Mag je je kind slaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 mei 2003 12:49

Waarom zou je slaan?
Omdat je het met woorden niet kan zeggen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 02 mei 2003 12:55

Kun jij een kind van 2 met woorden uitleggen dat 'ie die mooie vaas bloemen niet van tafel mag trekken?

Stel:
Je kind loopt langs de tafel en gaat met zijn grijpgrage handjes richting de bloemen. Jij zegt: Nee. Het kind schrikt een beetje, maar probeert 't opnieuw (zo zijn kinderen nu eenmaal). Je zegt nogmaals "Nee!". 't Jong trekt weer even zijn handje terug, maar sneller dan jij "Nee" kunt zeggen, trekt 'ie alsnog die vaas ondersteboven. Ga jij dan een kind van 2 uitleggen dat 'ie nu echt te ver is gegaan? Dat begrijpt 'ie waarschijnlijk pas echt, als je 'm een tik op de vingers geeft, denk je niet?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 mei 2003 13:05

Pieter schreef:Kun jij een kind van 2 met woorden uitleggen dat 'ie die mooie vaas bloemen niet van tafel mag trekken?

Stel:
Je kind loopt langs de tafel en gaat met zijn grijpgrage handjes richting de bloemen. Jij zegt: Nee. Het kind schrikt een beetje, maar probeert 't opnieuw (zo zijn kinderen nu eenmaal). Je zegt nogmaals "Nee!". 't Jong trekt weer even zijn handje terug, maar sneller dan jij "Nee" kunt zeggen, trekt 'ie alsnog die vaas ondersteboven. Ga jij dan een kind van 2 uitleggen dat 'ie nu echt te ver is gegaan? Dat begrijpt 'ie waarschijnlijk pas echt, als je 'm een tik op de vingers geeft, denk je niet?

1,2,3 jaar is dat nog wel moeilijk maar de leeftijden daar boven is het best uit te leggen. Ik denk ook dat niemand geestelijke schade krijgt omdat hij op zijn 1 of 2 jaar een tikje op zijn vingers heeft gehad. Maar ik ben er van overtuigt dat je kinderen boven de 4 jaar best uit kan leggen dat ze iets niet mogen doen. Slaan is dan echt niet nodig.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 25 sep 2003 15:54

ben ik het mee eens, vooral jonge kinderen moeten strak gehouden worden,

als je dit doet ben jij de baas over je kind,

als je dit niet doet is het kind als ze wat groter wordt de baas over jou,

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 25 sep 2003 22:18

ahuibers schreef:ben ik het mee eens, vooral jonge kinderen moeten strak gehouden worden,

als je dit doet ben jij de baas over je kind,

als je dit niet doet is het kind als ze wat groter wordt de baas over jou,

Volgens mij wordt dit hier niet bedoeld, ahuibers! :?
Kinderen moeten helemaal niet 'strak gehouden worden', Kinderen moeten zich juist vrij en blij kunnen bewegen binnen de grenzen die de ouder stelt.
Dit is fundamenteel iets anders als 'strak houden' of 'de baas zijn'. :!: Deze begrippen gaan namelijk uit van 'macht'. En wat ik bedoel gaat uit van 'liefde'.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 25 sep 2003 23:55

Ben ik ook wel mee eens. Goed, ik ben nog geen vader maar vind een opvoedkundige tik wel op zijn plaats. Maar laat dat dan liever aan me toekomstige vrouw over. Ik sla meestal al snel iets te hard. :oops:

joepie

Berichtdoor joepie » 26 sep 2003 06:58

Ik denk dat je kinderen ook op andere manieren kunt straffen.
Door ze apart te zetten, in de gang, door te zeggen dat iets echt niet mag, door je ogen kun je dwingen, door ze weg te halen bij die vaas op tafel.......... enz.
Maar soms helpt een kleine tik beter dan vele woorden.
Al vind ik wel dat als kinderen groter worden je ze niet meer slaat.
Pubers helemaal niet! Alleen maar kans dat ik een klap terug krijg :wink:
Maar om eerlijk te zijn heb ik van de tikken en pakrammels die ik vroeger kreeg weinig over gehouden. Van de andere straf die ik kreeg als kleintje wel, en dat was met kinderstoel en al in de donkere kelderkast gezet worden. Kijk dat heeft meer schade aangericht dan die tikken.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 26 sep 2003 07:22

Meestal helpt het slaan niks, je kan het ook met woorden doen....of met juist niks zeggen. Toen ik vroeger was gedaan had en mn moeder was boos/verdrietig zei ze helemaal niks, maar alleen de blik in haar ogen deed al heel erg veel zeer bij mij, ik wilde op dat moment wel schreeuwen, sla me alstublieft of ga schelden, maar niet deze blik in uw ogen!!!
Ik geloof ook best dat je als ouders je kind wel eens een tik op haar/zijn billen mag geven :mrgreen: kleine kinderen die snappen niet alles en als je ze een tikkie geeft dan hebben ze het vaak wel door.
Maar volgens mij zou ik zelf mn kinderen nooit slaan, vind ik veelste zielig.... :P

joris

Berichtdoor joris » 26 sep 2003 09:33

slaan, klinkt wel erg verkeerd vindt ik.

pedagogische tik klinkt verhullend.

Voedt je kind gewoon op zoals bij jou past. Probeer van je kind te houden en als dat niet lukt ga je in therapie.

Een keer flink kwaad worden en dan een mep op een kont verkopen is helemaal niet schadelijk, maar probeer het te voorkomen lijkt mij. Onbeheerste woede komt niet van de HEer.

Verdiep je in de belevingswereld van een kind, dan begrijp je een heleboel gedrag en hoef je er niet kwaad om te worden. Een kind moet de vrijheid hebben om kind te zijn en de wereld te onderzoeken. Voorkom dat hij aan dingen komt waar hij niet aan mag zitten. lOopt hij de straat op wat niet goed voor hem is, zet hem gewoon een paar keer terug. Net als je met een jong hondje doet.
Loopt hij weer de straat op, neem hem mee naar binnen enz org dat de consequentie van het gedrag duidelijk is: als jij op de straat loopt is dat gevaarlijk dus kan jij beter binnen blijven. Alsj e op des toep kunt spelen is het veilig en mag je weer naar buiten.

Veel slaan komt door onbeheerste woede of schrikreacties van ouders en dat is oneerljk voor het kind.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 26 sep 2003 10:02

inderdaad is het ook belangrijk een kind op te voeden op de manier die bij je past. Wanneer je iemand bent die over het algemeen heel beheerst is zul je je vaker kunnen inhouden. Wanneer je dan slaat zul je het veel wel overwogener doen.

Stel dat je een flink 'aanvallend' iemand bent die wel agressief kan worden dan zou ik veel minder snel gaan slaan omdat je wanneer je er mee doorgaat misschien over je grens gaat.
Time flies when you have none!

eendje

Berichtdoor eendje » 26 sep 2003 10:06

Ik vind dat je een kind opzichzelf wel een pedagogische tik kan geven. Als dit maar niet uit onmacht gebeurd. Je kan beter een tik geven dan dat het kind zijn vingers brand. -wie het vatten kan die vatte het-

joris

Berichtdoor joris » 26 sep 2003 10:29

we hoeven er ook niet te zielig over te doen. Kinderen lijkten meestal op hun ouders, dus vinden ze vaak ook dezelfde dingen'' normaal'' en handig. Als ouders geen problemen hebben met ht uitdelen van een tik, vinden kinderen ze vaak niet vervelend om ze te incasseren.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 sep 2003 10:44

joris schreef:we hoeven er ook niet te zielig over te doen. Kinderen lijkten meestal op hun ouders, dus vinden ze vaak ook dezelfde dingen'' normaal'' en handig. Als ouders geen problemen hebben met ht uitdelen van een tik, vinden kinderen ze vaak niet vervelend om ze te incasseren.

Hm... geldt niet altijd hoor. Er zijn ook ouders die slaan omdat hun ouders sloegen, enz. Dat kan juist heel traumatisch geweest zijn! Ouders krijgen dikwijls geen goede band met hun kinderen omdat ze te vaak slaan. Kinderen lijken evenveel op hun ouders door opvoeding als door geboorte; dus goede opvoeding bepaalt al de helft van het gedrag.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 31 jul 2004 16:12

Inspector Morse schreef:Boeiend ondewerp, ik werk in een tehuis voor kinderen en jongeren uit de bijzondere jeugdzorg. Het is voor ons als groepsleiders bij wet verboden dat we de kinderen slaan. Daar houdt de professionele discussie dus al op.

Mijn persoonlijke opvatting is dat een tik geven uiteraard geen kwaad kan. Maar je moet wel goed weten dat slaan of een tik geven heel vaak voorkomt uit machteloosheid. Probeer eerst te zoeken naar alternatieven, slaan/een tik geven toont net de zwakte van de oudere.

Helemaal eens met Inspector Morse :D Een corrigerende tik tijdelijk is misschien pijnlijk maar op langer termijn nuttig.
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 jul 2004 17:53

vroeger heb ik echt wel eens een schop voor mn kont gehad, zonder blijvende schade :) maar ik kan niet meer herinneren waarvoor en wanneer het was.
wat ik me wel kan herinneren dat ik voor straf wel eens in de gang op de trap moest gaan zitten. dat maakte schijnbaar meer indruk als die schop voor mn achterste.

mijn zoontje gooide toen hij 3 of 4 jaar was eens een stok(je) naar me toe omdat ik zei dat hij iets niet mocht doen. hij was een beetje vervelend toen. omdat ik niet wilde dat hij iets naar mij of een ander mocht gooien liep ik naar hem toe en wilde hem heel zachtjes een klein speels tikje met mn voet voor zn kont geven. niet om te bezeren of zo
hij rende weg voordat ik bij hem was, struikelt en valt 2 knieen open. resultaat: janken en verdriet. zelf baalde ik als een stekker want dit was gewoon niet nodig geweest. ik zat er echt mee en het resultaat was uiteindelijk vervelender dat wat hij gedaan had.
verder heb ik hem nooit een tik op wat dan ook hoeven geven.
Hij is gewoon lief en luisterd altijd :D
proberen duidelijk te zijn t o kinderen, dat is mi het beste.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”