Onvoorwaardelijke liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 13:25

Aragorn schreef:
zekharyahu schreef:
zekharyahu schreef:Als het Hem pijn doet dat mensen verloren gaan.....

Dan?

... dan houdt Hij dus van alle mensen.

Is dat nou zo moeilijk? :)

Maar het is de vraag of Hij nog steeds van alle mensen houdt op het moment dat ze doodgaan en niet in Hem geloven. Dat het aanvankelijk zo is kan ik begrijpen, maar blijkbaar is geloof in God toch een voorwaarde om die liefde te continueren.

Mja, waar gaat dit over... Het heeft helemaal geen zin om je af te vragen of God ook van de reeds overleden mensen houdt... Ik denk dat je ook alleen maar mens bent zolang je leeft en niet dood bent. Laten we het maar over de liefde hebben binnen het leven. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2007 13:30

zekharyahu schreef:
Aragorn schreef:
zekharyahu schreef:

Dan?

Maar het is de vraag of Hij nog steeds van alle mensen houdt op het moment dat ze doodgaan en niet in Hem geloven. Dat het aanvankelijk zo is kan ik begrijpen, maar blijkbaar is geloof in God toch een voorwaarde om die liefde te continueren.

Mja, waar gaat dit over... Het heeft helemaal geen zin om je af te vragen of God ook van de reeds overleden mensen houdt... Ik denk dat je ook alleen maar mens bent zolang je leeft en niet dood bent. Laten we het maar over de liefde hebben binnen het leven. :)

Nou, dat lijkt me toch aardig zinnig als je gelooft in een allesbeslissend hiernamaals.. ik dacht altijd dat Gods liefde voor mensen vooral gemanifesteerd werd in het providen van een aangenaam hiernamaals ipv de hel.

sela schreef:wat ik me nog afvroeg..
is dat wat we weten van Gods 'onvoorwaardelijke liefde', uit de bijbel, niet in een andere tijdgeest geschreven dan de tijdsgeest zoals wij die nu hebben en zou het tranformeren naar elkaar van deze tijdsgeesten nog iets opleveren in de discussie over Gods onvoorwaardelijke liefde?

Spreekt de bijbel dan van onvoorwaardelijke liefde?

sela

Berichtdoor sela » 03 apr 2007 13:31

Riska schreef: Hij gaf Zijn Zoon en dat is onvoorwaardelijke liefde. Dat de mens die niet wil aanvaarden is dat een keuze van de mens. God wil niet anders dan dat alle mensen gered worden.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 14:04

Aragorn schreef:
zekharyahu schreef:
Aragorn schreef:
zekharyahu schreef:

Dan?

Nou, dat lijkt me toch aardig zinnig als je gelooft in een allesbeslissend hiernamaals.. ik dacht altijd dat Gods liefde voor mensen vooral gemanifesteerd werd in het providen van een aangenaam hiernamaals ipv de hel.

Ik zeg het op een verkeerde manier, ik bedoel het anders: het heeft toch geen zin om je af te vragen of God nog van de al overleden mensen houdt.

Maar misschien is dat ook weer niet echt een antwoord op jouw vraag, want nu ik hem nog een keer herlees, lees ik toch wat anders eigenlijk :)
Op het moment dat je voor God staat, afhankelijk van wat je met Zijn liefde, Zijn Zoon, op deze aarde hebt gedaan, Hem hebt aangenomen of verworpen, zal God zeggen dat je bij Hem in de hemel mag komen of dat je in de buitenste duisternis verworpen wordt. Maar dit alles spreekt Gods onvoorwaardelijke liefde toch niet tegen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2007 15:05

zekharyahu schreef:Op het moment dat je voor God staat, afhankelijk van wat je met Zijn liefde, Zijn Zoon, op deze aarde hebt gedaan, Hem hebt aangenomen of verworpen, zal God zeggen dat je bij Hem in de hemel mag komen of dat je in de buitenste duisternis verworpen wordt. Maar dit alles spreekt Gods onvoorwaardelijke liefde toch niet tegen?

Dat laatste lijkt een retorische vraag, maar het probleem is nou juist dat het wel tegenstrijdig is. Dat is een van de redenen dat de alverzoeningsleer voor mij voelt als puzzelstukjes die op z'n plek vallen.

Technico

Berichtdoor Technico » 03 apr 2007 15:26

rafaell schreef:Liefde voor alle mensen impliceert nog geen onvoorwaardelijke liefde voor alle mensen. God heeft zijn schepping lief, voorwaarde is dus dat je Zijn schepping bent. De liefde is daarmee niet meer onvoorwaardelijk.

Zal ik dan gelijk maar het einde van die manier van redeneren noemen?
Onvoorwaardelijke liefde bestaat niet, want als voorwaarde moet 'liefde' bestaan. Je praat poep jongen :mrgreen:.
Onvoorwaardelijke liefde is het houden van iets of iemand, ongeacht wat ermee (is) gebeurd. Dat je je eigen dochter als moeder eerder onvoorwaardelijk lief hebt dan een willekeurige dakloze is natuurlijk logisch, omdat het door de omstandigheden meer voor de hand ligt. Betekend niet dat er voorwaarden zijn aan die liefde. Alleen dat de situatie positief heeft bijgedragen om tot de staat van onvoorwaardelijke liefde te komen.
Waarbij ik niet wil propageren dat ik het standpunt draag dat een moeder-dochter relatie onvoorwaardelijke liefde is.

Verder moet ik over Gods onvoorwaardelijke liefde nog heel hard nadenken, daar ben ik nog niet uit. Ik vind het wel een interessante vraag :)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 04 apr 2007 10:27

Hmm.. ik weet niet wat ik moet antwoorden, maar ik denk dat wel meerdere webbers met dit 'probleem' zitten. Onvoorwaardelijk lief.. dat is me nog al wat.. Ik bedoel: Ik houd van Benjamin, Benjamin houdt van mij. Is dat dan onvoorwaardelijk? Nee, ik denk dat het 'menselijke onvoorwaardelijke liefde' is.
God is onvoorwaardelijke liefde. Hij houdt onvoorwaardelijk van ons, als wij in Hém geloven. Uit onszelf geloven wij niet, zijn wij geneigd het verkeerde pad op te wandelen. Daar is de Geest voor nodig. Is dat dan niet egoïstisch? Of... is dat dan niet eerlijk?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Habachoera
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Habachoera » 04 apr 2007 11:12

Gods liefde is onvoorwaardelijk, ook geloof is geen voorwaarde zoals onderstaande teksten aantonen. Hij had ons lief, voordat wij Hem liefhadden. Ons geloof is een (gebrekkig) antwoord op Zijn liefde. God heeft dus ook de onbekeerde zondaar lief!

1 Joh.4:9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

1Jo 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

Ro 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
1 Joh.4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

Doortje84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Doortje84 » 05 apr 2007 09:22

Ja, dat ben ik met je eens[quote][/quote]

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 05 apr 2007 09:46

Habachoera schreef:Gods liefde is onvoorwaardelijk, ook geloof is geen voorwaarde zoals onderstaande teksten aantonen. Hij had ons lief, voordat wij Hem liefhadden. Ons geloof is een (gebrekkig) antwoord op Zijn liefde. God heeft dus ook de onbekeerde zondaar lief!

1 Joh.4:9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

1Jo 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

Ro 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Dit zijn allemaal teksten die slaan op het komen tot Christus.
Het is de trekkende liefde van God die ons tot Hem laat komen.
Jezus zegt ook: niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader die Mij gezonden heeft Hem trekke.
Het gaat hier echter wel om degenen die God van eeuwigheid heeft verkozen. Die heeft Hij liefgehad voordat zij Hem lief zullen hebben. En dat is logisch, want degene die God niet verkoren heeft zullen Hem niet liefhebben....Hier zien we het eenzijdige Godswerk in, dat we door Zijn liefde tot Hem komen, zonder dat we daar om gevraagd hebben.

Ik denk niet dat een mens tot staat is tot zulk een onvoorwaardelijke liefde. Bij mensen spelen er altijd voorwaarden mee in het liefhebben. We willen er altijd iets voor terughebben en dergelijke zaken meer.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Habachoera
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Habachoera » 05 apr 2007 11:04

japio schreef:Dit zijn allemaal teksten die slaan op het komen tot Christus.
Het is de trekkende liefde van God die ons tot Hem laat komen.
Jezus zegt ook: niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader die Mij gezonden heeft Hem trekke.
Het gaat hier echter wel om degenen die God van eeuwigheid heeft verkozen. Die heeft Hij liefgehad voordat zij Hem lief zullen hebben. En dat is logisch, want degene die God niet verkoren heeft zullen Hem niet liefhebben....Hier zien we het eenzijdige Godswerk in, dat we door Zijn liefde tot Hem komen, zonder dat we daar om gevraagd hebben.

Japio,

Dan voeg ik nog maar een tekst toe:
1Jo 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

japio schreef:Ik denk niet dat een mens tot staat is tot zulk een onvoorwaardelijke liefde. Bij mensen spelen er altijd voorwaarden mee in het liefhebben. We willen er altijd iets voor terughebben en dergelijke zaken meer.

Hoezo onvoorwaardelijk? in jouw theologie is de liefde van God juist helemaal niet onvoorwaardelijk, hij geldt immers alleen maar voor die mensen die God in een grijs verleden, voordat zij geboren waren, "verkoren" heeft tot zaligheid. Voorwaardelijk dus in jouw voorstelling van zaken!
Het is een godsbeeld waar ik elke keer weer de koude rillingen van krijg. :(br

ps. Wil je misschien nog eens reageren op mijn posting in "alverzoening" over verkiezing en oordeel?
1 Joh.4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

Terug naar “Archief”