ger gem (ned) hetzelfde als islam?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 21:53

Optimatus schreef:Even inhakend op de inleidingsbijdrage van dit topic, wil ik hier toch wel grag even wat over zeggen. Allereerst worden zowel de islam als de Ger Gem als de Ger Gem in Ned hier uiterst negatief neergezet. Misschien niet direct, maar het is niet moeilijk om het negatieve er uit te halen. Eigenlijk vind ik het een affront jegens de drie stromingen.

Ik had niet gedacht dat ik als PKN/OKKN'er ooit nog eens in de bres zou springen voor zowel Islam als Ger Gem als Ger Gem in Ned. Het generaliserende geneuzel wat in de openingsbijdrage wordt geuit is op z'n zachtst gezegd dubieus. Waarom is het nou nodig om zo te lopen schoppen?

Wat de Islam betreft; daar valt anders niks positiefs over te zeggen hoor. Het is gewoon een afgodendienst.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 26 jun 2005 22:28

jas schreef:
Elladan schreef:
savemysoul schreef:Waarom moet er een slotje op?
Mag er op dit forum maar een kant op worden gepraat?
Je mag wel met zn allen lachen over de eojd of over evangelische mensen.
Maar ik mag niks zeggen over jullie kerken, is dat niet een beetje krom?

Jazekerz is dat krom. :) Maar ja, is het een publiek forum, of een forum, gereguleerd en onderhouden door een groep mensen van één bepaalde gezindte? In het eerste geval is censuur onzin, maar in het tweede erg begrijpelijk. Stel je voor dat er een ouderling meeleest. :shock:

Het zou krom zijn, als het waar was. Maar het is niet waar. Want er wordt op dit forum genoeg kritiek gegeven op de reformatorische gezindte. Het is absoluut onjuist dat de kritiek altijd één kant opgaat. Wat mij betreft, ik neem ze allebei onder vuur. "refo" en "evangelisch" En in mijn optiek doen ze beiden hun naam geen eer aan. Vandaar de aanhalingstekens.

Da's mijn mening ook. Alleen neem ik er moslims, boeddhisten, hindoes en weet ik wat voor gespuis er ook nog in mee... :P
(net als jijzelf ook doet, mijn beste) :wink:

Hypocrisie kan niet genoeg bestreden en beschuldigd worden.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 22:55

Elladan schreef:
jas schreef:
Elladan schreef:

Jazekerz is dat krom. :) Maar ja, is het een publiek forum, of een forum, gereguleerd en onderhouden door een groep mensen van één bepaalde gezindte? In het eerste geval is censuur onzin, maar in het tweede erg begrijpelijk. Stel je voor dat er een ouderling meeleest. :shock:

Het zou krom zijn, als het waar was. Maar het is niet waar. Want er wordt op dit forum genoeg kritiek gegeven op de reformatorische gezindte. Het is absoluut onjuist dat de kritiek altijd één kant opgaat. Wat mij betreft, ik neem ze allebei onder vuur. "refo" en "evangelisch" En in mijn optiek doen ze beiden hun naam geen eer aan. Vandaar de aanhalingstekens.

Da's mijn mening ook. Alleen neem ik er moslims, boeddhisten, hindoes en weet ik wat voor gespuis er ook nog in mee... :P
(net als jijzelf ook doet, mijn beste) :wink:

Hypocrisie kan niet genoeg bestreden en beschuldigd worden.

Eens.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Green

Re: ger gem (ned) hetzelfde als islam?!

Berichtdoor Green » 27 jun 2005 04:49

savemysoul schreef:In de islam gaat het erom om je aan zoveel mogelijk regeltjes te houden.
Ze moeten 5 keer bidden per dag, en op vrijdag naar de moskee.
Verder doen ze eigenlijk waar ze zelf zin in hebben.
Is dit niet hetzelfde als in de gergem(NED)?
Leven die niet op dezelfde manier?
Als je op zondag maar in het zwart loopt, en mooi weer speelt.
Ik vind gergem(ned) mensen net moslims...

Je slaat de plank helemaal mis.

Bidt zonder ophouden. 1 thes 5:17

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jun 2005 13:06

Lichtzwaard schreef:

Inderdaad, een goede discussie over de gem gem zou niet gek zijn,dat zij dat niet willen is hun sektarisch zijn en angst om is zelf na te gaan denken .

Maar er zijn ook gem gemers die wel zelf nadenken maar dat leidt altijd een overgang naar een andere kerkgemeenschap.

Je mag van alles zeggen! Ik zeg ook van alles over alle richtingen, omdat zowel evangelisch als reformatorisch kun fouten hebben, en we van elkaar kunnen / moeten leren!
Maar als je zegt dat wanneer in de Ger. Gem mensen gaan nadenken, dat dat altijd leidt tot overgang naar een andere kerk, dan ga je in mijn ogen te ver. Mijn broer is vanuit een ander kerkgenootschap overgegaan naar de Ger. Gem. JUIST OMDAT HIJ NA GING DENKEN!!!!!! In zijn beleving kon hij daar het beste zijn geloof beleven en zijn God eren. Dus ff dimmen met je opmerkingen alsof mensen uit rechtsere kring niet na kunnen/mogen denken a.u.b.!
Wat niet wegneemt dat ook ik vind dat ze in die kringen over bepaalde zaken wel eens (wat meer) mogen gaan nadenken. 8)
Ik ben trouwens GEEN Ger. Gem..... Voor het geval dat je mocht denken dat ik daar behoor.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 28 jun 2005 20:45

Save my soul , wat ben ik blij iemand te hebben gevonden die ook door de strakke gezichten, zwarte pakken, en het hypocriete gedrag heen prikt.
Ik ga hier niet 1 speciale kerk afkraken want daar weet ik niet zoveel van.
Maar ik heb het hier over refo's in het algemeen.
Ik weet nog wel dat er vroeger refo's waren, die grapjes maakten zoals,
waarom loopt de dominee met zn ogen dicht? en dan zeiden ze 's Heeren goedheid kent geen palen. Zulk soort geintjes waren heel gewoon, maar ze verboden hun kinderen wel met mij om te gaan, want ik had welleens een broek aan. Ze vozen er op los, roddelen, zijn arrogant, maar dat mag allemaal als je maar een rokje aan hebt. Ze hebben altijd gelijk ook als ze het niet hebben, en ze zijn te arrogant om fouten toe te geven.
Ik heb op 3 verschillende refo scholen gezeten en ik heb me er nooit welkom gevoeld, de leraren zetten expres discussies op, als je het oneens was moest je aan de ene kant gaan staan, was je het met de stelling eens dan aan de andere kant. Bijna altijd stond ik in mijn 1tje aan een kant, en als er een x iemand bij mij stond werd hij/zij per direct zo bespeeld dat ze geen mening meer durfden te geven, geen oprechte. Ik ben trots op mezelf dat ik het al die jaren vol heb gehouden op die scholen, en ik weet nu dat ik me niet meer druk moet maken om hen, want dat doen ze zelf ook niet.
Met dit soort topics krijg je alleen ruzie, want toegeven zullen ze nooit, en aan hun imago werken ook niet. Natuurlijk mogen wij niet alle refo's over 1 kam scheren. Laten we voor ze bidden dat is veel belangrijker.

Sorry als mensen zich hierover beledigt voelen, moet je niet doen, dit is alleen mijn ervaring.
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."
So, What that make you? Good?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 jun 2005 20:47

gelukkig is het andersom ook, hooligan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jun 2005 20:49

hooligan schreef:Save my soul , wat ben ik blij iemand te hebben gevonden die ook door de strakke gezichten, zwarte pakken, en het hypocriete gedrag heen prikt.
waarom loopt de dominee met zn ogen dicht? en dan zeiden ze 's Heeren goedheid kent geen palen. Zulk soort geintjes waren heel gewoon, maar ze verboden hun kinderen wel met mij om te gaan, want ik had welleens een broek aan. Ze vozen er op los, roddelen, zijn arrogant, maar dat mag allemaal als je maar een rokje aan hebt. Ze hebben altijd gelijk ook als ze het niet hebben, en ze zijn te arrogant om fouten toe te geven.
Ik heb op 3 verschillende refo scholen gezeten en ik heb me er nooit welkom gevoeld, de leraren zetten expres discussies op, als je het oneens was moest je aan de ene kant gaan staan, was je het met de stelling eens dan aan de andere kant. Bijna altijd stond ik in mijn 1tje aan een kant, en als er een x iemand bij mij stond werd hij/zij per direct zo bespeeld dat ze geen mening meer durfden te geven, geen oprechte. Ik ben trots op mezelf dat ik het al die jaren vol heb gehouden op die scholen, en ik weet nu dat ik me niet meer druk moet maken om hen, want dat doen ze zelf ook niet.
Met dit soort topics krijg je alleen ruzie, want toegeven zullen ze nooit, en aan hun imago werken ook niet. Natuurlijk mogen wij niet alle refo's over 1 kam scheren. Laten we voor ze bidden dat is veel belangrijker.

Sorry als mensen zich hierover beledigt voelen, moet je niet doen, dit is alleen mijn ervaring.

Hier teken je de mens in zijn doodstaat.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 28 jun 2005 20:51

[quote="hooligan"]verhaal hierbovenquote]

Ik weet dat die dingen voorkomen... Kom zelf ook uit redelijk zware hoek. en ik baal ervan dat dit beeld bestaat! Ik baal er ook van dat je er weinig aan kan doen, alleen zelf laten zien hoe jij in het leven staat en hoe het anders kan. het is goed dat je zelf al aangeeft dat je niet alle refo's over 1 kam kunt scheren, mijn ervaring is dat het ook maar een kleine groep is die is zoals jij beschrijft. Maar zulke mensen, ook als ze nog kind zijn, kunnen wel anderen meeslepen en trekken alle aandacht naar zich toe..

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 28 jun 2005 20:56

hooligan schreef:Save my soul , wat ben ik blij iemand te hebben gevonden die ook door de strakke gezichten, zwarte pakken, en het hypocriete gedrag heen prikt.

Dit is echt triest ja, zo zie je maar dat refo's geen haar beter zijn dan andere mensen al denken ze vaak van wel. Je hoort wel meer van zulke verhalen. ik ben zelf ook refo, maar als ik dit lees ben ik daar totaal niet trots op. Maar toch moet je zoals je zelf ook zegt niet alle refo's over 1 kam scheren, er zijn heel veel refo's waarbij zulke dingen totaal net spelen.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 28 jun 2005 21:00

Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen ofzo. Wat ik duidelijk probeer te maken is, hoe refo's over komen op ons 'niet refo's '.
Kijk natuurlijk zullen niet alle refo's zo zijn. Maar na 12 jaar refo scholen en ongeveer 6 jaar refocampings, heb ik denk ik best wel een objectieve mening .
Natuurlijk is het ook andersom, dat weet ik wel zeker.
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat refo's met al hun goede bedoelingen zovaak juist afkeer zaaien. Ze bedoelen het echt wel goed, ze willen graag in de hemel komen.
En dat is juist het punt, het lijkt of ze het belangrijker vinden om in de hemel te komen dan echt God loven en Gods liefde en blijdschap uitstralen. Ik zou zo graag willen dat refo's eens hun gevoellige kanten zouden laten zien, hun hart laten spreken, maar het enige wat ze ooit tegen mij hebben gesproken waren harde woorden om mij op mijn fouten te wijzen ( en geloof me daar hadden ze hun handen aan vol :P ).
Kunnen refo's mij meer tonen dan alleen hun regeltjes, echt een stukje van hunzelf? Na jarenlange ervaringen met 100en refo's heb ik er pas 1 ontmoet die dat kon. En natuurlijk kan iemands karakter zo zijn. Maar bij veel mensen is het ook een houding en dat vind ik erg jammer.
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 jun 2005 21:03

na 12 jaren op openbare scholen snap ik best dat refo's hun eigen wereldje hebben waar ze zich in afzonderen. en dat komt dan bot over naar de buitenwereld, maar kan je naar de buitenwereld die vijandig is blijdschap uitstralen?

overigens gaat dit topic ergens anders over. zullen we weer doorgaan met dat
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 28 jun 2005 21:12

johannes1 schreef:na 12 jaren op openbare scholen snap ik best dat refo's hun eigen wereldje hebben waar ze zich in afzonderen. en dat komt dan bot over naar de buitenwereld, maar kan je naar de buitenwereld die vijandig is blijdschap uitstralen?

overigens gaat dit topic ergens anders over. zullen we weer doorgaan met dat

Maar dat is niet de bedoeling!! We moeten ons niet afzonderen, we moeten op juiste wijzen midden in de wereld staan. We moeten niet 1 worden met de wereld, maar ons terug trekken kan al helemaal niet de bedoeling zijn.
Ik heb zelf nog geen jaar op een openbare school gezeten maar ik voelde me heel veel meer geaccepteerd dan op de refoscholen. Er was gewoon veel meer respect voor elkaar en de leraren. Ik heb de eerste maanden echt gedacht dat ik droomde, ik snapte niet dat het ook anders kon dan dat ik al die jaren gezien had.
Ik heb niet lang op die school gezeten want ik ben er vanaf getrapt ( eigen schuld lang verhaal) maar ik kijk er met meer plezier op terug.
OP de refo scholen spijbelde ik veel was ik ongeveer 50% aanwezig. En nooit hebben ze mij gevraagd van goh hooligan gaat het wel goed met je, waarom spijbel je. IK spijbelde omdat heel de school een hekel aan mij leek te hebben. Ik voelde me verre van gewenst, zat dagenlang in een park terwijl het regende maar daar zat ik liever dan op de refoschool.
Nooit is gevraagd waarom, het enige wat je kreeg was straf.
Tuurlijk dat had ik verdiend, maar iemand spijbelt niet zomaar zoveel.
En ach al hadden ze gevraagd waarom ik zoveel spijbelde hadden ze er toch niets aan kunnen doen, ze kunnen moeilijk tegen zown 1000 leerlingen gaan preken dat ze mij in mijn waarden moeten laten. Maar ik heb er wel duidelijk dingen van geleerd.
Er kan niet over achterliggende gevoelens gepraat worden, er zijn regels en daar moet je je aan houden zo niet, dan toch. EN op de openbare scholen was er respect en ging alles gewoon heel anders.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2005 07:32

Ah, het zoveelste GGiN-bash-topic! *gaap*

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 29 jun 2005 12:37

Gelukkig ken ik hele andere refo's dan hooligan kent. En ik heb ook helemaal geen zin om dit allemaal toe te geven. En dat niet uit zwakte, ik zie absoluut ook wel de zwakke plekken van de refo-gezindte. Zie ook een bepaalde verstarring en uitwassen die je helemaal niet wilt.

Hooligan schrijft dat ze een objectieve mening heeft. Een mening is NOOIT objectief.

Kortom, ik vind het een zwaar overtrokken verhaal. Elke subcultuur heeft z'n zwakke kanten en dit is een hetze tegen refo's die kant noch wal raakt.
Geen commentaar

Terug naar “Archief”