we het eenzijdige Godswerk in, dat we door Zijn liefde tot Hem komen, zonder dat we daar om gevraagd hebben.
Ik denk niet dat een mens tot staat is tot zulk een onvoorwaardelijke liefde. Bij mensen spelen er altijd voorwaarden mee in het liefhebben. We willen er altijd iets voor terughebben en dergelijke zaken meer.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."