Waarom zou je slaan?
Omdat je het met woorden niet kan zeggen?
Moderator: Moderafo's
Pieter schreef:Kun jij een kind van 2 met woorden uitleggen dat 'ie die mooie vaas bloemen niet van tafel mag trekken?
Stel:
Je kind loopt langs de tafel en gaat met zijn grijpgrage handjes richting de bloemen. Jij zegt: Nee. Het kind schrikt een beetje, maar probeert 't opnieuw (zo zijn kinderen nu eenmaal). Je zegt nogmaals "Nee!". 't Jong trekt weer even zijn handje terug, maar sneller dan jij "Nee" kunt zeggen, trekt 'ie alsnog die vaas ondersteboven. Ga jij dan een kind van 2 uitleggen dat 'ie nu echt te ver is gegaan? Dat begrijpt 'ie waarschijnlijk pas echt, als je 'm een tik op de vingers geeft, denk je niet?
ahuibers schreef:ben ik het mee eens, vooral jonge kinderen moeten strak gehouden worden,
als je dit doet ben jij de baas over je kind,
als je dit niet doet is het kind als ze wat groter wordt de baas over jou,
joris schreef:we hoeven er ook niet te zielig over te doen. Kinderen lijkten meestal op hun ouders, dus vinden ze vaak ook dezelfde dingen'' normaal'' en handig. Als ouders geen problemen hebben met ht uitdelen van een tik, vinden kinderen ze vaak niet vervelend om ze te incasseren.
Inspector Morse schreef:Boeiend ondewerp, ik werk in een tehuis voor kinderen en jongeren uit de bijzondere jeugdzorg. Het is voor ons als groepsleiders bij wet verboden dat we de kinderen slaan. Daar houdt de professionele discussie dus al op.
Mijn persoonlijke opvatting is dat een tik geven uiteraard geen kwaad kan. Maar je moet wel goed weten dat slaan of een tik geven heel vaak voorkomt uit machteloosheid. Probeer eerst te zoeken naar alternatieven, slaan/een tik geven toont net de zwakte van de oudere.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten