Marnix schreef:Iets te makkelijk. Alle landen zijn hierdoor overrompeld, tot aan de Amerikaanse inlichtingendiensten toe, legde je eerder al uit.
Op vrijdag was duidelijk dat Kabul zou vallen (de Amerikaanse inlichtingendienst gaf het toen nog hooguit 72 uur). Op dat moment zouden Nederlandse vliegtuigen dus al onderweg kunnen en moeten zijn. Bronnen bij defensie gaven aan dat er in het weekend niemand was die in Den Haag leiding gaf en pas
afgelopen maandag (toen Kabul al gevallen was) zijn er plannen voor evacuatie gemaakt.
gravo schreef:Leuk om elkaars politieke inzicht even te testen. Ik denk dat je gelijk hebt, maar om D66 te dwingen kun je toch echt niet het risico lopen dat het op nieuwe verkiezingen uitdraait (CDA weg = sleutel weg).
Ik denk daarom dat Rutte inderdaad opzettelijk tegen de muur van deze formatie gaat aanlopen, maar dan de uitweg van een minderheidskabinet presenteert. "Het is niet anders, ik had het ook graag anders gezien..." en meer van die strategische huilebalkerij.
Voordeel VVD: verkiezingswinst wordt verzilverd, D66 kan niet steunen op links, maar moet leuren bij links, andere partijen kunnen zonder echte verantwoordelijkheid hun punten pakken door de coalitie aan meerderheden te helpen, dus ook de rechtse partijen! En uiteindelijk is dit helemaal niet ongunstig voor CU. Zij kunnen zowel economisch links, als ethisch conservatief zichzelf blijven. Rutte kan dit spel ook nog eens heel goed spelen. Laatste pluspunt: nieuwkomers BBB en Volt e.a. krijgen ook een relevante rol.
D66 moet dan kiezen voor deze variant (VVD, D66, CDA en op zoek naar meerderheden) of het zelf laten aanlopen op verkiezingen (= schuld krijgen van mislukte formatie = zetelverlies o.a. door afrekening op gebied van BuZa). Dat laatste doet Kaag niet.
gravo
Een minderheidskabinet is een optie, maar ik geloof er niet zo in. Het voordeel is natuurlijk dat elke partij in het parlement dan iets binnen kan halen, maar het nadeel is dat zo'n kabinet op elk willekeurig moment kan vallen. Bovendien zitten er een paar grote thema's waar men uit moet komen en ik weet niet of de grote partijen het zo fijn zouden vinden als kleine partijen daar een beslissende stem in gaan krijgen. Zeker Rutte, die een control freak is, houdt daar niet van. Dus ik denk dat ze serieus gaan proberen om een meerderheidskabinet te vormen met dichtgetimmerde beleidsvoornemens. Dus ik verwacht de komende tijd serieuze formatiegesprekken tussen VVD, CDA, D66, PvdA en GroenLinks. CDA wil sowieso in het kabinet: het staat er dramatisch voor in de peilingen en verkiezingen komen wel heel slecht uit nu. PvdA en GroenLinks willen ook per se in het kabinet. Ze willen nu de boot niet missen, hebben ze aangegeven.
VVD en D66 willen hun verkiezingswinst verzilveren, waarbij de VVD de meeste opties heeft en dus het meeste kan eisen.
Het resultaat is (naar mijn verwachting) een peperduur links festijn met allerlei klimaat- en stikstofmaatregelen waarbij de boeren ons land uit worden gejaagd om plaats te maken voor bouwkavels. Ik denk daarbij dat bij de volgende verkiezingen BBB de grote winnaar gaat zijn. Die partij staat nu op 6 zetels in de peilingen en kan alleen nog maar stijgen, zeker ook omdat de lijsttrekker (van der Plas) iemand is die in nuchter normaal Nederlands in het parlement opereert en daar ook lof voor krijgt. Bovendien zit ze rechts van het midden waar de grootste kiezerswinst te behalen valt, zonder dat ze de zwakke plekken heeft van Baudet (compleet wappie en complottheorieen momenteel) of Wilders (altijd hameren op islam).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)