johannes1 schreef:na 12 jaren op openbare scholen snap ik best dat refo's hun eigen wereldje hebben waar ze zich in afzonderen. en dat komt dan bot over naar de buitenwereld, maar kan je naar de buitenwereld die vijandig is blijdschap uitstralen?
overigens gaat dit topic ergens anders over. zullen we weer doorgaan met dat
Maar dat is niet de bedoeling!! We moeten ons niet afzonderen, we moeten op juiste wijzen midden in de wereld staan. We moeten niet 1 worden met de wereld, maar ons terug trekken kan al helemaal niet de bedoeling zijn.
Ik heb zelf nog geen jaar op een openbare school gezeten maar ik voelde me heel veel meer geaccepteerd dan op de refoscholen. Er was gewoon veel meer respect voor elkaar en de leraren. Ik heb de eerste maanden echt gedacht dat ik droomde, ik snapte niet dat het ook anders kon dan dat ik al die jaren gezien had.
Ik heb niet lang op die school gezeten want ik ben er vanaf getrapt ( eigen schuld lang verhaal) maar ik kijk er met meer plezier op terug.
OP de refo scholen spijbelde ik veel was ik ongeveer 50% aanwezig. En nooit hebben ze mij gevraagd van goh hooligan gaat het wel goed met je, waarom spijbel je. IK spijbelde omdat heel de school een hekel aan mij leek te hebben. Ik voelde me verre van gewenst, zat dagenlang in een park terwijl het regende maar daar zat ik liever dan op de refoschool.
Nooit is gevraagd waarom, het enige wat je kreeg was straf.
Tuurlijk dat had ik verdiend, maar iemand spijbelt niet zomaar zoveel.
En ach al hadden ze gevraagd waarom ik zoveel spijbelde hadden ze er toch niets aan kunnen doen, ze kunnen moeilijk tegen zown 1000 leerlingen gaan preken dat ze mij in mijn waarden moeten laten. Maar ik heb er wel duidelijk dingen van geleerd.
Er kan niet over achterliggende gevoelens gepraat worden, er zijn regels en daar moet je je aan houden zo niet, dan toch. EN op de openbare scholen was er respect en ging alles gewoon heel anders.
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."
So, What that make you? Good?